Soms storing icoon meteradapter in beeld | Eneco Community
vraag

Soms storing icoon meteradapter in beeld

• 6 oktober 2013
  • 23 reacties
  • 764 Bekeken

Reputatie 1
Hallo allemaal,

Inmiddels enkele weken is Toon actief bij ons, en het leek goed te werken. Eigenlijk op dit moment ook nog gewoon (m.u.v. de Weer-app, maar dat is bekend schijnbaar).

Wel iets geks: nu en dan zie ik heel even het uitroep-icoontje in beeld. Dit verdwijnt vrijwel altijd na 1-5 seconden ook weer, als ik op tijd ben en er op kan klikken zegt Toon dat er stroing is met de meteradapter, of de verbinding daar mee.

Ik heb geprobeerd de meteradapter (die overigens met een P1 stekker/snoer aan de slimme meter hangt) te wisselen van plaats in de meterkast, heb 'm ook gedraaid enz, maar steeds komt dit probleem terug. Ook heel gek: het aantal sterren wat de kwaliteit van de verbinding met Toon weergeeft varieert tussen 5 sterren en 2 sterren; geen pijl op te trekken - ik kan i.i.g. niks vinden wat de oorzaak zou zijn.

Kortom: het lijkt niet stabiel te zijn, maar de data die ik in grafieken e realtime zie, oogt verder wel normaal, maar met dit soort vreemde dingen verliest het wel aan betrouwbaarheid gevoelsmatig...!

Iemand tips?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

23 Reacties

Hoeveel meter hangt Toon van de adapter af?
Reputatie 1
Hoeveel meter hangt Toon van de adapter af?
4 a 5 meter, zonder noemenswaardige obstakels.

Een andere vraag; ik heb Toon ook een reset gegeven en nu blijft het gasverbruik op 0 staan (als ik de gas grafiek open zie ik wel van vanochtend verbuik staan)...

Pfffffff... 😉
Als er verbruik in de grafiek staat moet het het verbruik ook in het homescherm staan, behalve als het verbruik erg laag is.
Dus gewoon even testen en de verwarming even hoog draaien.
Je zou ook nog even in Toon de adapter kunnen verwijderen en opnieuw aanmelden.
Heb je wellicht ook een draadloos weerstation?
Heb je al geprobeerd de adapter in de lengterichting richting Toon te leggen?
Reputatie 1
Gasverbruik zal wel te laag zijn nog...

Wat ik vervelender vind, is dat ik nu ik er op let, erg regelmatig eventjes de melding krijg dat de verbinding met de energieadapter weg is. Dit was voor de laatste softwareupdate volgens mij nooit het geval.

Ik zal nog 's de adapter draaien/verplaatsen etc, maar het is wel HEEL gevoelig als dit het probleem is zeg!
Precies dat dacht ik al.
Als het verbruik onder de 0,2 blijft dan gebeurt dat.

Normaal is de richting niet zo belangrijk, maar we weten hier dat als er slimme meters zijn, dat er nog al wat storting in de meterkast kan optreden.
Dan is iedere winst op de uitzendfrequentie van het zWave protocol meegenomen.
Reputatie 1
Uit nieuwsgierigheid: hoe 'weet' Toon het gasverbruik? De meteradapter is alleen met de electrameter verbonden via p1 kabel?
Zoals je zegt de adapter is met de P1 poort verbonden.
Op de P1 poort zit de data van zowwel de gas als de stroommeter.
De gasmeter is toch verbonden met de electrameter????

En het verbruik wordt vervogens door de adapter naar Toon gezonden via het zWave protocol, op de frequentie 868 Mhz
Op deze zelfde freqentie zitten ook draaloze andere zaken, bv alarm; weerstations enz.
Lees de samenvatting van een moderator hier op het forum er maar eens over na.
Reputatie 1
De gasmeter is toch verbonden met de electrameter????
Dat zal dan wel, ik zie geen kabels ofzo lopen verder. Is destijds allemaal door de Eneco monteur gedaan. Het verbruik van Gas is inmiddels weer zichtbaar, dat update dacht ik eens per uur. De gasmeter is ook 'slim' en samen met de electra meter vernieuwd door Eneco voordat Toon werd geleverd.
Dat zal dan wel, ik zie geen kabels ofzo lopen verder. Is destijds allemaal door de Eneco monteur gedaan. Het verbruik van Gas is inmiddels weer zichtbaar, dat update dacht ik eens per uur. De gasmeter is ook 'slim' en samen met de electra meter vernieuwd door Eneco voordat Toon werd geleverd.

Klopt op Toon zie je achteraf eens per uur het verbruik; dat is die dikke balk.
De gasmeter communiceert ook draadloos met de electrameter.
Heb je de samenvatting van Danielle gelezen?

https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/faq-draadloze-verbinding-meteradapter-verstoring-z-wave-6134/
Reputatie 1
Heb je de samenvatting van Danielle gelezen?

https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/faq-draadloze-verbinding-meteradapter-verstoring-z-wave-6134/

Yes, kan daar geen oorzaak in vinden. 
Oke, dan is het afwachten of je het uitroepteken blijft terug zien.
Na de update heb ik bv 1 keer het uitroep teken voor WiFi gehad, terwijl er niets net m'n netwerk aan de hand is.
Ik heb een stontane reset gehad, maar nu al weer een hele week heb ik geen enkel probleem meer gehad.
Ook niet toen in van vorige week van KPN naar Ziggo ging, alles werd verder perfect door Toon verwerkt en dat was 2 weken na de update naar 2.5.11
Reputatie 1
Badge
Ik herken mij in het beeld dat de TS schetst. Het uitroepteken verschijnt bij mij wel wat langer. Een paar minuten ofzo. Aangezien er niets aan de setup veranderd is zal het wel zo zijn dat ik te weinig gas verbruik en de Toon denkt dat de meter dus een probleem heeft. Schakel ik daarna weer iets in wat gas verbruikt verdwijnt het icoontje.
Bij mij verschijnt het uitroepteken ook met de regelmaat van de klok, maar dat komt omdat mijn repeater defect is. Daarvoor heb ik er nooit last van gehad.
Nu is de afstand meteradapter-Toon kritisch. Als je in zo'n situatie zit, is het plaatsen van een repeater een oplossing.
De plaats van de repeater is ook belangrijk. Is die plaats te dicht bij Toon, dan kan de meteradapter ook moeite hebben met de verbinding naar de repeater en komt er ook geen goed signaal naar de Toon. Staat de repeater te dicht bij de meteradapter dan kan Toon moeite hebben om het directe signaal  van de meteradapter te onderscheiden van het signaal van de repeater. Het is niet alleen sterk afhankelijk van de afstand tussen meteradapter en Toon, maar ook van de hindernissen (muren, vloeren, apparatuur die stoort. Je zult de beste plaats proefondervindelijk moeten vaststellen.
Reputatie 1
Het begint me een beetje te irriteren nu...

Gisteren weer een envelopje in beeld, met de melding dat de verbinding "zeer slecht" is met de meteradapter. De tijd van het bericht is 00:00u, dus ik neem aan dat het betrekking heeft op de dag ervoor, als ik de grafiek van de dagen bekijk zie ik ook inderdaad een paar keer per 24 uur een grijs/leeg stukje, daarin is schijnbaar geen data geregistreerd? Dit zijn bij mij dus altijd heel korte momenten volgens mij.

Ik heb geen zin om constant op te moeten letten op Toon of alles werkt - het hele idee van Toon is juist dat ik er op kan vertrouwen dat alle gegevens KLOPPEN, en dit soort rare storingen zijn reden om het niet blind te vertrouwen.

Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd. De meter gedraaid, elders in de meterkast geplaatst, enz enz. Het enige wat ik niet heb gedaan (geen idee hoe het moet nog, moet ik dan uitzoeken) is in Toon de adapter 'verwijderen' en 'opnieuw aanmelden'... Maar ik twijfel ZEER of dit nut heeft.

Geen idee wat te doen; een repeater zou toch niet nodig moeten zijn. De afstand tussen Toon en de adapter is 4 meter ofzo, en er zit alleen een kunsttof deur tussen. In Toon zie ik 0, 1 of 5 sterren bij de kwaliteit van de verbinding staat.

Iemand nog tips? 😉
Je vraagt om meer tips, terwijl je de belangrijkste: Toon verwijderen nog niet hebt uitgevoerd?:rolleyes:

Stelt niets voor; je instellingen verdwijnen niet; in 3 a 4 minuten klaar en Toon vertelt je precies welke handelingen je moet verrichten.

Dus aan de slag; helpt het niet heb je pech, maar deze controle moet je ook gewoon doen; nu je zitten te ergeren is veel erger................:mad:
Een repeater zou inderdaad niet nodig zijn, maar als je bij Eneco erom vraagt gezien de storingen, zullen ze echt wel een poging tot plaatsing bij je uit willen testen.
Een tevreden Toon klant is ook belangrijk.

Je hebt kennelijk zoveel storing in de verbinding dat een oppepper misschien wel kan helpen.

Maar nogmaals eerst de verwijdering adapter uitproberen..........................
Reputatie 7
Badge +7
Wat ik me kan herinneren van het begin toen ik de Slimme meters heb laten installeren.
en een poosje later Toon.
dat ik ook wat problemen met de Toon verbinding had.
en op advies van @ brandje , Toon een vast ip adres in het modem moest geven.
daarna heb ik mijn modem ook op een ander wifi kanaal gezet en toen waren de problemen voorbij.

waarschijnlijk interferentie tussen het wifi signaal en het signaal van de slimme meters en Toon.

er is nogal wat straling in de meterkast ( slimme gasmeter / slimme electriek meter / modem / en Toon) en bvb een draadloze telefoon / kabel  tv signalen enz.
meerdere zenders bij elkaar in de  buurt , dit kan wel degelijk storing geven door interferentie van de signalen.
en dan raak de hele boel in de war:rolleyes:
⭕o⭕o...................
Reputatie 1
Wat ik me kan herinneren van het begin toen ik de Slimme meters heb laten installeren.
en een poosje later Toon.
dat ik ook wat problemen met de Toon verbinding had.
en op advies van @ brandje , Toon een vast ip adres in het modem moest geven.
daarna heb ik mijn modem ook op een ander wifi kanaal gezet en toen waren de problemen voorbij.

waarschijnlijk interferentie tussen het wifi signaal en het signaal van de slimme meters en Toon.

er is nogal wat straling in de meterkast ( slimme gasmeter / slimme electriek meter / modem / en Toon) en bvb een draadloze telefoon / kabel  tv signalen enz.
meerdere zenders bij elkaar in de  buurt , dit kan wel degelijk storing geven door interferentie van de signalen.
en dan raak de hele boel in de war:rolleyes:

Ik dacht dat wifi op heel andere frequensties zaten (2,5 - 5 ghz) en toon rond de 800 ofzo (in de sticky staat zoiets meen ik me te herinenren).

Maar ach, ik kan wel even een vast kanaal voor wifi kiezen (staat nu op auto select geloof ik).

Een vast IP adres geven moet ik even uitzoeken, ging via het MAC adres van Toon dacht ik, want het IP kan je in Toon zelf niet vastzetten toch?
Jan heeft het over storingen in het algemeen................
Toon werkt alleen WiFi op 2,4
En adapter zWave op 868,??

Mijn weerstation werkt op 868,34

En uiteraard is bij storingzoeken in het algemeen dat een statisch IP-adres bijna een vereiste is.
Dat geldt niet IN Toon, nee het MAC adres van Toon gewoon in je router koppelen aan een vast IP-adres.
Vervolgens kan je ook stoeien met het kanaal voor WiFi; 6 is de sterkste bv, maar wellicht dat andere kanalen minder storing opleveren; geldt uiteraard ook voor SSID van de buren en tegenwoordig de hotstopts van Ziggo.