storing communicatie meteradapter | Eneco Community

storing communicatie meteradapter

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

122 Reacties

Het probleem lijkt inmiddels verholpen. Meest waarschijnlijk veroorzaakt door een vodafone femtocell precies naast de repeater. Nadat deze ergens anders staat werkt alles probleemloos.
Reputatie 3
Badge
@bwbboot, check van dit vodafone ding de frequentie waarop hij uitzend. mogelijk bij toon het zelfde waardoor er idd storing is.
Ja dat heb ik al nagekeken. z-wave doet 868MHz. 3G (UMTS) doet 2100MHz. In die zin zou het niet op elkaar storen. Maar ze stonden ongeveer 50cm van elkaar. Als ik het vodafone kastje ernaast zet dan valt de communicatie weer weg. Vanavond nog getest.
Reputatie 3
Badge
Tja dat zal dan wel de oorzaak zijn. Fijn dat het snel op te lossen viel 
Heb steeds meer last van wegvallende communicatie. Meestal s nachts in het weekend (vrijdag zaterdag zondagnacht) en een paar keer op een avond.
vansyraks ook overdag. Geen verbruik meer (terwijl ik film zat te kijken en er dan genoeg aan verbruik is). Zowel gas als electriciteit lieten niets meer zien. Alleen Toon zelf had niets door. Metersdapter uit stroompunt gehaald en er weer in, toon had niet door dat die er uit was. 
Wel gaf hij toen aan dat de meters opnieuw ingesteld werden. Ff warm water laten lopen en na minuut of 5 werkte alles weer.

Maar het is wel irritant. En verbaasd me dat toon er zo laat achter komt dat de meters weg zijn. Vraag me ook af wat de metersdapter en Toon eraan doen om de boel te herstellen. Wachten ze gewoon af of reboot de metersdapter (wat weer kalibratie vergt wat s nachts bij geen verbruik een probleem kan zijn)
Reputatie 3
Badge
Weet je zeker dat de afstand tussen Toon en je adapters niet te groot is? Anders mogelijk een repeater instaleren.
Afstand is meter of 2,5-3 zijn. En hij werkt zo 2 weken goed en dan ineens niet meer. Dus zal niet de afstand zijn. 
Zo wel of als problemen aanhouden, verwacht ik dat eneco de repeater aanlevert. Alleen zal die dan bij de ketelmodule komen (verder geen stopcontacten in de gang), dus of dat veel helpt.....
Vertrouw de gasmeting nog steeds niet. Hij lijkt heel instabiel. Pakt de gasmeting laat op als ik begin met koken en dan schommelt hij steeds. Even een piek nasr 1000 liter en dan valt hij in stappen terug naar 0, terwijl er niets veranderd in gasverbruik door de gaspitten. eerder geef hij dan een wat hoger verbruik aan en bleef die redelijk constant.
Electriciteit lijkt wel gewoon goed te gaan. Als ik zin heb zal ik vanavond de gasmeter ff loshalen en er opnieuw opzetten. 
Reputatie 2
Badge +1
@Pkaak

Bedankt voor het melden van het probleem.
We gaan het onderzoeken, als ik meer weet laat ik je dat hier op het forum weten.
Reputatie 2
Badge +1
@Pkaak

Soms kan de meterkast/bekabeling het signaal van de meteradapter verstoren. Om dit probleem op te lossen kan je de meteradapter een meter verplaatsen in de meterkast, met behulp van bijvoorbeeld een stekkerdoos. Wil je testen of dit helpt?
Daarnaast ben ik nieuwsgierig of je nieuwe elektrische apparatuur hebt aangeschaft (die mogelijk de storing veroorzaakt).
Reputatie 3
Badge
@Joep,

Hier vandaag ook weer storing. Strop gaf hij weer maar bij gas een streepje. Toon was op dat moment wel verbonden. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Voor mij de 2e keer dat me adapter gereset moet worden maar is niet de bedoeling van Toon
Kijk ook eens naar mijn laatste reactie (woensdag 12 september 2012) in dit topic
https://forum.eneco.nl/thermostaat-toon-106/vastgelopen-meteradapter-4382/index3.html
Reputatie 3
Badge
Ik heb hem gelezen en je bedankt voor de mooie bijdrage. Super
Ik heb toon inmiddels een week en heb denk ik al 40 meldingen gehad

Storing geen communicatie met meteradapter
Storing opgelost.

Wat kan ik hier aan doen? Toon hangt in mijn woonkamer (1 hoog) en de meter zit beneden.
Is een repater een optie? en zo ja hoe regel ik dat?
Reputatie 3
Badge
Al geprobeerd de meteradapter te resetten (uit het stopcontact en dan 30 seconden stroomloos). Mogelijk helpt dit. Vanuit Tempus werd gezegd dat je toon stroomloos moest maken. Dan je meteradapter en dan deze na 1 a 2 minuten weer moest aansluiten. Werkt dit niet zou ik via eneco contact opnemen voor een repeater als dit door hun ook ondersteund wordt.
Ik heb hem gereset. Wacht het een dagje af. Morgen even kijken en anders bel ik wel naar de klanternservice. Dankjewel.
Reputatie 3
Badge
Tempus zegt dus wat anders dan het instructieboekje van toon. Althans een medewerker die hier bij mij aan de deur was. Volgens het boekje hoeft alleen de meteradapter gereset te worden. Zoals moderators ook zeggen is het ook niet de bedoeling toon steeds te resetten of stroomloos te maken. Laat even weten of je probleem opgelost is.
Vanmorgen toch maar even gebeld met de klanterservie want toon schakelde ook niet altijd mijn ketel aan.
Monteur (kende ik onderhoud ook mijn ketel.) Heeft er een repeater tussen gezet. Maar na het resetten leek het wel beter te gaan. Echter was dat nog geen dag.
Ik ga het weer even afwachten hou jullie op de hoogte. (repeater en monteur overigens gratis binnen de garantie :D)
Badge
Jacob.. stuur jij je ketel draadloos aan dan ? 
Reputatie 3
Badge
Toon wordt gevoed via de draden dus een repeater zou geen nu hebben volgens mij.
Nee ik heb het over de adapter die de meterstanden uitleest.
De fout met het aansturen van de ketel hebben we niet op kunnen lossen. Is waarschijnlijk een software fout.
Reputatie 3
Badge
Ik heb wat andere apparaten ernaast hangen en dit KUNNEN ook storingsgevoellig zijn. Met mijn meteradapter heb ik daarom ook tests uitgevoerd met complete stroomstop op deze apparaten. Lamp naast mijn modem zorgt voor 75 procent minder draadloos internetsignaal als deze lamp aanstaat. De meters zijn soms erg gevoellig voor storing. Hangt bij jou niets in de buurt?

meteradaper in de meterkast een halve meter verplaatsen kan ook helpen.
Ik word een beetje moedeloos van Toon met zijn communicatiestoringen.
Het bekende patroon: storing in de communicatie met de meteradapter en er wordt geen verbruik weergegeven (streepjes op ---)
De stekker eruit en erin lost het probleem even op. Soms geeft Toon aan dat er geen verbinding is met de meteradapter, vaak ook niet.
Tempus heeft vervolgens de meteradapter en ook Toon zelf vervangen. Dat ging enkele weken goed, vervolgens weer regelmatig deze storing, zonder enig aanwijsbare oorzaak
Tempus weer langs geweest en toen hebben we verschillende opstelling van de repeater geprobeerd.
Vervolgens heb ik zoveel mogelijk de aanwijzingen van Toon Eenco opgevolgd, dwz de meteradapter zelf heb ik buiten de meterkast hoog tegen het plafond kunnen plaatsen, zover weg als de snoertjes het toelaten. De repeater zit in dezelfde ruimte op een paar meter afstand ook tegen het plafond. Geen enkele andere storingsbron in de buurt.

Ook dat ging weer enkele weken goed. Totdat er weer een storing was, de verbruikswaarden werden op Toon niet zichtbaar (liggende streepjes bij verbruik)
In het menu-systeem gaf Toon wel dat er zowel verbinding was met zowel de meteradapater als met de repeater.
Vervolgens heb ik een aantel keren op het knopje op de repeater gedrukt en gelijk gaf Toon weer het verbruik weer. Ook dit patroon heeft zich een aantal keren binnen een week herhaald en ik kwam tot de conclusie dat, nu Toon zelf en de meteradapter al vervangen zijn, de repeater wellicht de boosdoener is.
Tempus gebeld en die komen volgende week.

Vanmiddag kwam ik thuis en weer geen verbruik op Toon te zien. Echter, nu gaf Toon zelf aan dat er geen verbinding was met de meteradapter. Het alleen resetten van de repeater was nu onvoldoende, heb de meter adapater vervolgens gereset. Na het inregelen van de sensoren doet Toon het nu weer (eventjes).

Bij de verschillende storingen heb ik uiteraard ook Toon zelf gereset, ook dit gaf een geen oplossing.

Kortom, ik ben tot op heden knap ontvreden met Toon. Het functioneert niet goed en nu moet Tempus voor de 3e keer langs komen (en ik vrij van mijn werk nemen).
Ik vraag me echt af of dit product niet te vroeg op de markt gebracht is. Dit soort (herhalende) fouten mogen toch niet voorkomen.

Een - ontevreden- Toon klant
Reputatie 3
Badge
Streepjes op je toon wil niet zeggen dat hij niets registreerd. Dit zou namelijk ook een bug zijn in de softwareversie van nu. Kan je nachecken hoevaak je echt geen verbinding hebt gehad tussen toon en de meteradapter.
Reputatie 7
Badge +6
@Jakob

Ik ben benieuwd hoe het nu gaat met het weergeven van je verbruik. Mocht dat nog steeds problemen geven dan kan het helpen om je meteradapter te verplaatsen door middel van een verlengsnoer zoals Jeroen aangeeft.