storing communicatie meteradapter | Eneco Community

storing communicatie meteradapter


  • Komt hier vaker (level 8)
  • 17 reacties
Sinds woensdag 1 augustus is bij ons de Toon geplaatst, en alles werkte tot gisteren eigenlijk vlekkeloos.
Gisteren viel me op toen ik op de Toon naar het verbruik wilde kijken, er bij het stroomverbruik op het beginscherm alleen een streepje stond, en even later kwam het verbruik wél tevoorschijn.

Zag ook dat ik een stuk of 8 nieuwe berichten had in Toon, en de berichten waren allemaal in de trend van: "Storing communicatie meteradapter met Toon", en "Storing communicatie meteradapter met Toon verholpen". (zonder dat ik er zelf iets aan had gedaan om de storing te verhelpen)

Vandaag even de adapter uit het stopcontact verwijderd bij de meters, en er weer ingedaan, maar helaas, hetzelfde probleem blijft zich voordoen.

Als ik de grafiek van het stroomverbruik bekijk, zie ik tussen het verbruik door dan ook allemaal blanco gedeeltes zitten. (De grafiek wordt dus elke keer onderbroken)
Blijf het vreemd vinden dat de eerste twee dagen dit alllemaal wél goed werkt, maar na die twee dagen haperingen vertoont.

Zijn er meer mensen bij wie dit voorkomt, en is er wellicht een moderator die een tip kan geven over wat dit kan veroorzaken en wellicht te verhelpen?

(PS: wij hebben slimme meters, dus geen sensoren)

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

122 Reacties



Ik heb nu al maanden Toon aan de muur hangen maar doet het nog steeds niet.  Niet verbonden met de meteradapter zegt het display, maar wel verbonden met de repeater. 



@zeevaart,

Wordt hier bedoeld de repeater voor het zWave protocol?
Jammer dat er geen antwoord komt van zeevaart. 
Kennelijk valt het wel mee met z'n 'probleem'
Bij mij zegt Toondisplay dat ik met de repeater verbonden ben en de afstand van de repeater naar de meteradapter is 3 meter 20 De verpakking van de repeater zegt dat deze een bereik van 30 meter heeft. Maar nog geen gas of elektra aanwijzing op mijn Toondisplay. Ik ben nu vanaf november bezig en wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Er is nu 3 maal een expert bij mij langs geweest en er ik heb 6 afspraken gemaakt die niet na zijn gekomen door de firma Eneco. Een slechte zaak.
Kijk nou is het weer een stukje duidelijker. 
Ik begrijp totaal niet waarom er een repeater ingezet is. 
Bij mij is de afstand van Toon tot de meterkast waar de zender van de meteradspters zit 5 à 6 meter. 
Nog nooit heb ik uitval gehad. 
Mijn simpele advies zou zijn: weg met die repeater. 
Maar vermoedelijk redeneer ik te simpel.......
[quote]Kijk nou is het weer een stukje duidelijker.
Ik begrijp totaal niet waarom er een repeater ingezet is.
Bij mij is de afstand van Toon tot de meterkast waar de zender van de meteradspters zit 5 à 6 meter.
Nog nooit heb ik uitval gehad.
Mijn simpele advies zou zijn: weg met die repeater.
Maar vermoedelijk redeneer ik te simpel.......
[/qdduote]
Schrok je van de snelle reactie?
bij jouw voorgaande reactie is iets fout gegaan.  
De afstand van Toon naar de de meterkast is 20 meter en daar tussen zit een repeater die nog een afstand van 3 meter 20 naar de meteradapter moet overbruggen. Met de repeater heb ik verbinding dus het gaat om dat laatste stukje.
Oké. Dus de koppeling repeater naar zender/ontvanger in de meterkast mislukt terwijl de afstand maar ruim 3 meter is. 
Dan wordt het tijd om de goochelen met deze zender/ontvanger. 
Heb je al geprobeerd deze een andere plaats in je meterkast te geven.  Kennelijk treedt er teveel storing op in het zWave protocol. 
Heb je ook al er reset uitgevoerd met deze zender?
Reputatie 7
Badge +6
@ Zeevaart,

In het telefoongesprek zojuist hebben we besproken dat er opnieuw een monteur komt, die kijkt naar de oorzaak en het probleem gaat op lossen. Mogelijk kan het de meteradapter zelf zijn, aangezien de repeater wel verbonden is met Toon en het verplaatsen van de repeater en overige resets niet hebben geholpen.

We gaan er uiteraard voor dat de verbruiken uiteindelijk goed inzichtelijk zijn op jouw Toon! We zijn benieuwd wat de oplossing is geweest.
Bij geeft Toon aan dat er de verbinding met de sensoren is verbroken.
Ik heb de repeater gereset en ook de meteradapters opnieuw gekoppeld.
Ook blijven de blauwe lampjes uit.
Iemand met een idee wat er aan de hand kan zijn?
groet,
Jeroen
Reputatie 3
Badge
Doen de lampjes helemaal niets meer?
Doen de lampjes helemaal niets meer?
Nee, de lampjes zijn uit. Vreemd he.
Reputatie 3
Badge
Het is een week geleden. Ik zou Eneco maandag direct een monteur laten inplannen voor vervanging van. Gewoon stuk dus schat ik in?
Het is een week geleden. Ik zou Eneco maandag direct een monteur laten inplannen voor vervanging van. Gewoon stuk dus schat ik in?
Ik heb alles opnieuw gekoppeld en nu werkt het weer. Ik denk dat de meteradapter niet goed in het stopcontact heeft gezeten. Of er is intern iets los. Wat ik niet begreep is dat Toon hem wel "zag" en aangaf dat ie verbonden was maar geen sensoren had.
Ik hoop dat het zo blijft werken. Bedankt voor het meedenken!
groet, Jeroen
Reputatie 3
Badge
Succes ermee maar hou het in de gaten.
Ook ik krijg met grote regelmaat meldingen dat de communicatie met de meteradapter verbroken is en dat later de storing opgelost is.
Heb ook de adapter hoger in de meterkast ontvangen, maar tot op heden heeft dit geen nut gehad.

Soms zijn 1 of meer lampjes op de meteradapter in de meterkast uit, is dat goed/fout?

Iemand nog tips?

Groet,
Jeroen
Reputatie 2
Badge +1
@jeroen733
In 'Menu' > 'Systeem' > 'Energiemeters' wordt door middel van sterretjes aangegeven hoe sterk de verbinding is.
Kan je aangeven hoeveel sterretjes je hebt?
Als de verbinding vaak weg valt kan er een repeater geplaatst worden.
@jeroen733
In 'Menu' > 'Systeem' > 'Energiemeters' wordt door middel van sterretjes aangegeven hoe sterk de verbinding is.
Kan je aangeven hoeveel sterretjes je hebt?
Als de verbinding vaak weg valt kan er een repeater geplaatst worden.


Dank voor de reactie.
Ik heb 5 sterretjes staan met daarachter de tekst 'Sensoren worden ingeregeld'.
Reputatie 2
Badge +1
@jeroen733

Ik heb je geprobeerd te bellen vandaag, maar helaas niet weten te bereiken.
Kan je mij via een privé bericht laten weten wanneer ik je van de week kan bereiken?
ENECO MAAKT ZICH SCHULDIG AAN VOLKSVERLAKKERIJ ,,INDIEN JE MEE MOET BETALEN AAN EEN GASMETER OF ELECTRAMETER BIJ VERVANGING OM
TOON EN SLIMME METER TE KUNNEN GEBRUIKEN ,,DIT OMDAT DE GASMETER GEEN CENSOR HEEFT BIJ VOORBEELD, DAN MOET JE € 79,50 MEE BETALEN.
ALLE ENERGIE INSTALATIES IN ALLE HUIZEN ZIJN EIGENDOM VAN ENECO DUS ALS ER IETS VERVANGEN MOET WORDEN WAT TE OUD IS OF KAPOT IS MOET ENECODAT TEN ALLE TIJDEN  OP EIGEN KOSTEN VERVANGEN.,,,DUS MEE BETALEN AAN IETS WAT NIET VAN U IS DUS UIT DEN BOZE.
DE SLOGAN ,GRATIS  TOON PLUS GRATIS MONTEUR VOOR € 195,00 IS DAN OOK EEN GROTE LEUGEN,,,NAMELIJK TOON IS NIET GRATIS, DAAR NA MONTAGE IN UW HUIS,, ENECO € 3,50 PER MAAND AAN ABONNEMENTS KOSTEN IN REKENING BRENGT DAT IS € 42,00 PER JAAR DAT IS IN TIEN JAAR
€420,00.
JE BEN DUS BETER AF MET EEN THERMOSTAAT DIE JE ZELF KOOPT BIJ EEN BOUWMARK OF ZO,, DAN BETAAL JE EEN KEER BIJVOORBEELD € 100,00 EN VERDER NOOIT MEER,, DAN DE MONTEUR DEZE ZAL TEN ALLE TIJDEN MEE MOETEN KOMEN,, DAAR GAS EN ELECTRA METERS NIET ZICHZELF KUNNEN MONTEREN,.BEGRIJP JE WEL.,,DUS MONTEUR GRATIS KAN JE DUS OOK VERGETEN ,,DIE MOET ALTIJD KOMEN ALS ER IETS VERVANGEN OF GEREPAREERD MOET WORDEN AAN DE INSTALATIE VAN ENECO.
VERDER KAN IK U NOG MEDEDELEN DAT DE VERKEERS INFORMATIE OOK OP UW TELEFOON ZIT,IN UW RADIO, OP UW TV EN ANDERS GEWOON AANSLUITEN EN DIT GELD OOK VOOR HET WEER,,OF WETEN WAT JE GEBRUIKT AAN GAS OF LICHT IS OOK IS OOK AL NIET INTERESSANT ,,WAT MEN GEBRUIKT HEEFT MOET JE TOCH BETALEN,, JE KAN NIET AAN TOON DRAAIEN OM ZUINIGER TE ZIJN OF TE WORDEN.
OM OVER DE SLIMME METER MAAR TE ZWIJGEN DIT IS EEN APPARAAT DAT INBREUK OP UW PRIVE INFORMATIE GAAT MAKEN. 
Je Caps Lock stond nog aan.
Ik vind 'm goed.
Bij mij gaat er een lampje branden als m'n Caps Lock aan staat....................
Uiteraard heeft een ieder het recht om z'n mening te ventileren, alleen jammer dat z'n huiswerk over gedaan moet worden, want er worden zaken genoemd die niet juist zijn.
Ik denk dan maar bij m'n eigen: "zo die is het weer kwijt"
@ j De ruiter: ik krijg een notificatie omdat ik geabonneerd ben op dit topic. Ik zou willen zeggen welkom op het Eneco forum, ware het niet dat ik uw reactie volledig kansloos vindt. Aangezien u toch de tijd en energie (pedum, tjing) heeft genomen om dit bericht in capslock te typen hierbij mijn reactie: de slimme thermostaat van Essent; e-thermostaat van Nuon liggen misschien meer in uw budget/wensen verwachting. Succes met uw verdere verkenning van de energiemarkt.
Reputatie 7
Badge +6
@J de Ruiter,

Welkom op het forum!
Allereerst wil ik je wijzen op de huisregels, waarbij hoofdletters in overdreven mate verboden zijn. Zou je hier in het vervolg rekening mee willen houden?

Jammer om te lezen dat je aangeeft dat wij ons schuldig maken aan volksverlakkerij. Er zijn wat punten die je zegt die niet helemaal kloppen. Meters zijn geen eigendom van Eneco, maar van de netbeheerder. Tegenwoordig heeft Eneco een actie om Toon i.c.m. slimme meters aan te vragen, als de huidige meter niet geschikt is. Daarbij worden er geen kosten voor de meterwisseling berekend, omdat wij dat vergoeden.

Uit je bericht blijkt verder dat je geen interesse hebt in Toon, maar mocht je er verder nog vragen over hebben, stel die dan gerust.
Na 2 maanden van prima functioneren ook hier problemen met de plakstrips, de lezer van de Kwh viel er dus steeds af zodat er geen registratie plaatsvond. Dit opgelost met een stuk dubbelzijdige foamtape. Echter, er vindt nog steeds geen registratie plaats van stroomverbruik. De lens zit recht voor het pulselampje. Vreemde is alleen dat de blauwe led van de lezer eerst niet brandde en nu wel, meteradapter als diverse keren van de stroom afgehaald maar haalt niets uit. Het rare is dat Toon geen storingen aan geeft maar toch geen stroomverbruik registreert.