Storing Toongegevens vrijdag-zondag na zomertijd? | Eneco Community

Storing Toongegevens vrijdag-zondag na zomertijd?


Reputatie 1
Badge
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 58 reacties
Sinds vanmorgen (zondag 31-3) heb ik een storing met de weergave van de daggegevens van de afgelopen vrijdag tot nu.
Kort na 0:00 uur heb ik nog gekeken, maar heb deze fout niet gezien.

Het ziet er nu (18:00 uur) als volgt uit:
1. De daggegevens stroom van vrijdag hebben nog maar een kleine hoeveelheid hoogtarief en veel laagtarief verbruik en komen niet overeen met de sommatie van de uurgegevens
2. De daggegevens van zaterdag stroom en komen niet overeen met de sommatie van de uurgegevens
3. De daggegevens zondag lijken op zaterdag te worden getoond en zondag is en blijft leeg
Zie ook de gegevens in de bijgevoegde screenshots.
Zijn er meer mensen met dit probleem? Natuurlijk ben ik benieuwd van Eneco te horen hoe dit gefixed kan worden.

Roel

Softwareversie: de laatste update zit er op.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

67 Reacties

Ik heb zojuist gekeken, en de weergave zoals op jouw afbeeldingen laat bij mij een zelfde beeld zien. Ik heb eens een week teruggebladerd en als ik dan stop bij maandag 25 maart, dan lijkt het erop dat ik de hele maandag laag tarief heb gebruikt. Uiteraard ziet de zaterdag 30 maart er uit als of je normaal tarief hebt verbruikt. Lijkt mij inderdaad niet in orde! 
Na de Pasen zal Eneco hier vast op reageren. Tot die tijd moeten we geduld hebben.
Reputatie 3
Badge +4
Hier ook vrijdag bijna de heledag nachttarief ? Wat mee ook opvalt is dat je bij de dag tarief van vandaag helemaal niks aangeeft zowel stroom als gas. Terwijl bij uur grafiek wel mooi aangeeft. 
Badge
Daar waar ik normaal op zaterdag laag tarief behoor te hebben, heb ik opeens hoog en laag tarief.
de zaterdag lijkt opeens op de vrijdag.

maw ik constateer hetzelfde.

wil ik wederom ook nog even kenbaar maken aan Eneco dat mijn scakelmoment van hoog naar laag tarief nog steeds niet goed gaat.
mijn laag tarief wordt bepaald door netbeheerder Liander, in mijn regio gaat het laag tarief om 21:00 uur in en niet om 23:00 uur zoals Toon aangeeft.

als er dan toch naar de bug van rsmitz gekeken wordt pas dan ook gelijk mijn schakel moment dan even aan!

groetjes

Hier ook vrijdag bijna de heledag nachttarief ? Wat mee ook opvalt is dat je bij de dag tarief van vandaag helemaal niks aangeeft zowel stroom als gas. Terwijl bij uur grafiek wel mooi aangeeft. 

op maandag 25 mrt. update geinstalleerd. vanaf dat moment wordt in grafiek voor maandag gehele dag laag tarief weergegeven. daarna weer dag 7 - 23 uur en nacht 23 - 7 uur. Kunnen anderen ook hun grafieken even nakijken?
Als de theorie klopt dan is morgen (2e paasdag) ook een laagtarief dag en moet de dinsdag ook het laagtarief tonen! Dan is er dus echt iets mis met het algoritme in Toon.

Hier ook vrijdag bijna de heledag nachttarief ? Wat mee ook opvalt is dat je bij de dag tarief van vandaag helemaal niks aangeeft zowel stroom als gas. Terwijl bij uur grafiek wel mooi aangeeft. 

op maandag 25 mrt. update geinstalleerd. vanaf dat moment wordt in grafiek voor maandag gehele dag laag tarief weergegeven. daarna weer dag 7 - 23 uur en nacht 23 - 7 uur. Kunnen anderen ook hun grafieken even nakijken?

update:
in de daggrafiek stroom nu ook gezien dat veld 24 maart leeg is. dat moet na de update van 25 mrt gebeurd zijn.
Hallo @Folkert, is de storing in dit topic wellicht gerelateerd?
Badge
Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar sinds de omschakeling naar de zomertijd heeft mijn Toon kuren.
Soms slaat hij stukken informatie over van het stroom verbruik, zo zou mijn laagste verbruik 1 watt zijn.
In de grafiek zijn er stukken leeg.

Ik weet niet hoe ik een foto kan bijvoegen, dan had je kunnen zien dat er een lege plek in de grafiek zit.

Groeten Pim
Reputatie 7
Badge +6
@Allen

Het probleem is bekend bij de softwarebeheerders en wordt momenteel onderzocht.

@Aaipad

De storing die je in het betreffende topic hebt gemeld staat hier los van.
Dit speelt zeker al vanaf de eerste week van maart, misschien zelfs wel eerder.
De hele grafiekfunctie van Toon is onbetrouwbaar. Er zitten keiharde softwarefouten in.
Immiddels is het al ruim 4 weken bekend bij de softwarebeheerders en nog steeds geen oplossing.
Gelukkig klopt de de registratie van mijn slimme meters wel. Voor de rekening gaat het niet uitmaken.
Laten we hopen dat de filemeldingen nog wel kloppen.
Die uitrol van de laatste update duurt wel lang. Misschien beter die over te slaan en te wachten op de volgende die binnenkort volgt om deze problemen op te lossen.
Ik heb geen slimme meters. Maar noteer wel iedere dag even de standen. Ik heb een nieuwe ketel en blijf er nog even op deze manier boven op zitten.
laat die update 3 maar komen (wel eerst even de foutjes er uit halen).
Reputatie 1
Badge
Ik had het eerder kunnen melden, maar de verkeerde gegevens waarover ik deze topic ben begonnen zijn maandagochtend (1-4) weer recht getrokken.
Blijkbaar heeft er een herberekening met terugwerkende kracht plaatsgevonden, en staat alles er weer goed in.
Maar vreemd is het natuurlijk wel.
Hier is het nog steeds zichtbaar. Er klopt gewoon niets van. Dit is al ruim 4 weken geleden gemeld en nog steeds geen oplossing.
Om maar weer eens het bewijs te leveren - anders gelooft niemand het - foto's van vandaag.
Ik zal het niet al te saai maken en me beperken tot 5, maar ook in de tussenliggende weken hetzelfde probleem.

http://farm9.staticflickr.com/8110/8616592035_672aca51fb.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8110/8617698064_f6d33db4f7.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8259/8616591935_3078999833.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8536/8616591885_4a1d1e62e6.jpg
Je mag maar 4 afbeeldingen in één bericht laten zien, dus hierbij een vervolgbericht.

http://farm9.staticflickr.com/8522/8616591783_312e3871d3.jpg


Zo te zien gebruik ik op zondag nooit stroom en vrijdag is altijd laag tarief.

Wat heb ik hier nu aan. Is dit nu dat innovatieve apparaat dat mij inzicht moet geven in mijn energieverbruik?
Op deze manier gaat dat niet lukken.
Toon Econoom, ik heb Folkert net een PM gestuurd. Ik mis hier en daar ook een dag, alleen bij Gas. Ik was de enige werd mij verteld.
Dat roepen ze nou altijd. Of ik nou bij UPC, KPN of Eneco met een storing kom, ik ben altijd de eerste. Niemand anders heeft een probleem al kan de hele wijk geen TV kijken, niet bellen en zijn alle lichten uit. Dan dreigen ze ook nog met kosten die op jou verhaald gaan worden.
Daarmee hopen ze dat je afdruipt en ze niets hoeven doen.
Zal mij benieuwen of je er wat van hoort en zo ja wat je dan hoort.
Veel van de op het forum aangekaarte problemen worden gewoon genegeerd.
Of je leest: probleem bekend, wordt onderzocht.
Of dit probleem wordt voorgelegd aan de softwareontwikkelaars of de verantwoordelijke afdeling.
Meestal hoor je er dan ook niets meer van.
Het wordt nergens geregistreerd en de topics zelf lopen zo snel vol, dat je zelf ook vaak het overzicht kwijt raakt.
Reputatie 7
Badge +6
@Toon Econoom

Wil je de toegang klantenservice aanzetten dan kunnen we onderzoeken wat er aan de hand is.
Nou, de klantenservice aanzetten, gaan we niet doen. Daarvoor zijn de veiligheidsrisico’s te groot.

Het lijkt me beter om eens vaart te zetten achter de uitrol van de update. De eerste verschijnselen van “mijn probleem” openbaarden zich in de periode dat de update ter beschikking kwam. Ik sluit niet uit dat het daarmee in verband staat, bijv. een wijziging in de verwerking van gegevens t.b.v. vergelijking. Ook mijn app ziet nog de oude vormgeving en kan gegevens niet in een nieuwe omgeving verwerken. Kortom, kom op met die update.

Aan het openzetten van Toon voor klantenservice zitten risico’s. De meeste routers met firewall zitten dicht voor ongevraagd verkeer van buiten naar je netwerk binnen.
Uitgaand verkeer en retourverkeer daarop kan voor een groot deel ongehinderd plaatsvinden. Zo maakt Toon regelmatig contact met het Service Center van Eneco voor het ophalen van gegevens, maar dat is een vaste connectie.
Bij openzetten van klantenservice is er geen aanleiding vanuit Toon. Nee, Toon gaat permanent uitzenden “ik ben Toon xxxx, kom maar binnen”. Dat kan aan kwaadwillende afluisteraars in de boze buitenwereld ook niet voorbij gaan en dat is nou net niet wat we willen.
Ik lees hier soms dat die klantenservice dagenlang open staat. Sommigen zullen misschien denken, laat maar zo staan voor het gemak.
Eigenlijk zou het zo moeten zijn, dat je door een specialist van Eneco wordt gebeld, die dan uitlegt wat de bedoeling is, waarop je de klantenservice openzet en na het onderzoek meteen weer sluit.
Je zou gewoon mee moeten kunnen kijken met wat een vreemde binnen je netwerk allemaal doet.
Beschouw het als een waarschuwing, maar maak je eigen afweging.

@Toon Econoom

Wil je de toegang klantenservice aanzetten dan kunnen we onderzoeken wat er aan de hand is.



@Folkert, ik heb mijn grafieken nog eens bekeken. Ook bij stroom ontbreekt bij mij in iedere week de zondag. Zelfde plaatjes als bij Toon Econoom. Ik ben niet bang voor de grote boze buitenwereld. Bij mij staat de toegang nog steeds open. Wees zo vrij het dan bij mij te bekijken. Ik wil wél graag dat het opgelost wordt!!
Natuurlijk wil ik ook dat het wordt opgelost. Het staat zo slordig. Gelukkig zijn de gegevens van de slimme meter die rechtstreeks via mijn netwerk worden ingelezen wel correct.
Eén van de eerste dingen die medewerkers van helpdesken leren, is vragen: hebt u de laatste software en doet u eens een reset.
Nou, de laatste software heb ik dus niet en dan houdt het meestal op.
Dus vraag ik nu - heel beleefd – stuur mij even de laatste software. Lijkt me toch geen vreemde vraag.
Ik blijf het idioot vinden dat het uitrollen van zo’n simpele update al meer dan een maand moet duren.
Reputatie 7
Badge +7
Ja wel vreemt dat je de update nog niet hebt.
Dit zal dan wel een reden hebben !
Een week geleden waren de laatste 350 klanten aan de beurt.
Zie bericht van Folkert, in het forum software update 2.3 pagina 3.

En Ik ben ook niet bang voor de grote boze buitenwereld.

Als je hier wel bang voor bent moet je geen.
Geavanceerd apparaat als Toon / Slimme meters / of een pc / laptop / tablet / smartphone nemen.
En in een hutje op de heide gaan zitten.
Ach, van mij mag iedereen zijn modem/router wagenwijd open zetten. Wel zo makkelijk, heb je vrijwel nooit problemen met de internetverbinding.
Alleen vraag ik me af of je bank met die verklaring genoegen neemt, als je bankrekening geplunderd is.
Reputatie 7
Badge +7
P.S.
Ontopic.
Ik was nog vergeten te vermelden dat bij mij ook de zondag in de Grafiek op Toon ,
Hier en daar leeg is.:D
En op sommige vrijdagen het grootste gedeelte van mijn verbruik tegen laag tarief is .
Houden zo Eneco ook op de afrekening a.u.b.:)
Reputatie 7
Badge +6
@Toon Econoom

De software update is enige tijd geleden aan je toegekend dus het is vreemd dat je hier geen bericht over hebt gekregen. Zie je ook geen update button staan wanneer je via systeem je software versie bekijkt? Voor de zekerheid kennen we de update nogmaals toe.

Wanneer je de toegang klantenservice aanzet kunnen alleen gemachtigde medewerkers toegang krijgen tot de informatie in je Toon.
De verbinding van Toon naar het servicecenter is goed beveiligd en versleuteld, het risico dat buitenstaanders toegang krijgen tot je Toon is hierdoor net zo klein als wanneer je de toegang uit hebt staan.

@Aaipad @ Toon Econoom

Het probleem dat jullie aankaarten wordt op dit moment onderzocht, de foto's van Toon Econoom hebben we doorgestuurd naar de software ontwikkelaars en zodra we meer horen hierover laten we dit weten in dit topic.
Folkert wrote:

... Voor de zekerheid kennen we de update nogmaals toe. ...

Nog steeds geen envelopje gezien, maar ik blijf geduldig. Heel vreemd dat dit soort simpele updates zo ongelofelijk ingewikkeld worden gemaakt. Stuur maar meteen versie 2.3.24 die in dit topic is gezien
https://forum.eneco.nl/software-releases-bug-fixes-111/software-update-2-3-a-5619/index33.html

Folkert wrote:

Wanneer je de toegang klantenservice aanzet kunnen alleen gemachtigde medewerkers toegang krijgen tot de informatie in je Toon.
De verbinding van Toon naar het servicecenter is goed beveiligd en versleuteld, het risico dat buitenstaanders toegang krijgen tot je Toon is hierdoor net zo klein als wanneer je de toegang uit hebt staan. ...

Dat is een heel andere verbinding, namelijk vanuit Toon naar een vast IP-adres, de server van het Service Center.
Met het openzetten van klantenservice gaat Toon roepen: "ik ben er klaar voor, kom maar binnen." Dat roepen wordt ook gehoord door niet-gemachtige medewerkers van Eneco. Die zullen misschien niet de toegang naar Toon kunnen krijgen, maar ze gaan wel op die manier door de Firewall van de modem/router het netwerk binnen en kijken en/of rommelen daar lekker rond. Natuurlijk kan je Toon in een DMZ hangen, maar dan heb je ook weer een apart draadloos netwerk in die DMZ nodig.
Niet echt handig, dus daarom laat ik het maar even dicht.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen