Toon blijft stoken | Eneco Community
beantwoord

Toon blijft stoken

Reputatie 3
Badge
Naar aanleiding van heel veel problemen met de toon thermostaat functie heb ik deze winter bijna alles geprobeerd.

Ik had de volgende problemen:
Toon stookte het altijd veel warmer dan ik ingesteld had.
De temperatuur week af van de werkelijke temperatuur.

Afgelopen week was ik echt zo ver dat ik toon op ging zeggen.
Mijn programma
slapen 22:00-07:00 15 graden
weg 07:00-18:00 12 graden
thuis 18:00-20:00 18 graden
conform 20:00-22:00 20 graden
Om 17:45 was 20 graden in huis door de zon en toon gaf aan dat de ketel moest gaan stoken.
Om 18:15 ging toon zelfs voorverwarmen terwijl toon 21 graden aan gaf.
Om 22:00 ging alles uit en 's ochtends om 8 uur was het nog steeds 19,5 graden.
Naar mijn idee is er 2,5m3 gas verstookt zonder reden.

Vandaag op mijn intergas de optie E en E. omgezet naar opentherm aanvraag onder de 55 graden negeren.
Ipv alles onder de 40 forceren naar 40 graden.
En ineens lijkt toon goed te werken als thermostaat.
De temperatuur en zon was naar mijn idee vandaag ongeveer het zelfde als zondag en heb 2m3 minder verbruikt.
Toon slaat nu niet meer aan als het niet nodig is.
En ik hoop echt dat toon nu niet opnieuw gaat inleren waardoor de problemen straks weer terug komen.

Ik gok dat het stook seizoen voor mij wel een beetje over is met dank aan de zon.
Dit jaar hang ik in ieder geval grotere radiatoren op omdat ik het moeilijk warm stook als het buiten onder 0 is.
icon

Beste antwoord door Danielle 13 maart 2015, 09:36

@Sander83,

Bedankt voor je updates.
De reden dat Toon stookt terwijl het niet nodig is, komt omdat het van 28 graden door de zon de temperatuur in een redelijk korte tijd met 7 graden daalt. De daling die Toon ziet vangt hij op door de temperatuur niet onder de ingestelde temperatuur te laten komen. In dit geval is Toon wat voorbarig omdat de daling niet door heeft gezet.
Je kunt de ingestelde temperatuur een stukje lager zetten zodat Toon minder snel aanslaat, of je kunt ervoor zorgen dat er iets minder tocht ontstaat waardoor de temperatuur heel snel daalt. Dat laatste lijkt me lastig, aangezien het nu al erg warm wordt in je woning dus ik zou als ik jou was Toon op zo'n moment tijdelijk op bijvoorbeeld 'weg' zetten.
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

43 Reacties

Zoals ik al vele malen hier op het forum promoot is het een kwestie van de aanvoer temperatuur van je ketel handmatig in te stellen.
Zelf hebt ik ook een Intergas en pas deze methode afhankelijk van de buiten temperatuur overdag al jaren toe.

Nu 10 graden overdag aanvoer 60 grd, mag ook 55 grd
Pas als het overdag gaat vriezen is 70 grd voldoende
Nog harder vriezen eventueel 80, maar met onze slappe winters kom je daar vrijwel nooit.

Gevolg: gelijkmatig aanwarmen tot ingestelde temperatuur en geen temperatuur boost meer.
Op de langere duur een grote gasbesparing.

Als je Toon®️ verder de rust geeft om hier op te acteren, zal je zien dat alles perfect verloopt.
Reputatie 3
Badge
Het aanpassen van de aanvoer temperatuur heeft alleen invloed op je verbruik niet op het wel of niet gaan verwarmen van je huis.
En toon is een modulerende thermostaat dus dat zou helemaal niet nodig moeten zijn om de aanvoer temperatuur aan te passen.
De thermostaat zou moeten weten welke aanvoer temperatuur nodig is.
Dat is het principe achter opentherm.

Mijn aanpassing gaat om de minimale modulerende temperatuur.
En rust geven... ik heb toon een maand rust gegeven en ik heb nooit een verbetering gezien.
Sterker nog het begon steeds gekker te worden zoals terwijl het 2 graden warmer was dan nodig gaan verwarmen tot 3 graden warmer dan nodig.

Ik wil om 20:00 het 20 graden hebben en niet van 18:15 tot 22:00 21 graden.
Na een maand inleren zou toon dat toch moeten begrijpen.
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Uiteraard bespaar ik gas, en het heeft invloed op een gelijkmatig verwarmen van de woning zonder temperatuurboost!
Toon acteert daar prima op.
Het OpenThermprotocol is Europees vastgelegd, maar niet iedere fabrikant past het in de finesse toe.
Vandaar dat Toon ook niet de mogelijkheid heeft om de aanvoer temperatuur te regelen; simpel weg omdat de meeste CV's daar dan niet op zouden acteren.
Niet erg dan ga ik in het stookseizoen gewoon zo gemiddeld 3 a 4 keer naar zolder en regel het zelf wel en met de Intergas is dat op het digitale display in enkele seconden geregeld!
Reputatie 3
Badge
Ik denk dat ik je snap echter maakt het niet zo heel veel uit.
Om een HR ketel binnen zijn HR verbruik te hebben moet de retour temperatuur onder de 55 graden zijn.
Maar hoe lager de aanvoer temperatuur hoe minder het vermogen van je radiatoren is.
Een ander nadeel is dat het minder snel warm is.
En ik vraag mij werkelijk af of je daar winst mee boekt.

Dat kwartiertje per dag buiten het HR bereik stoken maakt mij niet zo heel veel uit.
Ik heb een probleem met het gaan stoken terwijl de temperatuur nog boven de gewenste temperatuur is en vervolgens heel de avond de temperatuur minimaal 1 graden hoger te houden.
Niet stoken is nog altijd voordeliger dan op welke andere manier stoken.
Reputatie 7
Badge +6
@Sander83,

Goed dat je zelf ontdekt hebt wat het probleem oplost. Toon zal niet geheel opnieuw inleren, maar hij moet wel even wennen aan de nieuwe instellingen van de ketel. Ik verwacht dat je er nauwelijks last van hebt. Mocht het wel zo zijn dan verneem ik het graag, dan kijk ik wat ik voor je kan doen.
Reputatie 3
Badge
Het hielp even maar het probleem is weer terug.
1,5 uur van te voren gaan voorverwarmen terwijl het 21,5 graden is (door de zon) terwijl het doel 20 graden is om 20:00.
Kan iemand mij uitleggen waarom toon dit doet en waarom het steeds gekker word?
Reputatie 3
Badge
Gelukkig is toon na het voorgaande foutje wel snel weer gestopt.
Maar wel mooi iets meer dan 0,5m3 verstookt.
En om even over 20:00 gaat toon weer stoken terwijl het nog steeds 21,5 graden is.
Monteur geweest heeft een andere module geplaatst bij de ketel de oude zat op de waterleiding nu niet meer hoop dat het nu is opgelost en dat toon nu gewoon doet en niet meer blijft verwarmen
Reputatie 7
Badge +7
@Sander83

die 0,5m3 kan mss ook van warm tapwater zijn ?
gaat het wel goed met de 3weg klep in je ketel ?
instellen van ketel vermogen , en cv water temperatuur verlagen kan wel degelijk helpen.
om zuiniger te stoken / en dit is ook comfort verhogend.!
voorbeelden zat te vinden op het forum / en op het wwweb.
retour temperatuur van cv water zo laag mogelijk instellen ( waterzijdig inregelen radiatoren)
dan word het rendement van je cv ketel zo hoog mogelijk
leesvoer genoeg op het forum en op het wwweb.
zie lijst:

Hieronder een duidelijke tabel omtrent het extra rendement van een HR ketel bij bepaalde retour temperaturen

80 °C : 1,84 %
70 °C : 2,30 %
60 °C : 2,75 %
55 °C : 3,11 %
50 °C : 5,61 %
45 °C : 7,68 %
40 °C : 9,41 %
35 °C : 10,84 %
30 °C : 12,04 %

het een en ander ook te vinden op
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490013#aandeslag
Reputatie 3
Badge
@P. van Beest in verkeerde topic gepost? :D

Nja ik zal ook maar weer even een update van mijn toon doen.
Toon is wederom snel weer gestopt met stoken maar heeft weer 0,3m3 verbrand zonder reden.
Het is nog altijd 21,5 graden en even over 21:00 gaat toon weer verwarmen.
Reputatie 7
Badge +7
@P. van Beest in verkeerde topic gepost? :D

Nja ik zal ook maar weer even een update van mijn toon doen.
Toon is wederom snel weer gestopt met stoken maar heeft weer 0,3m3 verbrand zonder reden.
Het is nog altijd 21,5 graden en even over 21:00 gaat toon weer verwarmen.

ik lees zie nog geen antwoord op mijn vragen:?
Reputatie 3
Badge
@jvdl tapwater is niet het geval.
Ik zie op toon duidelijk een vlammetje zonder kraantje (zie foto's).
En heb zelf geen warm water gebruikt of gekookt vandaag.
Alleen 0,33m3 gebruikt bij het douchen vanmorgen.

Ik weet in der daad dat de aanvoer temperatuur uit kan maken in het verbruik.
Maar dit is helemaal afhankelijk van de retour temperatuur.
Als ik 75 / 55 haal werkt mijn cv nog steeds maximaal in zijn HR rendement.
En 75 / 55 haal je makkelijker dan bijvoorbeeld 65 / 50.

Maar mijn probleem is dat toon onnodig de cv ketel opdracht geeft te gaan verwarmen.
Daar zou ik een oplossing voor willen hebben.

Zoals ik al eerder aangaf niet branden is veel zuiniger dan op een zuinige manier branden.

Weer een update van mijn toon.
Het verbruikte gas is helaas nog niet zichtbaar (ivm slimme meters) maar het is inmiddels 22 graden.
Reputatie 3
Badge
Extra aanvulling voor jvdl een intergas cv ketel heeft geen 3weg klep.
En als dat het probleem was zou de cv ketel niet stoppen.
Reputatie 7
Badge +7
kijk dat kon ik niet weten :)
heb je al eens gespeeld met de temperatuur correctie in Toon ?
Toon doet aan voorverwarming daar is niets aan te doen voorlopig.
dus moet je het een en ander in je c.v. systeem goed instellen.

wat je verhaal 75/55 of 65/50 klopt gedeeltelijk
maar die retour moet omlaag voor het extra rendement zie lijst !
50 of 55 retour is dan veelste hoog.
zoals Brandje (Ton) je ook al probeerde uit te leggen.
door b.v.b het verlagen van je aanvoer.
ik hoop dat je ook eens op de link kijkt die ik vermeld heb.
daar kun je lezen hoe of wat.
en daar kunnen veel c.v. installateurs nog wat van leren .

mvg,
jan
Reputatie 3
Badge
Het hele verhaal van instellen etc ken ik maar al te goed.
Heb niet voor niets een goede dure ir thermometer gekocht waarmee ik cv leidingen kan meten.
Vorig jaar mee bezig geweest en 55 graden retour haal ik alleen als er 2 a 3 graden verwarmd moet worden. En dan nog verbrand ik maar 0,6m3 in het eerste uur.
En je hebt echt helemaal gelijk dat bijna geen enkele cv installateur daar iets van af weet.
Volgende week kan ik waarschijnlijk helemaal opnieuw beginnen omdat ik grotere radiatoren ga plaatsen.

Maar dit topic gaat om het probleem onnodig gaan verwarmen.
Correctie temperatuur werkt bij mij niet omdat deze scheef loopt ten opzichte van 3 andere thermometers.
18 graden klopt prima maar 22 graden is bijvoorbeeld 24 graden.
En ik ben eigenlijk van mening dat dit gewoon moet kloppen bij zo'n duur product waar ik ook iedere maand voor betaal.

Update van mijn toon.
Gaat weer flink verwarmen maar het was dan ook wel afgekoeld tot 21 graden.
Vast omdat ik even de deur open had staan om af te koelen op het balkon.
Gelukkig is het 22:00 en staat toon vanaf dit moment op slapen.
Het even branden heeft wel weer tot gevolg dat het weer 21,5 graden is.
Met dank aan de slimme thermostaat toon vandaag 1,07m3 gas voor niets verbrand.

Ik hoop dat Danielle morgen een oplossing heeft helpdesk functie staat open.
Toon ga ik denk ik wel behouden voor het inzicht in verbruik.
Echter jammer dat het als thermostaat voor mij compleet onbruikbaar is.
Reputatie 3
Badge
Mijn laatste update voor vandaag.
De cv staat nu 1 uur en 16 min uit en het is 20,5 graden.
En morgen ochtend is het waarschijnlijk nog steeds 19 graden.
Reputatie 7
Badge +7
Tja wat moet ik daar op zeggen deuren open om het af te laten koelen ???
dan raakt elke thermostaat in de war , niet alleen Toon !

zoals ik al schreef het voorverwarmen is niet uit te schakelen.

en ik heb zelf Toon op 2 x in de bijna 2 jaar na er nog nooit op kunnen betrappen dat hij voor de kat zijn viool voorverwarmd en de oorzaak was ( zon instraling op Toon)

als je met moeite op 55 graden retour kan komen
dan klopt er echt niets van je instellingen / systeem
je moet met gemak op 35-40 graden retour kunnen komen ( zelfs in een slecht geisoleerde tussen woning)
maar ik weet niet wat je woon situatie is.
en vloer verwarming ja of nee
en b.v.b veel radiatoren dicht gedraaid ?
enz enz.

ik hoop voor je dat Danielle er achter kan komen wat er mis is bij je of bij je Toon :8

wel een vreemde redenering dat je Toon wel gaat behouden voor het inzicht:8
en dat hij als thermostaat onbruikbaar is .
daar zijn legio andere mogelijkheden voor , dan heb je Toon niet nodig:?
lees / zie de succes verhalen op het forum ( werkt het bij jou niet dan is er ergens wat mis )
en dan laat ik in het midden of het je eigen c.v. instellingen zijn of een probleem in je Toon.

mvg,
jan
Reputatie 7
Badge +6
@Sander83,

Bedankt voor je updates.
De reden dat Toon stookt terwijl het niet nodig is, komt omdat het van 28 graden door de zon de temperatuur in een redelijk korte tijd met 7 graden daalt. De daling die Toon ziet vangt hij op door de temperatuur niet onder de ingestelde temperatuur te laten komen. In dit geval is Toon wat voorbarig omdat de daling niet door heeft gezet.
Je kunt de ingestelde temperatuur een stukje lager zetten zodat Toon minder snel aanslaat, of je kunt ervoor zorgen dat er iets minder tocht ontstaat waardoor de temperatuur heel snel daalt. Dat laatste lijkt me lastig, aangezien het nu al erg warm wordt in je woning dus ik zou als ik jou was Toon op zo'n moment tijdelijk op bijvoorbeeld 'weg' zetten.
Reputatie 3
Badge
@jvdl
Lees eens goed daarvoor ging toon ook verwarmen zonder deur open.
Om eerlijk te zijn ging ik trouwens roken op het balkon en even de deur op een kiertje met toon op 3 meter afstand doet idd de temperatuur 1 graden dalen.
Het was nog altijd 1 graden boven de gewenste temperatuur.
Uit ervaring kan ik je zeggen dat mijn vorige thermostaat daar gaan last van had.
Met moeite 55 graden retour halen wil zeggen dat het over het algemeen veel lager is.
En retour temperatuur heeft niets te maken met type woning maar met goed waterzijdig inregelen.
Overal zou de standaard instelling een delta T van 20 graden op vol last moeten zijn.
Vaak kom ik niet verder dan 35 graden of het moet buiten echt hard vriezen en de ketel moet continu draaien.
Zoals ik al aangaf ik weet hoe het werkt heb niet voor niets een hele dure ir thermometer gekocht en een flow regelaar op de cv leiding gezet (weet even niet meer of het de aanvoer of retour leiding is).
Waterzijdig inregelen zit allemaal prima hier alleen de radiatoren hebben iets te weinig vermogen om te verwarmen als het echt goed vriest.
En stel dat iemand geen HR ketel heeft dan wil je eigenlijk een hoge retour temperatuur terug.
Maar hoe mijn cv ook werkt het was toon die opdracht gaf te gaan verwarmen.
Dus dit alles heeft er helemaal niets mee te maken zie reactie van Danielle.
Over de succes verhalen het zijn misschien 10 mensen die hier heel actief zijn.
En deze personen komen ook vaak met allemaal andere problemen en oplossingen waar mensen helemaal geen last van hebben.

@Danielle
Tot 28 graden heb ik toon niet zien aangeven max was 24 maar het zou kunnen.
Tocht heb ik naar mijn idee geen last van het enige is dat een aantal ventilatie roosters open staan.
Dit is echt nodig omdat anders mijn CO2 melder af gaat omdat de zuurstof te laag is.
Niet dat ik blij met de oplossing maar ik ga het proberen.
Wat mij wel opvalt is dat toon zich vandaag iets aanpast en iets minder snel gaat branden.
Thx voor je tijd in ieder geval.
Reputatie 7
Badge +7
beste @Sander83,

als je de reactie van Danielle kan lezen weet je de oorzaak:8

voor de rest weet je het zelf beter dus case close.
daar heb ik geen meter verhaal voor nodig.

mvg,
Reputatie 3
Badge
Beste,

Door de optie comfort uit mijn programma te halen lijkt het probleem idd opgelost.
Uiteindelijk bevalt het mij ook beter om deze handmatig in te moeten stellen omdat de gewenste tijd variabel is.
Nogmaals bedankt Danielle!!!

@jvdl ik had er al een reactie op gegeven dus lezen kan ik het zeker.
Maar of het de juiste oplossing is dat is natuurlijk altijd maar de vraag?
Ik ben zo netjes om ook te laten weten als iets werkt maar ook als het niet werkt laat ik het weten.
Zo'n denigrerende opmerking "als je de reactie van Danielle kan lezen" kan je denk ik in het vervolg denk ik beter achterwegen laten.
We zijn hier toch om elkaar te helpen en van elkaar te leren?
Niet om beter dan een ander te zijn omdat we al langer toon hebben en nooit problemen hebben.
Als jij met het antwoord van Danielle was gekomen had jij in je recht gestaan.
Nu kwam je helaas met een verhaal over de maximale aanvoer temperatuur dat helemaal niets met de oorzaak te maken had.

Eergisten heb ik ook mijn radiatoren vervangen van T11 naar T22 en opnieuw waterzijdig ingeregeld.
Wat mij gelijk opvalt is dat de cv na 15 min al weer uit is en dat het daarna nog 1 a 1,5 graad warmer word.
En dat terwijl de aanvoer temperatuur niet veel verder is gekomen dan 60 graden en retour de temperatuur blijft steken op 35 graden.
In het verleden bleef deze toch wel een half uur tot uur stoken om het 2 graden warmer te krijgen op 75 graden met retour temperatuur van 55 graden.
Ik snap dat dit komt omdat toon moet wennen aan de nieuwe radiatoren.

Iemand enig idee hoe lang het duurt voor toon zich aangepast heeft?
Reputatie 7
Badge +6
@Sander83

Wanneer je de radiatoren vervangen hebt en opnieuw waterzijdig hebt ingeregeld, is het verstandig om het inleerproces opnieuw te laten starten. Dit kunnen we voor je regelen, dit betekent wel dat je opnieuw je programma moet instellen. Ik hoor graag van je of je hiermee accoord gaat..
Reputatie 3
Badge
Beste Folkert,

Thx voor het aanbod maar toon lijkt na 3 dagen zich al redelijk te hebben aangepast aan de nieuwe setup.
Soms word het nog even te warm maar toon verstookt op dat moment bijna niets.
De cv brand dan op de minimale temperatuur van 40 graden en slaat na 5 a 10 min netjes af.
Hierna loopt de temperatuur soms nog iets op maar dit komt vanzelf wel goed en zie ik op dit moment absoluut niet als een probleem.
Dus ik wil het eigenlijk zo laten omdat alles prima werkt nu.

Ik ben weer super tevreden met mijn toon ook als thermostaat.
Deze slaat niet meer aan als het naar mijn idee niet nodig is.
Reputatie 7
Badge +6
@Sander83,

Mooi dat Toon zich aanpast. Je zal zien dat het over een paar dagen nog beter gaat.
We laten het zo dan! 🙂
Reputatie 3
Badge
We zijn nu 9 dagen verder en toon heeft zich idd nog verder aangepast.
Wat mij opvalt is dat toon ipv te warm stoken tegenwoordig vaak wacht met aan slaan tot het een halve graad kouder is dan gewenst. En dit bevalt mij prima.
En toon zet de cv tegenwoordig al uit voordat de gewenste temperatuur bereikt is.
Door de rest warmte in de radiatoren bereik ik daarna alsnog de gewenste temperatuur.

Mijn conclusie is dat toon slecht om gaan met veel te weinig radiator capaciteit.
@jvdl daar had je dus wel gelijk in dat er iets niet goed zat bij mij.

Zijn er nog adviezen over de optie E en E. op de intergas ketels?
Dit is de minimale modulerende temperatuur. E is standaard 40 en E. is standaard 1.
Ik heb alleen radiatoren E is de minimale temperatuur waarop de ketel iets gaat doen.
E. geeft aan wat deze doet als de aanvraag temperatuur lager is.
0 is negeren, 1 is verhogen tot stand E en 2 is aan/uit.
Omdat mijn cv bij 40 gaat pendelen vroeg ik mij af of het verstandig is deze te verhogen naar de minimale temperatuur waarop deze kan blijven branden?