Toon doet vreemd met de ingestelde temperatuur | Eneco Community
vraag

Toon doet vreemd met de ingestelde temperatuur

• 21 november 2018
  • 24 reacties
  • 468 Bekeken

Badge
  • Liefhebber (level 10)
  • 14 reacties
Breek er al de hele week me hoofd over dus maar even op het forum.
Toon doet raar met de aangevraagde ruimtetemperatuur.
Ik heb de Toon b.v. ingesteld staan op 21,5 graad 's avonds, hij start normaal op om met de ingestelde watertemperatuur op te warmen, moduleert ook netjes terug naar lagere waarden maar stopt dan bij 20 graden en loopt nog een 0,5 graad door naar 20,5 graden kamertemperatuur. Vervolgens blijft hij de hele avond deze temperatuur handhaven i.p.v. door te stoken naar 21,5. Om uit te vinden of het wellicht een probleem is met de ketel heb ik de temperatuur verhoogd naar 23,5 graden, toon loopt dan door naar 22,5 en doet hetzelfde kunstje. Als ik hierna weer terugschakel naar 21,5 dan zakt de temperatuur weer terug naar 20,5 waar hij dan weer op gaat moduleren, hij zakt dus weer vrolijk voorbij de 21,5 terug naar 20,5.
In de ochtend hetzelfde verhaal, gevraagd 21 maar stopt op 20
Misschien dat er iemand van Toon mee kan kijken?

24 Reacties

Reputatie 6
Badge +2
Ook hier weer een gevalletje, de toon is aan het inleren.
In dit geval kijkt ie of er nog restwarmte in het systeem zit die het huis nog kan verwarmen dus schakelt ie eerder uit. Dit kan een paar dagen duren. Gewoon niet aankomen. Elke keer dat je hem handmatig bedient heeft het weer negatief invloed. Gewoon op programma laten staan, zal je zien dat ie na een week heel goed de temperatuur aan houdt.
Badge
Dat dacht ik in eerste instantie ook maar kan dat een week duren?
Reputatie 6
Badge +2
Jazeker
Reputatie 7
Badge +9
Inleren duurt gemiddeld wel 7 tot 10dagen hoor, beste is nog om een programma in te stellen.
Badge
Ok ik ben dus weer eens te vroeg met vragen, bedankt ik wacht af en laat de programma's hun werk doen.
En het mooiste 😒 is van dat het inleren van de toon. Weer die 7 tot 10 dagen 😡 . Dat je weer een hoop gas heb gebruikt tijdens het inleren.dat als het straks nog kouder wordt moet ie weer inleren wat ook weer 7 a 10 dagen gaat duuren.dat inleren van de toon komt ondertussen mijn strot uit.wat alleen maar onnodig gas gebruik is
Reputatie 6
Badge +2
Hoe kom je erbij @Patrick dat ie als het kouder is weer moet inleren?
Wat ik er mee bedoeld is . Dat het buiten nu tussen 0 a 5 graden is dan moet de toon dat weer gaan inleren 7a10 dagen . Als het naar 10 dagen buiten het weer -0 a -10 wordt dan moet de toon weer aan de temperatuur gaan inleren
Reputatie 7
Badge +9
Wat ik er mee bedoeld is . Dat het buiten nu tussen 0 a 5 graden is dan moet de toon dat weer gaan inleren 7a10 dagen . Als het naar 10 dagen buiten het weer -0 a -10 wordt dan moet de toon weer aan de temperatuur gaan inleren

Toon zal geen rekening houden met de buitentemperatuur, maar met hoe snel jou woning afkoelt, en hoe lang het duurt alvorens deze op temperatuur is.
Misschien eens de kalibratie (correctie temperatuurmetingen) bij gesteld in toon voor het meten van de temperatuur?

Is te vinden onder instellingen en dan verwarming.

(Het is maar een idee)
Badge
En vandaag weer als vanouds..:)
Badge
Toch te vroeg gejuicht, na deze ene keer heeft de toon nog steeds moeite om de gevraagde temperatuur te bereiken en blijft een beetje sudderen op ca. 40-45 graden vraag watertemperatuur zonder de gevraagde temperatuur te bereiken.
En vandaag de toon op 20 graden gezet en daar ging hij dan ook wel naar toe, echter inmiddels is de ruimtetemperatuur al twintig minuten geleden gedaald naar 19,5 graden en geen enkele respons hierop van de toon.

Nu tijdens schrijven slaat hij dan eindelijk een keer aan na 20 minuten op 19,5 te hebben gestaan met een vraag om 20, gevraagde watertemperatuur aan de ketel 34 graden en slaat weer af na 5 minuten, gaat natuurlijk nooit lukken om zo terug naar de 20 te gaan. Klopt niet toch, hoort de boel op 20 te houden lijkt mij? Inregelen gaat mij een te lang duren nu eigenlijk.
Badge
Een kwartier later besluit hij hetzelfde kunstje nog maar eens te doen zonder resultaat. zal de hele middag wel zo doorgaan en ben bang dat de 21,5 voor vanavond ook weer koukleumen wordt
Reputatie 7
Badge +9
- Wat is de ingestelde aanvoerstemperatuur op de cv ketel?

- Hoe is Toon aangesloten op de cv ketel?

- Hoeveel graden per uur warmt Toon op?

- Al eens gecontroleerd of je ketel niet loop te pendelen? Kan Toon ook niet verwarmen.
Badge
-Ingestelde temperatuur van de ketel is 75 wordt overruled door toon met 60

-Open therm

-2

-Bij de aanvoer van 34 is de retour 28 wanneer de boel weer uit slaat

Verder heb ik de branderwachttijd al terug gebracht naar 10 minuten, maar ook na de branderwachttijd als de ketel weer bereikbaar is gebeurt er nog 10 minuten niets, voorgaande jaren nooit problemen gehad met een wachttijd van 20 minuten.

Wat sinds de zomer is aangepast is aanbrengen van speedcomforts, verlagen van de aanvoer van 75 naar 60 en van drie naar twee graden per uur. In 4 uur tijd lukt het nog niet eens 1,5 graad te verhogen schijnbaar.

Wil ik nog aan toe voegen dat het naar mijn idee niet normaal is dat de thermostaat de temperatuur onder de vraag laat dalen en dan nog 20 minuten wacht om iets te doen
Reputatie 7
Badge +9
-Ingestelde temperatuur van de ketel is 75 wordt overruled door toon met 60

-Open therm

-2

-Bij de aanvoer van 34 is de retour 28 wanneer de boel weer uit slaat

Verder heb ik de branderwachttijd al terug gebracht naar 10 minuten, maar ook na de branderwachttijd als de ketel weer bereikbaar is gebeurt er nog 10 minuten niets, voorgaande jaren nooit problemen gehad met een wachttijd van 20 minuten.

Wat sinds de zomer is aangepast is aanbrengen van speedcomforts, verlagen van de aanvoer van 75 naar 60 en van drie naar twee graden per uur. In 4 uur tijd lukt het nog niet eens 1,5 graad te verhogen schijnbaar

Blijkbaar loop je hier dus op stuk, Toon krijg het met deze instellingen niet terecht.
Advies:

Zet aanvoer in Toon is op: 75gr / 3 graden per uur.
Waarschijnlijk trek Toon het dan vele malen beter, dan nu. :)
Toon is niet de thermostaat waarbij je moet gaan denken aan tweaking van je CV installatie, laat Toon het werk doen 😉
Badge
Daar wil ik best in mee gaan maar dat zou dus betekenen dat een toon meer gas nodig heeft en je de boel niet zuinig af kan stellen? Daar waren nou net de speedcomforts voor bedoeld....
Toon weet het beter dan alle tweaker topics bij elkaar begrijp ik uit je laatste zin? Is geen verwijt maar ik begrijp het dan waarschijnlijk niet helemaal.
Badge
Wanneer ik de thermostaat naar 25 gooi gaat de temperatuur ruimschoots voorbij de 21,5 dus dan zou 60 aanvoer toch voldoende moeten zijn ook?
Reputatie 7
Badge +6
@Rene_H

Kun je de externe toegang klantenservice eens voor ons aanzetten? Dan kijken we met je mee. Wanneer was de laatste keer dat Toon een graad onder de gewenste temperatuur blijft moduleren?
Badge
Vanmiddag, sterker nog hij sloeg niet eens aan na 20 minuten lang een halve graad onder de vraag. Ik heb op aanraden nu de aanvoer temp verhoogd naar 75 en 3 graden per uur maar dat zou niet moeten hoeven in een A label woning denk ik zo.

Aangezet, staat nu op comfort 21,5. Je hebt zeker mijn klantnummer nodig?
Reputatie 6
Badge +2
@Rene_H

Ja dan kijken we met je mee. Gezien je klantnummer privé is wil ik je vragen om deze toe te voegen aan je profiel.

Groeten Chantal
Badge
Gedaan
Reputatie 6
Badge +2
@Rene_H

Ik heb met je meegekeken en zie dat de temperatuur een verschil heeft van maximaal 1 graad. Dit is het marge dat wij aanhouden. Toon werkt wat dat betreft naar behoren.

Groeten Chantal
Badge
Nadat support aanstaat blaast de ketel met 55 graden door naar 21 zonder te stoppen en de 21,5 volgt daar 5 minuten later op. Eerste keer dat ik dit gedrag zie dus ik vermoed dat er iets aan gedaan is, hoe dan ook bedankt voor de service.

Reageer