Toon blijft verwarmen na ingestelde temperatuur | Eneco Community
beantwoord

Toon blijft verwarmen na ingestelde temperatuur

Toon eerste bericht

99 Reacties

Reputatie 7
Badge +8
Ik ben het hier totaal niet mee eens met die code 8. Waarom laat de Toon bij Opentherm dan bij mij de ketel heel de tijd op die code 8 draaien terwijl de ingestelde aanvoer temperatuur de T1 op maximaal staat, dat is dus 85°c dan blijft dus heel de tijd die pomp doordraaien waardoor het cv water blijft afkoelen, met gevolg koude radiatoren omdat zelfs bij een water temperatuur van de radiatoren op 35°c kwam en zelfs nog lager, en dat zelfs dan nog niet eens de cv aansloeg terwijl de Toon nog steeds op vragend stond. En waarom als ik mijn Isense heb aangesloten op de cv ketel die code 8 gewoon bijna nooit, of zelfs nooit meer in de display verschijnt. Dan zit de fout toch bij de Toon? Dit probleem is nu als zolang hier bij mij, en ik heb vele oplossingen mogen ontvangen van vele mensen hier op het form, maar een echt oplossing is er nooit gekomen. Ook nooit van Eneco zelf. En dat vind ik toch echt wel een beetje een schande.

Wil je echt van die Code 8 af? Plaats de originele thermostaat weer terug, je bent er vanaf.
Hang Toon op een ander plekje, zonder Thermostaat functie, hij zal functioneren als energiemanager! 🙂
Reputatie 3
Badge
Nou sorry hoor, dit vind ik een wel heel kort door de bocht antwoord. De Toon werkt niet zoals het moet werken, ik betaal iedere maand kosten voor een Thermostaat die niet doet wat Eneco belooft wat deze thermostaat wel moet doen. Maar waar blijven de oplossingen?? Of tenminste een reactie van Eneco wat de eventuele oorzaak zou kunnen zijn? dan hoor je niets. En dan vind ik dat Eneco in gebreken blijft in dit geval.
Reputatie 7
Badge +8
Nou sorry hoor, dit vind ik een wel heel kort door de bocht antwoord. De Toon werkt niet zoals het moet werken, ik betaal iedere maand kosten voor een Thermostaat die niet doet wat Eneco belooft wat deze thermostaat wel moet doen. Maar waar blijven de oplossingen?? Of tenminste een reactie van Eneco wat de eventuele oorzaak zou kunnen zijn? dan hoor je niets. En dan vind ik dat Eneco in gebreken blijft in dit geval.

JIj wil een oplossing die die code 8 weg haalt? Die heb ik je gegeven.. Toon gaat echt niet anders stoken of doen..
Ik heb hier leren leven met die 0Y(bij jou exact hetzelfde als de code 8 ), met Toon.. Wil je dat niet, dan is er niks anders dan de originele thermostaat ophangen, Toon abonnement opzeggen.
Badge +2
Ik ben het hier totaal niet mee eens met die code 8. Waarom laat de Toon bij Opentherm dan bij mij de ketel heel de tijd op die code 8 draaien terwijl de ingestelde aanvoer temperatuur de T1 op maximaal staat, dat is dus 85°c dan blijft dus heel de tijd die pomp doordraaien waardoor het cv water blijft afkoelen, met gevolg koude radiatoren omdat zelfs bij een water temperatuur van de radiatoren op 35°c kwam en zelfs nog lager, en dat zelfs dan nog niet eens de cv aansloeg terwijl de Toon nog steeds op vragend stond. En waarom als ik mijn Isense heb aangesloten op de cv ketel die code 8 gewoon bijna nooit, of zelfs nooit meer in de display verschijnt. Dan zit de fout toch bij de Toon? Dit probleem is nu als zolang hier bij mij, en ik heb vele oplossingen mogen ontvangen van vele mensen hier op het form, maar een echt oplossing is er nooit gekomen. Ook nooit van Eneco zelf. En dat vind ik toch echt wel een beetje een schande.

Wil je echt van die Code 8 af? Plaats de originele thermostaat weer terug, je bent er vanaf.
Hang Toon op een ander plekje, zonder Thermostaat functie, hij zal functioneren als energiemanager! :)

Laat Eneco nu eens met de waarheid komen.

Er zit gewoon een fout in Toon i.c.m. Remeha cv ketels
Los de problemen gewoon op!
Reputatie 3
Badge
Ik weet ook wel wat die code 8 betekend, maar leg mij dan eens uit waarom bij een ingestelde watertemperatuur van de cv ketel van 85°c dat is dus de max. dan toch altijd die code 8 in het display komt terwijl die 85°c van het water nooit gehaald wordt? en slaat de cv ketel niet aan als het cv water zelfs is gedaald onder de 35°c dat is een verschil van 50°c en dat zit toch echt wel de temperatuur ver onder de ingestelde waarde. Ik neem aan dat de ketel module de opdracht geeft aan de cv ketel in wat voor code de cv ketel moet draaien? Die twee communiceren toch met elkaar? Of zie ik het verkeerd?
Badge +2
Ik denk dat de ketelmodule niet goed met de ketel samen werkt.
Reputatie 3
Badge
Ik denk dat de ketelmodule niet goed met de ketel samen werkt.

Klopt, dat idee heb ik ook. Maar helaas Eneco wil dit niet zeggen en toegeven. Kom met een oplossing, of tenminste met een reactie dat wij gaan kijken of daar een oplossing voor gemaakt kan worden? In mijn ogen is dan pas Eneco echt klantvriendelijk bezig tegenover zijn klanten. En is voor dit probleem geen oplossing? oké dat kan, maar kom dan wel eerlijk met dit antwoord naar voren en zeg dit dan tegen jou klanten. Dit is wel zo eerlijk naar ons toe. Maar dat zal niet gebeuren denk ik omdat Eneco dan bang is om zijn klanten kwijt te raken, maar in mijn ogen is zwijgen tegen over jouw klanten nog slechter.
Badge +2
Hebben meer mensen met een Remeha cv ketel problemen?
@JBB, heeft de monteur gisteren nog gecontroleerd als het stifje van de driewegklep goed gangbaar was? Het kan zijn dat niet alle verwarmde water in de cv gepompd wordt, maar blijft in het tapwater circuit, en dat doet de gemeten temperatuur snel laten oplopen, verder dan de gevraagde temp. Just een idee om de code 8 te kunnen verklaren.
Nou ben je precies gelijk met @Theo Speet.

@mAiden, de Toon moet net zo goed of beter werken als alle andere kamerthermostaten, voor een apparaat van €275 plus abonnement kosten wordt toch een goede werking van verwacht. De oude thermostaat terug hangen is geen optie, maar een noodoplossing. Dat is niet de bedoeling van mensen dat naar de Toon overstappen, denk ik.
Badge +2
@JBB, heeft de monteur gisteren nog gecontroleerd als het stifje van de driewegklep goed gangbaar was? Het kan zijn dat niet alle verwarmde water in de cv gepompd wordt, maar blijft in het tapwater circuit, en dat doet de gemeten temperatuur snel laten oplopen, verder dan de gevraagde temp. Just een idee om de code 8 te kunnen verklaren.

@mAiden, de Toon moet net zo goed of beter werken als alle andere kamerthermostaten, voor een apparaat van €275 plus abonnement kosten wordt toch een goede werking van verwacht. De oude thermostaat terug hangen is geen optie, maar een nood oplossing. Dat is niet de bedoeling van mensen dat naar de Toon overstappen, denk ik.

De hele driewegklep is uit elkaar geweest.
Gangbaar gemaakt!
Badge +2
Bij de 1 na laatste update van Toon ging het bij ons fout!
Reputatie 3
Badge
Dit probleem bestaat bij mij als meer dan één jaar, om eerlijk te zijn gelijk al van af het begin dat ik de Toon heb laten aansluiten door Eneco. Ben heel vaak hier geweest op het form om te vragen wat het probleem kon zijn, heb ook altijd vele tips mogen ontvangen. Daarvoor dank aan iedereen die dat heeft gedaan. Maar die hebben tot op heden nooit voor een oplossing kunnen zorgen. Ik heb geen verstand van cv ketels en thermostaten, maar ik ben in de tussentijd wel heel wat wijzer geworden na de vele tips die ik heb gekregen hier, en het lezen in de gebruiksaanwijzingen van de cv ketel. En de ervaring die ik had met de originele thermostaat. Ik ben er inmiddels wel achtergekomen dat de Toon NIET kan samenwerken met een Remeha cv ketel. Dan bedoel ik als de Toon in de Opentherm stand staat. Opzicht helemaal geen schande. En zijn namelijk meer thermostaten te koop die niet met alle cv ketels kunnen samen werken.
Maar wat mij het meeste dwars zit is dat Eneco zelf helemaal niet met een reactie zelf komt via hier, ik neem aan dat vele medewerkers van Eneco hier bijna dagelijks zijn op het form?
Reputatie 7
Badge +8

@mAiden, de Toon moet net zo goed of beter werken als alle andere kamerthermostaten, voor een apparaat van €275 plus abonnement kosten wordt toch een goede werking van verwacht. De oude thermostaat terug hangen is geen optie, maar een nood oplossing. Dat is niet de bedoeling van mensen dat naar de Toon overstappen, denk ik.

Het is absoluut wel een oplossing, als men er vanaf wilt komen @Berny...
Geen leuke oplossing, maar een oplossing..
Nefit gebruikers kunnen ook niet allang niet allemaal fijn genieten van hun Toon, deze werden ook nooit fatsoenlijk geholpen door Eneco.. Daarom dat ik nu even realistisch was, aan gaf dat het in deze ook geen oplossing gaat komen, klinkt niet leuk.. Maar dat zijn de feiten die er liggen..
Dan lijkt wel op een Opentherm communicatie fout met de Remeha’s. Daar zou Quby goed na moeten kijken in de OT protocol, of met Remeha overleggen hoe het zit.
Badge +2
Dan lijkt wel op een Opentherm communicatie fout met de Remeha’s. Daar zou Quby goed na moeten kijken in de OT protocol, of met Remeha overleggen hoe het zit.

Zeker weten, Eneco doe hier nu eens wat mee!
Klant is toch koning?
Reputatie 7
Badge +8

Ook Opentherm protocol die de Nefit Proline NXT hanteert kent dit probleem. (Nefit Proline NXT is de enigste Nefit ketel met standaard Opentherm inzich.)
Ja ja, Toon weer aan de wand.
En in 1x verbonden!
Code 8 is verdwenen.
Nog 1 vraagje.
Toon staat nu op Handmatig 65 gr. 2 procent.
Moet nu ook de aanvoertemperatuur van de ketel op 65 gr. ? Staat nu op 75 gr.

Heb je het nog geprobeerd ?
Andersom proberen, de aanvoer in de ketel op 65 graden te zetten en in de Toon handmatig , 75 graden, 1gr/uur. Kijken wat ie doet...
Badge +2
Ja ja, Toon weer aan de wand.
En in 1x verbonden!
Code 8 is verdwenen.
Nog 1 vraagje.
Toon staat nu op Handmatig 65 gr. 2 procent.
Moet nu ook de aanvoertemperatuur van de ketel op 65 gr. ? Staat nu op 75 gr.

Heb je het nog geprobeerd ?
Andersom proberen, de aanvoer in de ketel op 65 graden te zetten en in de Toon handmatig , 75 graden, 1gr/uur. Kijken wat ie doet...

Zal het zo even instellen, we komen net thuis van een daagje veluwe (wit)
Reputatie 5
Badge +3

Ik werd getriggerd door je andere post waarin je nu eindelijk een nieuwe ketelmodule krijgt toegestuurd. Was wel even benieuwd naar je probleem.

Je ingestelde aanvoer T1 op 85 gr. C. is niet wat de Toon vraagt met opentherm. De 'kracht' van opentherm is juist dat hij een lagere gewenste aanvoertemperatuur vraagt als gemeten kamertemperatuur de gevraagde kamertemperatuur nadert. En zo dus op een zacht pitje kan draaien. Lagere aanvoer temperatuur betekend betere rendement in je HR ketel.

Wat er naar mijn inziens gebeurd bij jou is dat de ketel in code 8 komt omdat de aanvoer temperatuur die Toon vraagt veel te laag is (inderdaad, rond de 35 graden is mogelijk). Jouw ketel kan dit niet leveren, maar besluit wel de warmte die nog in het water zit rond te pompen. Op het moment dat het rond gepompte water vergenoeg afgekoelt is gaat de brander even aan (een minuut of twee is vaak al genoeg) op het weer op te warmen tot die 35 graden waarna hij weer in code 8 komt.

Het is al vaker aanbod gekomen. De toon kent een te lage minimale aanvoer temperatuur (namelijk 6 (!) gr. C.) die niet in te stellen is door de gebruiker. Andere opentherm thermostaten zullen waarschijnlijk veel hoger zitten in hun minimum (bijv. 50 graden minimaal aanvoer).

Als je daar last van hebt, is een aan/uit instelling op de Toon dan beter omdat je dan altijd je hoge T1 van 85 graden laat rond pompen (overigens, kijk eens of je met 65 of 70 graden max. ook uit kan, dat bespaart al enorm).
En Theo @Theo Speet wat vind je van die gedachte en oorzaak omschrijving van thehognl?

Uit het verleden meen ik mij te herinneren dat je de lagere aanvoertemperatuur toch ook al had uitgeprobeerd?
Zeker met de nieuwe ketelmodule straks weer opnieuw even te proberen toch?
Zo toch leuk zijn als je toch weer definitief Toon®️ gebruiker daardoor zou worden😀
Reputatie 3
Badge
Dat klopt Ton, we hebben heel veel dingen geprobeerd om aan te passen, maar niets hielp. Maar ik denk dat het nu niet meer nodig is om de t1 aan te passen. Ik ga nu even een weekje testen hoe het gaat met de Toon, en anders ga ik weer terug in de aan / uit stand, die werkte eigenlijk ook best goed met een defecte ketel module.
Ja dus toch; ik kon mij zoiets ook herinneren.😉
Wordt weer vervolgd Theo!
Reputatie 3
Badge
De Toon werkt trouwens nu perfect Ton 😀 Zie reactie die ik heb geplaatst erbij van gisteren.
Reputatie 5
Badge +3
Hoi @Theo Speet
Je hoeft ook niet de T1 aan te passen hoor. Was alleen maar een extra opmerking van mij.
Mijn voornamelijkste punt ging om het opentherm verhaal en waarom bij jou de pomp blijft draaien. De Toon ketelmodule is niet stuk, je ketel is niet stuk. Dit is gewoon precies hoe het hoort te werken.
Helaas vraagt dus de Toon een te lage aanvoertemperatuur aan die jouw ketel niet kan geven. Andere opentherm thermostaten zitten hoger in hun laagste aanvoer temperatuur.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen