Te vroeg starten met stoken | Eneco Community
vraag

Te vroeg starten met stoken

• Doet lekker mee (level 6)
  • 5 reacties
Vanochtend kwam ik 7.10 uur bij Toon aan. Ik zag dat hij aangaf dat het 18 graden was. Daarbij zag ik dat hij aan het stoken was en er stond bij: over 50minuten naar 18.5 graden.

Ons programma is tussen 21.30u en 8u "slapen" op 17 graden en dan om 8u "thuis" op 18.5 graden.

Ik heb dus het idee dat Toon veel te vroeg begint met stoken. Is dit anders in te stellen of is het een storing?

16 Reacties

Dit is de normale adaptieve werking van Toon.
Die kan je alleen beïnvloeden door een lagere temperatuur te kiezen of de tijd iets te wijzigen.
Begrijp ik het goed dat hij al een uur van tevoren gaat stoken om de temperatuur 1.5 graad te laten stijgen? Dat is toch niet goed adaptief dan is het een half uur voordat het nodig is al op de juiste temperatuur...
Als het buiten rond het vriespunt is, is dat helemaal niet verwonderlijk.

Zoals gezegd je kan bv 2 zaken aanpassen.
Zet Thuis eens op 18,0 grd.
De aanwarmtijd kan per dag veranderen. Uiteraard speeld hierbij hoe de opwarming van de woning de afgelopen dagen is geweest.

Het is van het weekend wat kouder geweest waardoor toon wat eerder aangaat om op het juiste tijdstip het gevraagde temp heeft bereikt.

Hier is toon 35 min voor dat het hier 19.5 moest wezen begonnen met het aanwarmen en was perfect op temperatuur op het gevraagde tijdstip. (Van 18 naar 19.5)

Zaterdag toen het wat kouder was begon toon al een uur van te voren.

Op deze manier stook je nooit teveel. Het is een leerproces dat nooit stopt
Thuis op 18 graden is gewoon koud. 18.5 is al niet warm. Ik zal het wel zo laten dan kan toon verder leren. En anders hangen we weer lekker een oude thermostaat terug.
Toon verder laten inleren is uiteraard ook een methode.
Ja, hij hangt hier al langer dan wij er wonen en de vorige bewoners hadden een hele andere manier van stoken. 's Nachts 19 graden en iedere dag 21.5. Wij hebben het 's nachts 17, overdag 18.5, 's avonds 19 en als we weg zijn 15. Zal voor Toon wel wennen zijn 😂
Werkt dat leren ook zonder abonnement?
Ja hoor; heeft niets met een abo te maken.
Ik neem aan dat jullie er kwamen wonen dat je een fabrieksreset hebt gegeven?
Dan kan Toon vanaf dat moment mooi opnieuw beginnen.
Uhm nee, gaan we nu doen. Bedankt voor de tip!
Reputatie 3
Badge +4
Hier gaat ie met 90 minuten al branden voor de ingestelde tijd😅
Dan moet Toon kennelijk meer graden na de nachtverlaging overbruggen.
En de soort verwarming speelt uiteraard een rol.

Ho, ho dan moet je wel een activatiecode hebben.
Dus even wachten en dan morgen bellen met Eneco. 088 895 59 59
Jouw Toon moet namelijk wel aan jou gekoppeld worden.
Reputatie 3
Badge +4
Ja😁 slapen op 15 gr en gaat pas om 18:00 op 20 gr

Ho, ho dan moet je wel een activatiecode hebben.
Dus even wachten en dan morgen bellen met Eneco. 088 895 59 59
Jouw Toon moet namelijk wel aan jou gekoppeld worden.

Activatiecode was nog geïnstalleerd 🙂
Ja logisch, dat is die van de vorige bewoners.
Morgen gewoon ff bellen, dan wordt de Toon jouw Toon met jouw historische data.
Reputatie 2
Badge
Na de laatste update heb ik zoals ik nu gewend ben de Toon en de AWB Thermomaster 3HR gereset want anders gaat de pomp s nachts draaien zonder te verwarmen. Dus opnieuw inleren neem ik aan.
Maar nu gaat de ketel ook heel vroeg verwarmen en dan is de kamertemperatuur te vroeg op temperatuur. dat varieert van een half uur tot een uur te vroeg.
Ik heb daarom de tijd van verwarmen later gezet van 8.30 uur naar 9 uur maar dat maakt niets begint iets later met stoken om ca 6 uur .
kamer op temperatuur tussen 8 uur - 8.30 uur.
Dat is meer dan 2 weken aan de gang. Misschien dat de toon opnieuw moet gaan inleren?

Kan er eens bekeken worden wat er aan de hand is of maar op aan/uit gaan zetten. want ik heb het idee dat dit onnodig gas verbruikt.

ivm wisselende werkdagen wordt het dagprogramma wekelijks aangepast ipv 9 uur verwarmen naar 12.30 verwarmen. Dit moet Toon toch aankunnen of moet ie dan weer opnieuw gaan inleren? want dan heb ik er niet veel meer aan.

Verder gebruiken we Olisto om de ketel naar weg 19 graden te zetten zodra we uit huis zijn en om 18.30 uur op comfort 22 graden als er 1 van ons thuis is.
externe toegang staat aan.
Alvast bedankt voor jullie reactie

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen