TOON, blij maken met een dode mus? | Eneco Community

TOON, blij maken met een dode mus?

Na een paar maanden terug me te hebben aangemeld voor TOON was ik in afwachting van de uitlevering. Nu blijkt dat ik vermoedelijk helemaal geen gebruik kan maken van TOON, omdat ik kennelijk niet de juiste meters heb. In alle publicaties over TOON is hier volgens mij niet eerder over gerept.Teleurstellend! Moet ik nu eerst een hoop geld investeren voor de vervanging van de meters, voordat ik gebruik kan maken van TOON?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

29 Reacties

Toon is leuk ware het niet dat ik het niet kan gebruiken. Als ik de richtlijnen volg heb ik geen meter die geschikt is. Ga je vervolgens kijken wat het kost voor een andere meter, kan er geen enkele meter geleverd worden want .... ze zijn niet beschikbaar en ook niet leverbaar. Is dit de spreekwoordelijke dode mus?
Reputatie 2
Badge +1
@Bartje,
Leuk dat je de weg naar het forum hebt gevonden.
Ik neem graag telefonisch de test met je door om te controleren of je situatie geschikt is.
Vind je het goed als ik je daar na het weekend over bel?

@jcmeijne
Welkom op het forum.
Vind je het goed als ik je na het weekend bel? Dan nemen we samen de test telefonisch nog even door.
Mocht het blijken dat je situatie niet geschikt is en je een slimme meter nodig hebt, dan kan je die bij je lokale netbeheerder aanvragen. In jouw gebied is de netbeheerder Liander. Voor vragen over de levering van een slimme meter en/of de kosten kan je terecht op www.liander.nl
Badge
Ik wilde ook gebruik maken van Toon en bij de test blijkt nu inderdaad dat ik ook niet geschikt ben met de meters.
Ik zal dus zo wie zo eerst een slimme meter aan moeten schaffen bij de netbeheerder, kosten 60 euro.... Op deze manier worden de kosten wel erg hoog voordat ik deze bespaart heb.
120 euro voor Toon excl. maandelijkse kosten voor de waarden uitlezen*en dan ook nog bovengenoemde kosten van 60 euro voor het plaatsen van de slimme meter.
En dan staat er ook iets van een spiegeltje op de Gas meter ? is dit dan de slimme meter......want ook die heb ik niet.
Ik zal dus niet gebruik kunnen maken van de aanbieding ondanks dat ik mij in februari al aangemeld heb.
Reputatie 4
Badge +1
@fkelder
We nemen toch graag even contact met je op om nog even samen de test door te nemen. Ik zorg dat je na het weekend wordt gebeld.

Groet,
Mike
Toch geen dode mus!
Vanmiddag werd ik gebeld door een medewerkster van Eneco n.a.v. mijn reactie op dit forum. Toen we eigenlijk samen tot de conclusie waren gekomen, dat TOON voor mij alleen mogelijk was, indien ik nieuwe meters zou plaatsen, vroeg ze of ik de meter wel gecontroleerd had met een lopende warmwaterkraan!
Dat was niet het geval, dus vroeg ik waarom met de warmwaterkraan aan? Nu bleek, dat het spiegeltje op de (gas)meter vaak op de "6" of de "9" geplaatst is en dat dit dus pas zichtbaar wordt als de meter loopt. En ja hoor, een spiegeltje! Voor mij dus toch geen dode mus.......... maar TOON. Ik heb nog wel geadviseerd om dit iets duidelijker te maken in de test!
Badge
Ik ben dus ook gebelt ( met dank aan Mike)  maar helaas voor mij ons, wij waren nog niet van plan om ook nog eens eigen kosten te gaan dragen van  60 euro voor een slimme meter.
Jammer genoeg wilde / kon Eneco deze kosten niet dragen. Dit omdat ze al de monteurs kosten moesten bekostigen als actie voor het plaatsen.
Wel jammer want ik had er toch "ondanks dat ik over al oplet " er nog extra aan willen bijdragen om de energie kosten naar beneden te doen krijgen.

Wellicht dat ik ooit toch nog eens overstap naar een andere maatschappij "na ruim 30 jaar Eneco" welke wellicht wel deze kosten willen dragen om mij als klant te hebben 🙂
Hetzelfde hier, 4 maanden lekker gemaakt met Toon.... moet ik een slimme meter laten plaatsen.... Terwijl mijn huis slechts 3 jaar oud is, de meter van afstand wordt uitgelezen.....
  • Als je zo'n actie doet hoe groot is de kans dat mensen een huis hebben van NA januari 2012... Dan weet je toch dat bijna iedereen een nieuwe meter moet bestellen.... Dan houd je daar toch rekening mee in je communicatie en/of regel je iets met de netbeheerder....
  • En beetje lullig dat ik zo'n boom moet doorlopen, er staat Eneco op mijn meter, neem aan dat Eneco dan exact weet welke meter ik heb en of ik geschikt/ ongeschikt ben... 
7 juli kan ik dus vast op m'n buik schrijven..... En de moeite die ik nu moet doen... En netbeheerder (wie?) afspraak regelen, kosten maken en kosten voor Toon... 
Reputatie 2
Badge +1
@Wout
Leuk dat je actief bent op het forum, welkom.
Ik ben bang dat er een misverstand is. Je suggereert dat Toon alleen geschikt is voor huizen na januari 2012. Dit is niet het geval. Toon werkt in de meeste gevallen prima met een analoge meter . Alleen bij slimme meters is er de voorwaarde dat de meter na januari 2012 geplaatst moet zijn.

Sinds de liberalisatie van de energiemarkt in 2004 zijn de netbeheerder en de energieleverancier van elkaar gescheiden. Je netbeheerder is nu Stedin en deze is verantwoordelijk voor de energieaansluitingen en dus ook de energiemeters. Eneco is je energieleverancier en is dus niet verantwoordelijk voor je meters.
De ToonTest test naast de geschiktheid van je meter ook andere voorwaarden voor Toon. Bijvoorbeeld of je je huis verwarmt met een cv-ketel of dat er draadloos internet aanwezig is.

Mocht je er voor kiezen om een nieuwe meter aan te schaffen kan je contact opnemen met Stedin via www.stedin.nl. Als je een nieuwe meter aanvraagt hoef je de installatiekosten voor Toon niet te betalen, ook niet na 7 juli.

Als je nog vragen hebt, hoor ik dat graag van je.

Groet, Joep
Heldere uitleg, maar ik weet dus nu niet wat te doen, wel / geen meter aanschaffen...
Dus in die boom iets meer plaatjes toevoegen o.i.d. zou helpen...

Tweede punt, actie tot 7 juli, daarin ben ik dus mede afhankelijk van Stedin... (Als ik een nieuwe moet kopen, wat ik niet weet).
Derde punt, ik ben vast niet de enige met deze vraag, hadden jullie daar geen rekening mee kunnen houden, de test al eerder kunnen uitrollen o.i.d. of met Stedin een combi deal of .....
Reputatie 1
Badge
Inmiddels vanmorgen de toon besteld.
Al eerder een mail gehad, maar door de test kwamen we erachter dat onze meter niet geschikt was.
Geen spiegel zichtbaar.

Slimme meter besteld bij Stedin en die komen ze over 3 weken installeren.

Nu las ik hierboven de test wat betreft de warm waterkraan.
Dus net aangezet en voor de meter gaan zitten.
Ik zie niks bij de 6 of 9, maar na de 9, alleen bij het 3e cijfer achter de komma wordt een zilverkleurig vierkantje zichtbaar.

Mijn vraag: was onze gasmeter dan toch geschikt?

@fkelder je zou die 60 euro ook kunnen zien als installatiekosten, die nu wel gratis is en straks niet meer. Overigens zijn installatiekosten vaak hoger dan die 60 euro.
   De toon is ook niet gratis, namelijk 120 euro en per maand betaal je ook 3,50.
   Overstap naar een andere maatschappij heeft in mijn ogen alleen het eerste jaar voordeel en dus zou je elk jaar moeten overstappen en prijzen vergelijken.
   Dan ben ik voor die 60 euro maar lui.

@eneco
    wellicht was het handiger geweest om meer duidelijkheid te geven inzake de voorwaarden van de meters in een eerder stadium en ook het verhaal met de warmwaterkraan.
de test laat idd te wensen over bij ons was onze gasmeter ook niet goed in eerste instantie dus bij stedin de slimme meter besteld,weet niet waneer ze die komen plaatsen.
krijgen we weer een test en blijkt nu de gasmeter wel geschikt te zijn,beetje jammer kan je straks alles weer om zetten en moet hier dan weer een monteur voor komen om het aan te sluiten op een slimme meter ,en heb je extra kosten gemaakt voor niks
Reputatie 7
Badge +6
@Wout

Als je gebruik wilt maken van Toon dan heb je het nieuwe type slimme meters nodig. Als er uit de test gebleken is dat je nieuwe meters moet bestellen dan krijg je van ons in het najaar een nieuwe aanbieding om Toon aan te schaffen zonder installatiekosten.

De afgelopen maanden hebben we geprobeerd om zoveel mogelijk meters geschikt te maken voor Toon. Dit is helaas niet gelukt voor het type slimme meter dat in jouw woning hangt. Wij hadden hierdoor niet niet de mogelijkheid om ver van te voren te communiceren dat dit type meter niet geschikt is.
Reputatie 7
Badge +6
@Carla,

Je huidige gasmeter is geschikt voor Toon, Toon gebruikt de reflectie van dat zilverkleurige vierkantje om je gasverbruik te registreren. De uitleg wat betreft het spiegeltje op de gasmeter kan inderdaad beter hebben we gemerkt. We hebben alle klanten die als uitkomst hebben dat er een slimme meter besteld moet worden een uitgebreidere en duidelijkere uitleg gemaild.
Reputatie 7
Badge +6
Beste Edwin,

Leuk dat je de weg naar dit forum hebt gevonden! Als je nu wel over een goede gasmeter beschikt, dan kun je je bestelling bij Stedin afzeggen, en voorkom je extra kosten.
Mocht Toon al hangen en worden daarna je meters vervangen? Dan is dat ook geen probleem.
Bij Toon wordt een kabel meegeleverd die makkelijk te installeren is. Deze gaat in de meteradapter en in de P1 poort van de slimme meter. Tussenkomst van een monteur is hierbij niet nodig.

Folkert
Beste Edwin,

Leuk dat je de weg naar dit forum hebt gevonden! Als je nu wel over een goede gasmeter beschikt, dan kun je je bestelling bij Stedin afzeggen, en voorkom je extra kosten.
Mocht Toon al hangen en worden daarna je meters vervangen? Dan is dat ook geen probleem.
Bij Toon wordt een kabel meegeleverd die makkelijk te installeren is. Deze gaat in de meteradapter en in de P1 poort van de slimme meter. Tussenkomst van een monteur is hierbij niet nodig.

Folkert

bedankt voor de snelle reactie zit die p1 poort standaart op de slimme meter of is dit meter aanvankelijk

groet
edwin
Reputatie 7
Badge +6
@edwin

De p1 poort zit standaard op alle slimme meters die na 1 januari 2012 geplaatst zijn/worden door de netbeheerders.
Vraag mbt de meter. Waar kan ik zien of de meter voorzien is van een p1 poort? 
Zojuist mijn contract verlengd voor de komende 3 jaar en zou graag gebruik willen maken van Toon. 
Omdat er al standaard bij Toon een netkabel wordt geleverd.
Heb je dus slimme meters kan gebruik je de netwerkkabel die je aansluit op de module van Toon.

Kijk eens op lbz 16, dan zie je de ethernetpoort RJ45

http://thuis.eneco.nl/~/media/EOL/PDF/toon%20thermostaat%20support/HandleidingEnecoToonThermostaat.ashx
Reputatie 3
Badge
Als je een gaatje ontdekt waar een telefoonkabel in kan dan weet je genoeg. 😉 maak anders een foto en post hem even.
Als je een gaatje ontdekt waar een telefoonkabel in kan dan weet je genoeg. 😉 maak anders een foto en post hem even.

Ho ho let op Jeroen. Volgens mijn gegevens is het geen RJ11, maar een RJ45, of te wel een ethernetaansluiting.
Lijkt inderdaad op een telefoonaansluiting, maar is het dus niet!!
Reputatie 3
Badge
Mijn excuses. Maar als hij de slimme meter als een tijdje heeft ontbreekt deze misschien. Dan zou je toch mogelijk nog wel een ledje kunnen hebben?
Mijn excuses. Maar als hij de slimme meter als een tijdje heeft ontbreekt deze misschien. Dan zou je toch mogelijk nog wel een ledje kunnen hebben?

Hoi Jeroen,

Als op de (digitale) stroommeter geen P1 poort zit dan zit er altijd een ledje op.

Ik heb bv een soort voorloper (er zit een digitaal display op) van de slimme meter, je ziet aan de zijkant dat je een klepje kan uitbreken waar een netwerkkabel in zou kunnen, denk ik
Maar ik heb een ledje, dus werkt het perfect verder bij mij.
Reputatie 3
Badge
Dus een slimme meter van voor 2012 kan dus wel geschikt voor toon zijn?
Dus een slimme meter van voor 2012 kan dus wel geschikt voor toon zijn?

Ik denk het wel dus, want of de P1 poort zit er al op en anders wordt toch gewoon het ledje gebruikt?
Reputatie 3
Badge
Volgens mij hoorde ik wel eens zeggen dat alleen slimme meters van voor 1 januari 2012 niet geschikt zouden zijn ivm ontbreken p1 poort dus vandaar