Toon gaat zijn eigen gang | Eneco Community

Toon gaat zijn eigen gang

• 27 oktober 2012
  • 79 reacties
  • 6462 Bekeken

• Doet lekker mee (level 6)
  • 3 reacties
Ik merkte vandaag dat mijn Toon in de thuisstand (16 gr.) vanzelf mijn kachel aan liet gaan ( was 21 gr op Toon, 11:30 hrs.)
Mijn Toon staat aan op programma maar dat begint pas om 17:20.
Als ik het programma op uit zetten was het over, ( was ook de enige manier om de kachel via thermostaat uit te zetten) maar dit is niet de bedoeling.
Ik heb Toon 2 weken maar nooit dit euvel eerder gehad.
Zijn er meerdere mensen die dit probleem hebben.!!

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

79 Reacties

Reputatie 3
Badge
Bete Rob,
Welkom op het forum, bedankt voor je melding. Een aantal concumenten heeft last van een verwarming die aanspringt en blijft stoken. Of dit in verband staat is te betwisten maar ik dnk dat je melding wel een bijdrage levert bij een mogelijke oplossing. Had je het topic gevonden om bugs van toon te melden?
Reputatie 3
Badge +4
Hier hebben wij ook last van als ie op weg  staat 16graden gaat ie spontaan aan en gaat dan naar 21graden. Er werd al eerder gezegd dat het bij het inleren hoort maar heb daar weinig vertrouwen nu jij dat ook heb.
Wij hebben ook hetzelfde probleem. Regelmatig is de temperatuur hoger dan de ingestelde waarde. Wij hebben de thermostaat inmiddels iets meer dan 2 maanden dus het inleren zou voorbij moeten zijn. Het extra onnodig stoken kost een hoop extra gas.
Reputatie 3
Badge
Welk merk cv hebben jullie? Zou dat een oorzaak kunnen zijn?
Mijn ketel is van het merk Remeha en is nu ongeveer 4 jaar oud.

Lijkt me overigens niet dat het aan de ketel ligt. Deze krijgt volgens mij het signaal van de thermostaat. De ketel gaat niet zelf bedenken om te gaan stoken. Overigens had ik dit niet bij de oude thermostaat.

Ik heb dit probleem ook buiten dit forum aan Eneco gemeld. Ik ben benieuwd wat hierop de reactie zal zijn.

Wat mij vooral stoort is dat je probeert te besparen op het gasverbruik, maar dat dit op deze manier buiten je schuld om niet echt lukt.
Reputatie 3
Badge +4
Net gebeld door vrouw des huize , kachel springt spontaan aan naar 20 graden terwijl die op weg stond (16grade) en het duimpje maar omhoog gaat goed , Niet dus.  Daalderop MultySolar ketel.
Reputatie 3
Badge
Waarom ik het vraag? Ik heb nergens last van en heb ook toon die dezelfde software moet bevatten. Is er een moderator die inmiddels iets hier van af weet?
Reputatie 2
Badge +1
@Rob31 @PieterMary @DanielR

Het is niet de bedoeling dat Toon zijn eigen gang gaat.
Als dit probleem zich voor doet, is er dan een vlammetje te zien op Toon?
Kunnen jullie ook aangeven wat er onder de temperatuur staat op Toon? Bijvoorbeeld “Volgt programma”
Reputatie 3
Badge +4
@Joep.  De thermostaat stond op Thuis 17 graden  dan zie je ook het vlammetje branden  en volgt programma 17graden hebben we niet opget. Dan blijft ie maar door loeien. Als we het weer merken zullen we inderdaad meer info geven.
@Rob31 @PieterMary @DanielR

Het is niet de bedoeling dat Toon zijn eigen gang gaat.
Als dit probleem zich voor doet, is er dan een vlammetje te zien op Toon?
Kunnen jullie ook aangeven wat er onder de temperatuur staat op Toon? Bijvoorbeeld “Volgt programma”

Hoi Joep,

Er is een vlammetje te zien en er staat volgt prgramma 16 gr. (thuis,is ook 16 gr.) terwijl het al 19 gr. is op de Toon.
Ik heb een Vaillant hr Solide VHR 30-34/3c ( van 2008)

Groet @Rob31
Heb Toon bijna 2 maanden werkend. Alles werkte tot afgelopen weekend prima. Echter nu  gaat ook bij mij Toon een eigen leven leiden. M.a.w. als de ingestelde temperatuur bereikt is, blijft de ketel gewoon warmte leveren, weliswaar met een aanvoertemp.van ± 55 ° Het vlammetje op Toon blijft zichtbaar. Ik heb een Vaillant HR 24-28 C.Aansturing thermostaat via Open Therm en leek goed te werken. Geen andere foutmeldingen. Ketel gaat alleen uit als je handmatig de temperatuur lager insteld. Ik heb contact gehad met afd Toon van Eneco. Mij is vandaag verteld, dat er over  twee weken een software update wordt uitgegeven ivm met deze problemen. Melding hiervan zie je op Toon en kan je zelf installeren. 
Gr. Rens
Toon staat ingesteld om in de ochtend om 08:30 uur de temp naar 19gr te brengen. Doch om 0:900 uur stond hij nog op de nachtstand met een donker scherm.
Om 23:00 uur hoort de nachtstand in te gaan met het scherm uit. Het scherm blijft gewoon gedimd en ergens in de nacht gaat hij uit.
Soms is een vlammetje zichtbaar op het scherm en loopt de temperatuur op tot wel 23 gragen terwijl we 21,5 graden in hebben gesteld.
Kortom Toon lijdt heel dikwijls een eigen leven en de genoemde besparing met Toon lijkt mij op te branden hierdoor.
Voor ik Toon heb laten instaleren heb ik heel veel op internet informatie opgezocht. Mijn ketel is een modulerende ketel de Bosch 25 VRC van 2 jaar oud en volgens de door mij gevonden informatie ondersteund Toon dit.
Tijdens de installatie blijkt Toon de modulatie toch niet te ondersteunen. Dat is wel pech hebben, nu staat de ketel gewoon op aan/uit.
Reputatie 2
Badge +1
De komende twee weken wordt er inderdaad een software update voor Toon uitgerold. Deze update zal naar verwachting eerder genoemde problemen in dit topic oplossen.

@Rob31 @PieterMary @DanielR @10ToontjesHoger
Als jullie de update hebben uitgevoerd, willen jullie dit dan laten weten in dit topic?
Reputatie 3
Badge +4
Er is al een topic hierover .   https://forum.eneco.nl/thermostaat-toon-106/toon-gaat-zijn-eigen-gang-4630/
Toon staat ingesteld om in de ochtend om 08:30 uur de temp naar 19gr te brengen. Doch om 0:900 uur stond hij nog op de nachtstand met een donker scherm.
Om 23:00 uur hoort de nachtstand in te gaan met het scherm uit. Het scherm blijft gewoon gedimd en ergens in de nacht gaat hij uit.
Soms is een vlammetje zichtbaar op het scherm en loopt de temperatuur op tot wel 23 gragen terwijl we 21,5 graden in hebben gesteld.
Kortom Toon lijdt heel dikwijls een eigen leven en de genoemde besparing met Toon lijkt mij op te branden hierdoor.
Voor ik Toon heb laten instaleren heb ik heel veel op internet informatie opgezocht. Mijn ketel is een modulerende ketel de Bosch 25 VRC van 2 jaar oud en volgens de door mij gevonden informatie ondersteund Toon dit.
Tijdens de installatie blijkt Toon de modulatie toch niet te ondersteunen. Dat is wel pech hebben, nu staat de ketel gewoon op aan/uit.
Reputatie 3
Badge
De Bosch 25 VRC is een modulerende ketel maar heeft geen ondersteuning voor OpenTherm en kan daarom niet modulerend door Toon worden aangestuurd.
afgelopen maandag is bij mij toon geinstalleerd en aangesloten op een nefit met een open therm converter.nu komt het regelmatig voor dat de temperatuur in kamer ver beneden de ingestelde temperatuur zakt. Ook staat er dan geen vlammetje op het display. al zet ik de temperatuur handmatig op 25 graden dan nog gebeurt er niets, Ik moet eerst naar de ketel om de stroom er af te halen en de ketel opnieuw opstarten, dan verschijnt er op het display een vlam en een kraan en loopt de temperatuur weer op. HELP
Reputatie 7
Badge +6
@Breuke

Er bestaat al een topic met deze titel ik heb je reactie bij dit topic gevoegd om het forum overzichtelijk te houden.

@Pietermary

Dit klopt ik heb de topics samengevoegd.
Reputatie 3
Badge
Ik kom straks terug van vakantie en ga is kijken wat toon heeft gedaan in mijn afwezigheid. Heb hem op weg gehad en niet een vakantie ingesteld.
De Bosch 25 VRC is een modulerende ketel maar heeft geen ondersteuning voor OpenTherm en kan daarom niet modulerend door Toon worden aangestuurd.

Hoi, bedankt voor je reactie, is er niet een module tussen te plaatsen die de open therm ondersteund.

gr Harry
Badge
Het valt mij de laatste 2 dagen nu ook op dat de TOON onze Intergas HR ketel per uur regelmatig aanstuurt om te gaan verwarmen terwijl de ingestelde temperatuur (19 graden) ruim onder de gemeten temperatuur (21 graden) zit. Heb naar het gasverbruik gekeken de afgelopen paar dagen en zie een enorme stijging t.o.v. de periode ervoor waarin het aanslaan wel volgens de ingestelde temperatuur ging en gedurende de dag de ketel niet meer aansloeg omdat de temperatuur bereikt was.
Heb vanochtend de temperatuur ingesteld op 16 graden voor de hele dag en zie dat de TOON nog steeds de ketel vraagt om op te warmen (Al 3 uur lang!!!). Heel vervelend!
Badge
Heb vandaag de TOON maar van de muur afgehaald. TOON heeft de hele nacht mijn ketel laten stoken tot het om 03:30 32 graden was terwijl ik gisteravond expres de temperatuur voor de nacht op 12 graden had ingesteld. Dan zou de ketel niet moeten aanslaan.
Inmiddels mijn oude thermostaat opgehangen en deze werkt wel zoals het hoort. Temperatuur bereikt, ketel slaat niet aan.
Totdat er hier een oplossing voor komt gaat de TOON niet meer aan de wand! En als dit probleem helemaal niet opgelost wordt dan gaat de TOON de deur uit!
Reputatie 3
Badge
Gebruik jij voorkeur programma's? ik dus niet en heb nergens last van. Mogelijk is er een verschil hierin.
Heb vandaag de TOON maar van de muur afgehaald. TOON heeft de hele nacht mijn ketel laten stoken tot het om 03:30 32 graden was terwijl ik gisteravond expres de temperatuur voor de nacht op 12 graden had ingesteld. Dan zou de ketel niet moeten aanslaan.
Inmiddels mijn oude thermostaat opgehangen en deze werkt wel zoals het hoort. Temperatuur bereikt, ketel slaat niet aan.
Totdat er hier een oplossing voor komt gaat de TOON niet meer aan de wand! En als dit probleem helemaal niet opgelost wordt dan gaat de TOON de deur uit!

Ik heb vandaag Eneco een berichtje gestuurd en gevraagd hoe ze de problemen op gaan lossen. Ik heb inmiddels de beloofde besparing met Toon voor een heel stookseizoen in 2 maanden verbruikt en gaat nu teveel gebruiken. Als het niet snel wordt opgelost gaat Toon bij mij ook van de muur af.
Reputatie 3
Badge
Storing die acuut verholpen moet worden is het niet maar hou ons op de hoogte wat eneco met je problee doet. Ben benieuwd wat er mis is