Toon en WiFi, tips en oplossen installatieproblemen | Eneco Community

Toon en WiFi, tips en oplossen installatieproblemen

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

121 Reacties

Zijn er plannen om in een toekomstige firmware update van de Toon de optie toe te voegen tot het instellen van handmatige netwerk instellingen?
(ip/subnet mask/gateway/dns/proxy)

Momenteel heb ik met veel kunst- en vliegwerk een static dhcp lease voor het mac adres van mijn Toon ingesteld, waarna ik al het verkeer af vang en intern door routeer zoals ik dat wil. Met de bovenstaande opties zou dat echter allemaal een stuk eenvoudiger kunnen 🙂.

..Het lijken mij hele normale instellingen voor IEDER netwerkproduct.
Reputatie 3
Badge
Maar ik vraag me af, voor de "normale" (sorry voor het woord) nederlander moet het toch gewoon werken. Ik begrijp dat sommige vaste IP adressen willen enz enz... maar voor de allerdaagse consument zou het selecteren van het draadloos netwerk en het wachtwoord toch gewoon moeten werken.
Hi Jeroen,

Klopt en ik ben het ook helemaal met je eens dat dat in de standaard installatie wizzard ook zo zou moeten blijven!
Hiermee voorkom je dat half Nederland er niet meer uit komt. :-)

Echter, een 'Geavanceerd'-knopje zou in ieder geval voor mij ideaal zijn.
Zou qua development niet zo heel spannend hoeven te zijn..

Oh en don't worry over het woord 'normaal'.
Dat is dat niet ben, was ik allang achter... 😉 😉
Tja niet alles geloven wat je in de handleiding leest...
Tijdens de installatie van mijn Toon kreeg de monteur de WiFi verbinding niet aan de praat.
Hij heeft toen Toon met een ethernetkabel direct op mijn switch aangesloten, de update gedownload en vervolgens Toon geactiveerd.
Toon heeft gewoon 2 werkende netwerk interfaces: WiFi en bedraad.
Nee, dan zijn er twee soorten Toon op de markt. Eén waarbij de bedraadde netwerkaansluiting wel is geactiveerd en één waarbij dat niet zo is. Dat laatste is bij mij het geval. Binnen mijn netwerk wordt alleen de draadloze gedetecteerd.
Hopelijk kunnen de moderators hier mij vertellen hoe ik de bedraadde interface kan activeren?
Reputatie 3
Badge
Hi Jeroen,

Klopt en ik ben het ook helemaal met je eens dat dat in de standaard installatie wizzard ook zo zou moeten blijven!
Hiermee voorkom je dat half Nederland er niet meer uit komt. :-)

Echter, een 'Geavanceerd'-knopje zou in ieder geval voor mij ideaal zijn.
Zou qua development niet zo heel spannend hoeven te zijn..

Oh en don't worry over het woord 'normaal'.
Dat is dat niet ben, was ik allang achter... 😉 ;-)

Normaal is ook niet het juiste woord. Maar voor de consument moet het gewoon simpel zijn. Alle verhalen hier kunnen sommige van ons best in verwarring brengen.
Hallo,

Ik zag vandaag dat er geen verbing was op Toon met wifi. Instellingen nagelopen, en Toon kon geen enkele wifi signaal vinden. Nu ben ik vandaag wel bezig geweest met het netwerk om het op een ander kanaal te zetten en tevens een repeater op de zolder te installeren. Vermoedlijk zijn hierna de verbinding problemen begonnen.
Na een harde reset van Toon kon ik weer wifi netwerken vinden. Waaronder het normale van de router en onderaan een hele zwakke, de repeater. Die heb ik ingesteld met de dezelfde SSID en bijbehorende wachtwoord.
Geprobeerd met Toon verbinding te maken met de sterkste SSID. Echter nu begon Toon met beide punten contact te maken wat uiteindelijk niet gelukt is. Resultaat: voor beide SSID's een driehoek met uitroepteken.
Vervolgens de repeater maar uit gezet en op Toon opnieuw verbinding proberen te maken met het wifi. Dat is gelukt.
Nu dus maar een andere oplossing vinden om op zolder ook voldoende wifi signaal te krijgen.

Conclusie: een repeater kan ook zorgen voor verbindings problemen.

Groeten Siebe
Toon heeft problemen met een repeater, zeker als het exact dezelfde SSID is.
De volgende zaken even regelen.
IP's statisch maken
Vast kanaal kiezen; uiteraard de sterkste
Mijn repeater heeft bv de SSID naam met een .ext.
Vanaf dag 1 draait hier een repaeter; er draaien zelfs 5 SSID's en Toon heeft er geen enkel probleem mee
Misschien zijn dit vragen voor een ander forum maar toch:
Het is mijn bedoeling dat met bijvoorbeeld een smartphone van beneden naar boven gelopen kan worden en dat er altijd het sterkste signaal opgepikt wordt. Als ik dan een verschillend SSID instel dan moet ik boven toch (handmatig) contact maken met de repeater?
Kan ik dan beter een acces point ophangen? Maar ja, die zou dan ook hetzelfde SSID uitzenden dus dat lijkt me ook niet goed.
Een veel gemaakte fout met een repeater is dat deze te ver van het accesspoint wordt geplaatst.
Dus als het accesspoint zich op de begane grond bevindt en de repeater op zolder omdat je daar een slechte ontvangst hebt, gaat dat niet werken.
Zorg ook voor zo min mogelijke beton tussen accesspoint en repeater
Plaats de laatste bijv. in het trapgat.
Probeer een goede plaats te vinden met de repeater tijdelijk aan een verlengsnoer bijv.
Veel gemaakte fout +1. SSID wijzigen van de repeater en weer proberen.
Bedankt.
Misschien zijn dit vragen voor een ander forum maar toch:
Het is mijn bedoeling dat met bijvoorbeeld een smartphone van beneden naar boven gelopen kan worden en dat er altijd het sterkste signaal opgepikt wordt. Als ik dan een verschillend SSID instel dan moet ik boven toch (handmatig) contact maken met de repeater?
Kan ik dan beter een acces point ophangen? Maar ja, die zou dan ook hetzelfde SSID uitzenden dus dat lijkt me ook niet goed.

Heb je je IP's nu statisch???
Ik heb de repaeter op 1 hoog hangen; dat gaat prima. Ook ik heb bij installatie van de repaeter van stopcontatc naar stopcontatc gelopen.

De iPhone wisselt (automatisch) als de (hoofd)SSID te zwak wordt.
Vaste IP's nog niet allemaal gedaan. Wel de repeater en weer in het stopcontact. Toon werkt nog (de verbinding) Maar nu moet ik nog uitvinden hoe de mobiele apparaten dan automatisch overschakelen naar het sterkste signaal.
Oeiiiiiiiiiiiii
Dat is nou juist zo belangrijk
Minimaal Toon/repaeter/printer/NAS
Voor een GSM en tablet is het niet zo belangrijk

Maar handiger is gewoon alles te doen.
Als je het helemaal goed wil doen, dan moet je alle vaste componenten in je netwerk een vast IP-adres geven buiten de range van de DHCP-pool.
De DHCP-pool gebruik je dan alleen voor apparaten die slechts nu en dan binnen je netwerk actief zijn.
Dan ga ik daar maar mee verder. Bedankt voor de tips.
Reputatie 3
Badge
Als toon eenmaal verbinding heeft zal deze daarna niet een sterker signaal zoeken die hij wel al eerder heeft gehad toch? Eenmaal verbinding zou het moeten blijven werken tenzij je router gereset wordt. Werken van de app is een ander verhaal.
Ik zie ook dat je op Toon geen vast ip adres kan instellen. Ik kan er in de router wel een reserveren.
Jeroen: Toon hoeft ook geen sterker signaal te vinden. Dat ging om de mobiele apparaten die automatisch over moeten schakelen naar het sterkste signaal.

Ik zie ook dat je op Toon geen vast ip adres kan instellen. Ik kan er in de router wel een reserveren.

Uiteraard doe je dat in je router/modem!!
Daar maak je het IP-adres van Toon statisch!!!!!!!!!!!!!!!!!
Reputatie 3
Badge
Het Mac adres is via toon wel zichtbaar. Dus zet deze in je router
Badge
Voor het eerst in maanden was Toon zijn verbinding weer eens kwijt.
Maar dit was niet de schuld van Toon, want onze IPhone's kregen ook geen verbinding
met mijn Apple netwerk, terwijl de IPad en de IPad Mini wel verbinding maakten.

Ik heb internet van Ziggo, en die zijn enige dagen geleden bezig geweest met
werkzaamheden in onze straat, vanaf toen had ik problemen.
Ik ben de hele avond bezig geweest om het probleem te achterhalen.
en sinds een half uur heb ik weer verbinding.

Ik heb ontdekt dat de IPads het 5GHz kanaal van mijn Apple Extreme
gebruiken en daar geen probleem ondervinden, maar de IPhone's
en Toon gebruiken het 2,4GHz kanaal, en daar zat dan ook het probleem.

Via mijn laptop en het programma inSSIDer zag ik dat er veel meer
gebruikers in mijn omgeving zijn bij gekomen en dat op mijn vaste
kanaal de 2,4 verbinding steeds weg viel, ik ben net zolang bezig
geweest met het zoeken van een vast kanaal, tot de verbinding niet
meer wegviel, en ik hoop dat dat zo blijft.
Nu alles een vast ip gegeven. Expirimenteren met de repeater. Router 2x over de zeik. Excuus voor het woord gebruik. Dus repeater ligt nu in de prullenbak. Snap er niks meer van.
Reputatie 3
Badge
Je kan ook telefonisch even bellen met Eneco, die kunnen je dan aan de telefoon begeleiden. Is misschien ietst gemakelijke dan via het forum. Als je mij in een prive bericht je tel stuurt wil ik je vanavond wel bellen anders om te kijken of ik je ergens bij kan helpen. ik zeg niet dat het me lukt maar proberen kan altijd.
Wellicht een nuttige toevoeging voor onder het kopje: Wat kan er fout gaan bij de installatie van Toon?

De verbinding met het draadloze netwerk wordt succesvol opgebouwd, maar Toon maakt geen verbinding met internet. Toon geeft bij status aan dat hij aan het verbinden is terwijl rechts bovenin het WiFi icoon aangeeft dat toon verbonden is.

Let op: Dit symbool geeft alleen aan of Toon met uw draadloos netwerk is verbonden, plus de sterkte van de verbinding. Als er geen verbinding is, wordt het wifisymbool
met een rood kruis getoond. Dit zegt dus niks over de verbinding met het internet benodigd voor o.a. fileinformatie, toon op afstand en de buienradar.

Controleer in het geval je wel een internet verbinding hebt via hetzelfde wifi netwerk op andere apparaten zoals je smartphone, tablet of laptop of de firewall instellingen niet te strak ingesteld zijn. Het moet mogelijk zijn om te pingen naar adressen op het internet en hiervan antwoord te ontvangen. Het klinkt misschien gek, maar Toon verstuurd pingopdrachten naar servers binnen het domein quby.nl . Wanneer Toon geen reply krijgt op zijn Ping zal hij zichzelf als zijnde offline blijven gedragen (ook terwijl hij dit eigenlijk helemaal niet is). Als je het mij vraagt is dit nogal een primitieve manier van Toon om vast te stellen of er verbinding is met internet. Het probleem is simpel op te lossen door op de firewall een regel in te stellen die icmp reply verkeer toestaat vanaf het internet. Hoe deze instellingen toe te passen zijn verschilt natuurlijk per type router/firewall.

Mijn eneco monteur heeft 15 min. gewacht of toon online zou gaan ja of nee en is vervolgens vertrokken naar de volgende klant. Hij verzekerde mij dat het apparaat binnen een half uur zou gaan werken. Toen dit niet het geval was ben ik zelf middels een stukje monitoring van netwerkverkeer tot deze conclusie gekomen.
Ook hier geldt gewoon het IP-adres van Toon statisch maken.
Router/modem opnieuw opstarten en klaar is kees.
Uiteraard zit bij iedereen een firewall op z'n router, maar aanpassing daarvan heb ik voor Toon nog niet eerder meegemaakt.
Nu alles een vast ip gegeven. Expirimenteren met de repeater. Router 2x over de zeik. Excuus voor het woord gebruik. Dus repeater ligt nu in de prullenbak. Snap er niks meer van.

Je kan een repeater gebruiken, doe ik ook, maar die dient een afwijkende SSID te hebben.
Mijn repeater maakr tijdens de installatie dezelfde SSID naam aan van je huidige SSID en verlengt dat met .EXT
Ook geeft je router een apart IP-adres uit aan de repeater; ook deze statisch maken en dan moet het werken.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen