Toon en WiFi, tips en oplossen installatieproblemen | Eneco Community

Toon en WiFi, tips en oplossen installatieproblemen


Reputatie 3
Badge
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 181 reacties
Omdat er regelmatig topics voorbij komen over WiFi problemen in combinatie met Toon heb ik eens een aantal zaken op een rijtje gezet die wellicht kunnen bijdragen tot een oplossing van deze problemen.
Aanvullingen zijn welkom!

Wat moet je weten om een WiFi verbinding tot stand te brengen?

1.
Naam van het Access Point (AP), ook wel SSID (Service Set Identifier) genoemd.
Het AP adverteert deze naam regelmatig op het WiFi netwerk.

2.
Het gebruikte beveiligingsprotocol, Open, WEP, WPA of WPA2.
Dit is een instelling in het AP waarbij:

Open betekent geen beveiligingsprotocol, je WiFi netwerk is toegankelijk voor iedereen.
Dit is meestal de default instelling van een Access Point en moet je niet willen.

WEP is een ouder beveiligingsprotocol en niet erg veilig, deze moet je vermijden.

WPA is beter dan WEP maar gebruikt dezelfde encryptie methode. In wat oudere AP's waar WPA2 ontbreekt is dit de beste keuze.

WPA2 gebruikt een veel betere encryptiemethode (AES) dan WPA en is de beste keuze in moderne AP's.

3.
Het beveiligingswachtwoord (ook wel Preshared Key of WLAN Key genoemd)

4.
Hoe komt mijn WiFi device aan een IP adres?
Meestal wordt het IP adres uitgegeven door de router middels het protocol DHCP.
In dit geval krijgt het device automatisch een IP adres, een default gateway adres (dit is het IP adres van de router) en IP adressen van 1 of meer DNS servers (deze servers worden gebruikt om bijvoorbeeld www.eneco.nl te vertalen naar het bijbehorende IP adres).

Wat kan er fout gaan bij de installatie van Toon?

1.
Het AP adverteert zijn naam niet op het WiFi netwerk, dit is een instelling in het AP.
In plaats van het AP uit het lijstje " beschikbare draadloze netwerken" te kiezen moet de optie "instellen verborgen netwerk" op Toon gekozen worden.
Voer vervolgens de juiste naam in van het AP (zie handleiding Toon blz. 64).

2.
Het beveiligingsprotocol van het WiFi netwerk komt niet overeen met de default instelling WPA2 in Toon.
Wijzig het beveiligingsprotocol in het AP naar WPA2 of kies in Toon weer voor de optie 
"instellen verborgen netwerk", voer de naam van het AP in en kies de beveiliging die overeenkomt met die van het WiFi netwerk.
Vul vervolgens het beveiligingswachtwoord in (zie handleiding Toon blz. 64).
Let op dat bij het wijzigen van het beveiligingsprotocol in het AP, alle bestaande WiFi devices moeten worden aangepast!

3.
Toon heeft problemen met lange complexe wachtwoorden.
Bij een wachtwoord zoals deze:
x8EklEp?u7iU$oE=ie5!#q0uMiUfrIa&
komt de WiFi verbinding niet tot stand! 
Kies een eenvoudiger wachtwoord en vul dat in, in zowel het AP als Toon.
Let op dat dit nieuwe wachtwoord vervolgens in alle bestaande WiFi devices moet worden ingevuld!

4.
Mijn router deelt geen IP adressen uit.
Helaas kan je in Toon geen vast IP adres in stellen. De enige oplossing is om DHCP in je router aan te zetten. Zie hiervoor de handleiding van je router.

5.
Ik heb alles goed ingesteld maar de verbinding komt toch niet tot stand.

Veel AP's hebben een extra beveiligingsoptie om geen nieuwe devices toe te laten op het WiFi netwerk. 
Zet deze optie tijdelijk uit in het AP, zie hiervoor de handleiding van je AP/router.
Zodra Toon een verbinding heeft met het WiFi netwerk kan deze optie weer aangezet worden.

Het WiFi signaal is te zwak.
Dit kan veroorzaakt worden door storing (interferentie) met de AP's van de buren doordat de AP's op hetzelfde kanaal staan te zenden.
Ondanks dat een AP je een keuze geeft uit 13 kanalen, zijn er echter maar 3 kanalen die naast elkaar kunnen bestaan zonder elkaar te beïnvloeden.
Dat zijn de kanalen 1 , 6 & 11. 
De reden hiervoor is dat de bandbreedte in de 2,4 Ghz band slechts 83,5 Mhz is en elk WiFi kanaal 22Mhz breed is. Elk kanaal beïnvloedt daarom de naastgelegen kanalen.

Moderne AP's zoeken zelf het kanaal op met de minste storing.
Bij AP's waar dat niet het geval is kan je proberen om een ander kanaal in te stellen.
Default staan alle AP's op kanaal 11 dus probeer eens of kanaal 6 of 1 een verbetering oplevert.
Er zijn tooltjes te vinden voor de smartphone of laptop om de WiFi signalen in je omgeving te meten.

Het signaal kan ook te zwak zijn als de afstand tussen het AP en Toon te groot is of dat het signaal verzwakt wordt door betonnen muren en/of vloeren.
Een WiFi repeater kan hier een oplossing bieden.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

121 Reacties

Reputatie 3
Badge
Kan een van de moderatoren de titel van het topic even corrigeren?
probple moet natuurlijk problemen zijn.....:rolleyes:
Reputatie 7
Badge +6
@Hmay

Bedankt voor deze bijdrage! Ik heb je topic sticky gemaakt.
Goed en duidelijk overzicht. Ook makkelijk mee te nemen voor de installatiemonteurs.
Reputatie 3
Badge
Bedankt voor je duidelijke bijdrage. Netjes gedaan 
Uitleg omtrent het instellen van een wifi verbinding tussen de ap en Toon is er duidelijk uitgelegd.

Toch hebben wij een ander probleem.

sinds de laatste update (v 2.1.0) gen verbinding meer mogelijk met de AP, het rareis ook dat de SSID 2 keer voorkomt in de lijst met mogelijke wifi verbindingen.
deze zijn wel te selecteren, maar na het invoeren van het wachtwoord probeerd Toon een verbinding op te bouwen waarna de melding komt: wachtwoord onjuist
ik weet 100000% zeker at het ingevoerde wachtwoord juistis en dat hier niet de fout in zit.

iemand enig idee waar het wel aan kan liggen?
Reputatie 3
Badge
Van de week was er iemand die de router gereset heeft. Fijne oplossing is het niet maar het werkte. Gewone soft reset. De rest van je apparaten moeten dan blijven werken. Wachtwoord die je op je router ingesteld hebt verdwijnd dan niet.

Weet niet of het slecht is voor de router maar 1x moet toch geen probleem zijn ?
Van de week was er iemand die de router gereset heeft. Fijne oplossing is het niet maar het werkte. Gewone soft reset. De rest van je apparaten moeten dan blijven werken. Wachtwoord die je op je router ingesteld hebt verdwijnd dan niet.

Weet niet of het slecht is voor de router maar 1x moet toch geen probleem zijn ?



ik heb het modus al een keer gereset, zelf een wifi opgezet zonder wachtwoord.
maar dan nog komt Toon met de melding: wachtwoord onjuist.

Zelf de rest knop van Toon ingedrukt om deze opnieuw op te starten, maar dat mocht niet baten.

inmiddels is de melding ook al bekend bij Eneco, maar dacht misschien hebben meer mensen hier last van
Reputatie 3
Badge
Enige optie die ik bedenken kan is een fabrieksreset van toon dan wel router maar ik ben niet helemaal erin thuis. Bij mij schoonvader kon je apparaten in de router verwijderen en dan weer toegang verlenen door ze opnieuw aan te melden.
Reputatie 3
Badge
3.
Toon heeft problemen met lange complexe wachtwoorden.
Bij een wachtwoord zoals deze: x8EklEp?u7iU$oE=ie5!#q0uMiUfrIa& komt de WiFi verbinding niet tot stand!


Ik heb het niet getest maar punt 3 zou in de nieuwe v2.2 software opgelost moeten zijn.
De Wifi verbinding is helaas niet opgelost met de nieuwe versie. Erg jammer want ik kan nu al weken geen gebruik maken van de extra info en nu dus ook niet van Toon op afstand. Zou het erg waarderen als Eneco met een werkende oplossing komt.  De optie om een netwerk handmatig toe te voegen geeft geen resultaat. Continu geen verbinding, wat ik ook probeer. Reset van router en toon, WPA, WPA2, wachtwoord wijzigen, het wordt allemaal niet geaccepteerd. Toon is ook het enige apparaat wat ik niet verbonden krijg. Hopelijk snel en goed advies.   
Reputatie 3
Badge
Beste Bram,

hoe heb jij toon dan kunnen updaten?
Reputatie 3
Badge
Al contact gehad met Eneco? Ik begrijp niet helemaal wat je hebt geantwoord... ik ga er vanuit dat als jou toon al weken niet functioneerd dat jij aanspraak maakt op garantie?
Beste Bram,

hoe heb jij toon dan kunnen updaten?


Met een kabel!  Tip van de eneco klantenservice.
Al contact gehad met Eneco? Ik begrijp niet helemaal wat je hebt geantwoord... ik ga er vanuit dat als jou toon al weken niet functioneerd dat jij aanspraak maakt op garantie?

De problemen zijn onstaan bij de vorige update. Deze versie zou ook de wifi problemen oplossen. Daar heb ik dus even op gewacht.  

Weet iemand of er een MAC adres getoond wordt in het scherm bij internet instellingen? Bij mij niet dus misschien is dat het probleem. 
Reputatie 3
Badge
Ok, ik wist niet dat dit kon. Maar goed, als toon je netwerk wel ziet maar geen verbinding kan maken en je resets en dergelijke al geprobeerd hebt... blijft vervanging dan niet over?
Badge
Bram heb je toevallig een vage naam aan je netwerk gegeven ? En wat voor een router heb je ?
Bram heb je toevallig een vage naam aan je netwerk gegeven ? En wat voor een router heb je ?

Het was gewoon de fabrieksnaam, niet echt vaag. Maar een andere naam heeft ook niet geholpen. Het is een KPN experia box, merk is Thomson.  Het heeft overigens prima gewerkt, de vorige update heeft eea veroorzaakt. 
Met een kabel!  Tip van de eneco klantenservice.Daar ben ik wel benieuwd naar.
Wat voor kabel, netwerk of usb?
Hoe heb je de software aangeleverd gekregen?
Kortom, hoe is dat in zijn werk gegegaan?
Voorzover ik steeds heb begrepen, kan er alleen geupdate worden via een internetverbinding met het Service Center.

Bij de internetinstellingen moet in ieder geval een MAC-adres getoond worden en dat is het MAC-adres van de netwerkinterface van de Toon.
Reputatie 3
Badge
Je kan Toon gewoon met een ethernet kabel aansluiten op je router/switch.
De aansluiting zit aan de onderkant.
Reputatie 3
Badge
dat wist ik niet, althans dat je dan kon update. helaas is het problem niet verholpen. en zonder alle technische gegevens lijkt mij dat een router met ene gewone inlognaam en standaard wachtwoord gewoon moet werken.

een aparte naam voor je netwerk zou mogelijk nog iets kunnen uitmaken en ander zou ik het niet weten. klanten en mdeforumleden zijn hier met kennis mbt ICT maar het zou voor elke leek moeten werken lijkt mij.

bij de instalatie bij mij thuis is gewoon een nieuwe toon opgehangen toen bij de 1e geen internetverbinding gemaakt kon worden.
Je kan Toon gewoon met een ethernet kabel aansluiten op je router/switch.
De aansluiting zit aan de onderkant.
Ja, ik ben ermee bekend dat aan de onderkant van Toon een netwerkaansluiting en ook nog een usb-aansluiting zit.
Natuurlijk kun je tussen Toon en router/switch een netwerkkabel aansluiten. Dat past gewoon. Net zoals je een usb-kabel kunt inpluggen op de usb-connector.
Maar voor de rest ontgaat me wat je nu bedoelt met deze opmerking.
Zelfs niet-IT-ers weten dat een netwerkinterface meer is dan alleen een connector.
Op Toon is die connector op dit moment gewoon niet meer dan dat. M.a.w. het werkt niet als netwerkinterface. Staat ook netjes in de handleiding op bladzijde 15.

Let op! De USB-poort en ethernetpoort zijn niet actief. Ze zijn bedoeld voor eventuele toekomstige functies. U mag hier niets in stoppen!
Ik blijf dus erg benieuwd naar de tip van de klantenservice die Bram gekregen heeft.
Het zou kunnen zijn dat er twee varianten van Toon bestaan, namelijk één met alle oorspronkelijke functionaliteit die door Quby in het display is ingebouwd en één met uitgeklede functionaliteit voor de doorsnee Eneco klant.
Ik wil hierover graag opheldering van Eneco. Wellicht dat je met een code-handeling die ontbrekende functionaliteit actief kan maken. Dan zou ik de tip kunnen begrijpen.
Dan mag voor mij ook een tipje van die sluier opgelicht worden.


Weet iemand of er een MAC adres getoond wordt in het scherm bij internet instellingen? Bij mij niet dus misschien is dat het probleem. 


Hoi Bram,

Op de weergave van het MAC-adres heb ik extra gelet sinds de installatie door de monteur.
Uiteraard had ik DHCP op on gezet en mijn router deelde meteen een IP-adres uit en het MAC-adres verscheen meteen op het scherm bij internetinstellingen.
Dat MAC-adres gebruik ik uiteraard om mijn router te dwingen altijd hetzelfde IP-adres voor Toon uittegeven.
Overigens heb ik ook de Thomson Experiabox van de KPN
Reputatie 3
Badge
Zelfs niet-IT-ers weten dat een netwerkinterface meer is dan alleen een connector.
Op Toon is die connector op dit moment gewoon niet meer dan dat. M.a.w. het werkt niet als netwerkinterface. Staat ook netjes in de handleiding op bladzijde 15.

Let op! De USB-poort en ethernetpoort zijn niet actief. Ze zijn bedoeld voor eventuele toekomstige functies. U mag hier niets in stoppen!


Tja niet alles geloven wat je in de handleiding leest...
Tijdens de installatie van mijn Toon kreeg de monteur de WiFi verbinding niet aan de praat.
Hij heeft toen Toon met een ethernetkabel direct op mijn switch aangesloten, de update gedownload en vervolgens Toon geactiveerd.
Toon heeft gewoon 2 werkende netwerk interfaces: WiFi en bedraad.
Reputatie 3
Badge
Waarom vraag je geen nieuwe Toon. Als het bij andere wel werkt, dan zou je Toon toch niet goed moeten zijn.
Ik denk dat dat geen goede oplossing is. 
En waarom niet?
Enige reacties terug meldt hij dat Toon niet het enige apparaat is wat verbinding kan maken. 
Dan is het voor mij zo klaar als een klontje. 
Haal een expert bij je draadloze netwerk en laat hem/haar bepalen of daar geen foute instellingen inzitten. 
Staat als eerste DHCP op ON?
Is de range van IP adressen voldoende?
Moet het eind IP adres niet iets verhoogd te worden?
Vindt er controle van het MAC-adres plaats?
Die controle tijdelijk even uitzetten?
Enz

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen