storing communicatie meteradapter | Eneco Community

storing communicatie meteradapter


  • Komt hier vaker (level 8)
  • 17 reacties
Sinds woensdag 1 augustus is bij ons de Toon geplaatst, en alles werkte tot gisteren eigenlijk vlekkeloos.
Gisteren viel me op toen ik op de Toon naar het verbruik wilde kijken, er bij het stroomverbruik op het beginscherm alleen een streepje stond, en even later kwam het verbruik wél tevoorschijn.

Zag ook dat ik een stuk of 8 nieuwe berichten had in Toon, en de berichten waren allemaal in de trend van: "Storing communicatie meteradapter met Toon", en "Storing communicatie meteradapter met Toon verholpen". (zonder dat ik er zelf iets aan had gedaan om de storing te verhelpen)

Vandaag even de adapter uit het stopcontact verwijderd bij de meters, en er weer ingedaan, maar helaas, hetzelfde probleem blijft zich voordoen.

Als ik de grafiek van het stroomverbruik bekijk, zie ik tussen het verbruik door dan ook allemaal blanco gedeeltes zitten. (De grafiek wordt dus elke keer onderbroken)
Blijf het vreemd vinden dat de eerste twee dagen dit alllemaal wél goed werkt, maar na die twee dagen haperingen vertoont.

Zijn er meer mensen bij wie dit voorkomt, en is er wellicht een moderator die een tip kan geven over wat dit kan veroorzaken en wellicht te verhelpen?

(PS: wij hebben slimme meters, dus geen sensoren)

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

122 Reacties

Badge
Hoi Congo,

Afstand meteradapter naar de Toon is niet te groot?

Gr.
Thierry
Reputatie 3
Badge
Wat twijland roept zou goed mogelijk kunnen zijn, maar ik kan in de boekjes hier niets over terugvinden. WiFi verbinding staat hier helemaal buiten. Daarin hoef je geen oorzaak in te zoeken. Voor de koppeling is een maximale 2 meter genoemd maar daarna staat volgens mij niets vermeld over maximale afstand toch? Mogelijk iets over het hoofd gezien.
@twijland en Jeroen,

Sorry voor de wat late reactie.

De afstand is zeker niet te groot.
Het 'probleem' heeft zich twee dagen voorgedaan, en de laatste twee dagen geen last meer van gehad.
Hoop dat het zo blijft in ieder geval 😉
Reputatie 7
Badge +6
@Congo

Goed om te horen dat het nu weer werkt. Wanneer het probleem zich nogmaals voordoet dan horen we het graag zodat we naar een oplossing kunnen zoeken!
Reputatie 3
Badge
@folkert zijn er nu veel mensen die met opstartproblemen zitten mbt toon? Technisch gezien en kon dit vaak worden opgelost.
Reputatie 7
Badge +6
@Jeroen

Er zijn weinig opstartproblemen met Toon. De klanten met (opstart)problemen hebben we in de meeste gevallen met één telefoontje kunnen helpen.
Reputatie 3
Badge
gelukkig maar. is voor eneco een goede start van een mooi product. laat meer mensen volgen zodat jullie ook veel blijven ontwikkelen.
@Folkert

had van mijn vriendin vernomen dat je gisteren had gebeld, maar was er helaas niet. Maar in ieder geval ontzettend bedankt voor de moeite natuurlijk.
Het probleem heeft zich inderdaad niet meer voorgedaan, mocht het terugkeren, dan zal ik je dat natuurlijk laten weten!
Vandaag gaf de Toon gasverbruik aan terwijl er niks verbruikt werd.
Volgens handleiding alle stappen doorlopen om het systeem opnieuw in te stellen.
Niks lukt, groene led op de adapter blijft branden en de blauwe led op de sensor blijft knipperen.
Goed balen dus, ik heb dit nu al een paar keer gehad maar steeds kreeg ik het systeem weer werkend.
Nu niet dus.

Elektriciteit meting werkt goed.

Positief is dat ik dit per email gemeld heb bij Eneco en binnen een paar uur werd ik gebeld voor het maken van een afspraak voor een monteur.

Afwachten hoe dit gaat aflopen.
Reputatie 3
Badge
@resp? Maak jij gebruik van een oude meter (spiegeltje) om slimme meter? Wanneer je niets verbruikt zou Toon niets mogen aangeven maar mogelijk zat je spiegeltje op de grens waardoor hij toch iets aangaf. Laat de monteur lekker zijn werk doen. Houdt wel Toon nog even in de gaten. Mogelijk was het een indenticieel probleem.
Hoi

Ik heb ook sinds woensdag Toon en sinds 2 dagen valt de registratie van electra weg en blijft hij staan op 1 kw. Dit gebeurde om 3 uur 's nachts. Na de stekker eruit halen in de meterkast pakt hij alles wel weer op maar hoop niet dat dit blijft gebeuren. Vanmorgen moest ik dit wel 3 x resetten. Je ziet dan het verbruik teruglopen tot bijna niks en blijft zo staan. Zo is mijn verbruik niet actueel.
Reputatie 3
Badge
@debs_v,

Welkom op dit forum. Heb je Toon nu meerdere malen moeten resetten (meteradapter) of pas 1 keer. Wanneer het bij 1x blijft zou ik he goed in de gaten houden. Anders even bellen met Eneco.

Wat te doen bij een storing?

Sommige storingen kunt u eenvoudig zelf oplossen door een paar zaken te controleren. Raadpleeg daarom bij een storing altijd eerst de handige probleemoplossingstabel.
Staat uw storing of vraag er niet in, sla dan de handleiding erop na.
Geeft de display een storing in de CV-ketel aan, raadpleeg dan de CV-ketel handleiding.
Kunt u de storing niet zelf oplossen neem dan contact op met de Supportdesk Toon van Eneco.
U bereikt onze medewerkers via 0900 - 235 3632, maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur (lokaal tarief).*
Heb al verschillende keren gereset. Nu vandaag kwam ik er achter dat de lezer op de meter niet goed blijft zitten. Als ik m een weer even vastduwt dan leest ie weer even goed. na een half uur weer. nu heb ik m vastgezet met een plakbandje. Provisorisch ik weet t maar dat heb je met vrouwen he Whahaha.
Morgen Eneco idd ff bellen want dit schiet natuurlijk niet op.

Bedankt voor je reactie!
Reputatie 3
Badge
Ik had extra kleefstrips in het doosje van Toon zitten maar mogelijk komen die uit een 2e toon die gebruikt moest worden. Je zou mogelijk zelf de strip kunnen vervangen?
Dat de meter keer op keer uitviel was idd te wijten aan de sensor die niet goed bleef zitten.

Met het plakband is hij de hele nacht door blijven meten. Hehe.

Dat was dus het euvel bij ons.
Reputatie 3
Badge
Vraag even paar nieuw plakstrips via Eneco op, ben je geholpen. Als een monteur in de buurt kan zijn op een dag is de montage door hun mogelijk helemaal fijn dan weet je zeker dat hij goed meet.
Hier ook storing met de communicatie tussen de meter adapter <-> repeater <-> Toon. Nu al twee dagen achter elkaar  met regelmaat geen communicatie waardoor het stroom en gas verbruik niet wordt doorgegeven. Het helpt om de repeater of de meteradapter even uit en aan te zetten. Het vreemde is dat de Toon wel aangeeft dat de repeater en meter adapter verbonden zijn. Maar Toon ontvangt geen informatie. Er zijn geen foutmeldingen bij berichten terug te vinden.

Tips?
Reputatie 3
Badge
Als hij wel verbonden is, krijg je dan redelijk naukeurige verbruik binnen? of is hier ook een twijfel in?
Nee er komt geen verbruiks informatie binnen totdat ik de repeater/meteradapter uit en aan heb gezet. Vannacht geen informatie gehad en dan is de grafiek helemaal vlak. Na uit/aan zetten weer even informatie. Daarna helemaal geen grafiek informatie meer totdat e.e.a. weer uit/aan is gezet.

http://img684.imageshack.us/img684/9862/20120817122903.jpg

Gisteren vergelijkbare situatie tussen 05:00 en 08:30. Rond die tijd de repeater/meter adapter uit/aan gezet.

http://img528.imageshack.us/img528/5997/20120817125221.jpg
Reputatie 3
Badge
Ik zie een stuk (foto 1) waarbij je gas en stroom rond de 350 zit??? Dat lijkt me ook al niet kloppen. Verder een stuk zoals je aangeeft helemaal blanco. Dus en meet hij niet goed en soms helemaal niet. Ik zou toch gaan voor een nieuwe meteradapter.
Reputatie 3
Badge
Hoe krijg jij meterstand 1 en 2 in je Toon zichtbaar? (off topic vraagje)
Reputatie 3
Badge
De meterstanden (gas & electra) krijg je te zien bij het gebruik van slimme meters.
vannacht wederom helemaal geen communicatie. Ik ga de boel eens resetten en kijken of het zonder repeater nu wel gaat. @Jeroen, hoe kom ik aan zo'n nieuwe meteradapter?

http://img266.imageshack.us/img266/1394/20120818100707.jpg
Reputatie 3
Badge
Nieuwe meteradapter zal via een monteur moeten komen. Bel via Eneco het instalatiebedrijf die je Toon heeft geinstalleerd. Zowiezo zat er een x aantal maanden garantie op de instalatie.
Reputatie 3
Badge
@hmay, bedankt. die heb ik dus niet. jammer.