Spontane reboot van mijn nieuwe Toon2 | Eneco Community
vraag

Spontane reboot van mijn nieuwe Toon2

• 9 september 2018
  • 117 reacties
  • 3140 Bekeken

Badge +1
Ik heb dit al eerder in een topic gemeld.

Al 3 maal heb ik een spontane reboot van mijn Toon2 geconstateerd.

3 september (Tijd niet genoteerd)
8 september 7:54
9 september 13:12

Ik weet niet of dit vaker is voorgekomen.
Montage Toon2 was op donderdag 30 augustus. Toegang tot Toon op afstand staat aan.

Vraag aan Toon Support, kunnen jullie hier naar kijken.

117 Reacties

Ben benieuwd wat hier uit komt, want zelf heb ik het nog niet eerder meegemaakt.

Webcare zal ongetwijfeld de software ontwikkelaars (Quby) vragen te kijken.
Uitval WiFi misschien?
Reputatie 5
Badge
@competer

Wat gek dat de Toon spontaan opnieuw opstart. Bedankt voor alle aanvullende informatie, Voordat ik een bericht stuur naar de software beheerders, heb ik wat vragen:

- Heb je een storingscode op Toon?
- Heb je wifi problemen?
- Heb je stappen uitgevoerd om het probleem te verhelpen? Zo ja, welke?

Groet,
Mitchel
Reputatie 7
Badge +3
Als Quby support even kijkt in /mnt/data/qmf/log/99_DEBUG.log.json dan zien ze daar bijna zeker de reden van de reboots op de genoemde tijden.
Badge +1
Er zijn zeker geen wifi problemen in ons huis.
In ons huis is de nieuwe piramide van Maslov van toepassing!

Ik had zeker vernomen als er een wifi storing zou zijn.

Ik heb gecontroleerd of de draadjes vande ketelmodule goed vast zitten, en dat zitten ze!
Welke stappen kan ik nog meer doen om het probleem te verhelpen?
Hoi @competer

Ik denk verder niets!
Als Mitchel dit door zet naar de software beheerders komt er ongetwijfeld een reden naar voren.
Als ik zo naar die solide pyramide basis kijk zit dat kennelijk goed en ligt het niet aan de WiFi volgens jou......???
Badge +1
/mnt/data/qmf/log/99_DEBUG.log.json

Kan ik daar zelf ook bij?
Hoi competer,

Nee, daar kan je zelf niet bij.
Quby gaat gewoon op afstand even jouw Toon®️ beoordelen op verzoek van Eneco.
Het heeft dan ook weinig zin deze info hier te plaatsen. ?
En Quby weet uiteraard echt wel de weg in Toon?
Reputatie 7
Badge +6
@competer

Kun je Toon eens 2 minuten stroomloos maken? We zien dat er op deze tijdstippen een Wi iFi driver crasht, met als gevolg dat je Toon opnieuw opstart. We verwachten dat het even stroomloos maken van je Toon dit probleem gaat verhelpen. We vernemen graag van je of dit het gewenste effect heeft.
Badge +1
@competer

We vernemen graag van je of dit het gewenste effect heeft.

Ik kan zelf moeilijk nagaan of dit het gewenste effect heeft gehad. Bij toeval moet ik dan zien dat de Toon2 gereboot wordt.

Is het ook mogelijk dat jullie bijv dagelijks controleren of een reboot heeft plaats gevonden?
Reputatie 7
Badge +6
@competer

We verwachten dat het vanaf nu goed gaat. De reden dat je Toon een aantal keren opnieuw is opgestart is gevonden en een harde reset van toon hoort dit te verhelpen. Is het een idee dat ik volgende week voor je informeer of het nogmaals is voorgekomen? Ook horen we het graag wanneer je ziet dat toon opnieuw is opgestart.
Reputatie 7
Badge +3
@Folkertwat is precies de reden van de herstarts dan? Heb je daar iets meer details over? Waarom zou het definitief verholpen zijn na een harde reset? Ik vind het nogal intrigerend... 🤔
Badge +1
@Folkertwat is precies de reden van de herstarts dan? Heb je daar iets meer details over? Waarom zou het definitief verholpen zijn na een harde reset? Ik vind het nogal intrigerend... 🤔

Wil ik eigenlijk ook wel weten, ik heb nu niet zoveel vertrouwen meer in mijn nieuw Toon2.
Reputatie 7
Badge +6
@Toonz & competer

De reden dat de Toon opnieuw opstartte is doordat een WiFi driver vastloopt, een harde reset hoort dit te verhelpen. Mocht dat onverhoopt niet zo zijn kunnen we altijd verder kijken.
Reputatie 7
Badge +3
Maar na de harde reset kan die wifi driver dus ook weer opnieuw vastlopen? We horen het wel.... 🙂
Reputatie 6
Badge +2
Nou ik kan nu wel zeggen dat de wifi op de toon 2 inderdaad niet altijd even stabiel is.
Echt een crash heb ik nog niet gezien. Maar een verbinding maken naar de toon 2 vanaf een apparaat die nog niet eerder onlangs verbinding heeft gemaakt (geen ARP) duurt het vaak enkele pogingen om uiteindelijk wel die verbinding te krijgen. De Toon 2 heeft erg moeite met het ontvangen van ARP requests. En ja geloof me, ik heb inmiddels genoeg ervaring op de Toon 2 (met tcpdump...) om weten dat het niet aan mij en mijn netwerk ligt.

Soms is de verbinding tussen mijn pc en de toon (putty,.. ja het is 11 september.. het grote nieuws is er uit) ook zo traag dat ik de toon moet resetten om zo weer een werkende ssh sessie te krijgen. Geen resource problemen op de toon of het netwerk. Het is echt de wifi module/driver die niet 100% lekker is. Uiteraard komen die soort problemen in een normale productie toon niet naar voren gezien niet iedereen een ssh verbinding kan maken met z'n toon.
Badge +1
Weer een reboot geconstateerd 20:33
Een harde reset heeft dus niet geholpen!

Kunnen jullie nog een keer kijken naar de reden van de spontane reboot.
Weer een reboot geconstateerd 20:33
Een harde reset heeft dus niet geholpen!

Kunnen jullie nog een keer kijken naar de reden van de spontane reboot.

Dat kon wel eens op een vervanging van je Toon®️ uitdraaien.
In ieder geval zou ik die Toon®️ niet meer vertrouwen, wat je eerder ook opmerkte.
Ook kunnen ze voorstellen om de software volledig nieuw te installeren door het zwarte knopje in te drukken en minimaal 8 sec ingedrukt te houden. Ik ben benieuwd.
Ik zou het in ieder geval niet op eigen initiatief nu doen.
Reputatie 7
Badge +3
Vervangen heeft weinig zin, evenals 5 minuten stroomloos maken of je router resetten. De symptomen die TheHogNL omschrijft heb ik ook waargenomen op de Toon 2 terwijl exact dezelfde werkzaamheden op de Toon 1 nooit problemen geven. Het is op zich wel werkbaar op de Toon 2 maar niet zoals het hoort. Dus graag wat energie vanuit Quby om de wifi drivers tegen het licht te houden en dit te fixen in een volgende release. Ik heb de Toon 2 aan de muur ook 1 keer zelf zien resetten terwijl er geen enkele activiteit mijnerzijds plaatsvond.

Het apparaat is nog vrij nieuw in het veld dus dat er nog kinderziektes in zitten is best wel normaal op zich....

En alsjeblieft niet die recovery mode gebruiken, dat gaat helemaal niets oplossen en kost je alleen maar veel tijd (daarna weer updaten naar 4.19 etc etc)
Reputatie 6
Badge +2
@Brandje die recovery optie is toch helemaal nog niet officieel? Althans de laatste keer dat ik hier was, en de reden dat ik ben weg gegaan, hadden we er een flinke discussie over. Ik heb verder nog geen officiele melding van Eneco of Quby gezien dat deze optie er is en hoe die gebruikt moet worden. Alleen mijn zeer lange bericht in het topic van destijds .. meer niet.

Misschien moet je ook maar verder niet reageren want ik denk dat het anders weer op een eindeloze discussie uit loopt.
Reputatie 7
Badge +8
@Brandje die recovery optie is toch helemaal nog niet officieel? Althans de laatste keer dat ik hier was, en de reden dat ik ben weg gegaan, hadden we er een flinke discussie over. Ik heb verder nog geen officiele melding van Eneco of Quby gezien dat deze optie er is en hoe die gebruikt moet worden. Alleen mijn zeer lange bericht in het topic van destijds .. meer niet.

Misschien moet je ook maar verder niet reageren want ik denk dat het anders weer op een eindeloze discussie uit loopt.

Recovery optie is ookal meerdere malen aangegeven door de moderators, dat dit een optie is soms om Toon2 te herstellen.
Het is sowieso rond Toon2 heel erg stil bij Eneco. Hopelijk komt Eneco vanaf oktober met de officiële bekendmaking.
Reputatie 6
Badge +2

Recovery optie is ookal meerdere malen aangegeven door de moderators, dat dit een optie is soms om Toon2 te herstellen.
Het is sowieso rond Toon2 heel erg stil bij Eneco. Hopelijk komt Eneco vanaf oktober met de officiële bekendmaking.

Klopt het is wel genoemd maar niet hoe en geen officiele verwijzing/handleiding anders dan naar mijn post (die nu op anoniem staat). En dus val ik terug in herhaling, destijds was het 'niet bekend' en dus nu officieel dan ook niet. Toch...
Exact Ricardo!@mAiden
Vandaar dat ik 2 keuzes noemde.
Een modetator kan echt wel @competer begeleiden bij het toepassen van deze recovery optie.
Niets geheimzinnigs aan.

Scheelt misschien een onnodige omruiling van een Toon2.
Reputatie 7
Badge +8

Klopt het is wel genoemd maar niet hoe en geen officiele verwijzing/handleiding anders dan naar mijn post (die nu op anoniem staat). En dus val ik terug in herhaling, destijds was het 'niet bekend' en dus nu officieel dan ook niet. Toch...

Dat klopt. Hopelijk lees morgen een moderator mee hier, zodat er alsnog een verwijzing naar word gemaakt. Soms is die optie toch verdomd handig.
Jou oude profiel staat inderdaad op anoniem omdat die toen in kader van de AVG verwijderd is, op jou eigen verzoek vervolgens mij? ?
Reputatie 6
Badge +2

Dat klopt. Hopelijk lees morgen een moderator mee hier, zodat er alsnog een verwijzing naar word gemaakt. Soms is die optie toch verdomd handig.
Jou oude profiel staat inderdaad op anoniem omdat die toen in kader van de AVG verwijderd is, op jou eigen verzoek vervolgens mij? ?

Ja klopt. Ik was het gezeik helemaal zat na dat verhaal over het wel of niet bestaan van de recovery optie en het wel of niet officieel communiceren er over. Heb toen besloten om afstand te nemen en alles te laten verwijderen.

Vind het dan wel weer erg interessant hoe jij weet dat dat op basis van AVG is gevraagd... @Folkert? dat is niet erg netjes.
[quote=mAiden]

Het is morgen aan de moderator die slim genoeg is om te beslissen, eventueel in overleg met Quby, welke keuze wordt gemaakt.
Daar hoeven wij ons verder geen zorge over te maken.
Als @competer er maar mee geholpen wordt.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen