Storingscodes C11 en C14 na plaatsing slimme meters | Eneco Community
beantwoord

Storingscodes C11 en C14 na plaatsing slimme meters

• 18 februari 2019
  • 52 reacties
  • 1798 Bekeken

Sinds de slimme meter bij me is geplaatst, een week geleden nu, heeft toon een foutmelding aan bij de energiemeting. 2 meldingen meetmodule 1 toon meet geen stroomverbruik en meetmodule 1 toon meet geen gasverbruik. De meetmodules vinden geen sensoren. De storingscodes zijn C11 en C 14. Wat kan ik doen om dit te verhelpen?
icon

Beste antwoord door Emel 21 februari 2019, 08:31

@R.A.J.M. Buesink

Dank voor je reactie. Ik zie dat de meetmodule is gekoppeld en de energiebronnen zijn ook goed ingesteld. De reden dat het verbruik niet doorkomt op je Toon is dat de slimme meters niet worden herkend. Ik stuur je een P1-kabel toe. Deze ontvang je binnen 10 werkdagen.

Hou je ons op de hoogte?

Groet, Emel
Bekijk origineel

52 Reacties

@Urgel die heb ik gedaan, alvorens de nieuwe te koppelen.

@mAiden al heel vaak gedaan, maar alle keren zonder resultaat 

Reputatie 7
Badge +9

Je meteradapter alvorens je hem koppelt herstellen via Toon, wil zeer zeker ook wel eens helpen. 

Ga hiervoor naar: Menu >> instellingen >> Energiemeting >> meetmodules >> Geavanceerd >> Druk op Herstellen bij Meetmodules 

Reputatie 7
Badge +2

Goedemorgen @S.Compeer en welkom op het forum :grinning:

Ik heb me zojuist ingelezen op je situatie en meteen naar de status van je meters gekeken. Wij krijgen het verbruik van de slimme meters binnen, zoals gewoonlijk. Het probleem zit echter in je meetmodule. Heb je na ontvangst van de nieuwe meetmodule wel de juiste gekoppeld, na de eerste goed verwijderd te hebben? Voor nu is mijn advies:

• verwijder de meetmodule uit Toon via Menu > Instellingen > Energiemeting > Meetmodules (potloodje) > Meet module 1 (prullenbakje)
  • start Toon opnieuw op via Menu > Instellingen > Software > Herstart.
  • koppel de (nieuwe/ juiste) meetmodule, na herstart, weer aan Toon.

Laat je het weten als je bovenstaande handelingen hebt uitgevoerd?

Groet. Urgel 

De afstand mag dus geen enkel probleem zijn. 

Verder vroeg ik mij al af of je Slimme gasmeter wel gekoppeld is aan je slimme stroommeter. 
Dan is het nu even wachten op een moderator, die kan morgen in het P4 systeem zien of er wel gasstanden bij Eneco binnen komen. 

De afstand zal een meter of 3-3.5 zijn. Heb de module in beide richtingen geplaatst gehad zonder resultaat. 

Ik heb alleen maar stroom en gas van Eneco. Ik bedoelde inderdaad "geen gas". 

De gasmeter is ook een slimme meter, gelijk gehad met de slimme stroom meter. 

Ook als de module +/- 30 cm onder Toon hangt, verbind ie niet.

Hoeveel meter bevindt de meetmodule zich van Toon®️ af?

Kan je proberen de lengterichting van de meetmodule richting Toon®️ te richten. 
Dat levert het sterkste signaal op. Ook als de meetmodule hoog in de meterkast wordt gemonteerd. 

Verder schrijf je "maar alleen stroom en gas”, bedoel je dat je ook Zon op Toon hebt?

Hoewel….., je schrijft “een gas”; moet dat niet zijn “geen” gas?

De vraag is dan of je Gasmeter wel gekoppeld is met je slimme stroommeter…... 

@Brandje

Ik heb hetzelfde probleem. 2 maanden geleden slimme meters gehad (16 oktober), nieuwe meetmodule + P1 kabel ontvangen. Wel gekoppeld gekregen, maar geen verbinding. Bij de controle gaat ie naar 10% en dan stopt ie weer en komt de melding dat ie binnen 2 meter van Toon moet of een repeater. 

Heel toevallig verbond ie vandaag wel.. Helaas maar voor 2 minuten, maar alleen stroomverbruik en een gas. Ik ben dus al vrijwel 2 maanden bezig om het werkend te krijgen.

Eigenlijk heb je nu het maximale dan gedaan voor een goede verbinding met Toon®️.
Diverse frequenties kunnen uiteraard deze verbinding beïnvloeden/storen.
Fluctueren is niet erg, maar hoeveel sterren staan er gemiddeld?

De RFXcom draait op 433 MHz en de meetmodule op 868,42 GHz om maar een voorbeeld te noemen.

Normaliter heeft ook Toon1 geen enkele probleem met deze zWave verbinding; zeker niet op een zo’n korte afstand als bij jou.

Ik zou het gewoon toch even aanzien en af en toe controleren of de energieverbruiksdata wel structureel binnen komt.
De lengte richting is al naar Toon gericht en de adapter staat op een plankje dat ongeveer 1,5 m hoog hangt. Ik kan wel foto maken als je wilt? Ik heb toon in de gaten gehouden en de verbinding fluctueert. Het ene moment is er geen verbinding en het andere moment wel. Ik heb ook een raspberry pi met een RFXCom, Philips hue bridge en een sonos bridge in de meterkast. Zou dat nog uitmaken? Of komt het door mijn oude toon?
Op 3 meter afstand kunnen er eigenlijk geen problemen zijn.
Is het mogelijk de meetmodule in het stopcontact te zetten met de lengte richting gericht naar Toon®️?
Dat levert het grootste gerichte zendvermogen op. Ook de module op een hogere plek monteren scheelt veel.
Hoi Brandje,

toen ik vanochtend beneden kwam had ik een grootste teleurstelling! De verbinding met de adapter was weer weg 😞 de moed zakt me in de schoenen.. geen idee wat ik nu nog zou kunnen proberen 😞
Hoi Leonie,

Graag gedaan!👍
Fijn dat je Toon®️ nu een digitale koppeling heeft met je slimme meter.

Fijn weekend😎😎
Hoi Brandje,

alles werkt! Ik heb uiteindelijk de adapter in een verlengsnoer gestopt met de P1 kabel erin en dan zo dicht mogelijk bij de toon gezet (toen had ik verbinding). Na een uur heb ik het een meter verschoven richting de meterkast. Na een half uur heb ik de adapter in de meterkast gelegd (nog steeds aan hetzelfde verlengsnoer). Na een uur durfde ik de adapter van de verlengsnoer af te halen en heb ik het in de stopcontact in de meterkast gestopt. Gelukkig bleef de verbinding stabiel! Ik vond het een fragiel proces maar ben blij dat het werkt.
Bedankt voor de tips en adviezen.
Fijn dat de koppeling uiteindelijk, zoals ik verwachtte, toch gelukt is.👍
De meetmodule van Toon®️ werkt op het zWave protocol dus zou van de andere Zigbee geen last mogen hebben.

Op 3 meter afstand moet de werking perfect zijn en heb je echt geen repeater nodig.
In het begin net na de koppeling wil de meetmodule nogal eens een slechte verbinding aangeven, maar dat herstelt zich vrij snel.
Hoi Brandjes,

het koppelen is gelukt! Ik heb uiteindelijk een haspel gepakt zodat ik de adapter 2 cm naast de toon kon houden. Ik heb toen 15 keer op het knopje gedrukt en toen was hij gekoppeld! Yeah! In de vorige stekkerblok zag ook een zigbee module voor een andere stekker misschien zorgde dat ook wel voor verstoring?
Maar goed, ik was dus helemaal blij! Volgens toon kon ik de adapter weer terug in de meterkast plaatsen. Dat heb ik gedaan en toen kon hij geen verbinding meer maken. De meterkast is ongeveer 3 meter van de toon thermostaat vandaan. Heb ik dan toch een repeater nodig? Ik heb ook meerdere zigbee producten in mijn meterkast staan. Kan dat nog voor problemen zorgen?
Hoi Leonie,

Dus de koppeling van de nieuwe meetmodule met Toon®️ is niet gelukt?

Heb je tijdens de koppeling meerdere keren heel kort en heel snel op het zwarte knopje gedrukt?
Het gebeurt vaker dat je de koppeling meerdere keren achter elkaar opnieuw moet doen.
Hoi Brandje,

beide oplossingen heb ik geprobeerd maar helaas zonder succes. Toon vond ik wel een stuk sneller na de harde reset. Nog andere ideeen?
Hoi Leonie,

Steek de meetmodule in het stopcontact en druk op het zwarte knopje aan de zijkant, maar houdt het zwarte knopje ingedrukt voor ongeveer 10 sec.

Doe de koppeling met Toon®️ dan nog een keer.
Je kan voor de zekerheid Toon®️ nog even vooraf een harde reset geven; dus de Ketelmodule van Toon®️ even 30 sec stroomloos maken.

Suc6
Hoi Chantal,

ik heb nu alle meet adapters nogmaals verwijderd. (Naar mijn idee zijn ze verwijderd. Ik zie niks meer staan in het menu). Maar de nieuwe adapter wil nu helemaal niet meer gekoppeld worden:
  • Ik heb de adapter in een stopcontact geplaatst ongeveer 1m naast Toon.
  • ik druk op koppelen in toon
  • 3x snel drukken op het zwarte knopje van de adapter
  • toon geüpdatet naar laatste firmware
  • toon herstart
toon geeft de melding dat de adapter binnen 2m geplaatst moet worden. Heb jij nog tips? Kan ik de adapter hard resetten?

groet,
leonie
Reputatie 7
Badge +2
@Leonie1234

Ik zie dat de oude meetmodule nog gekoppeld is. Je kan de oude meetmodule verwijderen via menu - energiemeting - Meetmodules (potlood) - Meetmodule verwijderen (prullenbak). Volg vervolgens de instructie op het scherm. Als dat gedaan is kunt u de nieuwe meetmodule toevoegen.

Groeten Chantal
Hoi John,

vandaag heb ik de nieuwe adapter ontvangen en meteen geprobeerd. Toon geeft aan dat de adapter te ver weg en dat er een repeater nodig is. Leveren jullie deze ook? Ik heb een oude Toon zou het ook mogelijk zijn dat de nieuwe Toon geen repeater nodig heeft? Wat zou ik kunnen doen om in aanmerking te komen voor de nieuwe Toon?

Groetjes,
leonie
Hoi John,

geweldig! Ik kijk er naar uit.

Groet,
leonie
Reputatie 1
Badge
@Leonie1234

Hoi Leonie, goedemorgen,

Je hebt inderdaad een verouderde meetmodule. Ik heb zojuist opdracht gegeven een nieuwe te versturen inclusief een P1 kabel. Je mag beide onderdelen verwachten binnen maximaal 10 werkdagen. De meetmodule wordt geleverd door DHL.

Groet, John
Hoi Urgel,

natuurlijk! Ik heb het in mijn profiel gezet. Fijn dat je zo snel reageert!
groet,
leonie
Reputatie 7
Badge +2
Goedemorgen @Leonie1234

Mooi om te lezen dat je al voor 6 jaar een trouwe Toon gebruiker bent! Dat je verbruiksdata nu niet doorkomt kan inderdaad liggen aan de meterwissel en een meetmodule die niet goed werkt met de nieuwe meters. Wil je je klantnummer toevoegen, zodat ik dit kan controleren?

Groet. Urgel

Reageer