Spookachtige rookmelder. | Eneco Community
vraag

Spookachtige rookmelder.

Reputatie 7
Badge +9
Goedemorgen Eneco,

Mijn rookmelder is vannacht om vijf voor 1 spontaan af gegaan (Toon heeft 2x toe gebeld, melding op Toon. Maar geen geluidssignaal.)
Terwijl er was niks aan de hand.
Heb ook nog een old skool rookmelder hangen, deze is niet af gegaan.

Toon staat open voor jullie.

26 Reacties

Reputatie 5
Badge +1
Goedemorgen @mAiden

Balen dat de rookmelder onterecht is afgegaan. Gelukkig was er niks aan de hand en ging je ‘old skool’ rookmelder niet af!

Een vals alarm wordt veroorzaakt door inwerking van vocht, stof, tocht en temperatuurswisselingen of door een defect aan de rookmelder zelf. Een goede plaatsing van een rookmelder is daarom ook essentieel. Wil je de rookmelder op een andere plaats hangen in je woning om zo te achterhalen of deze dan weer onterecht af gaat?

Hou me op de hoogte.

Groet,
Mitchel
Reputatie 7
Badge +9
Goedemorgen @mAiden

Balen dat de rookmelder onterecht is afgegaan. Gelukkig was er niks aan de hand en ging je ‘old skool’ rookmelder niet af!

Een vals alarm wordt veroorzaakt door inwerking van vocht, stof, tocht en temperatuurswisselingen of door een defect aan de rookmelder zelf. Een goede plaatsing van een rookmelder is daarom ook essentieel. Wil je de rookmelder op een andere plaats hangen in je woning om zo te achterhalen of deze dan weer onterecht af gaat?

Hou me op de hoogte.

Groet,
Mitchel

@Mitchel,

Rookmelder verplaatsen ga ik absoluut niet doen. Deze hang op een plek die als veilig word aangegeven door de Brandweer Twente (mag aannemen dat deze kijk op de zaak hebben?). Stof is ook geen optie, rookmelder word namelijk elke maand getest op werking eveneens als mij CO melders, en stofvrij gemaakt om dit soort problemen te voorkomen.. Defect kan ik me echter meer voorstellen. Ben meer benieuwd wat er in Toon zich heeft afgespeeld?

Ik ben nu des te meer blij dat ik de optie 'doorschakelen bij alarm naar hulpdiensten' toen der tijd niet heb geaccepteerd om dat erin te zetten bij mij.. Anders had ik afgelopen nacht gewoon onterecht de hulpdiensten aan me deur staan.
Reputatie 5
Badge +1
@mAiden

Begrijpelijk! De brandweer heeft beter kijk op de zaak uiteraard. Ik wil dit graag voor je uitzetten bij het softwarebedrijf. Wil je de externe toegang aanzetten?

Bedankt.

Gr,
Mitchel
Reputatie 7
Badge +9
@mAiden

Begrijpelijk! De brandweer heeft beter kijk op de zaak uiteraard. Ik wil dit graag voor je uitzetten bij het softwarebedrijf. Wil je de externe toegang aanzetten?

Bedankt.

Gr,
Mitchel

@Mitchel,

Als goed is staat die al open.
Reputatie 5
Badge +1
@mAiden,

Ik heb direct geschakeld met het softwarebedrijf en het probleem komt vanuit de rookmelder zelf. Toon is enkel verantwoordelijk voor het versturen van een sms/bel signaal naar jou als de rookmelder afgaat. Fibaro is de leverancier van de rookmelder en ik adviseer je om contact met hen op te nemen. Zij kunnen je verder helpen met dit probleem. Fibaro is te bereiken op werkdagen op telefoonnummer: 085-7606161.

Fijne avond!

Groet,
Mitchel
Reputatie 7
Badge +8

Ik ben nu des te meer blij dat ik de optie 'doorschakelen bij alarm naar hulpdiensten' toen der tijd niet heb geaccepteerd om dat erin te zetten bij mij.. Anders had ik afgelopen nacht gewoon onterecht de hulpdiensten aan me deur staan.

@mAiden @Mitchel Bestaat die optie?? Die heb ik anders gemist..
Reputatie 7
Badge +9

@mAiden @Mitchel Bestaat die optie?? Die heb ik anders gemist..

Die optie bestaat wel hoor. Ipv je eigen telefoonnummer, voer je die in van de alarmlijn, of van je buren, etc..
Reputatie 7
Badge +8
Je buren, oké. Als je zegt je kunt een SMS bericht ontvangen en verteld hoe dat eruit komt te zien..

Maar via een PAC of 112. Dat zie ik niet gebeuren.
Reputatie 7
Badge +9
Je buren, oké. Als je zegt je kunt een SMS bericht ontvangen en verteld hoe dat eruit komt te zien..

Maar via een PAC of 112. Dat zie ik niet gebeuren.

Het idee speelde paar maanden geleden wel, dat dit ingebracht werd. Ik ben blij dat ik daar nu geen gebruik van heb gemaakt. Inmiddels weet ik nog niks, waarom Toon dacht dat mij rookmelder af ging, terwijl die niet afging.
Reputatie 7
Badge +8
Ik als vrijwilliger bij de brandweer zou er een dagtaak bij hebben als elk huis via Toon zou zijn aangesloten denk ik.
In het begin heb ik wel een paar van dat soort zaken gehad. Momenteel zitten alle melders aangesloten op de HC2.
Reputatie 7
Badge +9
Ging tijdje goed. Maar vanmiddag is wel zonder brand of rook of extreme temperatuur daling de Rookmelder af gegaan.

Zou graag contact gegevens van de fabrikant ontvangen, om een RMA verzoek in te dienen.
Hoi Ricardo,

Het inroepen service en aansluitend RMA kan je starten op de wijze die hier ook besproken wordt:

https://forum.toon.nl/storingen-problemen-25/fibaro-rookmelder-valse-meldingen-422/index3.html#post28645
Reputatie 7
Badge +9
Thanks Ton.
Ga ik straks gelijk even achteraan.
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb er enorm last van valse meldingen van de Fibaro rookmelders vandaag al een keer of 4. Met de warmte van nu helemaal.

Nu weet ik dat die dingen firmware matig te updaten zijn zal dat dan niet via de toon kunnen.
Net zo als ketelmodule en meetmodule.

Ik graag verder van jullie. Waarvoor mijn dank alvast.
Ik heb er enorm last van valse meldingen van de Fibaro rookmelders vandaag al een keer of 4. Met de warmte van nu helemaal.

Nu weet ik dat die dingen firmware matig te updaten zijn zal dat dan niet via de toon kunnen.

Ze zijn zeker niet via Toon®️ te updaten.
Ongetwijfeld wel via de controller van Fibaro zelf.
Ik zou het eerder genoemde telefoonnr van Fibaro hier omtrent gebruiken.
Reputatie 5
Badge +1
@roncpjovertoom

Goed dat je dit kenbaar maakt, een rookmelder die onterecht afgaat is natuurlijk alles behalve wenselijk (los van of hij nou piept of niet). Een vals alarm wordt veroorzaakt door inwerking van vocht, stof, tocht en temperatuurswisselingen/warmte. Wil je proberen om de rookmelder op een andere plek te hangen, om te kijken wat het effect hiervan is en mij dit dan laten weten?

Fijne dag verder!

Groet,
Mitchel
Reputatie 7
Badge +9
@Mitchel

Kan jij inmiddels wel bij het systeem om dingen te pushen?
Reputatie 3
Badge +2
Thanks brandje,

Ik heb even contact gehad met Fibaro via de telefoon.
De aardige meneer aan de andere kant van line zij dat ik dit moet doen (zie onder staande link)

http://jdkholding.nl/faq/rookmelder-reset-procedure/

Heb hem ook even schoon gemaakt en weer gekoppeld aan Toon.

Ze zijn zeker niet via Toon®️ te updaten.
Ongetwijfeld wel via de controller van Fibaro zelf.
Ik zou het eerder genoemde telefoonnr van Fibaro hier omtrent gebruiken.
Oke afwachten dus!
Reputatie 6
Badge +7
Even een kleine kaping tussendoor als het goed is .. Hoe lang horen de batterijen eigenlijk meer te gaan … Mijn melder is in de gang in een week tijd van 100% naar 0 % gegaan …
Even een kleine kaping tussendoor als het goed is .. Hoe lang horen de batterijen eigenlijk meer te gaan … Mijn melder is in de gang in een week tijd van 100% naar 0 % gegaan …

Ik houd het al een tijdje bij in een sheet.
Meestal iets langer dan 1,5 jaar.
Als de status eenmaal zakt naar rond de 80%, dan gaat bijna iedere week er wel 10% af en na een update zelfs nog sneller.
Reputatie 6
Badge +7

Ik houd het al een tijdje bij in een sheet.
Meestal iets langer dan 1,5 jaar.
Als de status eenmaal zakt naar rond de 80%, dan gaat bijna iedere week er wel 10% af en na een update zelfs nog sneller.

Welke merk / soort batterij houd het langste uit volgens jou ervaring ? Dan moet ik er een paar bestellen ..
Ik zou je sterk aanraden het zelfde merk te nemen.
Dat is dit type:

De 2 rookmelders waar ik de batterijen heb moeten vervangen hebben ook dat typenr gekregen.
Ik gebruik ze ook in m’n Powermax Alarminstallatie en daar gaan ze zelfs ongeveer 5 jaar mee. De verloop/vers datum is meestal nu 2026.
Reputatie 1
Badge
Ook bij mij ging vannacht ineens een rookmelder onterecht af.
Je schrikt je werkelijk kapot.
Reputatie 5
Badge +1
@Robbin65

Balen dat de rookmelder onterecht afgaat, dat is natuurlijk even schrikken en alles behalve fijn. Een vals alarm kan worden veroorzaakt door inwerking van vocht, stof, tocht en temperatuurswisselingen. Wil je proberen de rookmelder op een andere locatie te hangen om te kijken wat het effect ervan is?

Als je hier weer last van hebt, adviseer ik je contact op te nemen met de fabrikant Fibaro op telefoonnummer: 085-7606161.

Fijne avond!

Groet,
Mitchel

Reageer