Temperatuur wordt niet gehaald | Eneco Community

Temperatuur wordt niet gehaald

• 23 november 2015
  • 58 reacties
  • 1428 Bekeken

Ik heb even iets heel anders. Mijn comforttemperatuur staat op 20,5 graden. Deze temperatuur zou om 17.00 uur moeten zijn bereikt. Dat was ook altijd zo. Nu lukt het al een paar dagen niet om op de 'afgesproken' tijd de juiste temperatuur te hebben. Ook als we weg zijn geweest en de Toon snel op comfort willen zetten, doet deze niets. Geen vlammetje of pas na lange tijd. Pas als we de temperatuur verhogen naar een graad of 25 gaat hij werken. Wat verder opvalt, is dat het apparaatje dat onder de ketel op zolder is bevestigd op de leiding, geen lampje geeft; volgens mij was dit voorheen wel, of vergis ik me?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

58 Reacties

Ik heb even iets heel anders. Mijn comforttemperatuur staat op 20,5 graden. Deze temperatuur zou om 17.00 uur moeten zijn bereikt. Dat was ook altijd zo. Nu lukt het al een paar dagen niet om op de 'afgesproken' tijd de juiste temperatuur te hebben. Ook als we weg zijn geweest en de Toon snel op comfort willen zetten, doet deze niets. Geen vlammetje of pas na lange tijd. Pas als we de temperatuur verhogen naar een graad of 25 gaat hij werken. Wat verder opvalt, is dat het apparaatje dat onder de ketel op zolder is bevestigd op de leiding, geen lampje geeft; volgens mij was dit voorheen wel, of vergis ik me?

Qua lampje vergis je je. Op deze module zit geen lampje!

Je kan het beste beginnen met een harde reset.
Dan enige uren wachten, omdat Toon de temperatuursensor gaat kalibreren.
Als dat klaar is, zou je in kleine stapjes de temperatuur met 0,5 grd wijzigen.
Wel na een correctie een dagje Toon daarop Laren acteren en dan eventueel nog een correctie doen.
Dus geef Toon de tijd.
Ik zelf heb een verschil van 1 grd, daarvoor 3 jaar lang nooit gehad en ik ben nu ook in etappes aan het ijken.
Bedankt voor de snelle reactie. Wat bedoel je met een harde reset? Is dat het knopje aan de onderkant van de toon? Ik ga het proberen
Bedankt voor de snelle reactie. Wat bedoel je met een harde reset? Is dat het knopje aan de onderkant van de toon? Ik ga het proberen

Nee, dat is een zachte reset en in dit geval (meestal) onvoldoende!
Een harde reset geef je door de module van Toon onder je CV 1 minuutje stroomloos te maken.
Nu, als a-technicus ga ik daar maar niet aan beginnen. De module is met twee draden verbonden met de binnenzijde van de ketel. Toch bedankt voor de tip!
Het is overigens wel triest dat de serviceafdeling van toon praktisch onbereikbaar is. Over klanvriendelijkheid gesproken!
Ik heb vier keer gebeld, maar de wachttijden waren respectievelijk 25, 20 en 18 minuten! En dat naar een 0900 nummer! Dat doen we dus niet. Dus maar naar het reguliere eneconummer gebeld. Die zouden me doorverbinden maar na vijf minuten in de wacht werd doodleuk verteld dat het te druk was en maar op een later tijdstip moet terugbbellen! In en in triest! En maar reclame maken voor de toon.
Reputatie 7
Badge +6
Beste Wim,

Welkom op de community en bedankt voor je bericht. Je ehebt je bericht geplaatst in een topic dat ergens anders over ging, ik heb een apart topic voor je aangemaakt. Een harde reset kun je uitvoeren door de module die de monteur heeft geplaatst bij de ketel een halve minuut uit het stopcontact te halen. Je hoeft verder niets te doen met draadjes etc. Wanneer je wil dat we even met je meekijken wil ik je vragen de toegang klantenservice op je Toon aan te zetten.

Groet,

Folkert
Ook wij hebben een soort gelijke klacht, comfort temperatuur op 22 graden, maar bij 20 gr. C. geeft Toon niet het commando naar de ketel. (Temperatuur van ketel is niet te hoog geweest).
Dit kan zomaar 20 minuten duren voordat de ketel weer door Toon wordt opgestart. m.a.w. uiteindelijk wordt de gewenste temperatuur bereikt, maar dat kan zomaar een halve dag duren.
Ook wij hebben een soort gelijke klacht, comfort temperatuur op 22 graden, maar bij 20 gr. C. geeft Toon niet het commando naar de ketel. (Temperatuur van ketel is niet te hoog geweest).
Dit kan zomaar 20 minuten duren voordat de ketel weer door Toon wordt opgestart. m.a.w. uiteindelijk wordt de gewenste temperatuur bereikt, maar dat kan zomaar een halve dag duren.

En .....heb je het advies van Folkert al opgevolgd in de reactie voor jou?
Reputatie 7
Badge +6
Beste B. Verhoeve,

Welkom op de community. Volg je een programma of gebeurt dit na een handmatige wijziging van het programma? Wanneer je wil dat we even met je meekijken wil ik je vragen de toegang klantenservice op je Toon aan te zetten.

Groet,

Folkert
Reputatie 7
Badge +7
@ B. Verhoeve en @ Wim Spandonk
ik denk aan cv instellingen in Toon die niet goed staan qua temperatuur/verwarmings type
of regelmatig warm tap water verbruik ( dan werkt cv ook niet / met vertraging
of een niet goed werkende 3 weg klep als deze in jullie c.v zit
cv ketel niet goed ingesteld , te lage cv water temperatuur ,
kranen radiatoren dicht/geknepen?
Dit betreft het progamma van Toon zelf, alleen bij het het sterk verhogen van temperatuur instelling wordt ketel weer aan gestuurd. Zal vanavond een harde reset geven.
Ketel controle is uitgevoerd en Toon staat goed ingesteld, behalve dat het onwaarschijnlijk lang duurt voordat de gewenste temperatuur uiteindelijk wordt bereikt. M.a.w. het werkt wel maar te traag.

Ter verduidelijking, voldoende water in de het systeem, alle thermo kranen op vijf (en werkend).
Reputatie 7
Badge +7
wat is je ingestelde temperatuur ketel water op/in je cv?
werkt je cv pomp wel goed ?
staat deze niet te laag (minimaal stand 2)
3 weg klep? hoor je die goed schakelen als je warm water tapt?
ketel module al gereset door hem ff van de stroom te halen ?
Zo precies heb ik niet alles gecontroleerd maar zie wel als Toon het vlammetje geeft direct de ketel aan gaat en temperatuur van water snel heet wordt......
Dit betreft het progamma van Toon zelf, alleen bij het het sterk verhogen van temperatuur instelling wordt ketel weer aan gestuurd. Zal vanavond een harde reset geven.

Precies! Die harde reset moet eerst gebeuren. En dan eerst Toon laten kalibreren en acteren na deze harde reset. Pas de volgende dag verder "sleutelen"

Dan kan je daarna als het nog te lang per uur duurt, de tijd verhogen van bv 3 grd per uur; misschien staat het nu op 2 grd per uur.
Waar/hoe kan de graden per uur instellen?
In het menu/instellingen/verwarmingsinstallatie.

Maar nogmaals niets doen na een harde reset hè.
Geef Toon even de tijd op zich in te stellen NA de harde reset!
ok it's very hard
ok it's very hard

Geldt voor mij ook hoor!

Ik ken dat; je hebt de kriebbels en denkt dat doe ik effe; fout bij Toon.
Jij hebt het makkelijk, gewoon de harde reset doen; slapen/werken en morgenavond kijken hoe Toon op de harde reset heeft geacteerd.
Ik spreek uit ervaring hoor..............

Ik ken er zat die Toon binnen de kortste keren helemaal dol kregen door alles uit te proberen en te verstellen.
Bedankt allemaal mensen voor alle goede adviezen. Ik ga donderdag de harde reset doen; werk die dag toch thuis en zal gelijk Toon de gelegenheid geven om mee te kijken. Toch blijf ik erbij, dat ik wel wat meer service van Toon had verwacht, zeker voor iemand die al veertig jaar klant is. Maar goed: we gaan het proberen.
Bedankt allemaal mensen voor alle goede adviezen. Ik ga donderdag de harde reset doen; werk die dag toch thuis en zal gelijk Toon de gelegenheid geven om mee te kijken. Toch blijf ik erbij, dat ik wel wat meer service van Toon had verwacht, zeker voor iemand die al veertig jaar klant is. Maar goed: we gaan het proberen.

Is was aanvankelijk stom verbaasd door je reactie.
Ik adviseer een harde reset en jij denkt draadjes te moeten los maken.
Als je de module bekijkt zie je toch meteen dat er een adapter aan zit die de voeding verzorgt.
Die trek je uit het stopcontact, wacht een minuutje en sterks 'm weer terug.
Je begrijpt natuurlijk dat iedere A-technicus dat kan.

Je hebt het over service van Toon, maar ik denk dat je Eneco bedoelt.
Folkert heeft je toch keurig van info voorzien?
Ik ben nu idd goed geholpen en hoop dat dit ook het gewenste resultaat zal hebben. Excuses voor het feit dat ik mijn negatieve ervaring van het telefonisch onderhoud met 'eneco' via dit forum heb geuit. Daar is dit forum niet voor besef ik nu!
Nou je mag die ervaring hier wel melden; soms is die hulp daar goed, maar bellen is altijd lastig, vandaar dat wij hier op het forum blij zijn als men ons na verloop van tijd vindt, want de ervaringen zijn hier 9 van 10 goed en je wordt goed geholpen door de moderators of een forumlid.
Na een harde reset ( volgens mij kan je Toon ook los klicken uit de houder, wordt deze ook spanningsloos gemaakt) maar goed, weer stekker terug gezet en Toon is weer aan het opstarten, diverse keren display levend gezien dan weer dondek geen beweging in te krijgen dan weer plotseling leven in het display.
Very strange. Ben gaan slapen na het wijze advies en vertrouwend op het nieuwe leven van Toon.
Helaas vanmorgen bij het opstaan was Toon dood. Geen leven in te ontdekken.(11 gr. C in huis brrr)
Maar weer een harde reset gegeven waarbij Toon weer tot leven kwam.
Volgens mij is de verarming weer goed op gang gekomen, maar eenvoudig was dit niet. afwachten maar.
Uiteraard kan je 'm ook uit de bracket halen en er weer indrukken.
Maar dat adviseren wij hier NIET; de contacten zijn zo stuk en sommige trekken Toon met grondplaat en al van de muur af. Vandaar!
Begrijp ik, via mijn app kan ik zien dat er helaas nog niets veranderd is.
temperatuur staat nu op 20 gr. gewenst is 22 gr. m.a.w. duurt m.i. te lang.