Temperatuurmeting Toon | Eneco Community

Temperatuurmeting Toon

• 24 november 2012
  • 29 reacties
  • 2491 Bekeken

Reputatie 3
Badge
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 181 reacties
Er is in dit forum al eerder melding van gemaakt maar ik heb het vandaag zelf kunnen constateren: de temperatuurmeting of de weergave hiervan op het scherm is behoorlijk onbetrouwbaar.

Vandaag viel mij op dat, ondanks dat Toon een temperatuur aangaf van 22 graden en het programma op 20 graden stond, de verwarming door Toon toch werd ingeschakeld.
Vervolgens heb ik Toon spanningsloos gemaakt en weer op laten starten. Tot mijn verbazing gaf Toon nu een temperatuur aan van 19,5 graden.
Als dat de juiste temperatuur was klopt het natuurlijk dat de verwarming werd aangezet.
Ik heb helaas geen nauwkeurige thermometer om een vergelijking met Toon te maken.

Graag reageren op dit topic als je dit probleem ook hebt gezien.
Zijn er forumleden die de temperatuur die Toon aangeeft hebben gecontroleerd met een externe thermometer?

@Joep & Folkert
Is dit probeleem bij de ontwikkelaars van Toon bekend?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

29 Reacties

Reputatie 2
Badge +2
@hmay Ik heb dit ook al eens aangegeven. Drie keer Toon resetten leverde steeds een andere temperatuur weergave op. Na de laatste reset sprong Toon na ongeveer een kwartier ineens naar de juiste temperatuur.
Ik heb de weergave van de temperatuur in Toon ook een halve graad naar beneden bijgesteld omdat een goede losse temperatuur meter een halve graad lager aanwees. Nu klopt het wel ongeveer.
Reputatie 3
Badge
Nu geeft Toon weer 22 graden aan en blijft de CV uit. Gevoelsmatig klopt dit wel, het is warm in huis.
Ik heb vandaag al 8 kuub gas verstookt en we zijn pas halverwege de middag. Ook vanacht is Toon lekker bezig geweest terwijl de nachttemperatuur op 16 graden stond.
Zucht...:mad:
Reputatie 2
Badge +2
@hmay Ja zie je hij corrigeert na een tijdje. Wel vreemd. Ik zit nu op 6 m3 vandaag. Mijn nacht temperatuur is ook 16 graden en Toon is niet aangeslagen. Dit is ook goed want ik heb een Homewizzard en kan in een grafiek het temperatuurs verloop zien. De minimale temperatuur was 16,5 graden vannacht.
Wat ikzelf wel vervelend vindt is dat zowat de hele dag je cv op 40-45 graden staat te draaien en dus ook de pomp. Ik vraag me toch af of dit goedkoper is als met aan en uit schakelen. Ik zou toch denken dat je CV en pomp zo eerder versleten zijn.
Reputatie 3
Badge
@Paul
Na 3x resetten lijkt het weer normaal te werken.
Ik heb er nu een thermometer (weerstation) naast staan en die geeft ongeveer dezelfde temperatuur aan.
Ik heb ook de meteradapter even van de stroom af gehad. Nu blijkt dat mijn meetgegevens na 10 uur vandaag zijn verdwenen en dat mijn dagverbruik op 0 staat 😕
Alle overige meetgegevens zijn nog aanwezig, ook die voor elektra van vandaag.

Wat een vreselijk onvoorspelbaar ding eigenlijk, die Toon..:mad:
Reputatie 3
Badge
Vorige melding is ook niet op gereageerd door medewerkers van eneco. dus hopelijk nu weer want ik heb er ook last van gehad. heb nu al een tijdje niet hoefen te resetten.
Wij hebben ook het probleem dat de temperatuur niet correct word weergegeven
ingesteld op 20 graden en de thermostaat stookt foor tot 21
toon spanningsloos gemaakt en zakt dan tot 19,5

dit is sinds de nieuwe update 

gr kevin
Toon is met temperatuur niet al te nauwkeurig. Ik heb er een tijdje een geijkte digitale temperatuurmeter naast gehad.
Op zich is een vast afwijking niet erg. Daar kun je op instellen.
Mijn bevindingen zijn dat Toon varierend zowel naar boven als naar beneden ongeveer een graad afwijkt.
Soms zie je Toon van het ene op het andere moment een hele graad veranderen en dat terwijl hij toch in halve graden kan meten.
Zal ongewtijfeld exemplarisch en binnen de toleranties zijn, maar mijn vorige (helaas overleden) Honeywell was op dat punt nauwkeuriger en stabieler.
Er valt aan Toon nog wel wat te sleutelen. Komt vast en zeker met een volgende upgrade.
Heeft dat ook niet te maken met het inleren van de Toon......
Mijn Toon hangt er nu bijna 3 weken en van schommelingen in temperatuur regeling/aangeven heb ik 'm nog niet kunnen betrappen.
Reputatie 3
Badge
Als je toon al minimaal 3 maanden hebt? Lijkt me toch niet. Ook vreemd dat na een reset je temp meteen anders is...
Als je toon al minimaal 3 maanden hebt? Lijkt me toch niet. Ook vreemd dat na een reset je temp meteen anders is...

Je stelt 'meteen anders' is, komt dat niet omdat de sensor eerst weer de exacte temperatuur moet 'vertalen'/meten naar de juiste temperatuur?

Overigens is het wel vreemd dat er geen moderator reageert, toch......
Badge +1

Je stelt 'meteen anders' is, komt dat niet omdat de sensor eerst weer de exacte temperatuur moet 'vertalen'/meten naar de juiste temperatuur?

Overigens is het wel vreemd dat er geen moderator reageert, toch......

vandaag heb ik dit ook gezien. Na een wijziging in de ketel had ik de thermostaat even van de muur gehaald. Voor ik Toon van de muur haalde gaf deze een temp aan van 21 graden.
Na een kwartier heb ik deze teruggeplaats en na het opstarten  van toon gaf hij 16 graden aan!!!
Toon stuurde zelfs de ketel aan om te gaan stoken.
Echter binnen 15 minuten stond hij weer op 20 graden.
Het lijkt wel of toon na een reset of bij opnieuw opstarten even moet aclimatiseren.
Morgen zal ik middels temperatuurmeter de juiste temp even meten en vergelijken met wat toon aangeeft.
Reputatie 3
Badge
Reset het knopje omdat ik me jaarnota heb en verwacht had dat ik nieuw verbruik op toon zou zien. direct begon de ketel te branden en was het een graad lager in huis. 😢 klopt gewoon niet.
Badge
Dit is o.a. de reden dat ik onze TOON niet meer aan de muur heb hangen maar de oude vertrouwde modulerende Honeywell.
TOON ligt nu in de hoek te verstoffen. Het is een produkt gebleken waar vooraf teveel over is opgehemeld terwijl de TOON het allemaal niet kan waarmaken!
In mei 2013 gewoon maar weer naar onze oude leverancier welke achteraf toch een beter systeem in handen heeft om energie inzichtelijk te maken.
Reputatie 3
Badge
De laatste dagen doet Toon weer wat je van een thermostaat mag verwachten, het huis verwarmen zoals ik het heb ingesteld.
Ook de gemeten temperatuur komt redelijk overeen met de temperatuur op een tweede thermometer.

Vreemd is wel dat bij een reset de temperatuur tijdelijk een stuk lager is dan de werkelijkheid.
Het lijkt mij dat de temperatuursensor zowel voor als na de reset hetzelfde signaal afgeeft. Hoe vervolgens de software het omzet naar een waarde op het display is een andere zaak. Ik hou het voorlopig maar op een software bug.

Het uitblijven van een reactie van Eneco geeft wel te denken. Hoe moeilijk is het om te zeggen, "ja het is een bug" of "we zijn het aan het onderzoeken".
Misschien zit er een fout in de hardware, dan snap ik het zwijgen van Eneco wel....
Reputatie 3
Badge
Dan zouden ze op ten duur alleen nog maar meer klanten krijgen die ontevreden zijn. Ik zag laatst een forumlid die terrecht riep dat er te weinig antwoorden momenteel gegeven worden. terrecht als je iets goed wilt uitzoeken maar ik merk het zelf ook. loop ook tegen enkele zaken aan maar nog geen enkele reactie. ik snap dat niet iedereen direct geholpen kan worden maar veelkomende vragen door meerdere forumleden worden niet beantwoord.

Vreemd is wel dat bij een reset de temperatuur tijdelijk een stuk lager is dan de werkelijkheid.
Het lijkt mij dat de temperatuursensor zowel voor als na de reset hetzelfde signaal afgeeft. Hoe vervolgens de software het omzet naar een waarde op het display is een andere zaak. Ik hou het voorlopig maar op een software bug.

Als je een reset geeft, zal de software als ware weer opnieuw moeten inleren. Mijn vroegere Chronotherm wandthermostaat moest ook enige tijd inleren voordat de juiste temperatuur werd weergegeven.
Dus ook Toon (de softwate uiteraard) zal de instellingen weer opnieuw moeten beoordelen en de juiste temperatuur daarbij moeten zien te vinden.
Ik denk dat je daar Toon dus de tijd voor moet geven. Hier hangt Toon nu 3 weken en gelukkig heb ik geen enkel nadeel kunnen bemerken.
Behalve dan de onmissie dat je voor de instelling "Thuis" geen variabele temperatuur kan vastleggen!
Reputatie 3
Badge
Maak een foutje in een topic. de vragen uit dit https://forum.eneco.nl/thermostaat-toon-106/vertraging-uitschakelen-ketel-4788/ topic horen hier thuis.
Ik heb (Denk ik) ook het probleem. Toon geeft aan dat het 20 graden is in huis, echter is het gevoelsmatig kouder dan met de ouderwedse honeywell.

Eneco kan het zo zijn dat mijn muur kouder is en dat dit de toon beinvloed?
Dan is het toch simpel, daar is nou juist de correctiemogelijkheid voor. 
Ik zou ik stapjes van 0,5 grd gewoon corrigeren. 
Reputatie 2
Badge +2
Ik heb hem ook een halve graad omlaag moeten bijstellen
Het duurdt alleen een stuk langer voordat de muur is verwarmt dan de lucht die ervoor zit met het gevolg dat ik flink ga stoken. Bijstellen is dan dus geen optie.
Badge +1
Hallo,
ik heb zojuist de temp een hele graad omhoog gecorrigeerd, Toon regelt de ketel daar ook naar.
Ik zal het even uitleggen, de ingestelde temperatuur staat op 20 graden , toon schakelt de ketel pas uit op 21 graden , zakt de aangegeven temp naar 20,5 graden dan stookt toon deze weer naar 21 graden ondanks dat de ingestelde temp op 20 graden staat.
het lijkt dus dat de software van toon er een hele graad naastzit ten opzichte van de aangegeven temp van toon en dus regelt vanuit de software???
of heeft dit te maken met het inregelen van Toon, ik heb hem nu 3 dagen.

moderators klopt dit?
ik heb de echte temp nog niet kunnen meten, maar toon regelt zelf op een graad hoger als dat er in het display staat.
Vandaag monteur over de vloer gehad, prima servie, vanmorgen gebeld en vanmiddag al in huis.
Kende hem al want hij onderhoud ook mijn CV.
Kwam voor een ander probleem maar hij wist mij wel te vertellen dat de eerste versies dit probleem niet hadden en dat na de laatste twee grote updates steeds meer klachten kwamen. Het is volgens mij dus een software probleem.
Vandaag monteur over de vloer gehad, prima servie, vanmorgen gebeld en vanmiddag al in huis.
Kende hem al want hij onderhoud ook mijn CV.
Kwam voor een ander probleem maar hij wist mij wel te vertellen dat de eerste versies dit probleem niet hadden en dat na de laatste twee grote updates steeds meer klachten kwamen. Het is volgens mij dus een software probleem.

En wat gaat er nu gebeuren??
Probleem schijnt bekend te zijn bij het team dat toon ontwikkeld (dat vertelde de telefonist van eneco mij), dus ik neem aan dat het met de volgende update geregeld is/wordt.