Toon blijft hangen in update | Eneco Community
vraag

Toon blijft hangen in update

• 19 februari 2019
  • 46 reacties
  • 1855 Bekeken

Toon eerste bericht

46 Reacties

Reputatie 7
Badge +9
@Toonz

Terechte vragen. Wat de privacy betreft, geen zorgen.. wij kunnen niets zonder toestemming van de eindgebruiker. Voor nu wachten we, zoals eerder aangegeven, het onderzoek af.

Groet, Urgel

- Wanneer is de verwachting dat dit onderzoek afgerond is @Urgel? Mag hopen voor de gedupeerden dat dit geen 2 weken of langer proces gaat worden..

- Na het onderzoek is geweest, komt Eneco of Quby dan zelf ook met openheid (transparantie) wat er nou daadwerkelijk mis is gegaan? Ik en andere weten het al, maar kan me voorstellen dat sommige mensen het via de officiële kanalen zouden willen horen.

- Je laatste reactie zag er beetje geïrriteerd uit. Poste mijn reactie niet om mensen te irriteren, maar probeer juist aan te geven waar de punten liggen.
Reputatie 7
Badge +2
@mAiden

Geen zorgen hoor 🤗. Ik ben in een hele positieve bui en eerlijk gezegd ben ik dat altijd wel 😅💪🏾. Maar om een heel transparant antwoord te geven; op je vragen heb ik nu geen antwoord. Het is nu niet anders dan wat ik heb aangegeven. Als er een oplossing is zullen we deze uiteraard delen.

Groet, Urgel
Badge

@mAiden

Momenteel zijn de softwarebeheerders nog bezig met het onderzoek. Vandaar dat we geen uitspraken kunnen doen over het vervangen van Toons met dit probleem. We houden iedereen via dit topic op de hoogte van het onderzoek en de voortgang hierin.

Groet, Urgel
@Urgel,

Met deze Toons ga je niets meer kunnen zonder hem te herstellen via een NFS - Server. Op afstand gaat dit sowieso niet herstelt kunnen worden, want 1: er kan niets geforceerd worden. 2: Quby gaat niet al die mensen af, om handmatig in te loggen op de U-Boot om zo via NFS een herstellings-procedure te starten.
Snap dat jij geen uitspraken kan doen..
Doordat Quby hun update-script volledig heeft aangepast, lopen de meeste Toons nu in de soep, met als gevolg dat er een behoorlijke kernel panic optreed bij het opstarten ervan.

Lijkt me niet helemaal correct. De Toons blijken nog een VPN-verbinding te hebben met het Service Center (anders zou Toon op Afstand ook niet werken). Dus de softwarebeheerders zouden in theorie een nieuwe software update kunnen pushen naar deze Toons.
Reputatie 7
Badge +4
Maar ze kunnen die update niet starten omdat de gui niet werkt. Het feit dat het VPN aanstaat helpt daar niet bij
Badge
Dan is het hopen dat de updates op afstand (geforceerd) gestart kunnen worden.
Reputatie 7
Badge +9
Dan is het hopen dat de updates op afstand (geforceerd) gestart kunnen worden.

Geforceerd gaat niet lukken, GUI is immers niet actief. Mochten ze wat willen, zal het via de shell toegang moeten van de Toons, daarvoor zal je toch een seriële verbinding moeten opzetten.
Reputatie 6
Badge +3
... Mochten ze wat willen, zal het via de shell toegang moeten van de Toons, daarvoor zal je toch een seriële verbinding moeten opzetten.

Kan meevallen, de netwerkverbinding doet 't nog en de VPN staat open. Kwestie van de goeie service aanboren (al staat er bar weinig open op een standaard toon, maar daar hebben ze vast rekening mee gehouden bij Quby).
Reputatie 7
Badge +9

... Mochten ze wat willen, zal het via de shell toegang moeten van de Toons, daarvoor zal je toch een seriële verbinding moeten opzetten.Kan meevallen, de netwerkverbinding doet 't nog en de VPN staat open. Kwestie van de goeie service aanboren (al staat er bar weinig open op een standaard toon, maar daar hebben ze vast rekening mee gehouden bij Quby).

Morgen eens uittesten met mijn Dev Toon. Komen we er snel genoeg achter wat er mogelijk is, op afstand. 😉
Reputatie 6
Badge +3
Eneco (Quby) kan prima hun update script aanpassen dat het updaten geforceerd gaat (dat hadden ze al ingebouwd in de nieuwe script die nu terug is gedraait vanwege die libc6 bug). Dus ja, de GUI is niet nodig om een toon op afstand een geforceerde update te geven.
Reputatie 6
Badge +3
Even het principe achter de updates zoals ze nu werken:
  • De Toon vraagt automatisch eens per dag aan het service center (de servers van eneco) of er nog een update klaar staat.
  • Dit kan je ook handmatig starten als je bij instellingen je software versie controleerd (dat scherm initieerd een zelfde verzoek naar het service center)
  • Als het antwoord van het service center is dat er een update klaar staat (met als toevoegen een versie nummer) gaat de Toon vervolgens het update script downloaden
  • Dit script wordt hierna uitgevoerd wat als eerst zal zorgen dat de beschikbaar update bestanden worden gedownload.
  • Ondertussen wordt het 'update' knopje zichtbaar in de GUI
  • Als de gebruiker dan op 'update' drukt, gaat het scriptje nogmaals starten en de werkelijke update uitvoeren.
Bij het uitvoeren van het script voor het alleen downloaden van de bestanden is een optie toevoegd (althans het was er al, maar verder uitgebreid) voor geforceerde (of het heet nu automatische) update. Deze methode kunnen ze dus prima gebruiken om de paar Toons die nu stuk zijn een update te geven (waardoor de fouten die door de 5.0.4 update er in zijn gekomen weer hersteld worden).
Reputatie 7
Badge +4
Dat is wel een mooie oplossing. Is op zich ook wel een goede standaard oplossing voor iedereen, zolang de update maar voldoende is getest....
Ik heb het zelfde probleem de oplossing die de klanten service aanbied is om een monteur langs te sturen a raison van €75,= toen ik
dat
weigerde kon het wel gratis als ik een onderhouds contract afsloot voor mijn cv ketel
Goed dat je je hier in dit topic meldt, zodat een moderator ook jouw display kan aanmelden bij Quby voor nader onderzoek/oplossing.
Wat daar nu uit gaat komen is nog niet echt bekend en dan doel ik op de afhandeling/financiële gevolgen van jouw en andere situaties in dit topic.

Ging je ook updaten naar versie 5.0.4?
Is je Toon®️ nu via de App nog bedienbaar?
Dit is wat mij betreft het laatste aardige bericht dat ik hier post. Ik ga ervan uit dat uiterlijk morgen 25 februari mijn probleem met Toon is opgelost zodat ik mijn thermostaat weer normaal kan gebruiken. Dit weekend een aantal keer geen verbinding gehad met Toon vanaf mijn telefoon zodat ik de thermostaat helemaal niet kon bedienen.

Lukt dat niet, dan dien ik een klacht in. Dat u een fout maakt kan gebeuren, maar dat u er zo lang over doet om het te herstellen gaat irriteren. Zeker als er zo schimmig over gecommuniceerd wordt. Inhoudelijk technische zaken interesseren mij niet. Ik wil graag weten wanneer het probleem met mijn Toon is opgelost. Dus graag duidelijkheid en snelheid bij het herstel.
Na een telefoontje vanochtend aan de Klantenservice is vanmiddag al een monteur langs geweest om gratis een nieuw Toon te monteren. Werkt weer als een zonnetje. Dank daarvoor.
Na een telefoontje vanochtend aan de Klantenservice is vanmiddag al een monteur langs geweest om gratis een nieuw Toon te monteren. Werkt weer als een zonnetje. Dank daarvoor.
Fijn om te horen dat je een nieuwe WERKENDE toon hebt. Ik ging er vanuit dat software ontwikkelaars druk doende waren een oplossing te vinden, maar krijg nu toch een beetje het gevoel aan het lijntje te worden gehouden. Ga maandag ook maar eens bellen...zucht!
Sinds je voorlaatste reactie van 8 dagen geleden zie ik ook geen verdere reactie van een moderator op jouw bericht; dus ik vraag mij af jouw displaynr ook gemeld is bij de software ontwikkelaar........
In ieder geval lijkt bellen net als hoeke04 de beste methode.
Reputatie 6
Badge +2
@L. Giesbers

Het is niet onze bedoeling om je het gevoel te geven dat je aan het lijntje gehouden wordt. Echter zijn de softwarebeheerders bezig met het zoeken naar een oplossing. Vandaar dat ik vroeg of je voor nu uit de voeten kan met alleen het bedienen via de app. Het vervangen van Toon zorgt ervoor dat je geen oude data meer hebt op Toon. Mocht je toch willen dat we kijken naar een andere oplossing dan hoor ik het graag.

Groeten Chantal
Zojuist gebeld met de klantenservice. Er werd mij gevraagd of ik elke update gedaan heb, zo niet dan bestaat er een mogelijkheid dat het scherm het begeeft.(Ik heb uiteraard elke update gedaan, maar moest wel een beetje lachen). Enfin, omdat mijn Toon uit 2015 is zit er geen garantie meer op en zodoende zou ik 75 euro moeten betalen voor de reparatie. Ik heb duidelijk aangegeven dat er klanten op dit forum die hetzelfde probleem hadden als ik gratis een nieuwe Toon hebben gekregen, maar daar wilde klantgerichte klantenservicemedewerkster niets van weten. Ik kon wel een nieuwe Toon krijgen als ik mijn contract zou verlengen. Ik zou graag dezelfde behandeling tegemoet zien als andere klanten. Ben tot nu toe redelijk teleurgesteld.
Reputatie 6
Badge +2
@L. Giesbers

Je hebt inderdaad recht op een gratis vervanging van Toon. In het systeem zie ik dat je de updates altijd netjes hebt gedaan. In dit geval is het een software storing. Ik zal er voor zorgen dat er binnen 24 uur contact wordt opgenomen voor het maken van een afspraak.

Groeten Chantal
Mijn dank is groot. Bedankt voor de snelle reactie.

Reageer