Software update verstoort metingen bij mensen met slimme meter die in storing staat; helpdesk praat nonsense | Eneco Community
beantwoord

Software update verstoort metingen bij mensen met slimme meter die in storing staat; helpdesk praat nonsense

• 24 december 2018
  • 22 reacties
  • 583 Bekeken

L.S.,

Wij hebben nu een jaar een Toon, naar volle tevredenbeid. Na de zomder is onze meter vervangen door een slimme meter. Deze heeft vanaf dag één in storing gestaan. Hier is de netbeheerder mee bezig om dit op te lossen, maar hij staat nu nog in exact dezelfde storing als in het begin, halverwege november.

Van november tot 19 december, heeft onze Toon, met deze slimme meter in de storingscode, de waarden correct weergegeven.

Op 19 december is er een software update geïnstalleerd op de Toon. Sindsdien heeft Toon eerst 3 dagen één vaste waarde weergegeven, en na een harde reset, geeft hij géén waardes meer weer.

Het is glashelder dat dit door de software update komt. In 4.22 zijn er ook zaken gewijzigd tav de communicatie met de meetmodule; dit staat in de changelog.

Terugrollen naar een vorige versie kan volgens de helpdesk niet.

Ik begrijp dat er een storing staat op de slimme meter, en dat die linksom of rechtsom opgelost moet worden. Feit is echter dat met de vorige software-versie op toon, Toon, ondanks die storing, er gewoon waardes uit haalde. Feit is dat hij ná een software update is opgehouden die waardes uit te lezen.

Conclusie: heb je een slimme meter die in storing staat, laat dan NIET je toon updaten, want dan stopt ie met meten.

Op zichzelf kan ik mij dit nog voorstellen; dat men het nu zo gemaakt heeft dat hij, indien de meter in storing staat, geen waardes meer probeert uit te lezen. Dat kan ook issues met buffer overflows of ongeldige waardes oplossen.

Wat ik echter zeer kwalijk vind, is dat de Toon klantenservice baarlijke nonsense uitkraamt. De helpdeskmedewerker zei, op serieuze toon, dat Toon vóór de software update nog 'een fragiele verbinding had' met de module, die hij nu was kwijtgeraakt. Dit is stierenpoep van de hoogste orde, het gaat hier over digitale aangelegenheden. Er is verbinding, of die is er niet. 'Een fragiele verbinding' is je reinste nonsense.

Het zou Toon/Eneco/Quby sieren als ze haar helpdesk dit zouden uitleggen en stoppen klanten dit soort onzin te vertellen.
icon

Beste antwoord door ToonDeBoon 24 december 2018, 12:13

Ik heb Toon gereset (stroom bij ketel eraf, module eruit, P1 eruit, stroom ketel er weer aan, module erin, P1 erin), ik heb de module instellingen gecontroleerd, de module al eens helemaal verwijderd en opnieuw toegevoegd, het resultaat blijft hetzelfde: "sensoren worden ingeregeld"

Ik begrijp ook wel dat deze storing pas opgelost gaat worden als de slimme meter bij zinnen is gekomen. De afspraak is hiervoor gemaakt. De reden dat ik het hier op het forum meld; is niet zozeer omdat ik nog verwacht dat het opgelost gaat worden vóór de storing in de meter opgelost is, maar om mensen te waarschuwen; heeft u een slimme meter die in storing staat (en dat zijn er bij Stedin momenteel érg veel), én een werkende toon, update dan niet naar 4.22.
Bekijk origineel

22 Reacties

De Toon App zegt exact hetzelfde als Toon zelf.

Ik heb het nu net nog nagekeken onder het mom 'ik met mn grote bek, er klopt niets van', maar jawel, de standen die ik in Domoticz zie komen overeen met wat er op de meter zelf staat (zowel electra als gas) én zijn niet hetzelfde als het screenshot wat ik eerder hier plaatste.
Reputatie 6
Badge +3
Dat is zeker bijzonder gezien @Folkert in jouw Toon juist niet ziet dat hij waardes binnen krijgt. Voor zover ik weet stuurt de Toon het namelijk naar de service center van Eneco (waar domoticz het in jouw geval dan weer ophaalt).
Wat zegt de Toon App dan in jouw geval? Die zou dan ook de juiste waardes moeten laten zien.
Goede vraag, ik had daar zelf nog niet eens bij stilgestaan, maar ik gebruik gewoon de normale Toon domoticz plugin, en die haalt het inderdaad op bij Eneco. Maar dan wordt het wel raar; hoe kan Eneco dan wél de juiste courante waardes hebben?!
Reputatie 6
Badge +3
Als ik in Domoticz kijk, die die waardes dus uit Toon haalt, dan zie ik dezelfde getallen als op de meter zelf, en deze veranderen ook met het verbruik.

Gebruik je de normale Toon domoticz plugin (die dus je abonnement gebruikt om de Toon gegevens op te halen)? Of haal je de gegevens direct uit de Toon (zo ja, hoe dan)?
Hoi Folkert,

Bedankt voor het kijken, en al wat meer info zo. Dan geldt het niet updaten-advies niet.

Het rare is, dat ik via Domoticz er wél nieuwe waardes uit krijg (uit Toon). Hoe kan dat dan?

Als ik in Domoticz kijk, die die waardes dus uit Toon haalt, dan zie ik dezelfde getallen als op de meter zelf, en deze veranderen ook met het verbruik.
Reputatie 7
Badge +6
@ToonDeBoon

Bedankt voor het aanzetten. Dat je op Toon geen gegevens meer ziet heeft niets te maken met de update naar 4.22. De update is bij jou op 7 december uitgevoerd en het verbruik wordt niet meer weergegeven vanaf 20 december. Vanaf die datum ontvangen we dezelfde waarde vanuit de p1 poort. Na 24 december ontvangen we van elektra helemaal geen waardes meer, en van gas elke keer dezelfde waarde waardoor Toon geen verbruik meer kan laten zien. Ik durf niet te zeggen of de netbeheerder op afstand handelingen heeft uitgevoerd, maar dit is wat Toon vanuit de p1 poort binnen krijgt op dit moment.
Optie staat aan.
Reputatie 7
Badge +6
@ToonDeBoon

Kun je de externe toegang klantenservice aanzetten en je klantnummer aanvullen in je profiel? Dan kijk ik er naar voor je.

Groet,

Folkert
Ik begrijp dat ik hard overkom, maar wat jij zegt, ben ik dus juist het helemaal mee eens.

Ik begrijp heel goed dat je bij een meter die in storing staat de keuze hebt. Je kunt ervoor kiezen de waardes toch te verwerken, met als risico dat je niet kloppende waardes in je toon krijgt, en je kunt ervoor kiezen om te zeggen 'meter staat in storing, doen we niets mee'.

Voor die laatste keuze, die men nu klaarblijkelijk gemaakt heeft, valt heel veel te zeggen. Voor de eerste ook. Het is een kwestie van de grootste gemene deler; wat levert meer problemen op; zijn er meer mensen bij wie de meter in storing staat en rare waardes geeft en dit problemen oplevert, of zijn er meer mensen bij wie de meter in storing staat, maar de waardes wel kloppen.

Dat de Toon er voor kiest om die data niet mee te nemen in z'n grafieken is logisch want meest voorkomende klacht van oudere firmware was dat bij storing de grafieken rare dingen lieten zien. In jouw geval is dit nou jammer maar het help wel heel veel andere klanten.

Hier heb ik volledig begrip voor en kán waar zijn. Ik denk niet dat het waar is, het is een kortstondige fix. Voor de mensen die klachten hadden is het nu opgelost, maar van zowel de eneco als de stedin helpdesk begreep ik dat er op dit moment bij stedin absurd veel meters in storing staan, dus ze creëren nu een nieuwe groep klagers. Dat heeft even tijd nodig om door te werken, maar over een maand is de grootste groep klagers niet meer de mensen die door een slimme-meter stroring nonsense op hun toon krijgen, maar de mensen die door een slimme meter storing géén waardes meer op de toon krijgen.

Mijn grootste probleem met dit alles is helemaal niet de keuze. Als ik de helpdesk gebeld had, en zij gezegd hadden "dat klopt, dat is veranderd, we hebben ervoor gekozen om een in storing staande slimme meter te negeren", dan had ik er alle begrip voor gehad. Het zou niet mijn persoonlijke keuze geweest zijn als ontwikkelaar, maar ik kan de keuze wel begrijpen.

Waar ik over struikel, is dat men met absolute bullshitverhalen aankomt zoals ook in dit topic al staan. "je hebt geluk gehad dat...". Mensen, dit is digitale techniek. Geluk is helemaal geen factor.

Verder; ik wil het ook helemaal niet veranderen. Ik reageer vinnig op mensen die met onzinnige antwoorden aankomen. Mijn doel was heel simpel. Heb je een slimme meter die in storing staat, en nog niet 4.22, en alles werkt, update dan (nog) niet naar 4.22, tot de storing in je slimme meter is opgelost.

Dat is alles. Dat is gewoon een goed advies, gericht op de mensen die een slimme meter in storing hebben maar een wél werkende toon.

Domoticz werkt inderdaad prima samen met Toon. Ik postte al het screenshot waarin in de p1 waardes uit Toon trek, ipv uit de meter, en die waardes gewoon kloppen. Alleen, zodra je domotics op het punt hebt waar ik 'm heb (dus mét zwave, mét 433Mhz voor bv. Kaku en met zigbee) vervalt het nut van de Toon een beetje. Mijn opmerking dat Toon eruit ging, was dus niet bedoeld als 'Toon is rotzooi', maar meer als 'ik heb nu een vervanging die - voor mij - flexibeler en beter is'.

Overigens; Toon komt ook gewoon uit het hobby-circuit. Arjen (oprichter cuby, baas bij Olisto oa nu) was ook gewoon een hobbyist die dit met anderen in elkaar ge-hobby-bobt heeft. Veel is ook helemaal geen eigen ontwikkeling, maar het aan elkaar knopen van bestaande dingen.

Inhoudelijk; de oplossing voor mij zou zijn, de ideale oplossing, als Toon ziet dat de slimme meter in storing staat, zou hij de gebruiker moeten vragen wat ie moet doen. "Uw slimme meter geeft een storing. Wilt u de waardes desondanks gebruiken ja/nee". Dat zou een oplossing zijn die voor alle partijen werkt.

Voor wat betreft die slimme meter denk ik dat ze bij stedin een faux-pas gehad hebben. Nagenoeg alle slimme meters die ze de afgelopen maanden geplaatst hebben bij mensen, staan in storing. Die storing betreft dan de communicatie van de meter naar Stedin toe. Niet de uitvoer van de P1 poort, die klopt gewoon.

De reden dat het zo lang duurt voor ze het oplossen, is simpelweg omdat ze de capaciteit ervoor niet hebben. Ze zijn enerzijds nog druk bezig met uitrollen, en komen er nu achter dat wat ze uitgerold hebben de afgelopen maanden, niet werkt. Dat levert capaciteitsproblemen op.
Reputatie 6
Badge +3
Het enige wat veranderd is, is hoe een storing in de Toon richting de gebruiker gecommuniceerd wordt. Niet de communicatie tussen de Toon en de slimme meter zelf en zoals je zelf ook al aangeeft komt die data prima over.

Dat de Toon er voor kiest om die data niet mee te nemen in z'n grafieken is logisch want meest voorkomende klacht van oudere firmware was dat bij storing de grafieken rare dingen lieten zien. In jouw geval is dit nou jammer maar het help wel heel veel andere klanten.

Wat fout is dat jij al een half jaar met een slimme meter in storing staat. Rest is gewoon logisch gevolg van ontwikkeling van een software en bijbehorende klachten van andere gebruikers.

Maar je bent natuurlijk vrij om te doen met je Toon wat je wilt. Met een vuurpijl de lucht in vandaag is ook zomaar een idee. Ik wil je wel even wijzen naar het hobby circuit waar je domoticz EN toon prima in een goed samenwerkende harmonie kan laten werken. De toon voor de wife-friendly control en de domoticz voor de man des huizes (om een voorbeeld te noemen).
Overgens; één van de redenen dat ik boos ben op Toon, is juist dat ze helemaal niet op afstand wilden kijken. Hun helpdeskscript is simpel : staat de meter in storing; dan help je de klant niet verder en MOET het aan die storing liggen. Ze hadden uberhaupt niet in Toon zelf gekeken. Pas toen ik er heel specifiek om vroeg, en ik die instelling voor ze aangezet had, wilden ze wel kijken. Resultaat was: de verbinding is goed, we krijgen de waardes wel. Dus toen ik zei: zie je, de waardes komen binnnen, waarom verwerkt Toon ze dan niet gewoon, was het antwoord 'de meter staat in storing, dat moet verholpen worden'.

Het is gewoon fout veranderd. Op zichzelf is het goed dat ze kijken naar de status van de meter, en een melding van een storing is niets mis mee, maar het is absurd dat Toon dan de waardes, die hij WEL krijgt, niet meer wil verwerken. En dat is sinds 4.22 zo.

Je kan in dit stadium wellicht beter aan een moderator vragen even op afstand in je Toon®️ te laten kijken.
Wellicht dat je meetmodule simpel weg defect is en er een nieuwe aan je toegezonden zou kunnen worden.

De meetmodule werkt dus prima. Lezen mensen hier wel? Via Domoticz haal ik de P1 waardes (dus de waardes van de meter) uit Toon. Dus mijn eigen logging werkt nog wél. Via Toon, via de slimme meter, via de verbinding met de slimme meter.

Fijn om te horen dat het zwave is, dan kan ik toon in zijn geheel weggooien, want mijn domotics setup heeft 433Mhz voor kaku, zwave voor fibaro en zigbee voor hue. Dan kan ik dus zelf via zwave de waardes gaan ophalen, en kan toon de ton in.
En dat is dus precies het domme gelul waar de heldesk ook mee aan komt kakken.

Ten eerste:

1) Toon heeft gewoon prima gemeten in de tussentijd. Dit is digitale techniek. Geluk is geen factor, er zit niets analoogs tussen. Het werkt, of het werkt niet. En als het werkt, dan blijft het werken.
2) Lees die changelog nog eens goed door. Daar staat:

"In het systeemoverzicht is te zien wat de status is van Verwarming, Energiemetingen en Verbinding. De presentatie van de informatie is klantvriendelijker en begrijpelijker gemaakt."

Sterker nog; dit is het eerste item in het changelog. Men heeft dus de code rondom de STATUS van een apparaat veranderd. En daarbij heeft men het nu zo gemaakt dat als de STATUS van de meter is 'staat in storing' dat toon de meting negeert.

Dus er is niets kroms aan mijn advies. Staat je meter in storing, en werkt je toon, update dan niet naar 4.22, want door de wijzigingen in hoe toon omgaat met de status van de meter, zal je toon dan niet meer werken.

Verder moet je beter kijken. Ik geef hierboven nog een screenshot weer waarin ik laat zien dat ook in de huidige situatie, Toon nog steeds gewoon de juiste waardes uit P1 trekt. Hij verwerkt ze alleen niet, door de STATUS VAN DE METER.

En ja, natuurlijk moet die meter uit storing. Daar hebben we geen discussie over. Echter, dat die meter op storing staat, is geen reden waarom Toon iet werkt met 4.22. Dat is omdat men er in 4.22 voor gekozen heeft bij een meter die in storing staat, de meting te negeren.
Reputatie 6
Badge +3
Dus je advies is: staat je slimme meter in storing update je Toon dan niet naar 4.22?

Los gezien van het feit dat ik in de changelog van 4.22 niks zie sta over verandering van de communicatie naar de meetmodule (https://www.toon.nl/service/faq/software/software-update-422-wat-is-nieuw/ ) vind ik je advies wel krom. Dat 'toevallig' de toon wel heeft gewerkt tussen november en december is meer geluk dan wijsheid want immers sinds de zomer zit je slimme meter al in storing en al zo lang heeft de toon ook niet gemeten.

Ik zou de druk naar je netbeheerder opschroeven desnoods met hulp van Eneco. De reden waarom het zo lang duurt geef je heir niet aan terwijl dit echt de primaire oorzaak is van je probleem.
De meetmodule in je meterkast staat draadloos via het zWave protocol op 868,42 MHz in verbinding met Toon®️.
Daar waren in het verleden veel flatlines (dus geen verbruik) vandaar oa nieuwe sw versies.
Vandaar ik ook naar de afstand vroeg.

Je kan in dit stadium wellicht beter aan een moderator vragen even op afstand in je Toon®️ te laten kijken.
Wellicht dat je meetmodule simpel weg defect is en er een nieuwe aan je toegezonden zou kunnen worden.
Nee. De P1 poort werkt dus prima, zoals je kunt zien op het screenshot. Toon haalt ook prima de waardes uit de P1 poort. Toon ziet alleen ook dat de meter in storing staat, en in de update is dus verandert dat als de meter in storing staat, Toon niet functioneert, ook al krijgt hij wel de juiste waardes.

De meter staat in storing, wat wil zeggen dat hij niet communiceert met de netbeheerder. Daar komen ze voor langs. Die meter heeft al zo lang als wij 'm hebben in storing gestaan, Toon heeft altijd prima gewerkt. Sinds de software update, niet meer.

De verbinding tussen toon en de meter, is prima. Zegt Toon zelf. Overigens: is het zwave? Weet je dat zeker? Daar mijn Domoticz setup native ook zwave heeft, dan zou ik het er zelf rechtstreeks uit kunnen trekken.

Nogmaals; deze setup werkt al een jaar oid prima. Het is de software update die het verklooit.
Je zegt eerder “afspraak voor slimme meter” is gemaakt. Bedoel je dat je Netbeheerder langs komt om de werking P1 poort te controleren?

Hoeveel meter bevindt Toon®️ zich van de meetmodule af? Muren er tussen?
Met andere worden is je zWave verbinding voldoende sterk/stabiel?
Het bizarre is; Toon krijgt wel gewoon de waardes van de Meter. In Domoticz:

Hoi @ToonDeBoon

Je bedoeling is helemaal duidelijk, maar sinds die update is er een verandering in de structuur van de menu’s geweest vandaar mijn advies even die instellingen te controleren.
Je gaf namelijk aan dat ondanks de storing er wel data uit je P1 poort kwam.
Na een update is bekend dat de juiste instelling daar vaak niet automatisch plaats vindt.

Helder. Helaas had ik dit al geprobeerd en is het daarmee dus niet opgelost :(

Bedankt voor de suggestie in elk geval!
Hoi @ToonDeBoon

Je bedoeling is helemaal duidelijk, maar sinds die update is er een verandering in de structuur van de menu’s geweest vandaar mijn advies even die instellingen te controleren.
Je gaf namelijk aan dat ondanks de storing er wel data uit je P1 poort kwam.
Na een update is bekend dat de juiste instelling daar vaak niet automatisch plaats vindt.
Ik heb Toon gereset (stroom bij ketel eraf, module eruit, P1 eruit, stroom ketel er weer aan, module erin, P1 erin), ik heb de module instellingen gecontroleerd, de module al eens helemaal verwijderd en opnieuw toegevoegd, het resultaat blijft hetzelfde: "sensoren worden ingeregeld"

Ik begrijp ook wel dat deze storing pas opgelost gaat worden als de slimme meter bij zinnen is gekomen. De afspraak is hiervoor gemaakt. De reden dat ik het hier op het forum meld; is niet zozeer omdat ik nog verwacht dat het opgelost gaat worden vóór de storing in de meter opgelost is, maar om mensen te waarschuwen; heeft u een slimme meter die in storing staat (en dat zijn er bij Stedin momenteel érg veel), én een werkende toon, update dan niet naar 4.22.
Hoi @ToonDeBoon ,

Heb je gecontroleerd of de P1 menu’s van de meetmodule wel allemaal zijn aangevinkt?

Ik bedoel o.a. deze:

Reageer