Tijdens dal tarief geen verbruik gemeten | Eneco Community
beantwoord

Tijdens dal tarief geen verbruik gemeten

• 7 februari 2015
  • 18 reacties
  • 344 Bekeken

Allen,

Het zou kunnen dat ik dit topic onterecht start omdat het ergens anders thuis hoort. In dat geval daarvoor mijn excuses en vriendelijk verzoek aan beheerder/moderator het bericht op een juiste plek te zetten.

Kan iemand mij helpen om kaas te maken van onderstaande:

Sinds een maand of twee gebruiken wij Toon. Hiervoor is zowel de gas als de stroommeter vervangen in de meterkast. Daarbij was een repeater nodig om het toch wat zwakke signaal van de meteradapter goed op te kunnen pikken bij de Toon.

In die situatie werkte alles prima! We zagen constant het verbruik (voor de repeater viel dit nog wel eens weg) en alle statistieken werden keurig bijgehouden.

Een paar avonden geleden bij het naar bed gaan viel het mij plots op dat Toon aangaf dat er 0 Watt werd verbruikt. Op dat moment stonden er nog de nodige lampen en de vaatwasser aan. Ik heb er verder weinig aandacht aan besteed en de volgende ochtend werkte het weer prima!

Totdat mijn vrouw vanmorgen aangaf dat er weer niets gemeten werd. Ik heb de grafieken erop nagekeken en sinds eergisteravond meet de Toon geen stroom verbruik meer zodra het dal tarief in gaat. Als ik het goed begrijp valt zaterdag ook onder dal tarief en inderdaad, hij meet nu niets. Ik heb de volgende stappen doorlopen, maar zonder succes:

- Alles even gereset (meteradapter, toon, repeater).
- Meteradapter uit het systeem verwijderd en opnieuw toegevoegd.
- Verbinding nagelopen (meteradapter -> repeater = 3 sterren. Repeater -> Toon = 5 sterren).

Toch geeft het huidige verbruik bij stroom stug '0' aan. Nogmaals, alles is nieuw: stroommeter, gasmeter, toon, repeater, meteradapter. Allemaal max twee maanden oud.

Iemand briljante suggesties?
icon

Beste antwoord door Brandje 7 februari 2015, 12:04

Hier hebben we alleen maar briljante suggesties:P
Ik zou voor de zekerheid Toon een harde reset geven. Dus de module onder je CV stroomloos maken voor 1 minuut.
Tevens vermoed ik dat je een 2e repeater nodig hebt; ondanks dat je 5 sterren hebt.
Je geeft veel info, maar je vermeldt niet hoeveel meter de adapter van Toon af zit.
Heb je ook de adapter zodanig gedraaid/geinstalleerd dat de lengte richting (zend richting van de zWave-energie) richting Toon wijst?

En als laatste; wanneer zijn je slimme meters geplaatst?
Zie je op de slimme stroommeter wel de omschakeling naar T1 gedurende de daluren?
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

18 Reacties

Hier hebben we alleen maar briljante suggesties:P
Ik zou voor de zekerheid Toon een harde reset geven. Dus de module onder je CV stroomloos maken voor 1 minuut.
Tevens vermoed ik dat je een 2e repeater nodig hebt; ondanks dat je 5 sterren hebt.
Je geeft veel info, maar je vermeldt niet hoeveel meter de adapter van Toon af zit.
Heb je ook de adapter zodanig gedraaid/geinstalleerd dat de lengte richting (zend richting van de zWave-energie) richting Toon wijst?

En als laatste; wanneer zijn je slimme meters geplaatst?
Zie je op de slimme stroommeter wel de omschakeling naar T1 gedurende de daluren?
Nou Brandje, over die suggesties heb je helemaal gelijk! Dank voor je reset tip d.m.v. de module bij de cv ketel. Het gebruik wordt weer gemeten!

Toch interesseert je opmerking over de tweede repeater mij wel, vandaar dat ik graag nog wat meer info geef, mogelijk kan je ons nog verder op weg helpen.

De verdere info:
Ons huis is een grappige pijpela. 3,5 meter breed op breedste punt en vervolgens zo een 25 meter diep.
De meterkast zit helemaal voor op de kopse kant. Dat betekend ook dat ik de meteradapter nooit goed kan richten aangezien alle stopcontacten haaks staan ten opzichte van Toon (ja, een verlengsnoer doet wonderen, dat snap ik 🙂 haha). Daar recht boven (één etage hoger, maar hemelsbreed max 1,5 meter) is de repeater geplaatst. Het is mij bekend dat dit huis signaal technisch niet ideaal is (ook met WiFi heb ik meerdere accespoints moeten plaatsen ondanks dat de daadwerkelijke afstand dat niet zou vereisen). In dezelfde, open ruimte als waar de repeater zit, zit aan dezelfde wand ongeveer 8 meter verder de Toon (display). Weer 8 meter daarachter, in een door één muurtje gescheiden ruimte, bevindt zich de ketel, met Toon module.

Een paar dingen vallen mij op:
- De signaalsterkte welke Toon aangeeft in het overzicht scherm (waar ook de repeaters genoemd staan) lijkt niet te veranderen met of zonder repeater. Met andere woorden: Zijn meteradapter en repeater wel met elkaar verbonden? Of kan dat niet anders?

Daarbij de volgende vraag:
- Welk apparaat pikt uiteindelijk het signaal op? De Toon (zeg: het display) of de ketel module? Want dat kan weer van invloed zijn op de juiste plaats om repeater te plaatsen.

Dank voor je (of jullie) verhelderende info zo ver.

Groet,

Anne
Hoi Anne,

Goed he die briljante suggestie? Graag gedaan hoor.
Duimpje kan je uitdelen hoor:P

Inderdaad een verlengsnoer doet wonderen omdat je met de lengte richting zou kunnen spelen.
Toon neemt van de repeater uiteindelijk het signaal over, maar of de repeater wel genoeg energie ontvangt, dat is dus juist de vraag...........
Of je ook zonder repeater een goed zWave verbinding hebt durf ik te betwijfelen met je duidelijke omschrijving!

De module heeft in dit verhaal geen enkel belang.
De module voorziet Toon via de bedrading van stroom 24 volt en zorgt voor communicatie via bv OpenTherm van Toon met je CV-ketel.
Dank voor je verdere toelichting Brandje,

Duimpje is vanzelfsprekend geregeld 🙂 Toch lijkt de euforie van korte duur. Na harde reset pakt ie heel kort even een meting op. Die waarde houdt ie vervolgens vast bij 'huidig verbruik'. De grafiek zakt na die piek gelijk weer naar 0 en blijft daar vervolgens hangen.

Ik heb inmiddels met verlengsnoer de meteradapter zelf dusdanig gedraaid dat hij zich op zelfde vlak bevindt als repeater en Toon waarbij het uitstekende gedeelte inderdaad naar repeater (en in mindere mate naar Toon wijst). Toch is de signaal kwaliteit/sterkte bijzonder wisselend. In het scherm waar ik apart de signaalsterkte van de adapter als van de repeater zie, fluctueert de adapter tussen 0 en 2 sterren, waar de repeater maar liefst fluctueert van 0 tot 5! Beide gegevens verbazen mij ten zeerste aangezien afstand meteradapter tot repeater nog geen 1,5 meter is en repeater en Toon slechts 8 meter hoeven overbruggen waartussen zelfs een zichtlijn mogelijk is (geen enkele obstructie).

Misschien toch eens met de technische dienst contact opnemen maandag. Dat uiteraard nadat ik tot ergernis van mijn vrouw dit weekend het hele huis verbouwd heb in de hoop het zelf op te lossen. Want zo gaat dat met die dingen.

Mocht je me nog op weg kunnen en willen helpen dan is dat van harte welkom, anders bij dezen nogmaals dank voor je hulp en goed weekend!

Anne
Hoi Anne,

Goed bezig en je communiceert erg duidelijk!
Maakt de dialoog erg makkelijk!

Hierdoor ben ik bijna overtuigd dat je, zoals ik al meteen vermoedde, een 2e repeater nodig hebt.
Acht meter is namelijk een grote overbrugging, die storingen op de zWave frequentie 868,4 Ghz kan hebben. Denk hierbij aan draadloze weerstations; alarminstallatie; enz

Dus ik zou inderdaad maandag even overleggen met Eneco; dat kan overigens prima in dit topic hoor!
Een 2e repeater sturen ze vaak ook per post toe, maar een monteur nog even laten langs komen is ook een optie!

Prettig weekend!!
Aha, daar tikt hij de spijker op de kop! Wij hebben (vanuit de meterkast) een alarminstallatie op 868,x Ghz. Daarbij zit in ongeveer elke ruimte wel een sensor (twee keer infrarood, vier keer magneetsensor). Ongetwijfeld dat die de Toon dwars zit en vice versa. Enige aparte is dan mogelijk dat het de afgelopen anderhalve maand geen issue was (signaalsterkte van Toon liet te wensen over, maar functioneerde wel 100% van de tijd). Ik zal maandag inderdaad eens bellen met Eneco.

Dank!
Aha, daar tikt hij de spijker op de kop! Wij hebben (vanuit de meterkast) een alarminstallatie op 868,x Ghz. Daarbij zit in ongeveer elke ruimte wel een sensor (twee keer infrarood, vier keer magneetsensor). Ongetwijfeld dat die de Toon dwars zit en vice versa. Enige aparte is dan mogelijk dat het de afgelopen anderhalve maand geen issue was (signaalsterkte van Toon liet te wensen over, maar functioneerde wel 100% van de tijd). Ik zal maandag inderdaad eens bellen met Eneco.

Dank!

Graag gedaan Anne!
Maar let op hè, zWave gaat op 868,4.
En je alarm kan op een ander decimaalcijfer zitten.
Overigens communiceert een sensor niet constant met het basis alarmststion.

Ik heb beide systemen en toch geen last. Het kan dus per freqentie schelen.
Suc6 met bellen maandag en houd me op de hoogte!
Goedemorgen Brandje (en andere lezers),

Zoals beloofd een kleine update: Na het verplaatsen/draaien van de meteradapter heb ik ook de repeater op een iets handiger plaats gezet gisteren. Dit heeft korte tijd verbetering gebracht (beide verbindingen consequent 2 sterren). Toch zag ik later op de dag weer grijze vlakken in de gebruiksgrafieken, m.a.w. er waren wederom momenten waarop de verbinding wegviel.

Ik heb vervolgens een standaard telefonie kabeltje van de meterkast doorgetrokken richting de woonkamer (waar Toon zich bevindt). Vervolgens heb ik daar de meteradapter aangesloten (de monteur welke de repeater kwam installeren had zich laten ontvallen dat die meteradapter helemaal niet in de meterkast hoeft te zitten, zolang ie maar met een kabeltje verbonden is aan de meters in de meterkast). Daarmee kwamen meteradapter, repeater en Toon fysiek in dezelfde ruimte terecht. De repeater heb ik halverwege gehangen en het signaal is nu consequent 5 sterren. Mogelijk is de repeater nu overbodige luxe, dat probeer ik vanmiddag nog wel even (als we verbruik kunnen verminderen moeten we dat doen natuurlijk! Daar heb je Toon nou net voor).

De meteradapter en Toon zijn nu 8 meter van elkaar verwijderd aan dezelfde wand, met de repeater op 4 meter.

Het werkt op het moment dusdanig goed dat ik maandag niet met Eneco hoef te bellen. Ik denk dat ik het op deze manier heb opgelost (met veel dank aan alle nuttige info van Brandje uiteraard).

Goed weekend!
Update: Ook zonder repeater 5 sterren. Repeater uit systeem verwijderd. Wel nog een vraag: Maakt de meteradapter bij jullie ook een zeer penetrant, haast ultrasoon geluid?
Hoi Anne,

Leuk je mij en anderen even updatet.

V.w.b uitplaatsing van de adapter heb je een goede keus gemaakt. Ik kan me herinneren dat in voorkomende gevallen dat ook DE oplossing was. Bij slimme meters schijnt rondom toch redelijk veel storing te zijn waar de adapter ook gevoelig voor is. Ook is bekend dat een opgerold snoertje aan de adapter ook extra storing oplevert. Beide probleempjes heb je nu getackeld.

Kijk het gewoon nu eens een paar dagen aan.

Of er een ultrasonor geluid uit de adapter komt, weet ik niet; zelf gebruik ik geen enkele repeater.
Op het forum heb ik de afgelopen 2,5 jaar nooit een melding daarover gezien.
Het kan exemplarisch zijn en dan kan Eneco altijd een nieuw exemplaar op verzoek aan je toezenden.
Reputatie 7
Badge +6
Beste Schreutelmos,

Welkom op het forum! Goed dat je nu een goede verbinding hebt tussen je Toon en de meteradapter. Ik heb zelf nog nooit geluid gehoord uit een meteradapter, maar heb dit wel eens eerder gehoord. Ik stuur je voor de zekerheid een nieuwe meteradapter en hoop dat je daarna verlost bent van dit geluid 😉 Als je nog vragen hebt, zien we deze graag!

Groet,

Folkert
Hoi Folkert, Hoi Anne,

Zoals ik voorspelde een goede service van Eneco!
Dag Folkert,

Super actie! Zie hem graag verschijnen. Mocht deze ook een dergelijke piep geven (er zijn meer apparaten die dat doen, ik ben er blijkbaar gevoelig voor) dan gaat ie terug de meterkast in en zal ik met jullie overleggen voor een tweede repeater want zo gaat het ook vast werken. Over dit laatste is vandaag al telefonisch contact geweest. Ook daar kon ik overigens op uitstekende service rekenen, waarvoor complimenten.

Groet,
Anne
Begrijp van het thuisfront dat nieuwe meteradapter op de mat ligt. Wat een snelle service! Vanavond omwisselen. Ben benieuwd en ik houd allen op de hoogte uiteraard.
Hoi Anne,

Ja ja wat een service hè.
Ik ben nieuwsgierig of de piep dan over is en het toch exemplarisch is.
Goedemorgen allen,

Vanwege een kleine griepepidemie hier in huis kon ik even wat minder voortvarend met een en ander aan de slag dan gepland. Begin deze week de meteradapters alsnog omgewisseld. Beide meters maken een zelfde soort geluid. Wel is het zo dat de nieuwe dit op ongeveer een kwart van het volume doet van de oude.

Voor de zekerheid heeft Enenco mij ook nog een tweede repeater gezonden, zodat ik indien gewenst ook de meteradapter op de oude plaats kan hangen (de meterkast). Op dit moment zit het apparaat met één repeater in de woonkamer en dat bevalt prima.

Groot compliment aan Eneco voor de adequate service, waarbij afgegaan wordt op mijn verhaal als klant en niet geredeneerd wordt vanuit een bedrijfsbeleid dat het 'vast beter weet'.

Groet,

Anne
Hoi Anne,

Leuk je update en je compliment aan Eneco.
Je ziet dat Eneco er alles aan probeert te doen om een Toon afleveren die functioneert zodat de klant het meeste plezier erbij heeft/ervaart!!
Reputatie 7
Badge +6
Goedemorgen Anne,

Wat fijn dat het zo goed bevalt. Bedankt ook voor het compliment, we zijn erg blij dat te vernemen. :)
Wel raar van dat geluid, hopen dat het stopt of erg meevalt. Anders laat je het maar weten, dan gaan we er verder onderzoek naar doen.
Mocht je andere vragen hebben, je weet ons op het forum te vinden.