Temperatuur waarde Toon te hoog | Eneco Community
vraag

Temperatuur waarde Toon te hoog

• 14 september 2013
  • 54 reacties
  • 6777 Bekeken

• Doet lekker mee (level 6)
  • 4 reacties
Deze week is bij mij TOON aangesloten. Ik was verbaasd, dat bij zo'n hoogwaardig apparaat de afwijking van de temperatuur zo'n 2,5 graad is. Ik weet dat ik dit in het menu kan corrigeren, maar het kan toch niet zo moeilijk zijn een goede thermometer in dit apparaat te plaatsen.
Of moet ik een paar weken geduld hyebben?

Ton

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

54 Reacties

Heb je de gebruiksaanwijzing gelezen?
Ben je daar de term inleren niet tegen gekomen?
Het handmatig wijzigen van de temperatuur instelling is wel degelijk mogelijk, maar ik zou Toon gewoon even de tijd geven. 
Het scheelt zelfs 3 graden momenteel met twee thermometers die er bij staan. Is toch slecht. Inleren lijkt me vreemd, omdat temperatuur meten toch niet geleerd hoeft te worden?
Of begrijp ik het niet goed?

Ton
Inderdaad je begrijpt het niet goed. Het staat in de gebruiksaanwijzing ook vermeld. 
Ik had vroeger een Honeywell Chronotherm, toch niet de 1e de beste en die moest ook gewoon inleren. 
De thermostaat is zelfs zo slim dat hij zich eerst z'n plek gaat aanwennen en dan je stookgedrag. 
Dus maak je niet druk en geef Toon even z'n inleer periode. 
Wil je meer lezen, zoek dan op inleren, het staat hier er bol van. 
Je kan wel even tussendoor een softreset geven. 
Dat doe je in het menu of je drukt op het kleine zwarte knopje in de onderrand. 
Instellingen zullen daardoor niet wijzigen. 
Reputatie 6
Badge +1

Deze week is bij mij TOON aangesloten. Ik was verbaasd, dat bij zo'n hoogwaardig apparaat de afwijking van de temperatuur zo'n 2,5 graad is. Ik weet dat ik dit in het menu kan corrigeren, maar het kan toch niet zo moeilijk zijn een goede thermometer in dit apparaat te plaatsen.
Of moet ik een paar weken geduld hyebben?

Toon is een consumenten apparaat en geen apparaat wat een industriële functie heeft. De Temperatuursensor wordt dus ook niet geijkt. Daardoor is het mogelijk dat hij dus afwijkt. Om dit te ondervangen, hebben idd de ontwikkelaars een correctiemogelijkheid in Toon geinplanteerd. ( tot max 6 graden + of - )
Bij mij wijkt toon 1 graden af.
Echter een afwijking te meten met andere, niet gelijkte thermometers, is gevaarlijk. Wie zegt dat die thermometers niet afwijken? Stel voor dat die thermometers 1 graden in de - afwijken en toon 1 graden in de +, dan heb je dus al een verschil van 2 graden ;)

Wat brandje steld, zal ook nog wel meespelen bij je Toon, de zogehete inleerfunctie. Ik zou even idd ook afwachten en dan pas gaan corrigeren via het menu.
Maar ik denk dat een simpele reset al een oplossing geeft, helaas heeft de ts daar nog niet op gereageerd. 
Na 2 resets momenteel nog steeds 21 graden, terwijl het maar 18 graden is.
Vanavond als ik thuis kom, toch maar een correctie maken, of de temperatuur hoger instellen.

Ton
Hoi tobo,

Wacht de update 2.5.11 nog even af die net wordt uitgerold.
De komende 2 weken ben je aan de beurt.
Badge
Waar hangt je toon precies ? De meting van de temperatuur is daar ook van afhankelijk. 
Reputatie 7
Badge +6
@Tobo,

Bedankt voor je reactie en goed dat je het meldt. Er zijn enkele gevallen bekend over de afwijking in temperatuur.
Toon heeft voor de weergave van de kamertemperatuur geen inleerperiode.
Het probleem wordt op dit moment onderzocht.
De oplossing voor nu is dat de correctie temperatuur ingesteld kan worden met -2,0/-3,0 graden.
Als er meer duidelijk is, laten we het hier in dit topic weten.
Danielle,
Bedankt voor de tip. De thermostaat 2,5 graad naar beneden bijgesteld. Wordt het tenminste warm in huis.
Als er een oplossing is, houd ik me aanbevolen. Of moet in een nieuwe thermostaat aanvragen?

Groeten,
Ton
Reputatie 7
Badge +6
@Tobo

We zijn momenteel aan het onderzoeken wat er aan de hand is, als er een oplossing beschikbaar is zullen we deze aan je aanbieden.
Goed om te horen dat er meer mensen zijn met dit probleem. Ik kreeg ook meteen het antwoord over 'inleren' en gebruiksaanwijzing lezen, maar dat vind ik te simpel gesteld. Het inleren is toch echt bedoeld om de snelheid van opwarmen te leren e.d. Zodat je huis warm is op de tijd dat je het wilt. De temperatuur meten kan natuurlijk nooit een inleerfunctie zijn. Met wat gaat die dat leren dan? Fijn dat er een moderator mee kijkt.

Bij ons wijkt de temperatuur 4 graden af. Afgelopen weken stond de temperatuur op 23,5 graad. Dat was met onze vorige thermostaat in de zomer, waarbij het buiten 38 graden was. Ik heb de temperatuur nu gecorrigeerd, maar de temperatuur zou gewoon goed gemeten moeten worden. Het aanpassen van de afwijking is natuurlijk niet bedoeld om een slechte sensor te corrigeren (lijkt mij). Zo'n aanpassing is een handige functie omdat je thermostaat net op een plek kan hangen waar de temperatuur iets afwijkt van de temperatuur op de plek waar je zit. Het iets aanpassen van de gemeten temperatuur is dan een chique functie.

Ik volg graag deze topic, want 4 graden verschil is gewoon teveel.

Toon is een consumenten apparaat en geen apparaat wat een industriële functie heeft. De Temperatuursensor wordt dus ook niet geijkt. ....

Het is nog altijd een apparaat waarvan je mag verwachten dat deze goed werkt. Je betaalt ook nog voor het abonnement 60 euro per jaar en het apparaat is duurder dan mijn iSense thermostaat.

Een thermometer kan niet inleren. Niet zonder ijkinstrument. Bij een slim apparaat dat ook de snelheid van opwarming berekent, moet de temperatuur sensor correct werken.

Het advies om niet te corrigeren vind ik nergens op gebaseerd. Je kunt deze correctie eenvoudig terug draaien.
Tobo, ik heb dit probleem ook, maar kon het nergens melden. Kunnen problemen met Toon alleen via het forum worden gemeld?
Uiteraard betreft het inleren niet de thermostaat zelf, maar de techniek in Toon zelf. 
Sommigen waren hier al geholpen door simpelweg een softreset te geven. 
Ik zal eens een softreset proberen te geven. Kan geen kwaad. Dank voor je reactie.
Precies, er zijn er zelfs geweest die de module bij de CV ook even 20 seconden van de stroom hebben gehaald. 
Baat het niet het schaadt ook niet, toch?
Reputatie 7
Badge +7
[QUOTE=Sjoerd;43392]Het is nog altijd een apparaat waarvan je mag verwachten dat deze goed werkt. Je betaalt ook nog voor het abonnement 60 euro per jaar

Abonnementskosten  € 3,50 x 12 = jawel  42 euro op mijn telraam :rolleyes: en geen 60 euro.
Zo Jan jij bent op de vroege morgen weer goed bij de tijd zeg!
Reputatie 7
Badge +7
Zo Jan jij bent op de vroege morgen weer goed bij de tijd zeg!

:D truste Ton
Hoi Jan,

Ik was wat later ivm installatie van IOS 7. 
Het werkt allemaal dus kan ik nu gerust ga slapen. 
Jij ook truste. 
Reputatie 2
Badge +1
@Sjoerd

Het is een bekend probleem op dit moment en we zijn het aan het onderzoeken. Zodra we meer weten communiceren wat we dat o.a. via dit topic. De temperatuurcorrectie is een tijdelijke oplossing.

Storingen kunnen niet alleen via het forum gemeld worden, dit kan bijvoorbeeld ook per mail of telefoon. Jij hoeft dit niet meer te doen, ik heb je melding in behandeling genomen.
Badge
[QUOTE=jvdl;43408]Het is nog altijd een apparaat waarvan je mag verwachten dat deze goed werkt. Je betaalt ook nog voor het abonnement 60 euro per jaar

Abonnementskosten  € 3,50 x 12 = jawel  42 euro op mijn telraam :rolleyes: en geen 60 euro.

Oh jawel. Vergeet die 30 euro aan stroom niet per jaar. 😉
Leuk gevonden, maar Sjoerd noemde het abonnement 60 euries. 
Dus terecht dat Jan hem even daarop wees.