Temperatuur Toon geregeld lager dan ingesteld | Eneco Community
vraag

Temperatuur Toon geregeld lager dan ingesteld

• 14 maart 2019
  • 11 reacties
  • 241 Bekeken

Badge
  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 27 reacties
Hallo Allemaal,

Ik heb al een jaartje of 4 een Toon aan de muur hangen die eigelijk vanaf dag 1 wel een vreemde keuren heeft met de temperatuurregeling.
Als ik de temperatuur instel op bijvoorbeeld 20 graden dan blijft de thermostaat soms urenlang op 19 of 19,5 regelen.
Als ik hem vervolgens hoger instel dan blijft die de afwijking houden. ( -0,5 of -1 graad )

Wat ik in de loop der jaren al geprobeerd heb:
  • meerdere keren opnieuw laten in leren (al wel 3 of 4 keer, wat waarschijnlijk nu weer zal moeten)
  • Temperatuur correctie ingesteld ( - 0,3 graden )
  • Nieuwe cv ketel ( Remeha Avanta deze is aangesloten via opentherm )
  • Toon herstart en Toon harde reset, lost het probleem elke keer tijdelijk op.
  • instellingen gewijzigd onder verwarmingsinstallatie -> handmatig ( 60 graden )
De software versie van Toon staat inmiddels op 5.0.4

Afgelopen week weer gebeld met een medewerker van Eneco, helaas kreeg ik te horen dat een graad naar boven en naar beneden mag....
wel heel vreemd omdat de andere keren Toon direct opnieuw in leer functie werd geplaatst.
Ik begrijp als hij van bijvoorbeeld 18 komt en hij moet naar 20 dat hij dan even mag schommelen maar hij mag me toch geen uren in de kou laten zitten?

Graag hoor ik van jullie of dit probleem jullie bekend voor komt!
En of jullie er een goede oplossing hebben?

Gr Kris

11 Reacties

Reputatie 6
Badge +3
Bekend "probleem" .. althans het is geen probleem maar wordt wel zo ervaren door veel gebruikers. De toon regelt met plus of min een graad en alles daar binnen moet je 'accepteren'.

De ene klaagt dat de toon op 20.5 al gaat opwarmen terwijl setpoint op 20 graden staat. En sommigen zoals jij dat hij juist op 19.5 blijft hangen en niet door verwarmd. Echt die 20 graden vasthouden heeft de toon moeite mee, vooral als de toon met opentherm met de ketel praat. Het punt is dat de toon dan een te dynamische temperatuurregeling gebruikt waardoor in sommige gevallen de temperatuur niet vast gehouden kan worden. Probeer maar eens de toon op 'aan/uit' aansturen te zetten naar de ketel.
Badge
@ThehogNL Wat is het grote verschil tussen open term en aan/uit dan?
Reputatie 6
Badge +3
Met opentherm kan de toon 'praten' met de cv ketel. Status uitlezen zoals foutcodes, temperatuur van het water, druk van het water e.d. En dat kan hij dan tonen op het scherm van de Toon.
Maar het belangrijkste is dat de Toon kan vragen voor een verlaagde temperatuur van het water in de radiatoren. Met 'aan/uit' is dat een vaste temperatuur (alleen instelbaar in de ketel, vaak rond de 70-80 graden). Maar met opentherm kan de toon dus een temperatuur vragen zo laag als 30-40 graden.

Als de Toon vlakbij z'n eindpunt (setpoint van jouw voorbeeld 20 graden) zit, gaat de Toon op opentherm dan ook inderdaad zo'n lage radiator-water temperatuur vragen om hiermee te proberen een zo zacht mogelijke schommeling te hebben in de kamertemperatuur. Alleen is in sommige gevallen (hangt helemaal af van je woning en je radiatoren) het niet altijd even goed hierin en krijg je wat jij ervaart. De toon is helaas dan niet zo slim om de volgende keer dan maar wat warmer water te vragen.
Badge
@ThehogNL ook met aan/uit heb ik dit probleem
de vorige ketel was op aan / uit aangesloten.
Reputatie 6
Badge +3
Weet je dat 100% zeker? Klinkt namelijk niet logisch. Bij aan/uit gaat er voldoende heet water door de radiatoren. Had je daar dan ook hetzelfde effect als je de toon hoger zet dat de kamer dan wel warmer werd net zo snel, maar wel weer die afwijking hield?
Badge
Ik weet dit 110% zeker @ThehogNL
de oude ketel ( Nefit ) ondersteunde namelijk geen opentherm!
hoi
mijn idee is dat de warmte die Toon zelf uitstraalt van invloed heeft op de sensoren.
in het begin gaat het nog goed. Maar na een jaar zal er wat enige stof in je toon zitten.
soms is toon ook erg traag en moet ie flink trekken om door de menu’s heen te komen. Hier moet toch meer warmte bij vrij komen? Immers wordt mijn telefoon ook goed warm wanneer deze wat actiever moet werken.
Reputatie 6
Badge +3
@jeroenxp
Je telefoon wordt voornamelijk warm door het gebruik van de accu en niet de processor die er in zit.
Ja natuurlijk heeft het wel iets effect op de Toon z'n temperatuurmeting maar daar is wel redelijk mee rekening gehouden in de Toon. Voor de rest heeft je opmerking niet veel met dit topic te maken.
Hitte van je accu? Nooit zelf een computer in elkaar gezet of gedemonteerd met een heatsink of koeler denk ik.
deze topic gaat toch over temperatuur correctie? In der loop der tijd (ook met mijn vorige toon na 3 jaar plus nu 1,5 jaar met een nieuwe) stijgt de temperatuur gestaag in deze veredelde tablet. Vooral in de beginjaren na de updates was een drama.
Ik zou liever een draadloze thermometer willen koppelen.
Reputatie 6
Badge +3
Hitte van je accu? Nooit zelf een computer in elkaar gezet of gedemonteerd met een heatsink of koeler denk ik.

Haal je accu maar eens uit je telefoon. Dan wordt ie niet meer warm.

Zonder gekheid. De SoC van een telefoon of van de Toon wordt zeker wel warm maar niet vergeleken met hoe warm de accu wordt. En ja dat heeft invloed op de sensor van de Toon. Als je even doorzoekt zie je genoeg posts en zelf een topic start van mij waar ik dat aangeef met keihard bewijs samen met anderen. Alleen het is ook wel dat de Toon er wel degelijk algoritmes voor heeft om dit te compenseren. Het werkt alleen niet altijd.

Een draadloze temp. sensor zou zeker helpen. De toon2 zou dat prima kunnen met z'n bluetooth mogelijkheid.

Topic gaat niet over temperatuur correctie maar over het feit dat de Toon blijft stoken of juist niet gaat stoken bij bepaalde setpoint en bereikte kamertemperatuur. Het heeft er wellicht mee te maken maar is niet de topic ansich.
Reputatie 7
Badge +9
Ik weet dit 110% zeker @ThehogNL

de oude ketel ( Nefit ) ondersteunde namelijk geen opentherm!

Dit zegt niets... Sommige Nefit ketels kan je prima OpenTherm aansluiten, doormiddel van een EMS Converteer. Nefit Proline NxT is bijvoorbeeld de enigste ketel die OpenTherm standaard ondersteunt :)

Software is slim genoeg om deze hitte weg te laten bij het tonen van je Temperatuur. Waar Toon echter wel tegen aanloop is dat de enne ketel anders reageer met OpenTherm dan de andere.. Intergas is een prima voorbeeld, deze ketel werk meer dan uitstekend met Toon.. Remeha, ATAG zijn bijvoorbeeld weer een drama met Toon en OpenTherm. 🙂

Reageer