Te hoge temperatuur | Eneco Community
vraag

Te hoge temperatuur

Als wij de toon instellen op 19 graden Celsius word er verwarmd naar bijna 21 graden en duurt het anderhalf uur voordat de temp gezakt is tot 19 graden. Als het dan uiteindeljk 19 graden is voelt het koud aan in huis. Voorheen was het altijd behaaglijk bij 19 graden.
Er is al een monteur langs geweest die zei dat dit niet goed was en een nieuwe toon ophing. We hebben nu dezelfde problemen. Nog geen week een toon en elke dag ellende.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

18 Reacties

Om gericht mee te denken naar een oplossing is er meer info nodig.

Hoe lang heb je al een toon?
Heb je het programma automatisch staan/ingesteld?.
Merk cv ketel?
Wat is je nachtverlaging?
Retour aanvoertemperatuur?

Nu je een nieuwe toon hebt moet deze weer opnieuw inleren. Dit proces duurt ongeveer 2wkn en gaat het beste als je hem in de autoprogramma heb staan, en voorlopig met rust laat.

Een overschoot van 2 graden komt veelvuldig voor en is vaak te herleiden aan het inleerproces. Aan te raden is om dit gewoon te laten gaan. Na een korte periode kent toon hoe exact te verwarmen en zal deze per dag steeds beter inleren en uiteindelijk gewoon op 19 graden stoppen
We hebben de toon een week
We gebruiken de 4 knoppen waarbij een temperatuur ingesteld staat.
Agpo ketel
Snachts zetten we hem op 15. Afgelopen week stond hij een keer op 17. Gevoelstemperatuur was 18 en hij begon te verwarem naar 21 graden.
Retourtemp is +/- 70 graden
Oké duidelijk. Belangrijk is nu om toon in zijn automatische programma in te stellen en toon voorlopig met rust te laten. Op deze wijze leert toon sneller en zal uiteindelijk eerder op het gevraagde opwarmen.

Doordat je nu handmatig wisselt kan toon niet goed meer inschatten en raakt het in de war.

Nog enkele vragen. Hoe groot is de woning en hoe veel koelt het in de nacht af. Hoe is de ketel aangesloten? Via aan/uit of indien ondersteund via opentherm

Met deze temperaturen buiten is het van belang om je aanvoertemperatuur indien mogelijk te verlagen naar 50-60gr.
Automatisch programma lijkt me niet handig, wij zijn heel onregelmatig thuis. De ene keer is er iemand de hele dag thuis de andere keer niemand.
Het koelt snachts op dit moment af tot een graad of 17.
We wonen in een geschakelde eengezinswoning.
Ik zag bij instelling opentherm aanstaan. Geen idee wat dat inhoud.
En aanvoertemperatuur verlagen..? Waarom hoefde dat in alle jaren hiervoor met een Honeywell niet?
De monteur die langs is geweest zei dat dit absoluut niet hoorde en dat dat "leren" een fabel is. Hoger dan de ingestelde temperatuur moet het niet worden zei hij.
Badge +5
Je kunt beter de adviezen van @mpleizr opvolgen, zijn vragen beantwoorden en de monteur nooit meer in huis halen want die moet nog veel leren, geloof me!

Nogmaals zet Toon®️ in zijn automatische programma en laat hem even twee weken met rust en je Honeywell, je zegt het zelf al je hebt geen idee dus luister naar de mensen die je helpen.
Een welgemeend advies.
Succes.
Dan heeft de monteur je verkeerd voorgelicht. Opmerkelijk dat een Eneco monteur dit zelf aangeeft en dus niet volledig op de hoogte is over toon en dat is een treurige zaak

Toon is zelflerend en dit is een continue proces. De 1-2 graden overschoot is eengevolg van enerzijds het inleren en anderzijds dat hij nu in de war is vanwege onregelmatige temp instellingen waardoor hij niet correct inleert

Advies is dus toch op autoprogramma te zetten totdat toon zijn 1e leerfade heeft gehad. De overschoot verdwijnt na zo'n kleine week.

Het is goed dat de ketel op OT staat. Advies is om de aanvoer lager te zetten 60gr lijkt mi voldoende. Door een lagere aanvoer gaat er minder warmte verloren en warmt de woning sneller op. Ook heb je in dit geval een kleinere kans op overschoot.

Zal toch aanraden om dit testen. Je zult zien dat dit op korte termijn beter wordt
Reputatie 7
Badge +7
beste @ H.H. Temming
andere monteur vragen dan ( Toon leert altijd ) :8
en tja als het eenmaal een keer 21 graden in je woonkamer is geweest dan voel je zelf dat 19 graden niet echt een comfortabele temperatuur is. ( tenminste ik vind 19 graden niet echt comfortabel.
en als je retour temperatuur 70 graden is dan deugen de instellingen van je cv niet
oftewel je aanvoer temperatuur staat veel,s te hoog.
dus eerst je cv water temperatuur eens goed instellen
aanvoer 50-60 graden retour 40 graden nog beter is 35 graden ( minder gas verbruik)
maar dat is geheel afhankelijk van het waterzijdig inregelen van je cv radiatoren. (ff googlen)
heb je mss vloerverwarming ?
het programma van Toon in stellen op je gewenste temperaturen ( en het programma gebruiken )
en een poosje van Toon afblijven.
of te wel , Toon rust geven en tijd om in te leren.
Ongelofelijk dat een Eneco monteur "gezegd" zou hebben: "inleren is een fabel"

Deze monteur moet gauw Eneco bijgeschoold worden☹️
De aanvoer is trouwens 58 graden zie ik. De retour staat nu op 0 maar de kachel staat ook nog uit.
Maar ik moet hem automatisch instellen? Dus dat betekent dat de kachel aan of uit komt te staan als er wel of niet iemand thuis is
Aanvoer 50 zie ik nu staan
Reputatie 2
Badge
beste HH Temming, aanvullend op de reeds goede vragen en adviezen van de mede forumleden zou ik adviezeren om een digitale temperatuur meter bij de Toon te hangen (niet er op ivm eigen warmte ontwikkeling van Toon) om de temperatuur te vergelijken. Dit geeft je vast inzicht om de mogelijke afwijking van Toon in beeld te brengen, waarmee je hem na het inleren kan corrigeren!

Veel succes en meten is weten!

Leo C.
De gelezen temperaturen zijn voor CV aanvoer of warmtapwater?
Retour op 0 graden, het lijkt mij onwaarschijnlijk. Dan zou de ketel op storing zijn met een verschil van 58 graden tussen aanvoer en retour.
Ik heb even het boekje erbij gepakt van de ketel;)
CV- aanvoertemperstuur is 67graden
CV-temperatuur 67 graden
CV-temperatuur bij de retoursensor 63 graden

Ik heb nu voor de hele week geprogrammeerd.
Comfort hebben we ingesteld op 19 graden. Voorheen hadden we het altijd op 19 maar nu zitten we toch echt in de kou.
Als ik hem bijv instel op 18 graden is de gevoelstemperatuur 19 graden. Als ik dan de temperatuur op 18,5 graad zet is de gevoelstemperatuur ineens 18,5.
Reputatie 7
Badge +6
@H.H. Temming,

Bedankt voor de info!
Als tip kun je met een thermometer kijken hoeveel graden het 'echt' is in de woning. Mocht dat lager zijn dan wat Toon aangeeft als kamertemperatuur, dan kun je via Menu > Instellingen > Verwarming > Correctietemperatuur dit aanpassen zodat het wat behaaglijker wordt en de temperatuur wel echt klopt wat dan wordt weergegeven. Hopelijk is het dan comfortabel in de woning!
Reputatie 2
Badge
Hallo HH Temming, waar wordt de gevoels temperatuur mee gemeten?

Leo C
Ik bedoel met gevoelstemperatuur die temperatuur die toon aan geeft
Heb er nu een digitale en een quick meter naast hangen
Ik bedoel met gevoelstemperatuur die temperatuur die toon aan geeft
Heb er nu een digitale en een quick meter naast hangen

En juist het corrigeren van de gevoelstemperatuur kan makkelijk in het menu aangebracht worden.
Zelf heb ik ook 1,0 grd gecorrigeerd.
Een losse digitale meter kan helpen maar niet natuurlijk bij de echte gevoelstemperatuur.