Slimmer? | Eneco Community
vraag

Slimmer?

• 22 december 2017
  • 30 reacties
  • 502 Bekeken

Toon eerste bericht

30 Reacties

Dat kan wel een reden zijn, de ketel moet wel zijn warmte kwijt kunnen tijdens warmtevraag. Als de meeste radiatoren dicht staan dan komt juist te weinig retourwater terug in de ketel en de aanvoertemperatuur loopt snel op, dat kan een te groot temperatuurverschil veroorzaken.
Andere oplossingen zijn de aanvoertemperatuur verlagen naar 65 graden, en alle niet gebruikten radiatoren een minimaal doorstroming toelaten, pompsnelheid hoger zetten indien mogelijk...

Maar in de zomer gebruik je geen cv, neem ik aan, maar wel warmwater.
Dat kan wel een reden zijn, de ketel moet wel zijn warmte kwijt kunnen tijdens warmtevraag. Als de meeste radiatoren dicht staan dan komt juist te weinig retourwater terug in de ketel en de aanvoertemperatuur loopt snel op, dat kan een te groot temperatuurverschil veroorzaken.
Andere oplossingen zijn de aanvoertemperatuur verlagen naar 65 graden, en alle niet gebruikten radiatoren een minimaal doorstroming toelaten, pompsnelheid hoger zetten indien mogelijk...

Maar in de zomer gebruik je geen cv, neem ik aan, maar wel warmwater.

Een te klein temperatuurverschil dus... Dan loopt het zojuist opgewarmde water onafgekoeld meteen weer terug de ketel in...
@XiniX Jouw storing gaat over een te groot temperatuurverschil, eingelijk te hoog aanvoertemperatuur. Onafgekoelde water retour veroorzaakt geen noodstop, maar pendelen.

Je hoeft niet steeds gelezen berichten te Quoten, het blijft overzichtelijker.
Te groot temperatuurverschil?... Snap ik niet... De uitstroomwatertemperatuur is zo ingesteld dat hij dat op de een of andere manier zelf bepaalt, afhankelijk van de buitentemperatuur... Nou bij het koudste weer kan dat dan pakweg maximaal theoretisch 90 graden zijn... en lager dan de huistemperatuur kan het aanvoerwater niet afkoelen... dus 70 graden verschil is dan te hoog?... Snap er niets van...
En een mogelijke oplossing voor deze 26 storing zou dan zijn meer radiatoren in het huis opengooien... Als er meer radiatoren in huis opgegooid worden, zal het temperatuurverschil alleen maar toenemen, alleen al door de grotere afstand die het warme water maakt en langer onderweg is om af te koelen, naderend tot die theoretische max van 70... Snap er totaal niets van...
Een ideaal temperatuurverschil is 20 graden, 70 is inderdaad te hoog.

“En een mogelijke oplossing voor deze 26 storing zou dan zijn meer radiatoren in het huis opengooien...” Dat had ik al een paar posts geleden gesuggereerd om een minimale stroom toelaten.
“Als er meer radiatoren in huis opgegooid worden, zal het temperatuurverschil alleen maar toenemen”, Nee, afnemen.

Je had niet erbij gezegd dat je een weersafhankelijk regeling hebt, ik zou de buitenvoeler loskoppelen en Toon de aanvoertemperatuur laten bepalen, als hij met Opentherm aangesloten is.

Heb je bij de ketel een drukverschilregelaar? Is/zijn de radiator/en waar Toon zich bevindt vol open?

Reageer