Thermostaat Toon werkt niet | Eneco Community

Thermostaat Toon werkt niet

• 8 oktober 2012
  • 44 reacties
  • 6307 Bekeken

Na een zomerperiode vol plezier met toon hebben we veel kunnen leren van stroom besparing en inzicht gekregen in onze kosten en de kinderen maken er zelfs een sport van om het getal snachts zo laag mogelijk te houden . goed gedaan Toon !

maar :

Nu wordt het langzaam kouder buiten en is het prettig als de verwarming inspringt indien nodig . Helaas is dat nu precies wat onze toon niet doet ..
We hebben een Nefit ketel . er is door de monteur een speciale unit tussen geplaatst die van 2 naar drie draads gaat (of andersom ) zodat het opentherm systeem zou moeten werken . de Monteur heeft toen problemen gehad om Toon de ketel te laten aansturen maar uit eindelijk had hij het voor elkaar.
Toen ik daarna thuis kwam zag ik dat de monteur een " vergissing " gemaakt heeft want het thermostaat systeem stond op " aan/uit " ipv " open therm "  .
Dat heb ik hersteld en nu heeft het systeem 2 maanden op opentherm gestaan. echter de ketel heeft voor de verwarmong nooit gewerkt.
vanmorgen was het ong 16,5 graden in huis en volgens ons programma had hij het huis al moeten verwarmen naar 18 graden . toen wist ik zeker dat Toon niet praat met mijn ketel . Nu net even het systeem maar even terug gezet naar " aan/uit " en er ontspringt direct een vlammetje  op het scherm naast de temperatuur. kortom .. nu gaat hij iets doen ..!! 
helaas de ketel doet niets ...
Ik ben nu de weg even kwijt en weet niet meer wat nu de juiste instelling moet zijn omdat hij op geen enkele manier wil werken ..
Iemand enig idee ? 

Jeroen

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

44 Reacties

Reputatie 3
Badge
Mocht er een nieuw type komen is deze misschien gemakkelijk zelf te instaleren? laten we ook naar de toekomst kijken. wel jammer aangezien je iets koopt met diee dat dit meteen werkt.
ik heb vandaag contact gehad met nefit en nu blijkt dat de converter uit de handel is genomen omdat hij niet goed functioneert, ze zijn er mee aan het onderzoeken. Aan mijn ketel was er ook een aangesloten. Na een dag dezelfde kuren als hier vermeld is. Monteur van eneco heeft hem er tussen weg gehaald. Werkt  nu wel goed alleen aan uit, Jammer niet modulerend.
Reputatie 7
Badge +6
Beste Folkert , bedankt voor  de snelle reactie. Ik begrijp nu uit juopw verklaring dat er dus een stopcontact is geplaatst . DIT is niet het geval . Ik heb alle locaties bekeken en overal is er gebruik gemaakt van de bestaande stopkontacten. Wel is er tijdens de installatie gevraagd aan mijn vrouw of er ook een verleng doos aanwezig was. Deze heeft ze aan de monteur gegeven maar is achter af niet eens gebruikt.  Deze rekening is dus niet conform de werkzaamheden. De factuur is intussen automatisch afgeschreven dus ik verwacht een credit daarvoor .

PS , Toon bevalt nog steeds erg goed , ook al is het via het aan/uit systeem. 

Jeroen 

@Jeroentune

De kosten voor het plaatsen van een wandcontactdoos zijn afgeboekt.
Reputatie 7
Badge +6
@Jeroentune

Excuses voor de late reactie, ik ga er meteen achteraan voor je!

@Jeroen

We weten op dit moment nog niet of dit een fout van de monteur is of een fout van onze administratie, dit wordt uitgezocht, zodat we onze processen kunnen verbeteren.
Reputatie 3
Badge
Had je nog toevallig contact gezocht met tempus?
Ik verwacht ook op zeer korte termijn een credit, het is namelijk ongekeerde wereld als ik zelf moet uitzoeken wat de monteur wel of niet gedaan heeft . dan komt men van Eneco maar hier controleren en zelf een conclusie trekken . kunnen ze gelijk kijken of mijn ketel het toch wel doet op opentherm ! 

Jeroen 
Reputatie 3
Badge
Je bent niet de eerste bij wie het fout gaat JeroenTune,

Waarom zouden monteurs zo lax zijn af en toe? al kan ik niet beoordelen of het wel of niet ontterecht is afgeboekt. Heb je zelf al contact gezocht met tempus om te vragen wat ze bij jou berekend hebben? tel moet te vinden zijn in dit forum.
Beste Folkert , bedankt voor  de snelle reactie. Ik begrijp nu uit juopw verklaring dat er dus een stopcontact is geplaatst . DIT is niet het geval . Ik heb alle locaties bekeken en overal is er gebruik gemaakt van de bestaande stopkontacten. Wel is er tijdens de installatie gevraagd aan mijn vrouw of er ook een verleng doos aanwezig was. Deze heeft ze aan de monteur gegeven maar is achter af niet eens gebruikt.  Deze rekening is dus niet conform de werkzaamheden. De factuur is intussen automatisch afgeschreven dus ik verwacht een credit daarvoor .

PS , Toon bevalt nog steeds erg goed , ook al is het via het aan/uit systeem. 

Jeroen 
Reputatie 7
Badge +6
@Jeroentune

Ik zie een rekening van € 53.55 deze is voor het plaatsen van een wandcontactdoos, de module is niet in rekening gebracht door ons.
In het geval er onterecht kosten door ons in rekening worden gebracht dan kan dit natuurlijk altijd opgelost worden.
Beste Joep .. Ook mijn ketel kan kennelijk achteraf NIET communiceren met toon via het Opentherm systeem . zelfs niet met de zwarte module die er meegeleverd is. ik heb nu de module er tussenuitgehaald en de boel werkt nu op het aan / uit systeem .. natuurlijk is dit niet wat ik wil maar dit is in elk geval beter als een ketel die het helemaal niet doet. 
echter afgelopen vrijdag kreeg ik de rekening van toon . samen met een aparte rekening van de module a 53 euro ... Deze ga ik natuurlijk NIET betalen. dit is een fout van Eneco en of het installatie buro .. dus OF ik verwacht een monteur die mijn ketel aan de gang krijgt met de module OF ik ga er vanuit dat ik die rekening voor de module niet hoef te betalen. 

Hoe wordt dit doorgaans opgelost ? 

Jeroen 

Waaaaatt krijg je een rekenning van 53 euro voor dat losse module die er helemaal niet tussen hoor ????? Ik heb nog niets ontvangen maar heb al de P in dus als eneco mij ook de module apart door rekenen heb ik een verassing voor ze dan kunnen ze de TOON weer op halen de monteurs hadden gelijk moeten zegen dat het niet ga werken met een nefit 
Sta ook in de vereenkomst dat er eerst wordt gekeken of de toon op de installatie kan en dan pas de verpakking wordt geopend en dan verplicht ben tot betaling maar als de monteurs niet eens weten dat het niet kan hoe moet ik dit dan weten 
Beste Joep .. Ook mijn ketel kan kennelijk achteraf NIET communiceren met toon via het Opentherm systeem . zelfs niet met de zwarte module die er meegeleverd is. ik heb nu de module er tussenuitgehaald en de boel werkt nu op het aan / uit systeem .. natuurlijk is dit niet wat ik wil maar dit is in elk geval beter als een ketel die het helemaal niet doet. 
echter afgelopen vrijdag kreeg ik de rekening van toon . samen met een aparte rekening van de module a 53 euro ... Deze ga ik natuurlijk NIET betalen. dit is een fout van Eneco en of het installatie buro .. dus OF ik verwacht een monteur die mijn ketel aan de gang krijgt met de module OF ik ga er vanuit dat ik die rekening voor de module niet hoef te betalen. 

Hoe wordt dit doorgaans opgelost ? 

Jeroen 
Reputatie 2
Badge +1
@DennisTuitel

Ik begrijp dat je ketel niet geschikt is voor de OpenTherm module. Vervelend dat dit niet de eerste keer geconstateerd is, dat had een hoop frustratie gescheeld denk ik. Excuses hiervoor.
Helaas is er geen oplossing om je ketel via het OpenTherm protocol te laten werken.

Vandaag heeft mijn collega contact gehad met je partner. Wil je dat ik nog telefonisch contact met je op neem? Zo ja, stuur me even een PB met je telefoonnummer.
Waarom laat je hem niet verwijderen? Als je verhaal is gegaan zoals je zelf zegt kan je toon laten retourneren  lijkt mij

ja dat denk ik ook ben ook erg benieuwd of eneco zelf nog contact met me opneem dit zouden ze nog doen dus wacht wel af voor en een oplossing anders moeten ze maar weer me ouwe termostaat ophangen deze was wel opentherm aan gestuurd 
Reputatie 3
Badge
Waarom laat je hem niet verwijderen? Als je verhaal is gegaan zoals je zelf zegt kan je toon laten retourneren  lijkt mij
Dat toon in ontwikkeling is, geeft eneco zelf ook aan. Toon is pas net op de markt. Ik neem aan dat bij het aanvragen van toon is bekeken of je cv moet samenwerken met Toon? zo ja dan moet eneco het probleem oplossen en zo nee dan hadden ze dat wellicht moeten doen. Je kunt dus nu alleen aan/uit aansturen? is toch niet wat je wilt?

toen de monteur de toon kwam monteren keek hij eerst of dit kon met deze nefit ketel en vertelde dat dit geen probleem was na ruim twee uur bezig geweest te zijn kreeg hij het eindelijk voor elkaar dat de cv communicerde met de toon
na een paar weken werd het wat kouder maar de cv sloeg niet aan
gebeld en er monteur nummer twee heeft een kastje vervangen onder de cv omdat deze niet goed werkte paar dagen later sloeg de cv weer niet aan 
weer gebeld en monteur nummer drie vertelde me dat deze ketel helemaal niet geschikt was voor toon en heeft de opentherm kastje er tussen uit gehaald om hem maar via de aan/ uit te laten schakelen deze monteur vertelde dat de toon nog in ontwikkeling was maar waarschijnlijk nooit met deze nefit ketel ooit zal communiceren en bedankt

eneco heeft mij overgehaald met de toon om geld te besparen en vertel dat de aanschaf van 120,00 euro + wat is het 3,50 ex btw per maand er uit te halen is maar voorlopig zie ik steeds de gas display vol omhoog schieten omdat hij op aan/uit sta ipv opentherm 
Reputatie 3
Badge
Dat toon in ontwikkeling is, geeft eneco zelf ook aan. Toon is pas net op de markt. Ik neem aan dat bij het aanvragen van toon is bekeken of je cv moet samenwerken met Toon? zo ja dan moet eneco het probleem oplossen en zo nee dan hadden ze dat wellicht moeten doen. Je kunt dus nu alleen aan/uit aansturen? is toch niet wat je wilt?
Zo monteur is geweest heeft gelijk dat opentherm converter het zwartekastje er tussen uit gerukt en nu moet hij het doen 
dus Toon werkt niet zo als het moet werken misschien een idee dat ENECO even hun klanten op de hoogte houden dat TOON nog in ontwikkeling is 
Zou jij niet gewoon even een monteur laten langskomen? Valt binnen de garantie en lijkt me toch wel heel normaal als je cv niet werkt?

klopt heb net weer voor de derde keer gebeld en er kom zo nog een monteur maar heb er geen vertrouwen meer in en een cursus klantvriendelijkheid zou ook niet verkeerd zijn daarbij het callcenter van TEMPUS instalatiebedrijs wat zijn deze onbeschoft zeg !!!! 
Reputatie 3
Badge
Zou jij niet gewoon even een monteur laten langskomen? Valt binnen de garantie en lijkt me toch wel heel normaal als je cv niet werkt?
Beste Hmay, 

Bedankt voor je link , het maakt me een boel duidelijk , ik heb de boel maar eens allemaal nagekeken om zo mijn falende ketel / Toon eens in kaart te brengen.
Toon comuniceerd met de ketel via opentherm en ik kan Toon dat meerdere keren laten controleren .. Toon zegt dat alles prima gaat via opentherm.  dan maar de bedrading eens volgen . het 2 aderige kabeltje uit de muur gaat in het witte Toon doosje .. dan gaat er een klein wit 2 aderig wit kabeltje in de "module "een zwart rechthoeking plaatje met wat blokjes er op . vanuit daar gaat een 2 aderig draadje naar de aansluiting op de ketel .. deze zit in dit geval netjes in de open therm aansluitingen. dit alles heb ik gecontroleerd en foto.s van gemaakt . natuurlijk moest ik de ketel even uit zetten. 
Terwijl ik dit typ gaat inneens een vlammetje branden naast de temperatuur en gaat alles aan en wordt de verwarming warm ..men zou zeggen : hij doet het ... zou dat komen omdat ik de ketel ge reset  heb ?   toch maak ik mijn post even af ..en zal ik de foto.s posten .. Morgen zullen we eens zien of deze wederom zelf is aangesprongen. 
Hier de foto.s van min installatie.: 

http://i1117.photobucket.com/albums/k581/jeroentune/nefit1.jpg

http://i1117.photobucket.com/albums/k581/jeroentune/nefit2.jpg

http://i1117.photobucket.com/albums/k581/jeroentune/nefit3.jpg

We zullen zien of Toon het blijft doen met mijn "eigenwijze nefit "

Jeroen 
als ik zo naar foto 1 kijk zie dat draad rood en groen naar je ketel gaat op , op foto 3 zie ik dat de draad groen niet is aan gesloten ? De groene draad aan sluiten misschien? Hoop voor je dat dit het is .

draad ga van blauw/ groen naar blauw/rood dit maak niet zo veel uit 1 ga naar 1 en 2 ga naar 2 dus dat is het probleem niet

nu krijg ik hem ook aan de gang als ik de cv uit zet de temperatuur tap en radiator op de cv op nul aan zet en dan tap en radiator om hoog 
dan krijg ik het wel weer warm maar daarna is het weer over 
@Folkert ..... 

Niet helemaal waar .. ik heb de ketel nooit zien werken met Toon voor wat betreft de verwarming .. ik was tijdens de Installatie aan het werk en mijn vrouw vertelde dat de Monteur heel lang bezig is geweest om de ketel aan de gang te krijgen maar dat het uiteindelijk wel gelukt was.  nogmaals eenmaal in de kou werdt de ketel niet warm en ben ik op onderzoek uit gegaan. en dit zijn mijn bevindingen .. ik begrijp niet dat de opentherm converter dan gemonteerd is als de monteur weet dat deze niet werkt met open therm ....dus juist omdat de Montuer deze converter WEL geplaatst heeft houdt ik toch een beetje hoop .. 

Jeroen 

de monteur is bij mij ook ruim twee uur bezig geweest met installeren van toon 
Deze heb bij de installatie de ketelmodulen gelijk vervangen
toen is er weer een monteur geweest en deze heeft weer de ketelmodulen vervangen
Reputatie 3
Badge +4
Beste Hmay, 

Bedankt voor je link , het maakt me een boel duidelijk , ik heb de boel maar eens allemaal nagekeken om zo mijn falende ketel / Toon eens in kaart te brengen.
Toon comuniceerd met de ketel via opentherm en ik kan Toon dat meerdere keren laten controleren .. Toon zegt dat alles prima gaat via opentherm.  dan maar de bedrading eens volgen . het 2 aderige kabeltje uit de muur gaat in het witte Toon doosje .. dan gaat er een klein wit 2 aderig wit kabeltje in de "module "een zwart rechthoeking plaatje met wat blokjes er op . vanuit daar gaat een 2 aderig draadje naar de aansluiting op de ketel .. deze zit in dit geval netjes in de open therm aansluitingen. dit alles heb ik gecontroleerd en foto.s van gemaakt . natuurlijk moest ik de ketel even uit zetten. 
Terwijl ik dit typ gaat inneens een vlammetje branden naast de temperatuur en gaat alles aan en wordt de verwarming warm ..men zou zeggen : hij doet het ... zou dat komen omdat ik de ketel ge reset  heb ?   toch maak ik mijn post even af ..en zal ik de foto.s posten .. Morgen zullen we eens zien of deze wederom zelf is aangesprongen. 
Hier de foto.s van min installatie.: 

http://i1117.photobucket.com/albums/k581/jeroentune/nefit1.jpg

http://i1117.photobucket.com/albums/k581/jeroentune/nefit2.jpg

http://i1117.photobucket.com/albums/k581/jeroentune/nefit3.jpg

We zullen zien of Toon het blijft doen met mijn "eigenwijze nefit "

Jeroen 
als ik zo naar foto 1 kijk zie dat draad rood en groen naar je ketel gaat op , op foto 3 zie ik dat de draad groen niet is aan gesloten ? De groene draad aan sluiten misschien? Hoop voor je dat dit het is .
@Folkert ..... 

Niet helemaal waar .. ik heb de ketel nooit zien werken met Toon voor wat betreft de verwarming .. ik was tijdens de Installatie aan het werk en mijn vrouw vertelde dat de Monteur heel lang bezig is geweest om de ketel aan de gang te krijgen maar dat het uiteindelijk wel gelukt was.  nogmaals eenmaal in de kou werdt de ketel niet warm en ben ik op onderzoek uit gegaan. en dit zijn mijn bevindingen .. ik begrijp niet dat de opentherm converter dan gemonteerd is als de monteur weet dat deze niet werkt met open therm ....dus juist omdat de Montuer deze converter WEL geplaatst heeft houdt ik toch een beetje hoop .. 

Jeroen 
Reputatie 7
Badge +6
@DennisTuitel

Allereerst welkom op het forum!

Jeroentune geeft aan dat zijn verwarming nooit gewerkt heeft met Toon. Ik denk dat het probleem dat jij ondervind met Toon anders is als dat van jeroentune. Bij jou heeft is de ketel wel tijdelijk open therm aangestuurd door Toon begrijp ik, alleen duurt dat niet langer dan een dag. Op dit moment werkt je ketel alleen als Toon aan/uit is ingesteld. Heb ik je probleem zo goed samengevat?

Ook lees ik dat er iets bij je vervangen is, maar is mij niet duidelijk of dat de ketelmodule is geweest of de OpenTherm converter(zwarte kastje).

Graag zou ik het type Nefit-ketel dat je hebt willen weten zodat we kunnen bepalen hoe we je verder kunnen helpen.
@Jeroentune

De convertor die bij je is geïnstalleerd is niet geschikt voor je type ketel. Dit had bij de installatie van toon al geconstateerd moeten zijn en je had door ons op de hoogte gesteld moeten worden dat je ketel alleen aan/uit aangestuurd kan worden met Toon. Ik begrijp dat dit niet het nieuws is waar je op zit te wachten, want hierdoor voldoet Toon niet aan je verwachtingen. Ik heb je geprobeerd te bellen om samen tot een oplossing te komen, maar ik kon je niet bereiken. Graag hoor ik via een pb wanneer ik je het beste kan bereiken, of wat de beste oplossing voor je is.

beste jeroen

dit is wel vreemd dat beide monteurs er van overtuigd waren dat het geen probleem moest wezen en dat bij verlaten ook gewoon de toon reageren met de cv en pas een dag later weer over was?