Toon gaat 's nachts van slaap programma naar comfort | Eneco Community
vraag

Toon gaat 's nachts van slaap programma naar comfort

• 28 januari 2017
  • 23 reacties
  • 439 Bekeken

In de nacht van donderdag op vrijdag moest mijn vrouw naar de wc en zag dat de toon in comfort stand stond in plaats van het in het programma aangegeven slaap stand. Dit heb ik ergens in december zelf ook al eens gezien. Dit verbruikt natuurlijk onnodig veel gas door eerst volgens programma af te koelen en dan ergens midden in de nacht ineens naar de comfort stand te gaan.
Nu hebben we dat opgelost door handmatig op slaapstand te drukken maar dat kan niet de bedoeling zijn! Is hier een oplossing voor?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

23 Reacties

Dat is knap vervelend!
Ik zou beginnen door Toon®️ een harde reset te geven.
Blijft deze programma verspringing dan nog, dan zou je de instellingen van het programma kunnen wissen en opnieuw instellen.
Reputatie 7
Badge +7
In de nacht van donderdag op vrijdag moest mijn vrouw naar de wc en zag dat de toon in comfort stand stond in plaats van het in het programma aangegeven slaap stand. Dit heb ik ergens in december zelf ook al eens gezien. Dit verbruikt natuurlijk onnodig veel gas door eerst volgens programma af te koelen en dan ergens midden in de nacht ineens naar de comfort stand te gaan.
Nu hebben we dat opgelost door handmatig op slaapstand te drukken maar dat kan niet de bedoeling zijn! Is hier een oplossing voor?

dit lijkt me sterk , hier nog nooit voorgekomen na de introductie van Toon en dat is al een aantal jaren geleden
dan moet er ergens toch iets niet goed gaan :8
heb je de allerlaatste software al op je Toon staan ??
Reputatie 7
Badge +6
Beste W.J.J. Visser,

Welkom op de community, toon hoort uiteraard niet in het midden van de nacht op comfort te springen. Kun je via Menu>Toon Support de externe toegang klantenservice aanzetten dan kijken we naar wat er sich afgespeeld heeft in je Toon.

@Allen

Wederom heb ik een aantal reacties moeten verwijderen, deze voegen niets toe aan dit topic. Ik wil iedereen nadrukkelijk verzoeken de rapporteer functie te gebruiken, dat maakt reacties die niet door de beugel kunnen of niets toevoegen aan een topic beter inzichtelijk voor ons. Nu ontstaat er een discussie waar de topicstarter niet mee geholpen is.
Toon support aan gezet.
Afgelopen zaterdag op zondag betrapte ik toon er ook weer op van zijn programma te zijn afgeweken. Toon stond op 6graden terwijl programma aanstond en hij op 18 graden behoorde te staan....
Toon support aan gezet.
Afgelopen zaterdag op zondag betrapte ik toon er ook weer op van zijn programma te zijn afgeweken. Toon stond op 6graden terwijl programma aanstond en hij op 18 graden behoorde te staan....

Dit is een bekend probleem (bug) _Welke versie draaid toon momenteel?.

Dit probleem komt voor vanaf 3.6.6 maar ook zoals hier onder 3.7.9
Helaas is met dit probleem nog steeds niets gedaan in de laatste update wat wel had moeten zijn.

Je kunt evt op zaterdagavond na je programma tijdelijk de vakantiestand activeren en deze instellen vanaf 0:00 tot 0:10uur op 15gr. Na die 10 min zal toon weer in zijn normale programma gaan.
Reputatie 6
Badge +4
In de nacht van donderdag op vrijdag moest mijn vrouw naar de wc en zag dat de toon in comfort stand stond in plaats van het in het programma aangegeven slaap stand.

Zag dit afgelopen zondag-avond ook toevallig. Knap lastig dat dit gebeurt.
Reputatie 7
Badge +7
Vreemd dat dit in de test versie voor de uitrol hier niet voorkomt.
tenminste het is mij niet opgevallen.
dan moet ook het gasverbruik drastisch stijgen en de radiatoren warm worden.
enigste wat er bij mij gebeurd 2 x s,nachts dat de ketel ff ( het warm tap water voorraad keteltje verwarmd )
tja van een Nefit ketel van 11 jaar oud waar warm tapwater voorverwarming toch echt op uit staat
kan ik deze ongein verwachten:@
Hoi Jan,

Ik heb het in oktober 2016 op mijn test Toon®️ gehad.
Uiteraard heb ik dat Quby gemeld en sinds 3.6.x heb ik het niet meer terug gezien.
Het is zo raar dat je opeens rechts boven die 6grd ziet staan, overigens na 24:00 verdween het altijd.
Altijd heb ik de relatie met de vakantie-instelling gelegd; eerder stelde een moderator dat ook.
Reputatie 7
Badge +7
hoi Ton ,
ik heb het hier over de melding van @ EdKo66 en @ W.J.J. Visser
betreffende dat Toon s,nacht ineens over gaat naar de comfort stand gaat
Oké Jan,
Maar diezelfde Visser heeft het ook over de 6 grd bug.
Vandaar dat ik dat ik dat ook er even bijsleep.
Ik kan me niet aan de indruk intrekken dat het switchen van de programma's daarmede te maken heeft.
Reputatie 7
Badge +6
@W.J.J. Visser,

Dank voor het aanzetten van de toegang. Als ik kijk naar donderdag- op vrijdagnacht (27 januari), dan zie ik dat Toon eigenlijk niet van de ingestelde stand is af geweest, aangezien de ingestelde temperatuur op 21 graden stond om 21.46 uur tot aan 03.50 uur. Daarna stond de ingestelde temperatuur naar 18 graden, dat was de slaapstand wat toen is ingesteld denk ik. Begrijp ik goed dat het programma anders zou moeten verlopen? Ik verneem graag wat het had moeten zijn, dan gaan onderzoeken we verder waar het mis gaat.
Het probleem met de 6 graden is bij ons bekend en dat hebben we nog in behandeling. Wel kun je testen of het niet meer voorkomt door het volgende te doen: Kun je je weekprogramma aanpassen voor zondagavond door een programmablok in te stellen tussen 00:00 uur en wanneer je normaliter je volgende temperatuur verandering wilt zien? Als je daarvoor bijvoorbeeld 'slapen' hebt ingesteld, dan kun je een ander blok gebruiken, dus bijvoorbeeld 'weg'.
Ik ben benieuwd of dat aankomend weekend dan goed gaat, of niet.
In de nacht van donderdag op vrijdag hoort toon om 21:00 naar slapen te gaan tot 08:00
Reputatie 7
Badge +5
@W.J.J. Visser

Bedankt voor het doorgeven. Ik heb er nogmaals naar gekeken en het viel me op dat Toon precies om 21:00 op donderdag 26 januari naar 18 graden verspringt. Zoals ik begrijp uit je bericht, is dit de slaapstand die om 21:00 van start zou moeten gaan. Deze stand werd aangehouden tot circa 21:45, waarna hij naar terug naar 21 graden is gegaan. Er is dus een periode van drie kwartier geweest dat hij het programma aanhield. Is er die dag wellicht iets veranderd in het programma? Of heeft iemand een andere temperatuurstand aangedrukt rond die tijd? Wellicht lastig om zo ver terug te denken, maar ik wil je wel vragen om dit goed na te gaan. Het is namelijk goed mogelijk dat er per ongeluk een aanpassing is gedaan. Als dit niet het geval is, dan horen we het uiteraard graag en zoeken het verder voor je uit.
@DeniseMR

Die bewuste avond lag mijn vrouw al in bed rond 21:45 en ik was niet thuis. Geen van ons heeft toen een wijziging doorgevoerd in het programma of handmatig een andere stand geactiveerd.
Het programma is in november/december voor het laatst gewijzigd voor zover ik kan nagaan.
Reputatie 7
Badge +5
@W.J.J. Visser

Duidelijk, bedankt voor de terugkoppeling. Ik zet dit voorgeval uit bij onze softwarebeheerders. Zodra ik een terugkoppeling van hun heb, lees je meer.
Reputatie 7
Badge +5
@W.J.J. Visser

De softwarebeheerders hebben er naar gekeken en zij zien dat er op die bewuste avond een handmatige aanpassing op Toon zelf is geweest. Dit betekent dat Toon niet uit zichzelf het programma heeft onderbroken. Ik kan voor nu dus niks aanpassen of een ander advies meegeven dan goed in de gaten te houden dat er geen andere temperatuurstanden worden gekozen dan de bedoeling is. Ik hoop uiteraard dat het niet meer voorkomt in de toekomst.