Spookstand in thermostaatprogramma? | Eneco Community

Spookstand in thermostaatprogramma?

• 26 januari 2014
  • 24 reacties
  • 834 Bekeken

Reputatie 1
Badge
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 58 reacties
Al enige tijd verbaas ik mij over de activiteit dat mijn CV installatie op zondagochtend om half 9 start met voorverwarmen.
De eerste temperatuurstand die voor zondagochtend in Toon geprogrammeerd staat is 19 graden om 10 uur.

In het hoofdscherm van Toon staat tussen half 9 en 9 uur vermeld "Voorverwarmen" voor stand "Thuis 19 graden".
En om 9 uur stopt de CV bij een temperatuur van 18 graden. Dan staat in het overzicht vermeld "Volgt programma 17 graden" in de stand "Slapen" (zie foto overzicht).
De volgende stand zou dan om 10 uur op Thuis zijn (19 graden).

Dee eerstgenoemde actie is nergens terug te vinden. Niet in het programma-overzicht (zie foto programma) en niet in het wijzigingsscherm (zie foto aanpassen).

Wat ik mij kan bedenken is dat dit ooit in het programma terecht gekomen is, maar dat door een aanpassing van het weekendprogramma dit niet verwijderd is.
Maar zichtbaar is het niet en het is dus ook niet aan te passen.

Is hiervoor een oplossing, anders dan de boel volledig te resetten, waarbij ik alle historische data ook kwijt kan raken?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

24 Reacties

Badge
Ik heb vanochtend hetzelfde.
Toch maak ik me geen zorgen.
Het is al meer gebeurd. Ook ik heb geen harde verklaring, een spook schakelmoment lijkt mij niet.
Het komt altijd weer goed zonder reset, is mijn ervaring.
Nog even fantaseren: Toon wil op tijd de ingestelde temp. bereiken. Hij meet dat de kamer temp laag is, misschien zelfs de "weg" temp bereikt, en hij weet hoe lang het gisteren duurde de boel "op te tillen" . Met die gegevens gewapend begint hij vroeg op te warmen, ziet dat hij TE vroeg is, wacht weer ff in de "weg" stand en vervolgd de volgende dag iets later met opwarmen.
Ook douchen kan tijdens de opwarm periode de boel vertragen, wat een reactie de volgende dag (vroeger beginnen) zou kunnen opleveren. 
Wat vind je van mijn fantasie?
Reputatie 1
Badge
Hans,
Bedankt voor je reactie, maar ik ben er niet zo zeker van dat dit ook zo gebeurd, en vind het inderdaad een beetje fantasie.
Ik verwacht dat, wanneer de thermostaat moet zorgen dat de temperatuur van 17 naar 19 graden moet, dit in een glooiende manier gebeurd zonder zo'n tussenstap.
En zeker niet stoppen precies om 8 uur, waarbij de voorbereidende stand voor 19 graden weer is verdwenen.
In een half uur is de temperatuur ook van 17 naar 18 graden, dus waarom zo vroeg beginnen met opwarmen en dan vervolgens stoppen?

Ik ga er zondag nog een keer op letten en zal dan eens vragen of een softwareontwikkelaar hier naar kan kijken.
Ik heb al eerder meegemaakt dat die veel meer kunnen zien achter het schermpje wat op de Toon wordt getoond.
Als ze eerder willen kijken, be my guest. 

Groet,
Roel
Badge
Hans,
Ik verwacht dat, wanneer de thermostaat moet zorgen dat de temperatuur van 17 naar 19 graden moet, dit in een glooiende manier gebeurd zonder zo'n tussenstap.
En zeker niet stoppen precies om 8 uur, waarbij de voorbereidende stand voor 19 graden weer is verdwenen.
In een half uur is de temperatuur ook van 17 naar 18 graden, dus waarom zo vroeg beginnen met opwarmen en dan vervolgens stoppen?
Groet,
Roel

Vanochtend is hier weer hetzelfde gebeurt: zeer vroeg uurtje aan, ("opwarmen") , 3 kwartier uit op stand "weg" , en daarna weer opwarmen rechtstreeks tot temp is bereikt..
Een (te) vroege start van de opwarmcyclus, een correctie, en een doorstart dus.
Jouw "verwachting dat e.e.a. op een glooiende manier zou moeten gebeuren" is begrijpelijk, maar wordt in de praktijk helaas regelmatig geen werkelijkheid. 
Vandaar mijn fantasie.
Ik heb tot twee keer aan toe precies dezelfde problemen gehad. Toon die sinds de laatste update een eigen leven gaan leiden. Een week gaat het goed en dan plotseling bepaalt Toon zelf wanneer er opgewarmd dient te worden of zelfs helemaal niet. 
Bij mij was een reset nodig om Toon weer te laten doen wat ik wilde. Overigens heb ik maandag gebeld met Eneco en kreeg (na zelf maar eens bellen) dat het aan mijn CV ketel zou liggen. Aangeven dat ik Toon al een jaar vlekkeloos had werken en dat sinds de nieuwe update er spookstanden in de Toon aanwezig zijn. Dame aan de telefoon vond het antwoord van de software leverancier ook wel erg kort door de bocht. Ik zou terug gebeld worden. Ben benieuwd!
Reputatie 3
Badge +2
Mogelijk dat er een relatie is met mijn constatering in een door mij gestart ander topic (klik). ?
Eneco is in dit geval aan het onderzoeken hoe Toon uit zichzelf het programma ging volgen terwijl
hij op 'Continue Weg' stond (ik was op vakantie).

In dit geval door mij na de meest recente update geconstateerd.

Peter
Ik weet bijna wel zeker is dat er een relatie is met jou constatering. Wat ik niet begrijp is dat Eneco gewoon doodleuk mededeelt dat het aan mijn CV Ketel zou liggen.
Maar als het goed is ga ik toch terug gebeld worden door Eneco. Ik hou jullie op de hoogte.
Reputatie 3
Badge +2
@defcon1972

Ik  ben benieuwd. En dat het aan je CV ketel zou liggen is inderdaad wel een erg snelle constatering.
Heb je gevraagd waarop men dat baseert ?
Want eerlijk is eerlijk:
In mijn geval is Eneco serieus onderzoek aan het doen waarom mijn Toon tijdens mijn vakantie
een eigen leven ging leiden.
Het kan dus ook anders.
Misschien iemand op de servicedesk gesproken met een slechte dag ;-)) ?

Peter
dit was nergens op gebaseerd, stond alleen als "mededeling" in het systeem van de servicedesk.
Reputatie 3
Badge +2
Dat is bij mij thuis ook altijd: het ligt altijd aan mij ;-))))
Reputatie 7
Badge +6
@RSchmitz

De reden dat de ketel op zondag anderhalf uur voor een nieuw setpoint aangaat komt doordat rond half negen de temperatuur onder het setpoint van 17 graden dreigt te komen. Hierdoor gaat de ketel aan. Dit is de afgelopen 3 weken omstreeks hetzelfde tijdstip gebeurd. Om dit te voorkomen zou je het setpoint in de nacht een (halve) graad lager kunnen zetten.
Reputatie 7
Badge +6
@Hans H & @defcon1972

Als je wil kijken we het ook voor jullie na, dan dient wel de toegang klantenservice aan te staan.

@pvkan

Dat issue dat we aan het onderzoeken zijn voor je heeft hier niets mee te maken;)
Badge
Folkert:
Mijn externe toegang zojuist aangezet: suggestie: 28 29 januari het het fenomeen pracht te zien
Succes!

HG
Hans
Reputatie 7
Badge +6
@RSchmitz, @Defcon1972 en HansH,

De situatie wordt nog onderzocht. Zodra er meer bekend is, laat ik het weten.
Reputatie 1
Badge
Ik had deze week hetzelfde, ook dus na de recentste update.
Toon begon bij mij ook anderhalf uur voor hete chte schakelmoment met opwarmen, terwijl de temperatuur van een graad of 17 naar 19 moest. Daar is hij geen anderhalf uur mee bezig en voor de update heb ik dit nooit zo vastgesteld in al die maanden.

Ook heb iik het gevoel dat de traploosheid er wat uit is: voorheen was de radiatoren nog wel eens een graad of 30 ('lauw'), nu zijn ze altijd gloeiend heet en wordt het dus meestal te warm.
Reputatie 1
Badge
Folkert,
als dat al het geval is, dan zou dat als tekst in het display moeten worden weergegeven.
Dan zit Toon nog steeds in zijn stand "slapen 17 graden".
Er moet dan niet worden gesproken over "voorverwarmen stand thuis 19 graden".
Scheelt (als dat zo is) een hoop verwarring.
Interessant ook: Weergave van het temperatuurverloop over de dag, met de setpoint. Dan kunnen we dat zelf ook zien.
Badge
Het is nu een week geleden dat ik op verzoek de externe toegang open zette,  en men naar het probleem zou kijken: daarna niets meer gehoord...
Hallo, hallo, is their anybody out there?
Reputatie 4
Badge
Hoi Hanz H, als het nog langer duurt zou ik even een prive berichtje sturen naar één van de mods.
Vorige week gebeld, tot twee keer aan toe is er toegezegd dat ik teruggebeld zou worden. Helaas, helemaal niets.
Ik vind dit geen goede gang van zaken. Sinds de laatste update werkt mijn Toon niet meer 100%.
Kom op mensen van Eneco waarom hoor ik niets? 
Gisteravond wederom mijn Toon moeten resetten omdat hij niet meer goed reageerde op het aanraak scherm. Alles ging extreem langzaam en via WiFi was hij al helemaal niet meer te benaderen. Op 19:14 bleef de Toon hangen (zien screenshot) en heb ik hem maar weer eens gereset. Het kan toch niet zo zijn dat ik elke week een reset moet gaan geven.
Reputatie 7
Badge +7
Het is nu een week geleden dat ik op verzoek de externe toegang open zette,  en men naar het probleem zou kijken: daarna niets meer gehoord...
Hallo, hallo, is their anybody out there?

Dan ben je geen uitzondering hoor, dat je niets meer hoord 🙂
Badge
Hoi Hanz H, als het nog langer duurt zou ik even een prive berichtje sturen naar één van de mods.
Bedankt Toontje, snap ik, maar,..
ik vind nou juist dat ik geduldig ben, doe wat er gevraagd wordt, geen onredelijke eisen stel, niet snel begint te schelden en gewoon geduldig wacht tot men mij antwoord geeft.
Ik heb er zo,n hekel aan om via andere wegen aandacht te eisen: ik ben gewoon een klant die wat vraagt en die antwoord zou moeten krijgen, maar hoor vervolgens niks..
Slecht he?, zo,n klant behandeling?
Of zou ik niet genoeg woorden als "Proposities" en "Roadmap" en "demand-response" gebruiken om gewoon antwoord te krijgen? 😕
Reputatie 7
Badge +6
@Hans

We hebben momenteel problemen om je display te benaderen, en hebben het daardoor nog niet kunnen nakijken voor je. Onze excuses voor de vertraging
Dit wordt momenteel onderzocht. We houden het voor je in de gaten!
Reputatie 7
Badge +6
@RSchmitz en HansH,

De situatie is onderzocht. Zie onze verklaring:

Toon begint eigenlijk eerst met voorverwarmen en daarna houdt hij er weer (even) mee op. Dit heeft te maken met wanneer de ketel even gebrand heeft, de temperatuur verder zal stijgen en dat is ook als de ketel stopt met branden. Toon houdt daar rekening mee en probeert het zo te timen (door van te voren te stoppen met de warmtevraag) dat op de ingestelde tijd de temperatuur op het ingestelde setpoint is en niet meer verder stijgt. Dit is natuurlijk een ideaalbeeld dat in de praktijk lang niet elke keer opnieuw exact lukt. Dat is in elk geval wat Toon probeert te bereiken. Zodra de temperatuur het setpoint begint te benaderen zal Toon weer rustig bij gaan stoken om te voorkomen dat de temperatuur daarna weer gaat zakken.

Dit gebeurt bij zowel Aan/Uit ketels als bij Opentherm, maar bij Aan/Uit ketels is het meer zichtbaar.

Verder zien we dat er meestal gedoucht wordt in de aanwarmperiode. Toon kan er aan 'gewend' raken dat het aanwarmen vaak onderbroken wordt en daardoor verder van te voren begint met aanwarmen.
Ook kan het zijn dat er vrij veel warmtecapaciteit in de woonkamer is. De verwarming zou mogelijk optimaler kunnen werken door de knop van de radiator(en) iets terug te draaien.
Badge
Bedankt voor het onderzoeken.
De verklaring strookt met mijn waarnemingen.
Ik kan misschien, naast de door jullie gegeven verklaringen, er nog een toevoegen.

Zoals je weet zijn er om dit forum een paar liefhebbers die Toon een warm hart toedragen en er fanatiek mee bezig zijn. In alle bescheidenheid reken ik mij tot dit soort...  Ik  heb zo een aanvulling voor jullie verklaring, welke anderen misschien weer wat meer duidelijkheid over de werking vanToon zal geven.
DAAR GAAT TIE:
Toon probeert aan de set points te voldoen en onthoud hoe dat lukt.
Als hij merkt dat er meer moet worden gedaan, als hij te laat zijn doel bereikte, leert hij daarvan en begint de volgende keer eerder te branden.
De tijd welke opwarmen kost is van vele variabelen afhankelijk: de te overbruggen temperatuur en ook de capaciteit van de kachel.
Daar zit hem bij mijn verklaring de truc: de capaciteit van de ketel is natuurlijk elke dag hetzelfde maar, en nu komt het: door gezins omstandigheden had ik 1 van de twee radiators in de woonkamer dichtgedraaid!
Toon merkt dat de "schijnbare" capaciteit minder is, onthoud dat en gaat de volgende keer ruim eerder beginnen.
Gemeen, ik heb de radiator 2 weer open staan, Toon merkt gelukkig dat het veel te hard gaat!
Hij gaat vol in de remmen, stopt een half uur met warmen, en bereikt uiteindelijk zijn doel ..
Hij onthoudt dit en gaat de volgende keer daarom later beginnen.
Om Toon gek te krijgen moet je dus de kamer radiator af en toe dicht draaien..
Maar Toon is niet gek, hij is een thermostaat, die telkens weer zich probeert aan te passen aan de omstandigheden!
Leuk weekend!
Reputatie 7
Badge +6
@Hans H,

Je geeft een mooi voorbeeld over je situatie. Dit geeft een goed inzicht waar Toon allemaal toe in staat is, wat niet bij iedereen bekend is. Bedankt voor de toevoeging!