Storing adapter gasmeter | Eneco Community

Storing adapter gasmeter

• 14 oktober 2013
  • 64 reacties
  • 2330 Bekeken

Reputatie 4
Badge
Ik krijg al sinds een dag of 2 de melding dat er een storing is met de adapter/module van de gasmeter. Deze heb ik van het stroom gehaald en alles werkte daarna weer even. Paar uur later kreeg ik weer de melding en heb de module ontkoppeld en opnieuw gekoppeld/hersteld. Alles werkte weer en na een paar uur kreeg ik weer een storings melding. Dit alleen met het gas, stroom werkt goed op dezelfde module. Toon ook al een paar keer opnieuw opgestart.

Het lichtje van de sensor zelf gaat dan heel langzaam aan en uit, terwijl hij op de module zelf niet meer knippert. Stroom nog wel.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

64 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@Toontjelager

Deze melding krijg je wanneer er 2 uur lang geen gas gemeten is terwijl Toon wel een stookopdracht geeft, dit kan er op wijzen dat de sensor niet goed zit. Heb je dit gecontroleerd?
Reputatie 4
Badge
Hoi Folkert, bedankt voor je reactie. Ik had al gekeken of hij er nog goed opzat, en hij zat er nog goed op.

Ik heb gisteren de module weer opnieuw gekoppeld en toon herstart en tot nu toe de melding niet meer gehad.
Ik wacht even geduldig af.
Badge
Ik heb dit sinds vandaag ook opeens .. Vreemd, werkt al 10 maanden probleemloos ....wat heb je precies gedaan om probleem op te lossen? Opnieuw gekoppeld. Hoe doe je dat?

iemand enig idee hoe dit kan komen, situatie is niet gewijzigd en na 10 maanden opeens een storing .
Badge
Beetje de adapter op de energiemeter "bewogen" , stroom van de sensor eraf en stroom weer erop. Lijkt nu weer te werken ....
Soms kunnen de aansluitpennen van de adapter in ket stopcontact wat slecht contact maken; als dat met bewegen wordt op gelost, zou ik het stopcontact niet vertrouwen en vervangen.

Komt de storing nog eens voor kan je ook rigoreus de adapter in Toon verwijderen in menu/systeem en dan de verdere opdrachten op de Toon volgen voor opnieuw aanmelding.

Uiteraard ook meteen de adapter stroomloos maken.
Reputatie 4
Badge
En gisteravond was het weer zo ver. Kreeg weer een melding dat er storing was. Na toon opnieuw opgestart te hebben werkte het weer. Even de warm water kraan aan en toon gaf alles netjes weer. Wat mij te denken geeft is dat de sensor gewoon goed zit.
Reputatie 4
Badge
Hoi Folkert, heb je nog andere ideeen? Het is een terug keerdend probleem.
Badge
Aan deze kant hetzelfde probleem en dezelfde oplossing, nu al 3keer gebeurt in de laatste 2 weken.. daardoor ook een grijs vlak op de grafiek ( geen gegevens) waardoor mijn week en maand en jaar cumulatief ook naar de filisteinen is. Ben niet blij.
Hiervoor probleemloos gebruik gehad, en nu zou plotseling de adapter verkeerd hangen?
Echt niet, het probleem lijkt zich voor te doen als er wat langere tijd geen gas is gebruikt..
Hoi Hans,

Er is een een fix aangekondigd, dus nog even geduld.
Wie weet vanmiddag.....................
Heb je mijn bericht in de huiskamer nog gelezen?
Badge
Er is een fix aangekondigt, dus het is eerder een software probleem dan een hardware probleem? Ben benieuwd, bij mij is het tot op heden slechts een keer gebeurd. Inderdaad wel vervelend, het maakt de weergave onvolledig en dat is jammer.
Inderdaad; het is de software die de hardware aanstuurt en kennelijk hebben ze ontdekt, dat dat aangepast moet worden.
Sommige hebben het 1 keer; dan een heeel lange tijd niets en dan gebeurt het weer een keer.
Afgelopen dagen heb ik beide kruizen/uiroeptekens weer gezien; die van de WiFi en van de adapter...................
Reputatie 3
Badge +1
Hier ook een Wifi kruis van gisterenavond tot ongeveer een uur geleden, alles werkte gewoon wel goed.
Bij opvragen Menu > instellingen bleef ongeveer een 30 á 40 seconden de zandloper met Even Wachten in beeld (erg lang maar vermoedelijk hersteld ie dan wat) waarna het kruis weer weg was.
Niet zo problematisch daar wel alles werkt, dus wachten we op een update.
Ik vermoed zelf dat de nieuwe storingsmodule te scherp is afgesteld. 
Want sinds die module  doet de problematiek zich voor. 
Wij hebben hetzelfde probleem. Regelmatig zijn er grijze vlakken te zien in de grafiek van het gasverbruik. Het probleem lijkt op te treden op het moment dat er een tijd geen gas wordt verbruikt. Echter niet altijd, dat maakt het probleem een beetje vreemd. Soms werkt ie dagen weer goed en dan ineens zie je weer 5 grijze vlakken per dag. Een update zal dit misschien oplossen, ik lees hier dat deze mogelijk op komst is? Hopelijk wordt dit snel opgelost, want anders loopt heel je historie in de soep.
Heb je wel de adapter al een keer gereset?
Diverse keren de stroom van de plaksensor gehaald en  een aantal keren de stroom van de adapter gehaald voor een seconde of 10. Het probleem keert weer terug.
Dan zou ik toch ook nog even kiezen voor verwijdering uit Toon van de adapter en tegelijkertijd stroomloos maken van de adapter. 
Toon leid je vervolgens dan weer hoe je de adapter weer kunt aanmelden. 
Er zijn meerdere hier die er baat bij hadden. 
Adapter verwijderd uit Toon en weer aangemeld. Super eenvoudig. Sensoren worden nu ingeregeld. Even geduld dus nog, morgen kijken of het beter is. Bedankt voor de tip.
De zg grijze vlakken zullen m.i. gewoon nu wegblijven. Uiteraard kan je wel eens een roos kruis krijgen, maar dat is vrijwel altijd zeer tijdelijk en daar komt een fix voor als het goed is..............
Niet opletten hoeveel blauwe sterren er staan; duurt 24 uur het inleren.
Je kan voor de zekerheid Toon ook nog even een softreset geven als er te lang "ingeregeld" blijft staan!

Laat je morgen nog even weten, hoe de adapter nu reageert?
Reputatie 4
Badge
Er is een fix aangekondigt, dus het is eerder een software probleem dan een hardware probleem? .Toch wel jammer dat de rest dat niet weet.
Adapter verwijderd uit Toon en weer aangemeld. Super eenvoudig. Sensoren worden nu ingeregeld. Even geduld dus nog, morgen kijken of het beter is. Bedankt voor de tip.

En hoe is de weergave nu?
Helaas weer een grijs vlak. Alleen 's nachts. Bij het opstarten van het programma geen grijs vlak meer. Dus tijdens verwarmen lijkt er geen probleem te zijn alleen op rustige momenten.
Als het beperkt blijft tot de uren dat er geen gas verbruikt wordt kan ik er mee leven, maar toch baal ik dat dit toch gebeurd.
Dan heb je m.i. zelf het maximale eraan gedaan voor oplossing van je probleem.
Als je het nu verder laat rusten kan je afwachten op de aangekondigde fix, wat ik al meermalen heb gepost hier op het forum!
Maar je kan ook je probleem nog even door Eneco laten beoordelen, want eigenlijk vertrouw ik jouw adapter niet.
Wellicht dat ze die tussendoor even laten vervangen.
Afgelopen 24 uur geen grijze vlakken meer gehad. Maar ik ben nog voorzichtig, want eerder gebeurde dat ook wel eens. Ik heb gebeld met Eneco. Een adapter opsturen of alleen een sensor doen ze niet, maar er kan wel een monteur langs komen. Wel heel aardig natuurlijk, maar ik stelde voor dat het opsturen van een adapter of sensor goedkoper is dan een monteur langs sturen. Maar nee, er komt een monteur. Ze denken dat het aan de sensor ligt en niet aan de adapter, omdat het stroomverbruik wel goed wordt gemeten. Ik heb trouwens gewoon een ouderwetse analoge gasmeter. Maar zelf denk ik dat het eventueel wel aan de adapter zou kunnen liggen en niet aan de sensor, want tijdens gasverbruik wordt wel goed gemeten, dus ligt het probleem bij de momenten waar geen gas wordt verbruikt. De stroommeter loopt namelijk continue. Ik wacht nu op een telefoontje om een afspraak te maken.
Overigens wisten ze niks over een fix... geeft weer te denken.
Badge
De fix (2.5.18) komt vandaag beschikbaar. Zie andere thread.