Status verbruik geeft sinds enige tijd extreem hoger verbruik dan ingeschat. | Eneco Community
beantwoord

Status verbruik geeft sinds enige tijd extreem hoger verbruik dan ingeschat.

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik kijk met dit warme weer al een aantal weken niet meer naar Toon, omdat er niet gestookt wordt en de dagen lang zijn.
Enkele dagen geleden keek ik weer eens op het display van Toon en omdat er deze keer geen duimpje omhoog stond keek ik eens bij “Status Verbruik”. Deze status lijkt mij behoorlijk van slag. Er wordt zowel een extreem hoger verbruik van gas als elektra weergegeven. Het ingeschatte totaal verbuik tot 14 juli is €22, maar er wordt aangegeven dat ik €311 meer heb verbruikt.
€194 meer stroom verbruikt en €117 meer gas. Dit kan volgens mij niet kloppen.
Ik heb Toon via het menu al herstart, maar hij blijft vreemde waarden weergeven.
Wat kan hier aan de hand zijn?
Softwareversie: 4.16.8
Firmware ketelmodule 37
Als ik naar de grafieken kijk, lijkt het erop dat Toon tussen week 10 (1 maart) en week 26 (4 juli) geen verbruik heeft geregistreerd.
icon

Beste antwoord door Brandje 14 juli 2018, 17:08

Dan is dat laatste de reden.
Want als het verbruik dan weer wel geregistreerd wordt dan wordt het achterstallige verbruik op 1 dag op je Toon®️ gemeld en zodoende ingehaald.
In jouw geval 16 weken, de status loopt over 1 maand steeds dus ik verwacht dat in de maand augustus de zaak pas weer normaal zal zijn.
Bekijk origineel

13 Reacties

Dan is dat laatste de reden.
Want als het verbruik dan weer wel geregistreerd wordt dan wordt het achterstallige verbruik op 1 dag op je Toon®️ gemeld en zodoende ingehaald.
In jouw geval 16 weken, de status loopt over 1 maand steeds dus ik verwacht dat in de maand augustus de zaak pas weer normaal zal zijn.
Reputatie 3
Badge
Waarom wordt er door Toon of Eneco dan geen melding gegeven dat er door Toon geen verbruik is geregistreerd? Als ik naar het verbruiksoverzicht bij Eneco kijk zie ik dat er wel dagelijks meterstanden zijn doorgegeven. Ook heb ik niet gemerkt dat Toon offline zou zijn geweest. Regelmatig bekijken wij het weer op de Toon display.
Is er een storing geweest tussen Toon en Eneco waardoor de meterstanden tussen 1 maart en 4 juli niet zijn vastgelegd in Toon maar wel bij Eneco? Een bug?
Eneco kan de storing zo als bij jou niet weten.
Toon maakt immers rechtstreeks contact via de P1 poort met je eigen stroommeter om het verbruik stroom en gas bijna realtime op te halen.
De data (meterstanden dus), die Eneco ontvangt via je Netwerkbeheerder wordt draadloos uitgelezen op een totaal andere wijze.

Toon is niet offline, want dat zou je meteen opvallen, maar je meteradapter in de meterkast is vrijwel altijd de schuldige; even stroomloos maken lost dat vrijwel altijd op; soms blijft Toon zelf even hangen en bevriest het getoonde verbruik en een simpele installatie nieuwe software zorgt dan dat de zaak weer wordt verfrist.

Ik zou dan ook de komende tijd het opgehaalde verbruik op Toon wat scherper in de gaten houden, want er kan natuurlijk meer aan de hand zijn.😉
Reputatie 3
Badge
Dat Eneco de meterstanden op een andere manier verkrijgt wist ik niet. Ik was altijd in de veronderstelling dat de meterstanden via Toon werden uitgelezen en via de internetverbinding van Toon aan Eneco werden doorgegeven. Als Eneco wel de juiste (dag)meterstanden heeft, moet het toch ook mogelijk zijn om de ontbrekende data in Toon te synchroniseren?
Verder vind ik het een functionele tekortkoming dat Toon en/of de Toon app geen melding geeft als er een of meer dagen achtereen geen verbruik wordt geregistreerd. Toon zou dit op zijn minst moeten kunnen signaleren. Wie geeft dit door aan de makers van Toon (Quby)?
Dat Eneco de meterstanden op een andere manier verkrijgt wist ik niet. Ik was altijd in de veronderstelling dat de meterstanden via Toon werden uitgelezen en via de internetverbinding van Toon aan Eneco werden doorgegeven. Als Eneco wel de juiste (dag)meterstanden heeft, moet het toch ook mogelijk zijn om de ontbrekende data in Toon te synchroniseren?

Helaas dat kan niet ivm de koppelingskeuze die op Toon®️ is gemaakt. Bij Toon®️ gaat het immers om het realtime verbruik; dan heb je verder niets aan meterstanden, die maar 1 keer per dag worden verzamelt.
Er zijn zat energiegebruikers die geen Toon®️ hebben.
Wel heeft de synchronisatie plaats gevonden, zoals ik eerder heb uitgelegd, want de achterstand is toch ingelopen? Dat is dan wel weer het voordeel van Slimme Energiemeters.
Helaas loopt dat over 16 weken én daardoor over enkele maanden heen. Maar een juiste verdeling is achteraf niet mogelijk.

Wellicht heb je pas kort Toon®️ voorzien van een software update, want enige versies geleden is Toon®️ voorzien van een notificatiebalk waar de meeste storingen en andere info wordt gemeld.

Zoals ik al zei, probeer de komende tijd wat gerichter naar Toon®️ te kijken; een probleem in bv stroomverbruik valt immers meteen op.
Reputatie 7
Badge +9
Ik ben nogal IT technische aangelegd, maar dit probleem heb ik kunnen opvangen met mij Raspberry Pi in samenwerking met Toon en Domoticz.

Elke dag om 0:00 worden de tegels Stroom en Gas gereset, als dat niet gebeurd bij mij, zal Pi doormiddel van een Telegram berichtje dat laten weten.
Uiteraard zit er een dubbele check in. Hij kijk of het kWh dag oploop, als dat zo is, doet die niets.
Reputatie 3
Badge
Ik vraag mij af of zoiets ook mogelijk is met Olisto. Wellicht is er een trigg denkbaar die kan signaleren of er dagelijks gebruik is geweest. Zo niet, dan een melding.
Reputatie 7
Badge +9
Ik vraag mij af of zoiets ook mogelijk is met Olisto. Wellicht is er een trigg denkbaar die kan signaleren of er dagelijks gebruik is geweest. Zo niet, dan een melding.

Olisto word lastig, Toon API waar Olisto gebruik van maak, geef dit namelijk niet door.
Reputatie 4
Badge +2
Bij mij is het net andersom
Bij mij zijn op 11 juli slimme meters geplaatst, mijn ingeschat verbruik voor de maand juli is € 64, voor de maand juli heb nu al een besparing van € 50 bereikt op electriciteit en gas..
Ik denk dat dit komt omdat de slimme meters uiteraard op 0 beginnen en daar naar de berekening volgt, dus de meterstanden van 1 tot 11 juli met analoge meters worden in de berekening niet meegenomen.
Is hier wat aan te doen?

Groet Ger
Hoi Ger,

In de maand waarin je slimme meters zijn geplaatst moet die als status als verloren worden beschouwd. ?
Er zijn geen mogelijkheden om dat achteraf in Toon®️ recht te “breien”
Pas op 2 augustus kan je weer op Toon®️ vertrouwen.
Reputatie 4
Badge +2
Hoi Brandje,

Bedankt voor je antwoord, duidelijk.
Ik dacht het al dat dit moeilijk te regelen was.
Op naar de maand augustus.

Groet Ger
Hoi Ger,

Graag gedaan. ?
Gelukkig voor jou zitten we nu bijna aan het eind van juli. Nog ff en de zaak is weer genormaliseerd op Toon®️.?
Hallo,
Ik zocht in dit forum op "synchroniseren" en kwam in deze pijnlijk herkenbare thread terecht.
Dit probleem heb ik dus ook. Van maart (2018) tot en met Augustus zijn mijn verbruiksgegevens niet geüpdate in de Toon, maar wel goed overgekomen bij Eneco.

Na bovenstaande gelezen te hebben snap ik dat het probleem met synchroniseren is dat de Toon 'realtime' werkt, en Eneco de meterstanden 1x per dag doorkrijgt. Maar waarom zou dit het synchroniseren in de weg moeten staan? Het synchroniseren hoeft niet realtime te gebeuren, maar kan steeds 1 dag later zijn.

Ik maak ook gebruik van de Eneco app. Deze vergelijkt het verbruik ook met het vorige jaar. Heel leuk allemaal, maar in die tijd had ik nog geen 'slimme meters', dus is mijn verbruik niet in het systeem opgenomen. Daarmee kan ik leven.
Maar volgend jaar is er in de maanden maart-augustus wederom geen data om te vergelijken, omdat die gegevens uit 2018 ontbreken. Eén van de functies, waarmee Eneco reclame maakt: het kunnen bezuinigen door constant je verbruik in de gaten te houden, vervalt hiermee dus.

Een andere optie is een "synchroniseer-knop" te maken in de Toon, waarmee een klant zelf kan kiezen of de gegevens (tot 1 dag eerder) ogen worden overschreven door de gegevens die bij Eneco bekend zijn. Dit, na uitleg.

Zonder die sync-functies mist de Toon een belangrijke functionaliteit, die pas in 2020 ingehaald wordt.

my 2 cents

Reageer