Temperatuurstand afhankelijk van keuze programma | Eneco Community

Temperatuurstand afhankelijk van keuze programma

Reputatie 1
Badge
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 58 reacties
Hallo,
Wat mij nu al enige tijd opvalt is dat de weergegeven (actuele/werkelijke) temperatuurstand veranderd wanneer ik voor een andere programmastand kies.
Zo krijg ik het voor elkaar om de actuele stand als 20 graden weer te geven in het programma thuis (19 graden) en vervolgens als actuele stand 19,5 graden bij het programma comfort (19,5 graden).
Zo krijg ik het ook niet voor elkaar om bij een actuele stand 18,0 graden en de keuze voor thuis 19,0 graden de brander te laten branden (is toch 1 graad verschil?).
Maar bij de keuze comfort (=19,5 graden) lukt dat wel.
Vreemde werking van de thermostaat, heeft iemand een verklaring hiervoor?
Ik krijg er niet een "warm" gevoel van.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

12 Reacties

De weergave is altijd de actuele temperatuur.
Als je een wijziging doet geef dat display tijdelijk de temperatuur aan die je aan het instellen bent.
Reputatie 4
Badge
Als ik de temperatuur op 20 graden instel en het is 19 graden, dan duurt het soms bij mij ook een minuutje voordat de ketel aanslaat.
Meestal slaat hij gelijk aan maar niet altijd. Wat hier de reden van is weet ik ook niet. Je bent dus niet de enige.
Reputatie 6
Badge +1
Als ik de temperatuur op 20 graden instel en het is 19 graden, dan duurt het soms bij mij ook een minuutje voordat de ketel aanslaat.
Meestal slaat hij gelijk aan maar niet altijd. Wat hier de reden van is weet ik ook niet. Je bent dus niet de enige.

Het is maar een gedachtenspinsel.

zou het niet kunnen, dat Tóon rekening houd, dat een scherm, aan is geweest, en warmte afgeeft. Tóon wil eerst zeker weten dat detemp ( bij deze minimale verschil in graden ) correct is, voordat hij de ketel laat aan springen en daardoor een vertraging laat invallen?

Op de homescreen zie je alleen hele en halve graden, maar achter de schermen werkt toon met 0,1 graden. En dit kan net het verschil uitmaken tussen aan springen / uit springen.
Reputatie 4
Badge

Het is maar een gedachtenspinsel.

Maar wel een goeie jvp. Zou best eens kunnen.
[quote]

zou het niet kunnen, dat Tóon rekening houd, dat een scherm, aan is geweest, en warmte afgeeft. Tóon wil eerst zeker weten dat detemp ( bij deze minimale verschil in graden ) correct is, voordat hij de ketel laat aan springen en daardoor een vertraging laat invallen?

Op de homescreen zie je alleen hele en halve graden, maar achter de schermen werkt toon met 0,1 graden. En dit kan net het verschil uitmaken tussen aan springen / uit springen.

Hoi Jürgen,

Toon leert tijdens zijn inleerperiode daar nou juist rekening mee te houden.
Houdt ook rekening met het altijd vertraagde aanslaan van de CV, immers een moderne HR CV moet bv eerst de ventilator aan zetten en aan allerlei voorwaarden dient te zijn voldaan en dan zal de piezo de vlam doen ontstaan en gaat de brander branden!
Reputatie 4
Badge
Hij zou het inderdaad wel eens al geleerd kunnen hebben. Dan vraag ik me toch af vanwaar die grote vertraging.
Misschien komen we er wel eens achter.
Reputatie 7
Badge +6
@RSchmitz

Zou je de toegang klantenservice aan kunnen zetten? Dan kijken we samen met de softwarebeheerders na wat er aan de hand is.
Reputatie 1
Badge
Hallo Folkert,
Ik zag vandaag mijn "oude" probleem uit deze post weer opduiken: kamertemperatuur volgens toon 18 graden, kiezen voor 19 graden en dan verandert de kamertemperatuur naar 18,5 graden.
Maar vervolgens gebeurt er niet. Pas wanneer ik kies voor 19,5 graad komt er een vlammetje te staan en slaat de thermostaat aan.
Had jouw reactie van 23-5-2013 trouwens niet eerder gezien, dus daar ook verder niets meer aan gedaan. Als je wilt, kan het alsnog.
Wil je dit nog laten onderzoeken?
Reputatie 3
Badge +2
Ha,

Ik herken dit probleem ook, alleen ik vermoed dat Toon zich ergens verslikt in de variabele die de afwijking van de temperatuursensor stuurt.
Ik heb nl sinds kort Toon. Op de thuisstand staat deze op 21 graden. Dit werkte verder prima.

We merkten alleen dat het op een of andere manier wat fris aanvoelde.
Ik heb toen van kantoor een geijkte thermometer mee naar huis genomen om daarmee weer onze Toon te kunnen ijken.
Toon verTOONde inderdaad een afwijking 0,7 graden dus die heb ik in de instellingen van Toon aangepast.

Het fenomeen wat we nu zien is dat (in de 'Thuis' stand) Toon gaat verwarmen maar daarmee stop bij 20 graden. De temperatuur komt ook niet hoger.
De ijk thermometer geeft echter keurig aan dat het 21 graden is, dus de echte temperatuur is conform verwachting.
Het lijkt er in ons geval dus op dat Toon op programma/geheugen niveau wel degelijk rekening houdt met de waarde om de temperatuur bij te stellen (het is immers echt 21 graden in de kamer) maar daarbij vergeet die extra waarde op te tellen bij de temperatuurwaarde op de display (die blijft op 20 graden staan, soms 20,5 maar dat kan een afronding zijn).

Om het nog ingewikkelder te maken: Dit fenomeen treedt alleen op als Toon het programma volgt. Wanneer we handmatig Toon op Thuis hebben gezet (bv via de app) is deze afwijking niet zichtbaar en laat Toon de juiste temperatuur zien.

Peter
Reputatie 7
Badge +6
@RSchmitz en pvkan

Graag kijken we na voor jullie wat er aan de hand is. Hiervoor dient wel de toegang klantenservice op de Toon aan te staan.
Reputatie 1
Badge
@Folkert, ik heb mijn toegang open gezet. Wat mij betreft kunnen jullie een kijkje komen nemen.
Hier zie ik dit probleem ook opduiken. Dit veranderd toon automatische wanneer warmteaanvraag is. Toon past dan de temp en werkelijke temp. weer gelijk