Toon: drama van de wal in de sloot (Topic gesloten, bezoek ons nieuwe Toon Forum https://forum.toon.nl/)

HanSolo
Ik heb een huis gekocht waar reeds een Toon hing. Die werkte ook, Toon zag ook de meters en had verbinding met wifi. Tot aan het einde van de verhuisdatum het Toon abonnement stopte. Ik dus een nieuw abonnement afgesloten. Krijg een mail met activatiecode. Die ik vervolgens nergens kan invoeren, dus na lang zoeken vind ik op het forum dat je een "reset naar fabrieksinstellingen" moet doen. Geweldig, nu kan hij de meters ook niet meer lezen en werkt er helemaal niets meer. Activatie code kon ik ook niet invoeren" "Toon is al geactiveerd". Wat een ergernis. En nu?
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.
12 Reacties
mAiden
Reputatie 4
Badge+3
Dat Toon je meters niet ziet, komt waarschijnlijk dat de meteradapter in de meterkast niet gekoppeld is. Als deze weer gekoppeld word, zal Toon weer stroom en gas gegevens door krijgen van je meters.

Voor de activatie probleem. Daar zal morgen een Eneco medewerker voor reageren, die het waarschijnlijk door gaat sturen maar de softwareontwikkelaars, die het gaan oplossen voor je.

Komt goed.
Brandje
Van de wal in de sloot????
Valt allemaal wel mee hoor; je hebt omdat je een nieuwe gebruiker bent de juiste handeling verricht.

Je kan het beste morgen even het Toonteam bellen.
Ik vermoed dat de displaycode nog niet aan jouw account is gekoppeld.

In ieder geval is het e.e.a morgen zo geregeld.
Dit is het nummer:

HanSolo
Ja, want ik had een werkende thermostaat. Nu hangt ie in stap 3 van installatie en ik kan de kachel dus niet aan zetten. Van de wal in de sloot dus.
Brandje
Dat was kennelijk met een verkeerde koppeling.
En zonder WiFi had je inderdaad een gewoon werkende thermostaat.
Gelukkig valt het qua temperatuur nu wel mee en als je morgen even velt is het zo opgelost!
HanSolo
Zie s.v.p. mijn eerste bericht. 1: Toon werkte 2: wifi deed en doet het nu ook 3: meters waren gekoppeld. 4: Alles was dus OK alleen geen Toon abonnement. 5: Nu een fabrieks-herstel gedaan. 6: Activatie code kon niet worden ingevoerd. 7: Meters worden niet meer gevonden. Resultaat: Toon is nu onbruikbaar. Omdat ik een baan heb zal ik proberen na werktijd te bellen.
Brandje
Alles duidelijk.
Even bellen en het Toon®️ team zorgt voor koppeling aan je account en je woonadres.
Ze zullen dan vermoedelijk naar je displaycode vragen.

Suc6
mAiden
Reputatie 4
Badge+3
HanSolo wrote:

Zie s.v.p. mijn eerste bericht. 1: Toon werkte 2: wifi deed en doet het nu ook 3: meters waren gekoppeld. 4: Alles was dus OK alleen geen Toon abonnement. 5: Nu een fabrieks-herstel gedaan. 6: Activatie code kon niet worden ingevoerd. 7: Meters worden niet meer gevonden. Resultaat: Toon is nu onbruikbaar. Omdat ik een baan heb zal ik proberen na werktijd te bellen.

1: Toon werkte inderdaad verleden tijd.

2: Fijn dat WiFi nogsteeds functioneel is.

3: Waren gekoppeld, na een fabrieksherstel dien je deze opnieuw te koppelen.

4: Alles was inderdaad ok, alleen niet op het juiste klantnummer..

5: Fabrieksherstel is een verplichting om Toon te kunnen koppelen aan jou klantnummer, wees blij dat de vorige bewoners dat nog niet hadden gedaan. Had ik wel gedaan, je heb immers niks met mij historie te maken..

6: Activatiecode kan word ingevoerd zodra Toon is gekoppeld aan jou klantnummer.. Daarvoor dien je dus even te bellen met Toon Support.

7: Meters word weer gevonden zodra je de meteradapter heb gekoppeld aan Toon..

8: We hebben allemaal onze dingen buiten die forum om, maar we proberen elkaar wel van dienst te zijn, elkaar te helpen.. Punten noemen kunnen we allemaal, beter is om oplossingsgericht te denken..

Brandje probeer je alleen te helpen, en duidelijk te maken dat je dien te bellen.. Bellen kan ook vanavond hoor, geen enkel probleem.. Maar om jou probleem op te lossen dien je de Toon Support te bellen..
Brandje
Hoi Ricardo,

Zie mijn geplaatste foto Team Toon®️ Support; wel ook 's-avonds, maar tot maximaal 20:00 uur.
Kelly
Reputatie 2
Badge+3
@HanSolo, heb je al contact met Toon Support opgenomen? Is het al gelukt ondertussen?
HanSolo
Kelly wrote:

@HanSolo, heb je al contact met Toon Support opgenomen? Is het al gelukt ondertussen?

Ja, een kleine 3 uur bezig geweest, meerdere keren "fabrieksherstel" en opnieuw koppelen met de meter adapter (die ik eerst uit de meterkast moest halen omdat die anders niet werd gezien). Het lijkt nu te werken. Wat ik nog niet begrijp is dat er geen calibratie nodig is voor de (anloge) meters, niet alle meters zijn immers gelijk. Ik zal zelf ook bijhouden of de getallen wel kloppen. Het moet me wel van het hart dat dit allemaal niet erg "plug&play" is, het product en de diensten lijken nog niet heel volwassen zo.

Forumleden bedankt voor de informatie zodat ik verder kon.
ppj
Reputatie 2
Badge+1
HanSolo wrote:

Wat ik nog niet begrijp is dat er geen calibratie nodig is voor de (anloge) meters, niet alle meters zijn immers gelijk. Ik zal zelf ook bijhouden of de getallen wel kloppen. Het moet me wel van het hart dat dit allemaal niet erg "plug&play" is, het product en de diensten lijken nog niet heel volwassen zo.

Forumleden bedankt voor de informatie zodat ik verder kon.

Voor de analoge electriciteitmeter moet je de c-waarde ( aantal omwentelingen schijf per kwh) controleren. Verder niets.

Wanneer je een fabrieksherstel hebt gedaan worden alle gegevens gewist uit Toon, inkl alle aangemelde randapparatuur ( meteradapter, slimme stekkers, repeaters enz). Vergelijk het met het opnieuw installeren van Windows. Ook dan moet je applicaties opnieuw installeren.

ppj
Brandje
Eigen wel grappig dat men denk dat het Plug en Play zou zijn/ moeten zijn?
Daar is het systeem toch iets te complex voor en zijn er nu eenmaal vele vele verschillende meters en plaatselijke omstandigheden, die dat zeker bij domme meters niet makkelijk maken.

Kijk, heb je Slimme meters dan gaan we wel een beetje richting P&P; simpel dan wel omdat er een gestandaardiseerde P1 poort is.
Dan kunnen er alleen soms nog problemen ontstaan bij de vele vele verschillende WiFi systemen, maar ook dat is inmiddels na enige updates inzake het WiFi deel op Toon®️ ook goed onder de knie.

Dus in deze situatie was er een handicap/pech ivm overname; fabrieksherstel en domme meters dat was "alles", en is uiteindelijk via het Toon Team dus keurig opgelost.