Toon Android app: Waardeloos dat hij de helft van de tijd niet werkt | Eneco Community
vraag

Toon Android app: Waardeloos dat hij de helft van de tijd niet werkt

• 16 december 2017
  • 33 reacties
  • 625 Bekeken

Reputatie 2
Ik heb een Toon en de Toon app op android en zoals velen met mijn in de app store reviews heb ik constant problemen als de toon app al eens eerder is geopend op de telefoon.

Symptomen:
* De app toont niet de laatste gegevens van gebruik en temperatuur
* De app toont niet de laatste stand van aangesloten slimme stekkers
* De app accepteert wel input, slimme stekkers aan en uit, programma wisselen, temperatuur veranderen, maar stuurt uiteindelijk niets naar toon..
* Wisselen tussen de dashboard en control tab duur super lang (spinner)

Als ik vervolgens de app hardhandig uitzet (switch app scherm, swipe toon uit de lijst) en weer opnieuw opstart, is alles weer ok, tot de telefoon besloten heeft om de app te hybernaten. De app werkt altijd de eerste keer dat hij start na een telefoonrestart.

We hebben dit probleem op een aantal toestellen, waarmee het niet aan de telefoon lijkt te liggen:
* Samsung Galaxy Note 4 (Android 6.01)
* Motorolla Nexus 6 (Android 7.1.2)
* Goole Pixel 2 XL (Android 8.1)

Op geen van de toestellen is een Memory Cleaner oid in gebruik. Op de Samsung Galaxy Note 4 is de Samsung Smart Manager functionaliteit uitgeschakeld.

Internet aansluiting via Ziggo. Toon en telefoon zijn aangesloten op hetzelfde wireless netwerk (via eigen router achter Ziggo). Verbinding is stabiel en super snel (60MB/s). Geen problemen met andere aangesloten diensten zoals Google Cloud Print, Xbox, Ziggo Horizon etc.

Het lijkt er op dat er een communicatie misverstand ontstaat tijdens de fase waarin de app wordt gehibernate in Android.

Controle direct via de toon werkt goed, geen last van.

Inmiddels 4x mijn toon open gezet voor debuggen door devteam. Inmiddels 1x toon laten controleren door monteur. Software update, hard reset, ontkoppelen van ketel module. Niets heeft geholpen.

Ben het wel een beetje zat. Net m'n waardering van de toon app verlaagd naar 2*. Niet te gebruiken zo en nu iets te vaak een koud espresso apparaat beneden, of perongeluk de halve dag doorgestookt omdat in de app alles in orde lijkt, maar Toon niets heeft ontvangen. Daar betaal ik geen abonnement voor!

33 Reacties

Inderdaad werkt de app verre van vlekkeloos. Ligt niet aan je toestel. S5 met Toon alleen te gebruiken als je de Toon-app sluit en weer opent.
Hier hetzelfde en ik heb een Motorola G5-S draaiende op Android 7.0.1
Helemaal afsluiten zoals jij beschrijft is de enige oplossing om het probleem tijdelijk te verhelpen.
Net wat je zegt, ook ik begin het een beetje zat te worden.
Zowel de app voor de telefoon, als de firmware voor de Toon zijn verre van klaar....
Hoe langer ik dit apparaat heb, des te groter worden de problemen die ik er mee ondervind.
Eneco en Quby moeten gewoon toegeven dat dit apparaat uitgerangeerd is en het tijd word voor een nieuwe Toon versie 2.0. Dit ding is tenslotte al 6 jaar op de markt.
Elke winter is er wel wat met dit ding.
Ik heb een Toon en de Toon app op android en zoals velen met mijn in de app store reviews heb ik constant problemen als de toon app al eens eerder is geopend op de telefoon.

Symptomen:
* De app toont niet de laatste gegevens van gebruik en temperatuur
* De app toont niet de laatste stand van aangesloten slimme stekkers
* De app accepteert wel input, slimme stekkers aan en uit, programma wisselen, temperatuur veranderen, maar stuurt uiteindelijk niets naar toon..
* Wisselen tussen de dashboard en control tab duur super lang (spinner)

Als ik vervolgens de app hardhandig uitzet (switch app scherm, swipe toon uit de lijst) en weer opnieuw opstart, is alles weer ok, tot de telefoon besloten heeft om de app te hybernaten. De app werkt altijd de eerste keer dat hij start na een telefoonrestart.

We hebben dit probleem op een aantal toestellen, waarmee het niet aan de telefoon lijkt te liggen:
* Samsung Galaxy Note 4 (Android 6.01)
* Motorolla Nexus 6 (Android 7.1.2)
* Goole Pixel 2 XL (Android 8.1)

Op geen van de toestellen is een Memory Cleaner oid in gebruik. Op de Samsung Galaxy Note 4 is de Samsung Smart Manager functionaliteit uitgeschakeld.

Internet aansluiting via Ziggo. Toon en telefoon zijn aangesloten op hetzelfde wireless netwerk (via eigen router achter Ziggo). Verbinding is stabiel en super snel (60MB/s). Geen problemen met andere aangesloten diensten zoals Google Cloud Print, Xbox, Ziggo Horizon etc.

Het lijkt er op dat er een communicatie misverstand ontstaat tijdens de fase waarin de app wordt gehibernate in Android.

Controle direct via de toon werkt goed, geen last van.

Inmiddels 4x mijn toon open gezet voor debuggen door devteam. Inmiddels 1x toon laten controleren door monteur. Software update, hard reset, ontkoppelen van ketel module. Niets heeft geholpen.

Ben het wel een beetje zat. Net m'n waardering van de toon app verlaagd naar 2*. Niet te gebruiken zo en nu iets te vaak een koud espresso apparaat beneden, of perongeluk de halve dag doorgestookt omdat in de app alles in orde lijkt, maar Toon niets heeft ontvangen. Daar betaal ik geen abonnement voor!

Hoi Jesse,

Zie je geen kans om een test via het IOS besturingssysteem te checken hoe de respons dan is?
Reputatie 7
Badge +3
Helemaal bizar, moeten we straks nog allemaal aan de te dure iPhone? Wat mijns inziens moet gebeuren is een goede kwaliteitscontrole, gedegen testen en pas releasen wanneer de app af is.
Reputatie 2
Ons huis is fruitless. Er komen hier geen rotte appels naar binnen. 😉
Ons huis is fruitless. Er komen hier geen rotte appels naar binnen. ;)

Tja @JesseHouwingdat is een mening en die duscussie zullen we maar niet aangaan, want dat is hier niet terzake doende; je mag die mening hebben uiteraard; is wel jammer, want dan kon er wellicht weer een stukje uitgesloten worden.
Want zoals gezegd hier met IOS werkt het als een speer!
En op beide App's.

Je kan uiteraard ook wachten op nader onderzoek/oplossing vanuit Eneco.
Reputatie 2
Je mag met liefde komen proberen. 😉
Reputatie 7
Badge +3
Wachten..... Wachten...... Wachten..... Zzzzzzzz Zzzzzzzzz
Je mag met liefde komen proberen. ;)

Tja begrijp ik, maar lijkt mij niet handig. Ik dacht veel meer aan een familielid/buurman enz.
Ook de software-ontwikkelaars zullen het verschil wel willen weten.
Reputatie 2

Tja begrijp ik, maar lijkt mij niet handig. Ik dacht veel meer aan een familielid/buurman enz.

Je bent veldtester of niet toch 😃.
Ohh wacht, hier heb je een stadstester nodig.

Je bent veldtester of niet toch 😃.
Ohh wacht, hier heb je een stadstester nodig.

Jij bent een grapjas; denk je dat ik Nederland doorreis of zo?
Daar is Eneco voor om het samen met jou op te lossen.
Kijk als je m'n buurmman was, dan was het anders😀

Want hoe dan ook, als het bij velen werkt als een speer, moet hij ook bij jou mogelijk zijn.
Reputatie 7
Badge +8
@JesseHouwing,

Wanneer je een Android-smartphone koopt waar Android 6.0 Marshmallow of Android 7.0 Nougat op staat, dan krijg je toegang tot Doze. Dit is een energiebesparende modus binnen het mobiele besturingssysteem, die ervoor zorgt dat applicaties en processen op de achtergrond minder actief zijn. De modus werkt alleen wanneer je toestel compleet stilligt of niet opgeladen wordt. Dat betekent dat je geen sensoren mag activeren of het scherm aan mag doen, om optimaal gebruik te kunnen maken van Doze. Maar er is ook een nadeel.

Berichtendiensten en e-mailapplicaties en Toon op Afstand maken ook allemaal gebruik van Doze en dat betekent dat sommige berichten dus vertraging oplopen. Gelukkig gaat het niet om grote vertragingen – hooguit een paar minuten – Daarnaast is het zo dat wanneer de Android weer actief wordt, er ineens een hoop berichten kunnen binnenkomen en dat betekent weer dat je toestel snel veel geluiden achter elkaar kan afspelen.

Nu zijn er ook apps die niet goed werken wanneer Doze actief is, zoals de applicatie van Toon op Afstand. Wanneer je de app installeert, dan vraagt die of je een uitzondering wil maken voor de energiebesparende modus, zodat de software altijd op de achtergrond kan draaien. En dat is nodig, want anders werkt de app niet optimaal.

Succes!
Ben ik ff blij dat ik een IOS toestel heb zonder deze instellingen. ???
Reputatie 2
@JesseHouwing,

Nu zijn er ook apps die niet goed werken wanneer Doze actief is, zoals de applicatie van Toon op Afstand. Wanneer je de app installeert, dan vraagt die of je een uitzondering wil maken voor de energiebesparende modus, zodat de software altijd op de achtergrond kan draaien. En dat is nodig, want anders werkt de app niet optimaal.

Succes!

Helaas had toon geen echte zin om te bedenken dat het een uitzondering zou willen.

Ben e rinmiddels achter dat toon verlaten met de < button een stuk beter werkt dan de O button. Ik vermoed dat de toon app zichzelf afsluit als ik < gebruik, zou die eigenlijk ook niet moeten doen.

Zal eens graven in de uitzonderingen voor doze.

Hoe dan ook, lijkt me nog steeds een prachtige verbetering aan de app. En nog steeds een bug.
Reputatie 7
Badge +8
@JesseHouwing,

Succes!

Helaas had toon geen echte zin om te bedenken dat het een uitzondering zou willen.

Ben e rinmiddels achter dat toon verlaten met de < button een stuk beter werkt dan de O button. Ik vermoed dat de toon app zichzelf afsluit als ik < gebruik, zou die eigenlijk ook niet moeten doen.

Hoe dan ook, lijkt me nog steeds een prachtige verbetering aan de app. En nog steeds een bug.

Het is niet alleen Toon, het is ook Android die hier de speelbreker is. Android zet sinds 6.0 vol in op Doze, dat is in 8.0 alleen maar slimmer geworden.
Reputatie 2
@JesseHouwing,

Succes!

Het is niet alleen Toon, het is ook Android die hier de speelbreker is. Android zet sinds 6.0 vol in op Doze, dat is in 8.0 alleen maar slimmer geworden.

Het werkt. Mijn note 4 trok het max 13 uur op een volle lading. Mijn pixel 2 xl met gemak 24h. Hele fijne verbetering. De inzet op zuinig batterij gebruik is alleen maar goed. Toon heeft weinig te zoeken op de achtergrond. 't is niet dat er allerlei nuttige alerts in zitten zoals:

* de wasmachine is klaar (slimmer stekker naar 0 verbruik)
* stel de droger 46 minuten uit voor nachttarief
* het opwarmen van het huis kost 2 kuub gas, de nacht door stoken is efficiënter...

Zoveel potentie....

Ik wacht nog steeds op:

* zin in een kopje koffie? Ik heb de espressomachine vast voor je voorverwarmd.
* het is 13 graden in de slaapkamer en het lijkt erop dat je gaat slapen, zal ik de electrische deken even aanzetten?

Een paar goed geplaatste slimme stekkers of vervangers van schakelaars in snoeren en hoppa!

Maar zonder dat alles... Ga maar gewoon lekker even echt uit. En verdikkemie... Bouw je verbinding netjes weer op als je uit slaapstand komt.
Lees ik dat nou goed????? Is de aanvankelijke kwalificering “waardeloos” niet meer van toepassing???
Hebben we er toch weer een tevreden App gebruiker bij??

Die uiteraard nog veel wensen heeft, maar dat geldt ons allemaal; de App is immers in ontwikkeling......?‍?
Reputatie 1
Badge
Het probleem is heel herkenbaar. Een tijdje geleden had ik de Toon via de Android app ingesteld op een aangename temperatuur toen we vertrokken na een logeerpartij. Toen we een halfuur later thuis kwamen was het ijskoud en bleek de app gewoon niet gewerkt te hebben. Inmiddels ontdekt dat je eerst wat moet rommelen aan de app; uit het geheugen vegen enz. en dan werkt het weer een keertje. Daarna houdt hij de oude informatie vast.
Een bevriende app bouwer vertelt me dat dit vrij simpel is op te lossen, dus we wachten af....
Met m’n iPad geen enkel probleem maar die sleep ik niet altijd mee. Met de iPhone van m’n vrouw ook geen probleem (maar dat vertel ik haar niet want dan krijgt m’n dierbare Android phone weer een sneer🙄 )
Gewoon de oude App gebruiken.
De App is immers nog in ontwikkeling.
En inderdaad op de  Iphone®️ heb ik met de nieuwe App ook geen probleem zoals jij schetst.
Reputatie 7
Badge +8
@JesseHouwing,

Succes!

Het werkt. Mijn note 4 trok het max 13 uur op een volle lading. Mijn pixel 2 xl met gemak 24h. Hele fijne verbetering. De inzet op zuinig batterij gebruik is alleen maar goed. Toon heeft weinig te zoeken op de achtergrond. 't is niet dat er allerlei nuttige alerts in zitten zoals:

* de wasmachine is klaar (slimmer stekker naar 0 verbruik)
* stel de droger 46 minuten uit voor nachttarief
* het opwarmen van het huis kost 2 kuub gas, de nacht door stoken is efficiënter...

Zoveel potentie....

Ik wacht nog steeds op:

* zin in een kopje koffie? Ik heb de espressomachine vast voor je voorverwarmd.
* het is 13 graden in de slaapkamer en het lijkt erop dat je gaat slapen, zal ik de electrische deken even aanzetten?

Een paar goed geplaatste slimme stekkers of vervangers van schakelaars in snoeren en hoppa!

Maar zonder dat alles... Ga maar gewoon lekker even echt uit. En verdikkemie... Bouw je verbinding netjes weer op als je uit slaapstand komt.

Mocht je de beschikking hebben over slimme stekkers. Dan zou je is kunnen kijken naar Triggi, deze kan jou wensen omtrend de slimme stekkers misschien wel waar maken.. (Wasmachine ben ik wel zeker van, ik gebruik die voor mij vaatwasser ;))
Gewoon een goeie espressomachine nemen met ingebouwde WIFi toegang???
Reputatie 2
Gewoon een goeie espressomachine nemen met ingebouwde WIFi toegang???

Daar doen de echte Italianen niet aan. Heb een. Prachtige vibiemme domobar super
Tja maar niet op afstandbedienbaar.
Dat is toch jammer.......
Reputatie 7
Badge +3
Dus even samenvattend nu: omdat Quby een brakke android app / server landscape heeft gebouwd moet ik:
1. Een nieuwe espresso machine kopen
2. Liefst ook een nieuwe wasmachine met eigen timer functie
3. Het normaal vinden dat de app meestal geen verbinding heeft met Toon
4. Dagelijks mijn router resetten en liefst ook Toon
5. Als het even kan ook de cv ketel resetten op zijn tijd.

Maar even zonder dollen :

In middels krijgt bij mij Domoticz de functie als centrale regelunit in huis, Toon kan dit echt niet waarmaken momenteel.
Overigens heeft Domoticz een perfect werkende app die altijd werkt zonder enige storing, met prima integratie met hue en zwave devices. Het kan dus wel..... En een gerootte Toon kan ook prima worden aangestuurd en uitgelezen via domoticz....

Apps releasen met de kwaliteit van de huidige Toon app kan echt niet meer in deze tijd.
Reputatie 1
Badge
Gewoon de oude App gebruiken.
De App is immers nog in ontwikkeling.
En inderdaad op de  Iphone®️ heb ik met de nieuwe App ook geen probleem zoals jij schetst.

Hoi Brandje
Voor Android vind ik maar één app in de play store en die heeft versienummer 2.7.1.
Voor Apple vind ik een nieuwe app en die heeft versienummer 2.88
De Eneco / Toon site heeft het over versie 2.88 voor beide apps. Erg verwarrend!
V.w.b. Je commentaar “in ontwikkeling” vind ik dat de ontwikkelaar toch dit soort basale problemen middels de normale alpha en zeker via beta testen eruit had moeten vissen alvorens de app überhaupt vrij te geven.
En ik kan me ook niet herinneren dat er gecommuniceerd is over een nieuwe app door Eneco, anders dan misschien hier op de site.
Oei, het wordt nog maller. De Apple app is er alleen voor iPhone en niet voor iPad ondersteuning.

Reageer