Toon blijft stoken | Eneco Community
beantwoord

Toon blijft stoken

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

43 Reacties

ik zet toon op weg 13 graden binnen is het 22 graden en toon begint met verwarmen geen tocht en 2 monteurs geweest die het zo lijkt het ook niet meer weten
Reputatie 4
Badge +4
@C.H. Harteveld,

Welkom op de Community. Wat lastig dat je problemen had met het stoken. Ik zie dat je contact hebt gehad met onze klantenservice en dat zij hier samen met je naar hebben gekeken. Ze konden op dat moment niet veel doen, omdat er geen storing plaatsvond. Ik hoop dat het stoken nu goed blijft gaan, zo niet vernemen we het graag van je.
Reputatie 3
Badge
Mijn problemen met toon van begin dit jaar lijken opgelost.
De temperatuur klopt nu ook prima met een andere thermometer.
Nu het iets warmer is stookt toon al wel al bijna 1 week te lang door waardoor het ipv 21 wel 22 graden word.
Dit komt door rest warmte in de radiatoren waar toon maar niet aan wil wennen.
Ik hoop uiteraard dat toon hier nog aan gaat wennen en zo niet ben ik er ook wel tevreden mee.
Het beginnen met stoken terwijl de temperatuur hoger is heb ik gelukkig niet meer gezien.
Badge
Wij hebben ook vorig jaar een Intergas HR ketel laten installeren. Nooit problemen mee gehad en werkt uitstekend.
De eerste dag deed de Toon het goed en reageerde netjes op de ingestelde temperatuur.
Weg staat op 12, thuis op 18, slapen op 15 en comfort nu op 19.5.

De 2de dag vloog de Toon naar 22 graden en we moesten de Toon handmatig corigeren naar 18 om hem te dwingen om te stoppen.
Nu gaat de Toon regelmatig zelfstandig stoken naar 21 graden of soms hoger.
We lossen dit voorlopig maar op door de temperatuur handmatig laag te zetten.
We zijn nu pas 5 dagen onderweg en hopen dat de Toon slim genoeg is om zelf te leren begrijpen dat als de temp instellen op 20 graden, dat hij dan ophoudt met stoken als het 20 graden is.
Ik denk dat je het inleerproces misschien te vroeg hebt onderbroken met handmatige aanpassingen in het systeem.
Je zou nog eens opnieuw kunnen beginnen door de wijziging weer op 0 grd te zetten en Toon een harde reset te geven.
Badge
Ga ik doen.
Ik hoop dat de Toon nu niet weer als een wilde gaat stoken.
Die 2de dag al 2 kub meer gebruikt dan normaal.

Met een harde reset, ben ik dan ook de instellingen van de lampen kwijt? Scenes etc
Heel verstandig.

Met een harde reset ben je uiteraard totaal geen instellingen en data kwijt.
Harde reset gaat via het stroomloos maken van de module van Toon onder je CV gedurende 1 minuut.

Toon komt dan terug met gemiddeld 2 graden lager dan normaal en de temperatuursensor gaat dan zich kalibreren.

Wel voor de harde reset de handmatige wijziging ongedaan maken, want dan is de basis instelling weer 0 grd.

Gaat Toon toch stoken dan zet je simpelweg de temperatuur op het basisscherm een paar graden lager.

Dan Toon rust geven, want juist (we zeggen het hier altijd tientallen keren) het te snel allerlei basisiinstellingen wijzigen geeft verstoring in het inleerproces!
Badge
Dankje voor de adviezen Brandje. Top forum 🙂.
Ik heb een harde reset gegeven en ga nu een weekje afwachten.
Hoi K. van der Linden!

Graag gedaan en ik ben uiteraard nieuwsgierig hoe je ervaringen zijn na een weekje!
En ach dat is nu eenmaal de kracht van dit forum, waar we met z'n allen, dus forumleden en moderators tot een oplossing van zaken proberen te komen.

En als het contact goed blijft dan ben ik vasthoudend hoor!
Badge
Ziezo, de week zit er op.
Na de reset totaal geen probleem meer gehad. De Toon doet precies wat we vragen.
Top tip Brandje, we zijn echt mega blij met de Toon (zeker ook in combinatie met de 6 lampen en de slimme stekker).:D
Hoi K. van der Linden,

Leuk om je terugkoppeling te vernemen!
Verder veel plezier met je Toon en als er in de toekomst weer vragen zijn, dan zien we je graag weer terug!
Reputatie 3
Badge
Tot op heden gaat het bij mij ook nog steeds prima. Wel heb ik weer een aanpassing op de ketel gedaan qua minimale modulerende temperatuur. Deze had ik op 50 gezet via optie E en E. had ik op 0 gezet alles onder de 50 negeren. Toch merkte ik dat de temperatuur schommelingen steeds groter werden. Toon ging na goed inleren pas aan slaan op 20,3 graden (20,5 op scherm). Binnen 5 min was de boel wel weer op temperatuur en stond er netjes 21,0 op het toon schermpje. Nu heb ik van de week E terug gezet naar 40 graden wat ook de standaard is.

Het gevolg is 2 dagen weer tot 21,5 of 22 graden stoken. Echter mijn ervaring was dat dit vanzelf goed ging komen. En idd nu een dag of 4 verder doet Toon weer bijna altijd wat ik verwacht. Ook zijn de temperatuur schommelingen een stuk kleiner geworden. Het leukste is eigenlijk dat ik op toon in vergelijking met andere toon verbruikers een stuk minder ben gaan verbruiken. Ipv 300liter per uur kom ik nu niet verder meer dan 120 liter per uur.

De keuze van 50 had ik eigenlijk gemaakt omdat ik mij blind staarde op het blijven branden tijdens het terug moduleren. Het is echter logisch dat de ketel een keer gaat pendelen als het water bij het terug moduleren nog te warm is. Zeker als je een circuit hebt waar maar ongeveer 40 liter in zit. Blijven branden zorgt er dan voor dat je HR ketel niet meer als HR ketel werkt omdat je delta T te klein is.
Reputatie 3
Badge
Misschien ook wel even handig om te vermelden is dat ik comfort uit mijn toon programma heb gehaald ivm wisselende diensten. Toch lijkt toon prima te leren hoe om te gaan met deze optie als ik deze zelf inschakel.
Reputatie 3
Badge
Op zich doet toon tegenwoordig bijna altijd wat hij moet doen. Er zijn echter 2 uitzonderingen deze winter geweest. Eén was 14 februari en vandaag 29 februari. Op de één of andere manier blijft toon stoken terwijl het 21,5 tot 22 graden is. De aanvraag temperatuur is 21 graden en ik verwacht dat toon gewoon stopt bij 21 graden. Alle andere dagen doet Toon dit wel perfect.
Reputatie 7
Badge +7
Weet je wel zeker dat het Toon is die blijft stoken , het kan mss ook de zon zijn die voor een hogere temperatuur zorgt :?
of eventueel eens een hard reset doen van Toon , ketel module even van de stroom halen en er weer in
en !!!
Toon even laten bekomen van de schrik , dus daarna rust geven .
Reputatie 3
Badge
De zon is zeker van invloed op de opwarming van de woning. Echter schijnt deze nu nog niet direct op toon. Helaas kan en wil ik weinig aan de zon doen. Vandaag 3-3-2015 weer zo'n dag een reset is misschien een oplossing maar eigenlijk zet ik toon gewoon een halve graad lager. De dag erna is het in 100% van de gevallen weer netjes opgelost. Wat mij wel opviel ik had het probleem op 19 graden en op 21 graden dat toon 1 graad door blijft stoken. Een groot deel van het jaar werkt het prima dus echt druk maak ik mij niet maar wilde het toch even melden.
Reputatie 7
Badge +7
beste @Sander83,
hier is het in een bepaalde periode v/h jaar , nu dus ook hommeles met Toon.
lekker de zon in huis.:)
dan weet Toon ook even niet wat hij moet doen en stook hij wat langer door.
temperatuur in plaats van 21,5 s,avonds word het wel eens 22 of 22,5 graden.
maar dat gaat van zelf weer over.

mvg,
jan
Reputatie 3
Badge
Nou Jan het is soms wel en soms niet. Het is nu de 3e dag dit jaar dat toon ff gek doet en door stookt. Het kan goed zijn dat morgen weer de zon op de woonkamer staat en dat het allemaal weer prima is. Ook staat de zon nog niet op toon daarvan gaat toon echt gekke dingen doen weet ik uit ervaring.