storing communicatie meteradapter | Eneco Community

storing communicatie meteradapter

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

122 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
Beste ArjanK,

Allereerst welkom op het forum
Het spijt me om te horen dat je tot op heden nog niet tevreden bent met Toon. Wij streven ernaar om in één bezoek een goed functionerende Toon te plaatsen bij onze klanten. Helaas is dat bij jouw niet gelukt. In de situatie die je beschrijft komt er zelfs voor de derde keer een monteur, ik kan me voorstellen dat dit niet voldoet aan je verwachtingen.

Graag horen we van je of Toon volgende week na het bezoek van de monteur goed functioneert.

Groet,

Folkert
Goedemiddag,

Vandaag heb ik de slimme meters mogen ontvangen.
En zou je denken dat de Toon nu helemaal 100% werkt.
Echter dat is niet het geval.

Ik zie geen Gas verbruik. Ook niet na een uur Ook niet na een harde riset en een uur. Gewoon helemaal niet.

Al ruim 3 uur met een 0900 nummer aan het bellen alles bij elkaar.
10 verschillende medewerkers maar niemand weet precies van de hoed en de rand.

Is hier misschien iemand die weet of me meer uitleg kan geven van waarom het niet werkt.

Alvast bedankt
https://
Dit lijkt op een gevalletje niet geactiveerde Toon. Als het zo is achter gelaten door de monteur, zou ik toch maar contact opnemen met de Supportdesk Toon van Eneco 
0900 - 235 3632 om een nieuwe afspraak te maken voor installatie door een meer kundige monteur.
@ Toon Econoom

Niet geactiveerd. Hier versta je onder?
Ik bedoel alleen het gas verbruik laat hij niet zien.
Maar de elkra gaat wel goed.
Reputatie 3
Badge
Bij een slimme meter zie je alleen stroom in de grafiek he!
Reputatie 3
Badge
Of je moet toevallig gas verbruiken op het moment dat toon het gassignaal ontvangt.
Ha Ha
Ik heb nieteens de grafieken.
Ikkan alleen maar realtime mijn verbruik zien.
Dus als ik de waterkoker aan zet sprint hij naar 2400watt en als ik de waterkoker weer uitzet zakt hij meteen terug naar 320watt
Maar een kopje gafieken heb ik niet.

P.s ik heb geen Live contact. dit omdat het alleen maar mogelijk is als je en elkra en gas afneemd bij die afzetters.
      Daarom heb ik geen weer file en grafieken. Word me verteld.
Niet geactiveerd. Hier versta je onder?Bij installatie van Toon moet je het apparaat activeren met een van Eneco verkregen activatiecode. Op je bijgevoegde foto zie je links onder alleen de iconen voor Home en Menu. Die voor Stroom en Gas, waarmee de verbruiksgrafieken kunnen worden opgevraagd,  zijn niet zichtbaar. Ook het icoon voor Weer ontbreekt. Dat alles duidt erop dat Toon niet is geactiveerd en geen verbinding heeft met het Service Center.
@toon Econoom

Ik heb vandaar meerdere malen contact gehad met Eneco afd. Toon.
Hun hebben mij verteld dat mijn Toon wel geactiverd is en dat hij zichtbaar is op hun server.
Let wel. Ik heb geen Live update contact. Dit omdat ik mijn elekra via Nuon afneem. En ik dus alleen maar een Live contract en dus de grafieken mag kunnen bekijken als ik 100% klant ben van Eneco.
Ik noem dit dus een gevalletje machts positsie misbruik!!:(
Kleine Update.

Zojuist na 5 uur wachten springt dit in het scherm.
Ik mag wel hopen dat dit dan ook het verbruik is in 5 uur ipv per uur
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=108679979300651
Ja, dat heb ik niet uit je eerste bericht kunnen opmaken. Heeft Eneco ondanks dat je geen klant bent, dan wel Toon aan je geleverd en bij je geïnstalleerd?
Dan heeft de monteur Toon niet volledig kunnen installeren en daarbij toch wel uitgelegd hebben wat je zonder live updates wel of niet hebt?
@ Toon Econoom.

Ik heb mijn toon ongeveer 2 maanden terug via Marktplaats gekocht. Gebruikt wel eens waar.
Nu kon ik niets met de Toon omdat zowel mijn Elektra als mijn Gas meter te oud waren. (Geen reflecterende vlakken)
Dusi k heb een aanvraag ingediend voor nieuwe meters. Dat kon echter niet kostenloos.

Oplossing.... Jazeker. Melden dat je zonnen panelen heb gekocht en dat je terug wil gaan leveren. Gevolg binnen 20 werkdagen een afspraak en binnen 14 dagen een nieuwe elekra meter.

Oplossing voor de gasmeter....... Zeggen dat deze heeel veel geluid maakt en ook die word kostenloos gewisseld.

Maar de gebruikte Toon was even lastiger.
Bellen met eneco nog meer bellen met eneco. Algemenen voorwaarden der bij en jawel...
Eneco is verplicht de Toon te actieveren ook als je geen klant bent van hun.
Echter behouden ze dan wel het recht om de Updates niet te hoeven uit te voeren. En het live gedeelte niet te vestrekken.
Vandaar dat ik dus geen weer & verkeer heb.
En dat ik dus ook geen verbruik historie kan zien.

Maar dat neemt weer niet weg dat ik het realtime verbruik wel moet en mag kunnen zien.
Nou nogmaals tot op 10 min terug was der op gas gebied niets te zien.
En daar sprong nu net een verbruik in het scherm van 2436L/uur Nu mag ik wel hopen dat dat het verbruik is van de afgelopen 5 uur. want de kachel is niet aan geweest en ik kook op elekra.
Reputatie 3
Badge
Lekker handig weer. 😉 Ik geef eerder ook aan dat stroom na 10 sec wel zichtbaar is, maar gas niet. Gas wordt 1x per uur doorgegeven. Ben je op dat moment net aan het verstoken zal je een getal in je scherm zien. Anders zie je een 0 of een streepje -

Grafieken zal je idd niet hebben. Dus dat gas zal niet veel voor jou betekenen op toon ben ik bang. of iemand moet mij verbeteren. Ook is toon op dit moment niet bij iedereen even stabiel. zonde dat de updates dus niet bij je binnen kunnen komen. ;)

De manier waarop je op nieuwe meters bent gekomen vind ik persoonlijk niet erg netjes, maar goed dat is mijn mening. Koste volgens mij 60 euro nieuwe meters als je deze met spoed wil. Moeten we daarom liegen?
Reputatie 3
Badge
Samenvatting:

Wanneer je GAS & STROOM afneemt kon je Toon voor 120 euro aanschaffen en krijg je een x aantal functies erbij. Voor 3.50 per maand kan je de live updates binnen halen. Dit is onder andere:

Grafieken bekijken, binnenkort de Toon via een app bedienen op je telefoon of tablet. Ga zo maar door.

Jij hebt ervoor gekozen om Toon aan te schaffen via MP. Kan, want het is een mooie thermosstaat die in mijn ogen in de winkel veel meer geld zou kosten denk ik, als je vergeljkt met andere thermostaten.

Je mist veel belangrijke zaken. Waaronder het realtime gasverbruik, omdat je een slimme (domme) meter hebt en geen ouderwetze waarmee dit wel kan. Zonde, had je misschien meer moeten verdiepen maar eerlijk gezegd kwam ik daar ook pas later achter. heb zelf  uiteindelijk gekozen om van domme ouderwetse draaischijf naar slim te gaan dus ik wist wat ik kon verwachten.

Jij hebt nu alleen een thermosstaat met programma functie (als die ook nit afgesloten is) en realtime stroom. Gas is dus een domper voor je.

Zonde
@ Jeroen

Ik heb niet gelogen laten we dat duidelijk stellen.
Mijn gasmeter maakte echt een kloppent/bonkend geluid. Helemaal als mijn Beide CV ketels tegelijkertijd aan het stoken waren 1 in huis en 1 in mijn werkplaats
En een slimme meter ivm zonnenpanelen is ook niet gelogen. aangezien deze bij mij half Januarie 2013 geleverd gaan worden.

Ik wilde alleen aan geven dat er een manier is om onder de €60,- uit te komen.
En in mijn geval zou het 2x €60,- zijn geweest. Aangezien ik hier Liander heb als net beheerder voor elektra en Stedin als net beheerder voor Gas
Reputatie 3
Badge
Belachelijk dat dus de ene persoon maar 60 hoeft te betalen en een ander 120... Wat heeft de verkoper jou vertelt over Toon?

Wist je welke functies zouden komen vervallen?
Reputatie 3
Badge
O ja! @moderators,

Wat hebben jullie bij marktplaats aangegeven? Ik kan me herinneren bij uitrol toon dat mensen hem wilde verkopen via marktplaats en na een melding erover hier zie ik nooit meer een toon op marktplaats staan. hebben jullie hier een stokje voor gestoken? lijkt me toch niet aangezien toon van de klant is toch?

PS. ik heb netjes toon gekocht via jullie en ben best tevreden dus ga mijn toon zeker niet verkopen maar het valt me wel op.
@ Jeroen
Niemand maar dan ook niemand van Eneco of van de afd. Toon. heeft mij van te voren gemeld wat er wel en niet zou werken als ik hem zou activeren op deze manier.
Wel erg jammer. Want toen ik hem opgehaald had en geplaast werkte Weer & verkeer wel prima. En zag ik ook de grafieken (let wel van de oude gebruiker)
Maar na de Her-actievatie is het dus een lamme Toon weworden of een halve Toon net hoe je het wild noemen. Erg kinderachtig van Eneco om zo hun macht uit te oevenen om klante voor beide producten te winnen. Maar dan nogmaals ik ga geen €3,50 betalen voor buienrader welke GRATIS werkt op mijn Iphone.
En wat betreft de mogelijkheid om Toon te bedienen met je Iphone, ja dat is zonden. Maar ik meen me te herinderen dat ik ergens gelezen heb dat de fabriekand verplicht is om Firmware updates altijd gratis ter beschikking te stellen. Of het nu gaat om een PC, TV, of een Thermostaat.
Dus dat word afwachten

Wat betreft de oude eigenaar van de Toon. Hij melde mij alleen maar dat zijn CV ketel niet open them was en dat hij meer gas verbruikte sinds hij de Toon gebruikte en dat hij hem daarom verkocht
Reputatie 3
Badge
Op toon.eneco.nl kan ik precies lezen wat ik van deze thermosstaat mag verwachten. ik kon hem dus via eneco voor 120 euro aanschaffen. de andere gebruiker die jou toon heefrt verkocht, verkoopt zijn thermostaat. ik ga niet tussen jou en de verkoper zitten en zeggen wat hij jou had moeten en mogen melden. dat is niets voor ons. ik ben ook niet goed in rechtspraak enz...  op het forum willen we kijken waarmee we als klanten van eneco elkaar kunnen helpen.

ik ga er even vanuit dat jij er vanuit ging dat er meer mogelijk was dan nu het geval en je erg teleurgesteld bent? was je op de hoogte van de website van toon? mogelijk ook niet als ik je verhaal zo lees.

updates beschikbaar stellen als deze bugs bevinden zal dan mogelijk (neem ik van jou aan) moeten gebeuren, maar voor bediening van de toon op afstand zijn dan wel live updates nodig die je alleen kunt gebruiken als je aan de voorwaarden doet die eneco ervoor gesteld heeft.

Sorry dat ik net zo bot reageerde maar kids waren erg vervelend onder het eten geweest 😉 mag ik vragen wat jij voor toon hebt betaald? 120 euro is niet duur, maar ik vergeet dat ik ook 3.50 per maand betaal voor de extrac functies. al met al wordt dan wel een duurdere thermosstaat.

Persoonlijk denk ik wel dat ik een besparing kan doen door het inzicht wat toon me heeft gegeven. iedereen kan ook zonder toon besparen, maar het inzicht in bepaalde zaken zal me nog meer doen besparen. maar dat is wat ik zelf vind. andere zullen zeggen dat die 3.50 per maand teveel geld kost en dat je zelf moet nadenken om goed te besparen en toon niets toe zal voegen.
@ Jeroen
Minder als de helft wat Eneco der nu voor vraagt. + een ritje naar Rotterdam
Het is inderdaad zo dat ik er meer van verwacht had. En ik overgeeg ook heel serieus om hem zo de kliko in te donderen puur en alleen uit frustratie.
Ik heb vandaag ook een paar nieuwe speeltjes besteld uit de USA om zelf mijn verbruik te gaan monitoren. Wel een klein nadeel daar heb je wel een windows pc voor nodig die 24 aan moet staan dus ook weer energie verbruikt. Maar goed daar heb je geen dure live contracten voor nodig. Nogmaals de Toon is bedacht om mensen inzicht te geven in hun verbruik en zo dus een besparing teweeg kunnen brengen in hun engergie behoeft. En ik blijf bij mijn standpunt dat het niet geloof waardig is dat Eneco of Nuon of welke enegrie maatschapij daar blij mee is. Of tewel ze lopen inkomste mis, als mensen echt het besparen door zetten zeg maar.
Dus om dat te compenseren moet je dus een nieuw contract nemen van €3,50 per maand en dat is toch weer €42,- per jaar. Nou daar moet je echt goed je best voor doen om dan nog eens meer te gaan besparen dan €42 euro. Eind conclusie Eneco of Nuon of wie dan ook verdenen meer per jaar.
Reputatie 3
Badge
de Wattcher heb ik ook in gebruik (alleen stroom) maar kost volgens mij ook 80 euro als je deze moet kopen. ik kreeg hem gratis bij een bestelling uit de eneco shop. nu ook niet meer helaas.

klopt het dat je nu alleen dus gebruik kan maken van live stroomgebruik? dan heb je wat dat betreft niet echt een koopje gedaan. als gewone thermosstaat kan hij nog wel dienen hoop ik voor je.
Ja als een thermostaat kan hij gewoon dienen. Echter heeft deze een extra stroom adaptor ten opzichten van een honywel.
En ja ik zie nu wel realtime elekra verbruik. En gas eens per uur. maar ik kan dus niet zien wat ik verbruik achteraf. Als ik dus niet thuis ben of als ik slaap.

Nee ik heb nu via internet een bouwpakketje gekocht om de P1 poort uit te gaan lezen via een PC. En ik heb een ander gekocht om de RS232 poort aan een netwerk te hangen. Zodat ik hem via een webserver kan loggen en zo kan pushe naar mijn eigen site of iphone
als dat gaat lukken straks
Reputatie 3
Badge
Mijn buurman vroeg zich ook af of hij geen toon kon kopen zonder contract... ondanks de nadele die jij dan ook hebt. achteraf is het zonde om dan 120 euro neer te leggen.
Beste ArjanK,

Allereerst welkom op het forum
Het spijt me om te horen dat je tot op heden nog niet tevreden bent met Toon. Wij streven ernaar om in één bezoek een goed functionerende Toon te plaatsen bij onze klanten. Helaas is dat bij jouw niet gelukt. In de situatie die je beschrijft komt er zelfs voor de derde keer een monteur, ik kan me voorstellen dat dit niet voldoet aan je verwachtingen.

Graag horen we van je of Toon volgende week na het bezoek van de monteur goed functioneert.

Groet,

Folkert

Het probleem is eindelijk opgelost. Niet na de 4 bezoeken van de monteur, of door de nieuwe Toon, de nieuwe Meteradapter of door de nieuwe repeater die achtereen volgens door de verschillende monteurs geplaatst zijn. Er bleven storingen optreden tussen de meteradapter, de repeater en Toon.
Het is opgelost doorzelf te experimenteren.
Wat blijkt: de repeater was te ver van de meteradapter geplaatst.
De meteradapapter hangt tegen het plafond, buiten de meterkast. De repeater hing in dezelfde ruimte op 4 meter afstand van de meteradapter, ook tegen het plafond.
En die afstand is te ver. (!)
Nu hangt de repeater direct naast de meteradapter en Toon geeft alles correct weer!
het is leuk om nu Toon, na 4 maanden ploeteren en vele storingen, nu goed te zien werken.
Dat wilde ik net gaan voorstellen.
Ik heb mijn repeater (maisonnette woning) in de hal zitten ongeveer halverweg tussen de toon en de meter.
Het heeft niet zoveel met de afstand te maken maar meer met het singaal.
Z-wave (het protocol van het wifi singaal) is niet een heel sterk singaal omdat het bedacht is om doorgestuurd te worden van repeater naar repeater en zo uiteindelijk bij het goede apparaat te komen. Daardoor komt het vaak niet goed door je huis heen. Ik merk wel dat de zender in de repeater sterker is dan die van de meter van Toon.
Wat eneco doet is het singaal direct vanaf de meter naar toon sturen. Mijn huis is 11 jaar oud en zeer goed geisoleerd. Had precies het zelfde probleem in het begin.