Toon en WiFi, tips en oplossen installatieproblemen | Eneco Community

Toon en WiFi, tips en oplossen installatieproblemen



Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

121 Reacties

Ook hier geldt gewoon het IP-adres van Toon statisch maken.
Router/modem opnieuw opstarten en klaar is kees.
Uiteraard zit bij iedereen een firewall op z'n router, maar aanpassing daarvan heb ik voor Toon nog niet eerder meegemaakt.


Waar zou het statisch maken van een ip-adres mee moeten helpen dan? Of het ip-adres een DHCP reservering betreft ja of nee maakt helemaal niks uit voor de werking van het apparaat tenzij er gebruik gemaakt wordt van speciale firewall regels per ip-adres en het om deze reden niet mag wijzigen. Ik heb op toon dus gewoon een dynamisch adres ingesteld en dit werkt prima. Daarnaast spreek ik m.b.t. de instellingen van de firewall natuurlijk uit eigen ervaring. Veel mensen gebruiken gewoon hun KPN/Ziggo/UPC/XS4ALL enz router/modem en zullen niet tegen dit probleem aanlopen. Ik heb zelf een extra firewall (cisco asa 5505) geplaatst, omdat ik een VPN verbinding wilde met thuis en dit soort dingen graag zelf onder controle heb.
Ja ivm VPN is het duidelijk. Niet voor niets wil je dit very private hebben. 
En wat het statisch maken betreft, prima als het werkt. 
Maar denk nog maar eens terug hieraan als je Toon op afstand via een App wilt bedienen........
Ja ivm VPN is het duidelijk. Niet voor niets wil je dit very private hebben.
En wat het statisch maken betreft, prima als het werkt.
Maar denk nog maar eens terug hieraan als je Toon op afstand via een App wilt bedienen........


Ik bedien Toon op afstand. En dat doe ik dus zonder statisch ip-adres. Het instellen van een statisch ip-adres is dus niet nodig. Ik snap wat je bedoeld, maar ik kan je verzekeren dat het niet noodzakelijk is om toon een vast ip-adres te geven voor het functioneren van toon op afstand. De App maakt geen directe verbinding met je toon. Het uitwisselen van data verloopt waarschijnlijk met Eneco of Quby als tussenstap. Hier schijft de app de instellingen naartoe en Toon haalt deze op. Andersom schrijft Toon de waarden van het energieverbruik weg naar Eneco en haalt de Toon app de gegevens hier op.

Als het zo zou zijn dat er direct met Toon gecommuniceerd werd vanaf het internet zou er inderdaad een vast ip-adres ingesteld moeten worden voor Toon, maar daarnaast zou dan ook port forwarding/NAT ingesteld moeten worden op je router. Zoals ik al aangaf is het geven van een statisch ip van geen enkel nut als de router of firewall geen specifieke instellingen zoals firewall of nat regels bevat voor dit ip.

Overigens is deze instelling nergens opgenomen in een handleiding. En als een statisch ip een vereiste zou zijn hadden ze het wel mogelijk gemaakt om deze direct op toon in te stellen.

Wellicht een toon expert op dit forum die het fabeltje van het statische ip-adres voor eens en altijd kan ontkrachten?
Ja dat klopt. Ik heb ook niet gezegd dat het noodzakelijk is.
Maar ik ben de tel kwijt geraakt hoeveel Toongebruikers we hier dat advies hebben moeten geven.
Als het werkt dan werkt het; prima toch..............

Overigens heb ik nooit UTP/etc instellingen hoeven te wijzigen.
Na mutatie van dynamisch naar statisch is meestal opnieuw opstarten voldoende.

Het zal ongetwijfeld ook te maken hebben met welk merk router je gebruikt.

Dat het niet in de handleiding staat is begrijpelijk; niet ieder staat te trappelen om in z'n router via z'n browser te "duiken"
Daar loopt Eneco begrijpelijk voor weg, denk ik.

Jammer vind ik je stelling in je laatste volzin dan ook.
Vele hebben we hier op het forum namelijk wel degelijk op deze wijze geholpen; met name NA ingebruikneming van de App!!!!
... Wellicht een toon expert op dit forum die het fabeltje van het statische ip-adres voor eens en altijd kan ontkrachten?Ze blijven hier in fabeltjes geloven en de Eneco medewerkers werken daar hard aan mee.
Simpel, het is onmogelijk om in Toon een vast IP-adres in te stellen.
Toon is dus afhankelijk van een DHCP-server.
Een DHCP-server geeft uit een bepaalde, ingestelde range aan ieder netwerkapparaat dat daar om vraagt een IP-adres. Zolang het apparaat verbonden blijft met het netwerk, houdt het dat IP-adres. Door een DHCP-server uitgegeven IP-adressen hebben een bepaalde houdbaarheid (lease-time), bijv. 72 uur. Als een apparaat 72 uur niet verbonden is met het netwerk loopt het risico om dat IP-adres kwijt te raken, bijv. als een ander apparaat een IP-adres vraagt en dan dat inmiddels vrijgekomen nummer krijgt.
Wat door velen hier een vast IP-adres voor Toon genoemd wordt, is niet meer dan een reservering van een bepaald IP-adres door de DHCP-server voor een apparaat met een bepaald MAC-adres. Een reservering dus door de DHCP-server. Het enige nut daarvan is dat je het IP-adres voor dat apparaat makkelijker kan onthouden omdat het niet verandert (zolang de router/DHCP-server niet gereset wordt).
Toon en ieder netwerkapparaat communiceert vrijwel permanent op het netwerk met o.a. broadcasts. De router en het netwerk leren daarmee het apparaat kennen en weten dan waar netwerkpakketjes vandaan komen en naartoe moeten.
Een simpel netwerkje is zo geleerd. Heb je veel (netwerk)componenten meerdere routers, switches etc. dat kan het wat langer duren.
Waarmee Toon hier ook wel wordt vergeleken waar het gaat om vaste IP-adressen, dat zijn printers, servers, NAS-sen, etc. Op al die apparaten kun je gewoon met de hand een vast IP-adres instellen. Iedere enigszins ingevoerde IT-er/netwerkspecialist zal dat altijd doen met een IP-adres van buiten de DHCP-range.

Toon heeft om in een netwerk te kunnen opereren gewoon een IP-adres nodig. Of dat nou een willekeurig nummer uit de DHCP-range of een gereserveerd nummer dat maakt totaal niet uit. Zodra er bij het netwerk-icoontje geen rood kruisje meer staat, is Toon verbonden met het eigen netwerk. Dat wil nog niet zeggen dat er ook een verbinding is met Internet en/of met het Service Center van Eneco, maar dat heeft verder niets meer met de DHCP-server en de manier van adresverstrekking te maken.

Dat na het instellen van een reservering voor een IP-adres voor Toon in de DHCP-server, er ineens wel verbinding is, komt gewoon of omdat Toon gereset is en in het andere geval omdat Toon een nieuwe op dat moment betere verbinding heeft opgebouwd.
Hoi Toon Econoom,

Dank voor je uitvoerige verhaal!!
Hopelijk is het nu weer een stukje duidelijker voor een ieder die hier mee te maken heeft of krijgt!

Ps

Wat ik wel vreemd vind dat je zegt IN Toon kan geen IP-adres vast worden gelegd.
Maar dat beweerde toch niemand? Wij allen hier gaan toch inderdaad er vanuit dat de router via DHCP een IP-adres uitdeelt.
En dat vast uitdelen willen we gewoon vastleggen toch.......
... Wat ik wel vreemd vind dat je zegt IN Toon kan geen IP-adres vast worden gelegd.
Maar dat beweerde toch niemand? Wij allen hier gaan toch inderdaad er vanuit dat de router via DHCP een IP-adres uitdeelt.
En dat vast uitdelen willen we gewoon vastleggen toch.......
Klopt dat heeft niemand beweerd. Het is wel een tekortkoming van Toon. In zo'n apparaat zou je gewoon de mogelijkheid moeten hebben om in het apparaat zelf een IP-adres in te stellen. Net zo goed als ik vind dat je de tijd handmatig moet kunnen instellen.
In de netwerkwereld wordt overigens duidelijk onderscheid gemaakt tussen een vast IP-adres en een door een DHCP-server gereserveerd IP-adres.
Aan het kunnen instellen van een vast IP-adres zitten meer zaken gekoppeld die je (afwijkend) kunt instellen. Misschien wil ik wel naar een andere Gateway of andere DNS-servers. Dat gaat even te ver voor de discussie hier, want dat maakt het alleen maar ingewikkelder en dat is niet nodig en niet de bedoeling.
Gelet op deze (terugkerende) discussie heb ik voor Toon geen adres in de Router/DHCP-server gereserveerd. Toch heeft Toon al maanden hetzelfde IP-adres.
Wel valt zo nu en dan de verbinding met het Service Cneter van Eneco weg, maar dat staat helemaal los van de verbinding van Toon met mijn interne netwerk.
Oké, bedoelde je het zo! Duidelijk.

Qua zelf tijd instellen, denk ik dat het gewoon een update foutje is en bij de volgende versie het er gewoon weer inzit.

Dat jij Toon gewoon met een dynamisch IP adres werkend hebt, dat vind ik niet zo verwonderlijk. Er zijn er immers meer waar dat gewoon werkt.
Ik meldde dan ook eerder dat dat m.i. gewoon aan het type router ligt.
Vandaar dat ik vaak met een advies kom om als eerste het IP-adres maar statisch te maken om die (eventuele) hobbel maar meteen getackeld te hebben en vervolgens bij dan nog wegvallende WiFi-verbinding gerichter verder te zoeken.
Denk aan te zwak signaal/storingsbronnen/repeater hobbels/ verplaatsing apparatuur enz enz

Wel irritant dat bij jouw die koppeling met het Service Center weg valt. Ik heb dat sinds ik Toon heb nog niet meegemaakt.
Ze blijven hier in fabeltjes geloven en de Eneco medewerkers werken daar hard aan mee.


Dat na het instellen van een reservering voor een IP-adres voor Toon in de DHCP-server, er ineens wel verbinding is, komt gewoon of omdat Toon gereset is en in het andere geval omdat Toon een nieuwe op dat moment betere verbinding heeft opgebouwd.


Dank u! Dat is precies waar ik op doelde.

Het is uiteraard goed bedoeld om de medemens te helpen, alleen andere mensen oplossingen voorschotelen die wellicht vanwege de ontwetendheid veel tijd en energie kosten en toch niet echt een oplossing zijn is niet handig. Ik kan daarom aanbevelen om de "oplossing" met het statische ip instellen niet zomaar naar iedereen te roepen die toevallig een probleem heeft met zijn/haar verbinding.

Ik weet niet of je van de Eneco medewerkers hier op het forum mag verwachten dat ze dit weten trouwens. Ik denk het niet, die hebben weer andere kennis.
Reputatie 3
Badge
Hier ook gezeur met de app tot ik hem statisch heb gemaakt? Waarom het werkt weet ik niet maar het werkt. Omslachtig wel ja.
Hoi Jeroen,

Ja en zo zijn er meerdere die hier op het forum met deze meest simpele wijziging van een dynamisch IP adres voor Toon naar een statisch werden geholpen..
Uiteraard geldt als het werkt dan werkt het, die gebruikers die vind je hier dan ook niet op het forum.
En voor deze wijziging geldt "baat het niet, schaden" doet het ZEKER niet. Eigenlijk zou het allemaal niet moeten, zoals Toon Econoom ook zo vaak vertelt, maar de praktijk is helaas anders. En durf je de wijziging niet aan, dan is er altijd wel een familielid die je daar mee kan helpen.
Ik moet eigenlijk wel lachen als ik de reactie van Lenart lees mbt het vrij snel roepen, van sommigen onder ons, van "maak het statisch".......
De ervaring leert hier dat dat de meest simpele en snelle wijziging is die vaak meteen effect sorteert, scheelt een heleboel heen en weer schrijven op het forum.

Gelukkig heb ik al jaren met m'n 20 IPadressen en 5 SSID's de zaak op statisch staan en slechts 2 staan dynamisch voor gasten.
Werkt uitmuntend!!!
Het is net als met religie, je moet er in geloven. Als iets natuurkundig, technisch, wetenschappelijk etc. onmogelijk is en het gebeurt toch, dan noemen we dat een wonder.
Ook ik geloof in wonderen, namelijk heilig in de Jackpot van de Staatsloterij. Helaas tot nu toe zonder resultaat, maar ik blijf stug volhouden, nee geloven.

Mijn iPad is ook een klein wonder, die werkt al jaren na ingebruikname nog steeds en probleemloos met hetzelfde door de DHCP-server verstrekte IP-adres of zou die over bovennatuurlijke krachten beschikken. Apple belooft altijd wonderen, dus dat zal dit ook wel zijn.
Toon heeft dringend behoefte aan zijn Steve Jobs. :D
Hoi Toon Econoom,

Een mooi sceptisch verhaal, alleen geloven in wonderen doe ik niet hoor.
Ook mijn iPad en die van mijn zoons werken perfect op een dynamisch IP-adres hier thuis. Dus dat ligt echt niet aan de invloed van Steve Jobs. Geldt overigens ook voor de iPhone's; geen enkel probleem om een IP-adres te bemachtigen!!
Niettemin heb ik uiteraard in het kader van Toon toen ik het IP-adres statisch maakte, die maar meteen meegepakt. Kleine moeite en je configuratie op je harde schijf opslaan is zo gebeurd, ja toch.
Die hardware bouwers van Apple hebben dat gewoon goed geregeld. Kijk naar mijn Airport express nooit problemen.
En inderdaad als dezelfde Apple ingeneurs zich hadden ontfermt over de WiFi chip in onze Toon dan hadden we deze problemen misschien niet gehad.
Maar ik blijf ook stellen dat het ook ligt aan het woud van soorten modem/routers; er zijn nu eenmaal merken die beter en slechter communiceren met Toon.
Als ze beter communiceren zou dat ook met Apple te maken hebben???

Heb jij ooit in het verleden zicht gehad of kennis over die ingebouwde/gebruikte WiFi-chip in Toon???
... Heb jij ooit in het verleden zicht gehad of kennis over die ingebouwde/gebruikte WiFi-chip in Toon???Het probleem zit niet in de chip. Er is maar een klein aantal producenten van WiFi-chips. Waarschijnlijk is de gebruikte van Broadcom, die is veruit de grootste op dit gebied. Het probleem zal eerder gezocht moeten worden in het antenne-circuit. Helaas heb ik (nog) geen sloop-Toon tot mijn beschikking om wat testen te doen.
Ja Broadcom een heel bekende, zat ook in mijn laptop Acer Aspire en heb ik vervangen door Intel Dual model! Logisch uiteraard mijn router staat ook altijd in de dual-mode. Lekker voor het streamen naar de airport-express op 5,8 uiteraard.
Maar was jij het niet die enige maanden geleden foto's plaatste van de binnenzijde van een Toon?
Ik dacht dat de chip toen zichtbaar was vandaar.
Nee, dat was ik niet, maar toon_liefhebber in dit topic
https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/toon-gevallen-vraagje-printplaat-sensor-4944/
Goed van jou dat je het gevonden hebt.
En nog keurig de link erbij.

Bedankt!
Badge
De Wifi verbinding is helaas niet opgelost met de nieuwe versie. Erg jammer want ik kan nu al weken geen gebruik maken van de extra info en nu dus ook niet van Toon op afstand. Zou het erg waarderen als Eneco met een werkende oplossing komt.  De optie om een netwerk handmatig toe te voegen geeft geen resultaat. Continu geen verbinding, wat ik ook probeer. Reset van router en toon, WPA, WPA2, wachtwoord wijzigen, het wordt allemaal niet geaccepteerd. Toon is ook het enige apparaat wat ik niet verbonden krijg. Hopelijk snel en goed advies.   

Soms een factory reset gedaan, dan moet je via Eneco weer een nieuwe userid krijgen om hun servicecentrum binnen te kunnen komen. Oude werkt dus niet meer.
Reputatie 3
Badge
Gewoon weer aanspraak maken op garantie. Nieuwe toon vragen als de huidige niet werkt.
Reputatie 3
Badge

Heb jij ooit in het verleden zicht gehad of kennis over die ingebouwde/gebruikte WiFi-chip in Toon???


Toon gebruikt een WiFi module van Azurewave. De chip op deze module is van Realtek (RTL8191).
In dit topic staan de specs:
https://forum.eneco.nl/suggesties-ideea-n-verbeterpunten-113/testen-ontwikkeling-toon-4853/
Hallo mede toon gebruikers.
Behalve dat Toon een leuk en nuttig apparaatje vind heb ik sinds de installatie wel een vervelend wifi probleem... :(
De wifi verbinding van de router valt nu met regelmaat weg, het ziet ernaar uit dat de signalen van de opnemers van toon het radiosignaal van de router verstoren.
Soms komt na een tijdje het wifi signaal van de router weer in de lucht, soms moet ik de router resetten. daarna werkt het weer gewoon prima een tijdje. 
Betreffende router is een Netgear rangemax WNR3500 v1 (niet van onbesproken werking overigens). Heeft laatste europese fimware (1.0.30)
Signaalstrekte en snelheid is goed. Ik heb al diverse zaken geprobeerd, waaronder het vastzetten van een 2,4GHz radio channel in de router (bijv. 4 ipv auto, deze was nog ongebruikt in de buurt ). Helpt helaas niet. IP addressen zijn via DHCP in een vrije range. IP adres reserveren maakt (natuurlijk) niet uit. 
Ik weet niet wat ik nog kan instellen om dit wegvallen van het signaal te verhelpen, iemand suggesties?
Of moet ik dit Netgear product maar in de container mikken 😉.
Alvast bedankt voor eventuele suggesties.... 
 
Dus je hebt het IP adres van Toon statisch gemaakt en bet sterkste kanaal gekozen?
Dat is meestal kanaal 6. Ook dat kanaal vast zetten. 
Hoeveel meter hangt Toon vanaf de router?
Gebruik je een repeater?
toon hangt op ca. 3-4 meter van de router, het signaal is maximaal. Geen repeaters, etc.
Het probleem bestaat sinds de installatie van toon (een week of 2 terug) en ik vermoed dat het signaal van de opnemers van toon de router in de war brengen...
Ik heb het idee dat de router toch wat storingsgevoelig is, heb bij de installatie in 2009 ook veel uitvallend (bekabeld) inernet gehad.
De bekabelde aansluitingen blijven trouwens wel goed werken nu, het is alleen het wifi gedeelte dat nu steeds uitvalt...

Wordt waarschijnlijk een eindeloos zoekwerk, dus ik overweeg toch maar een andere router te halen.
Iemand ervaring met de netgear WNDR4500 in combinatie met toon?  
Iedereen die gebruik maakt van Toon en hinder ondervind in het verbinden met internet op Toon;

Na vandaag de installatie van Toon afgerond te hebben waren er veel problemen met het verbinden, soms werkte dit wel, soms werkte dit niet (meer niet dan wel).
Na onderzoek via netwerkmonitoring ben ik achter het volgende gekomen:

Bij het maken van de WiFi verbinding contacteert Toon naar de website: xxxxx.homeautomationeurope.atom86.net, dit is een service van de maker van Toon (http://quby.nl/home-energy-management;jsessionid=dc94c268c22a6efc8e454c720ae1)
Na een verbinding gemaakt te hebben met de Toon server wilt de andere partij controleren of jouw adres bereikbaar is. Dit wordt gedaan middels een ICMP (ping).
Vele firewalls en Routers blokkeren ICMP op de uitgaande verbinding (OUTSIDE verbinding).

Door ICMP (ping) toe te staan op de externe kant (de internetkant) maakte Toon in 1 keer verbinding zonder problemen.

Wel een melding aan Eneco! Waarom wilt Quby een ping ontvangen van de gebruiker! Graag oplossen, want ik wil helemaal niet pingbaar zijn voor de buitenwereld!!!
Iedereen die gebruik maakt van Toon en hinder ondervind in het verbinden met internet op Toon;

Na vandaag de installatie van Toon afgerond te hebben waren er veel problemen met het verbinden, soms werkte dit wel, soms werkte dit niet (meer niet dan wel).
Na onderzoek via netwerkmonitoring ben ik achter het volgende gekomen:

Bij het maken van de WiFi verbinding contacteert Toon naar de website: xxxxx.homeautomationeurope.atom86.net, dit is een service van de maker van Toon (http://quby.nl/home-energy-management;jsessionid=dc94c268c22a6efc8e454c720ae1)
Na een verbinding gemaakt te hebben met de Toon server wilt de andere partij controleren of jouw adres bereikbaar is. Dit wordt gedaan middels een ICMP (ping).
Vele firewalls en Routers blokkeren ICMP op de uitgaande verbinding (OUTSIDE verbinding).

Door ICMP (ping) toe te staan op de externe kant (de internetkant) maakte Toon in 1 keer verbinding zonder problemen.

Wel een melding aan Eneco! Waarom wilt Quby een ping ontvangen van de gebruiker! Graag oplossen, want ik wil helemaal niet pingbaar zijn voor de buitenwereld!!!


Hoe verklaar je dan dat in mijn Sitecom wl350 ping uitstaat en niet wordt toegestaan en ik geen enkel probleem had en heb met WiFi binnen Toon??

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen