Stookgedrag Toon | Eneco Community
vraag

Stookgedrag Toon

Reputatie 5
Badge +6
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 523 reacties
Hoi,

Ik had met mijn oude verwarming, altijd het probleem, dat Toon blijft doorstoken, ook als de ingestelde temperatuur behaald is.

Nu had ik gehoopt dat met mijn nieuwe verwarming (Remeha Avanta) dat dit probleem opgelost zou zijn.

Dit is helaas niet het geval.

Het enige wat ik nu kan doen is, laten stoken tot zeg maar 22 graden, dan op 20 graden zetten als dit bereikt is. Dan stopt Toon met stoken. Maar na 2 uur moet ik hem weer laten stoken om weer op 22 graden te komen.

Wat kan ik doen dat Toon niet de gehele dag stookt, terwijl het al de gewenste temperatuur is.

48 Reacties

Nu met de nieuwe CV is Toon OpenTherm aangesloten?
Heb je bij deze CV ook naar de aanvoertemperatuur gekeken?
Want 2 grd overschoot is wel erg veel.

Ik zou zelfs dan aan Eneco vragen het inleer proces opnieuw te starten.
Reputatie 5
Badge +6
Beide waren/zijn met Openterm.

Aanvoer temp = 80 graden Handmatig, heb er 60 van gemaakt, zou dit moeten helpen?
Daar zou ik maar eens mee beginnen, want 80 grd is natuurlijk zinloos.
Reputatie 5
Badge +6
Dankje, zal eens in de gate houden.

Hij blijft dus stoken tot het water 80 graden is in de radiatoren?
En dat kost meer moeite dan 60 graden
Nou niet zo zeer 80 grd in de radiatoren, maar je CV blijft opwarmen tot die temperatuur is bereikt en Toon uiteraard warmte vraagt.

Gewoon dit even uitproberen.
Geeft altijd minder overschoot; je CV gaat dan mooi moduleren en het zou minder gasverbruik opleveren.

Als de buitentemperatuur overdag rond de 20 grd zit dan stook ik zelfs met maar 50 grd.
Reputatie 5
Badge +6
Dankje voor de tips, hopelijk scheelt het?
Juan wrote:

Dankje voor de tips, hopelijk scheelt het?

Graag gedaan Juan!
De overshoot moet mi veel minder worden.
Zie het gewoon even aan.
Reputatie 5
Badge +6
Uitgeprobeerd, 1ste dag leek het te helpen, maar Toon blijft stoken ook als de ingestelde temperatuur bereikt is.

Tevens nu de tips van VC Thermosstaat doorgevoerd
Type huis 19 graden overdag 15 graden in de nacht.
Ook nu blijft hetzelfde.
Toon blijft stoken, staat nu al 2 uur op 19 graden, maar stopt niet met stoken.
Tevens Radiator folie nu achter de verwarming gedaan, kijken of dat helpt.. maar ook dat lijkt niet te helpen.

Iemand nog enig idee waarom Toon niet stopt met stoken? (klein vlammetje, en ik hoor de verwarming ook stoken)
Is Je CV niet gewoon aan het moduleren en pompt je CV het warme water rond?
Er hoeft geen gas gebruikt te worden op zo’n moment kan je het controleren door je slimme gasmeter even te checken.
Reputatie 5
Badge +6
Ik zal eens kijken, want is het kleine vlammetje dan moduleren?
Reputatie 7
Badge +8
Juan wrote:

Kleine vlammetje blijf bij mij ook staan, als mij ketel een 0Y code aan geeft.. Ketel verbruik dan geen Gas, maar Toon ziet het wel als verwarmen.. 😉
Reputatie 5
Badge +6
Mijn stand is hoger dan 10 minuten geleden, op de gasmeter.

Ik zou het dan ook nog aan een code op CV moeten zien?
Juan wrote:

Bij mij met de Intergas wel.
Het kleine vlammetje is alleen een bewijs dat je CV in bedrijf is.
Nogmaals kijk naar je gasmeter en je hebt het bewijs.
Bij mij staat op de Intergas dan code 1 = temperatuur bereikt.
Hier had ik de laatste dagen van 2017 tot gistermorgen ook weer last van het doorstoken.

Een tijdelijke aanpassing in het programma, of handmatig hoger zetten lijdt er vaak toe dat toon uit zijn ritme gaat lopen.

Hier met mijn intergas net als @Brandje gaat hij vaak naar code 1

@Juan je kunt er vanuit gaan dat het bij een inleerproces hoort, en dat het na enkele dagen zich langzaam weer hersteld.

Hier heb ik een correctie van +0,5 gr

Het gaat er hier om het proces te versnellen, en dat kun je doen door een + correctie, en vervolgens een ketelreset. Werkt hier altijd
Reputatie 5
Badge +6
Wat ik al zei, de gasstand is dus hoger dan nu 15 minuten geleden.
Maar ik zal eens kijken of ik een code kan vinden op mijn Remeha
Kijk het gaat er wel dan om, hoe veel hoger.
1000 ltr = 1 m³ en kost €0,60
Ik schat in bij jou enkele liters dus, dat is niet erg tijdens het moduleren.

Bij mij zie ik de temperatuur van het aanvoerwater iets dalen, meestal rond de 43 grd en dan zie ik de code 1, weer wijzigen in code 5, en wordt er een klein beetje bij verwarmd.
Dat kost slechts enkele liters gas en dat gaat zo steeds door.

Ik zit nu vandaag om 14:30 uur op 1,72 m³ gasverbruik; de CV is om 09:02 uur aangeslagen om tot 18,5 grd adaptief te verwarmen en Triggi schaalt dat gedurende de dag op naar 19,5 grd in 2 stapjes.

Uiteraard kan dat geflatteerd zijn, want ik weet niet wanneer het uurtje achteraf gas er nog bij komt.
Reputatie 5
Badge +6
Vanaf 9:15 gestookt op 19 graden. Verbruik nu 1,76m3. Maar dit loopt door de update frequentie wat achter.
Kijk! Ik bedoel maar!
Dus ik zeg: niets aan de hand.

Bij jou pakt je CV ook af en toe een paar litertjes gas en gaat rustig door met moduleren en rond pompen.
Dus zie je een klein vlammetje, dan is je CV in bedrijf, maar gasverbruik is dus dan niet vanzelfsprekend.
Hoi @Juan

Het meest recente gasverbruik (1,91 m3) is net binnen gekomen:

Brandje wrote:

Hoi @Juan

Het meest recente gasverbruik (1,91 m3) is net binnen gekomen:

Dus een verbruik van 190 liter gas. ??
Kijk dat bedoelde ik dus.
Reputatie 5
Badge +6
2.12m3
Niets om je zorgen dus over te maken.
Bij ons is de CV van 13:00 tot 14:15 uur ivm boodschappen op uit geweest.
Anders waren wij ook op de stand denk ik terecht gekomen.
Reputatie 5
Badge +6
Aan jou grafiek te zien is 4,5 m3 normaal op een dag als deze.

Echter zijn we vaak weg. En staat de thermostaat op 15,5.

Ik zit nu tussen 1 en 3,5 m3 per dag.

Wij stoken ongeveer 21 graden, zodra we thuiskomen tot ongeveer 20:30, vanaf 17:30 a 18:00. Licht er aan hoelaat we thuis komen.

Dus vraag mij af of we “besparen” op deze manier.

Toon zal wel rood blijven bij VC
In dat geval zou je kunnen proberen of je 20 grd nog aangenaam vindt.
Want ik vind 21 grd wel hoog.
Wij voeren het max tot 20 grd op, als het bv overdag gaat vriezen.
Hier staat de cv gedurende 13 uur aan waarbij er eerst 19 graden staat ingesteld tot aan de avond daarna op 19.5

De cv staat het grootste gedeelte van het jaar op een aanvoer van 60gr. (40-43gr)

Toon is afgeregeld waarbij de ruimtes waar ik het meest ben/zit op gevoeltemperatuur aangenaam is.

20 gr staat hij zelden, alleen als het leerproces iets buiten zijn boekje gaat, of als het een paar graden vriest.

Vorig jaar zat ik op een jaarverbruik van 386m3 en met nog 7wkn te gaan zit ik nu op 184m3

Tot nu toe 0,73.m3 verbruik

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen