Toon blijft maar doorstoken | Eneco Community
beantwoord

Toon blijft maar doorstoken

• 13 februari 2016
  • 76 reacties
  • 2092 Bekeken

Reputatie 1
Badge
  • Energiekeling (level 11)
  • 49 reacties
Van de één op de andere dag krijgt m'n Toon het opeens weer 's op de heupen. Niets gewijzigd aan de instellingen, programma's lopen gewoon en... bij 21 graden instelling stookt de Toon gewoon door naar 22 graden en verder. Onbegrijpelijk ! Je zou toch zeggen dat er ergens in de algoritme's iets zou moeten zitten dat zegt Hoooohh Toon, 22 is meer dan 21 dus gewoon stoppen er mee. Kennelijk lukt het de programmeurs niet het IQ van Toon op te vijzelen. Heb er een Honeywell thermometer naast gehangen en dit geeft nagenoeg dezelfde temperatuur weer als 'onderwater' in de Toon wordt gemeten. Heb geen temperatuurcorrectie o.i.d. er ook verder instaan. Kan iemand mij aangeven wat de reden is dat Toon überhaupt de 21 graden voorbij kan stoken als ie toch echt zelf al bijv. 22.5 graden meet ? Heb nu inmiddels de Toon gereset en ook bij de HR-Ketel de stekker er een minuut uitgehad. Resultaat: geen.
icon

Beste antwoord door Folkert 16 februari 2016, 10:00

@FrankH

Het advies is om Toon opnieuw in te laten leren. Wanneer ik dat laat moet ook je programma opnieuw ingesteld worden. Komt het uit dat ik dit vandaag laat doen voor je?
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

76 Reacties

Ben je sinds die afwijking ge-updated naar 3.2.1x ???
Reputatie 1
Badge
Kan ik nagaan wanneer deze update is geïnstalleerd wellicht ? Ik zorg ervoor dat ik altijd de laatste updates geïnstalleerd heb, kan mij herinneren dat ergens vorige week (of al de week ervoor ?) een update voorbij heb zien komen. Kan het aan deze update liggen denk je ?
Reputatie 1
Badge
Heb even gekeken, zit nu op 3.2.18.
Dan ligt het zoals velen op het forum en ik zelf ook na 3 jaar voor het eerst meemaakten een kleine afwijking in de temperatuur weergave.
Jouw Toon moet na de update weer ingeleerd zijn, dus je kan nu simpel weg een kleine temperatuur correctie aanbrengen en je probleem is opgelost!

Dat is alles.

P.s doe de correctie in kleine stapjes van 0,5 grd totdat je de gewenste instelling hebt bereikt.
Het voordeel van deze methode is dat je de reactie van Toon op je wijziging dan rustig kunt bekijken/volgen.
Reputatie 1
Badge
Okido, top bedankt voor het snelle antwoord !
Wat ik me nog wel dan afvraag is hoe dit nu eigenlijk kan (ontstaan). Het zou toch niet moeilijk moeten zijn om in de programmatuur het dusdanig te regelen dat Toon gewoon niet hoger stookt dan hij zelf 'onderwater' meet ? Als voorbeeld gaf ik dat Toon in het menu bij temperatuurcorrectie dan zelf bijv. 22.3 graden meet, terwijl hij programmatechnisch tot 21 graden mag opwarmen. Je zou dan toch zeggen dat Toon gewoon niet het commando verwarmen kan / mag geven naar de ketel indien de 21 graden wordt behaald c.q. gepasseerd ? Blijf t toch wel een bijzonder apparaat vinden..:D
Er zijn in het verleden vele klachten over dit item geweest.
Dus heeft met bij Quby ongetwijfeld softwarematig de zaak een beetje bijgesteld; het is nu eenmaal software...........
Vroeger ijkte je je thermostaat met een schroefje en een andere thermostaat erbij, toch......

En gelukkig is deze software correctie door jezelf in te stellen; de een heeft Toon te dicht bij een deur hangen, die steeds open en dicht gaat; de andere heeft last van invallende zon enz enz

Je zal zien straks na een dag of 3 heb je de definitieve balans gevonden en that's it!
Reputatie 1
Badge
Goedemorgens, nou had Toon gisteravond een correctie van +0.5 gegeven maar ondanks dit bleef Toon vrolijk doorjakkeren naar 23 ipv 21 graden. Volgens mij is de laatste softwareversie buggie en hier de oorzaak van. Heb t nl niet op deze wijze eerder gehad en sinds deze update ook last van uitvallend wifisignaal op Toon (uitroeptekentje). Dit terwijl er een router staat te zenden op 3 meter afstand en Toon een vast IP-adres heeft.

@moderators: de toegang staat open om te bekijken of er iets vreemds aan de hand is. Alvast bedankt!
Goedemorgens, nou had Toon gisteravond een correctie van +0.5 gegeven maar ondanks dit bleef Toon vrolijk doorjakkeren naar 23 ipv 21 graden. Volgens mij is de laatste softwareversie buggie en hier de oorzaak van. Heb t nl niet op deze wijze eerder gehad en sinds deze update ook last van uitvallend wifisignaal op Toon (uitroeptekentje). Dit terwijl er een router staat te zenden op 3 meter afstand en Toon een vast IP-adres heeft.

Let op hé je hebt pas 0,5 grd gecorrigeerd!
Heb je in de juiste richting dus plus of min gecorrigeerd?
Ik zelf heb Toon zelfs 2 volle grd moeten corrigeren.
Reputatie 1
Badge
Heb m nu plus 0,5 gecorrigeerd. Ben bang dat ik straks ook wel richting de 2 graden zal gaan
Als je zeker weet dat het, net als bij mij 2 volle grd zijn, zou ik nu meteen naar 1,5 grd gaan.
Dan kan je meteen ervaren dat het nodig is en voelen/kijken of dat goed bevalt.
Reputatie 1
Badge
Ga ik proberen. Dank voor de tip! Laat nog weten hoe de Toon gaat reageren.
Perfect!
Ik ben nieuwsgierig.
Reputatie 7
Badge +6
@FrankH

Ik kaart dit graag aan bij de softwarebeheerders voor je. graag wil ik nog een paar dingen van je weten, dat is het merk en type van je ketel en het bouwjaar. Ik hoor graag van je.
Reputatie 1
Badge
Beste Folkert, betreft een Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 en is geplaatst eind 2011. Zowel ketel als Toon staan ingesteld op modulerend en ging altijd goed. Toegang op Toon staat aan dus mocht men in willen kijken prima. Heb m een paar keer de latste dagen opnieuw opgestart om te bezien of eea normaliseerde. Op 14-2 om 17.55 uur voor t laatst opnieuw opgestart. Om 18.05 naar programma Thuis 21,5 (temp was op dat moment 21,3), ging weer vol stoken. Hoor graag of jullie iets vinden cq een reset oid kunnen uitvoeren?
Reputatie 7
Badge +6
@FrankH

Bedankt, ik heb het uitgezet bij de softwarebeheerders, ik kom er op terug zodra ik een reactie van hen heb.
Ik vraag me af waarom ik niet in aanmerking kom voor een Toon , omdat mijn gasmeter te ver weg zit , maak mij niet uit dat ik die gegevens niet te heb, monteur kwam langs om Toon te monteren maar ging weer weg met Toon , dus wel Eneco maar geen Toon ,. Wie weet de oplossing ?? dus toch maar een Nefit thermostaat ?:?
Ik vraag me af waarom ik niet in aanmerking kom voor een Toon , omdat mijn gasmeter te ver weg zit , maak mij niet uit dat ik die gegevens niet te heb, monteur kwam langs om Toon te monteren maar ging weer weg met Toon , dus wel Eneco maar geen Toon ,. Wie weet de oplossing ?? dus toch maar een Nefit thermostaat ?:?

In principe het laatste dus, want de monteur kan echt wel beoordelen of het wel of niet kan.
Als ik wil meedenken dan verstrek je teweinig is info.

Heb je domme of slimme meters?
Hoeveel meter zit de gasmeter van de stroommeter vandaan?
Zitten er muren en of vloeren tussen?
De gasmeter zit in parkeergarage dus een verdieping lager met dikke vloer is geen slimme meter , maar ik hoef die gegevens niet, is voor mij niet intressant . Gaat mij meer om de thermostaat , die kan nog genoeg gegeven aanleveren toch .Dus voor iedereen een Toon dat gaat dus niet op 😞
Dan kan je het vergeten als je een aansluiting/installatie zoekt via een Eneco monteur.
Dat heb je inmiddels vandaag ervaren, maar Toon is ook los zonder Eneco verkrijgbaar; dus dan ga je toch voor die optie.........
Reputatie 1
Badge
Volgens mij is dit niet t juiste onderwerp voor dit draadje toch?
Reputatie 7
Badge +6
@FrankH

Het advies is om Toon opnieuw in te laten leren. Wanneer ik dat laat moet ook je programma opnieuw ingesteld worden. Komt het uit dat ik dit vandaag laat doen voor je?
Reputatie 1
Badge
@Folkert
Ja hoor is prima, toegang is mogelijk. Dank alvast voor de moeite!
Ook hier het probleem van het doorstoken van de ketel. Bij het opstaan de temperatuur op 18,5 staan, maar de kamer temperatuur is dan 20,5 graad. Ketelmodule al losgekoppeld gehad, geeft geen oplossing. Het moduleren bij start stoken is er niet meer, ketel stookt nu aan 1 stuk door. Kunnen de heren programmeurs hier een oplossing voor deze bug vinden. Is gekomen na de laatste update. Het energiezuinig stoken gaat nu toch niet meer op. Wel goed voor Eneco zoveel gas stoken.
Waarvoor corrigeer je de temperatuur dan niet?
Probleem meteen opgelost.

Ook is het wellicht mogelijk te "spelen" met de aanvoer temperatuur CV.
De temperatuur hoeft niet gecorrigeerd te worden omdat deze goed staat, met een thermometer gecallibreerd. Dit alles was voorheen niet. De overshoot die er is, is veel te groot.