Slimmer? | Eneco Community
vraag

Slimmer?

• 22 december 2017
  • 30 reacties
  • 505 Bekeken

• Ontdekker (level 5)
  • 9 reacties
Is de software zo slim, dat ik bij een storing de ketel op afstand kan resetten?...

30 Reacties

Helaas dat kan niet binnen de Toon software.
Dan zal je het bij andere tussenstekkers moeten zoeken die je wel op afstand kan bedienen.
Die stekker zet je dan tussen de adapter van de Toon module bij je CV.
Reputatie 7
Badge +4
Niet zo handig, dan reset je alleen de Toon maar niet de ketel....
De stekker van de ketel moet In de slimme stekker, niet de adapter van de Toon module.
Met een slimme stekker op de Toon cv module dan kan je hem wel op afstand uitzetten via Toon, maar niet meer aanzetten. Als jouw slimme stekkers via een andere apparaat aangestuurd zijn, dan weer wel.
Volgens mij bedoel je een Toon Reboot knop in de app, nee, dat hebben we hellaas niet.☺
Kijk de ts heeft het er over dat hij wil rebooten omdat er een storing is.
Dan is een Slimme Stekker uiteraard nutteloos. En dat geldt uiteraard ook voor de App.

Zoals ik al in het begin meldde zal je het dan moeten zoeken in een ander systeem.

En wil je dit toepassen als je thuis bent en niet naar zolder wil lopen, dan haal je bij dd Gamma voor iets meer dan 10/15 euro de meest simpele Klik/aan; Klik/uit.
Dus slim kan ik Toon niet noemen... Vroeger deed zo'n ketel het altijd, ook als de stroom uitgevallen was, werd het warm in huis... Tegenwoordig is het vaak genoeg storing en zit je weer in de kou en moet je naar boven om de zaak weer eens te gaan resetten... En als Toon zichzelf slim noemt omdat hij ziet dat er een storing is, dan zijn dat loze reclamekreten, waar we de hele dag al door doodgebombardeerd worden door alle andere mediakanalen...

Ik zou pas van enige slimheid spreken als ik Toon iets dergelijks zie melden: Gisteren was er weer een storing en de oplossing was zoals altijd een reset van de ketel, maar dat heb ik voor je gedaan en de temperatuur van het huis is niet eens gezakt onder de waarde die jij graag gewenst had...
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb een broadlink stekker op de ketelmodule en de CV, hiermee kan ik beide op Afstand een hard reset geven.
Dus slim kan ik Toon niet noemen... Vroeger deed zo'n ketel het altijd, ook als de stroom uitgevallen was, werd het warm in huis... Tegenwoordig is het vaak genoeg storing en zit je weer in de kou en moet je naar boven om de zaak weer eens te gaan resetten... En als Toon zichzelf slim noemt omdat hij ziet dat er een storing is, dan zijn dat loze reclamekreten, waar we de hele dag al door doodgebombardeerd worden door alle andere mediakanalen...

Ik zou pas van enige slimheid spreken als ik Toon iets dergelijks zie melden: Gisteren was er weer een storing en de oplossing was zoals altijd een reset van de ketel, maar dat heb ik voor je gedaan en de temperatuur van het huis is niet eens gezakt onder de waarde die jij graag gewenst had...

Misschien wordt het dan eens tijd om te onderzoeken waar dat aan ligt.
Ik heb een broadlink stekker op de ketelmodule en de CV, hiermee kan ik beide op Afstand een hard reset geven.

Exact Ricardo, die bedoelde ik.
Theo die gebruikte deze ook altijd.
Gelukkig heb ik dat niet nodig.
Heeft niets met slimheid van Toon te maken.
Toon krijgt hier nooit een harde reset.
Heeft meer te maken met een “goed huwelijk” tussen Toon en de CV.
En uiteraard een Toon die stabiel verbonden is met het SC.

Het lijkt er op dat de ts met symptoombestrijding bezig is.
Er zijn genoeg forumleden hier die na een goede foutomschrijving willen proberen het probleem in de kern te helpen aan te pakken.
Dat is de methode!!!!
Het is mij ook nog niet echt duidelijk wat het probleem van de Ts is. Waarom zou je op afstand de ketel willen resetten? Een reset is in meeste gevallen een noodgreep om de software opnieuw te laten starten. Als dat te vaak nodig is, dan lijkt mij dat iets anders aan de hand is. Naar de storingsbron moet je gaan zoeken en niet blijven resetten, anders adviseer ik je een tijdschakelaar klok en zet je hem op random.😁
Hier wordt het meestal alleen gereset bij de software update.
Precies Pedro.
Vandaar mijn omschrijving symptoombestrijding!
Er zijn hier genoeg azijnpissers, die graag met de ts mee willen “praten”.
Hopelijk kunnen wat positiever ingestelde forumleden meedenken aan een oplossing...

Dus ts kom met een omschrijving van je issue!!
Reputatie 4
Badge +1
Precies Pedro.
Vandaar mijn omschrijving symptoombestrijding!
Er zijn hier genoeg azijnpissers, die graag met de ts mee willen “praten”.
Hopelijk kunnen wat positiever ingestelde forumleden meedenken aan een oplossing...

Dus ts kom met een omschrijving van je issue!!

Daar gaan we weer!!!!!!!!!!!!!!!!
Schitterend!
Wie de schoen past trekke ‘m aan.?????
Wat is de ts?...

ToonSoftware?...
TroubleShooter?...
TopicStarter?...
Reputatie 7
Badge +4
Topic starter
Oh jee... Ik wist niet dat ts topicstarter was... Ik gokte zomaar wat... Nu moet ik alles opnieuw doorlezen om dat het nu duidelijk is...

Ok... Ik moet zeker een keer per maand naar boven omdat Toon aangeeft dat er een storing is in de ketel... Ik zie niet dat dit structureel is, maar incidenteel... Maar elke keer moet ik naar de vliering om de ketelstekker eruit te trekken en een paar seconden te wachten en dan de stekker er weer in te doen... En daarna gaat 't weer een maand goed...

Eneco zegt dat Toon steeds slimmer wordt in zijn reclame... Wij nemen alles zomaar voor waar aan... Toon slimmer... Maar is dat wel zo?... Wij worden steeds kwetsbaarder en kwetsbaarder...
Vroeger hadden we een kachel en hout... Dat werkt ALTIJD... Toen een ketel en die kon storingen krijgen... Nu zijn we zo kwetsbaar dat de verwarming alleen maar werkt als er stroom op het net zit... Is er geen stroom dan is er niet veel meer over dat werkt... Binnenkort kunnen de auto's niet meer rijden OMDAT ER GEEN STROOM IS... Dus over een tijdje kunnen we niet eens meer water uit de kraan zonder stroom of geen adem meer uit de lucht ... Dat wil ik zeggen...
En als er dan werkelijk slimmigheid in een app zit, dan zou een reset van de ketel wel een teken van intelligentie zijn, dacht ik zo...

Heeft de ts dit nu voldoende toegelicht?...
Ik denk dat de ts niet geheel serieus genomen moet worden.
Als er aangeboden wordt om je te helpen bij wat de storing is en hoe het veroorzaakt wordt en je daar dus geen antwoord op geeft dan is verdere investering zinloos.

Nog 1 advies: haal je Toon van de muur; hang je oude thermostaat terug. Scheelt een boel ergernis. Fijne ??
Reputatie 6
Badge +3

Dan kun je lang wachten. Het communicatieprotocol tussen ketel en thermostaat (OpenTherm) voorziet niet in een dergelijke functionaliteit. Heeft met slimmigheid van een thermostaat weinig van doen. En, zoals @Berny al opmerkte:

... Waarom zou je op afstand de ketel willen resetten? Een reset is in meeste gevallen een noodgreep om de software opnieuw te laten starten. Als dat te vaak nodig is, dan lijkt mij dat iets anders aan de hand is. Naar de storingsbron moet je gaan zoeken en niet blijven resetten, ...
Kijk dit is een opmerking waar de ts z’n voordeel mee kan doen en ook ter harte zou moeten nemen.
Onderzoek doen dus!
Ok, Dus de storing moet ik niet beschouwen als incidenteel?...
Ik heb geen enkele aanwijzing wat die storing veroorzaakt... Geen nummer of indicatie... Misschien weet ik nergens van en staat dat wel ergens terug te vinden, maar dat weet ik dan niet... En Toon geeft ook geen nummer of indicatie... Toon geeft gewoon aan dat er een storing is en het huis koelt af...
Vroeger belde naar de woningbouw en die gaven mij het advies, resetten die ketel... En dat deed ik dan ook... Nu weet ik dat resetten de oplossing is, dus doe ik dat en bel ik niet meer...

Dus woningbouw bellen dat er plus minus eens in de maand storing is en laten onderzoeken en laten maken, is wat ik moet doen?...

Dank je voor alle snelle opmerkingen en oplossingen... Dat is niet overal zo... Dus ik waardeer de hulp van allemaal...

Groetjes XiniX...

Ik ben, gelukkig, niet alleen, met Kerstmis, maar het hele jaar door, eenzaam...
@XiniX, Wanneer heeft de woningbouw voor het laatst onderhoud aan jouw cv ketel gepleegd?
Wat voor storingscode staat op de ketel display voordat hij gereset wordt?
Wat voor ketel en model heb je, en hoe is de Toon daarop aangesloten?
Je kan hier foto's plaatsen van jouw bevindingen.
Begin daarmee jouw onderzoek.
Gaan we proberen om voor te zorgen dat je warme kerstdagen en de komende nieuw jaar kan doorbrengen. De woningbouw bellen is altijd een goede optie. Ik hoop dat het geen CO lekkage de storingsbron is, laat het goed na kijken, zo snel mogelijk. Resetten is niet altijd de veiligste oplossing.
De moderators zijn toch met vakantie...😉
@XiniX, Wanneer heeft de woningbouw voor het laatst onderhoud aan jouw cv ketel gepleegd?
Wat voor storingscode staat op de ketel display voordat hij gereset wordt?
Wat voor ketel en model heb je, en hoe is de Toon daarop aangesloten?
Je kan hier foto's plaatsen van jouw bevindingen.
Begin daarmee jouw onderzoek.
Gaan we proberen om voor te zorgen dat je warme kerstdagen en de komende nieuw jaar kan doorbrengen. De woningbouw bellen is altijd een goede optie. Ik hoop dat het geen CO lekkage de storingsbron is, laat het goed na kijken, zo snel mogelijk. Resetten is niet altijd de veiligste oplossing.
De moderators zijn toch met vakantie...😉

Onderhoud is er elk jaar, dacht ik te herinneren...
Welke storingscode: Weet ik niet, heb ik nog nooit opgeschreven...
Ketel: AWB Thermomaster 3HR24T...
De Toon is destijds door Eneco zelf aangesloten...

Als Toon aangeeft dat er een storing is en de woningbouw en Toon zeggen dat reset noodzakelijk is, dan doe ik dat toch...

(Y)...
Zegt de Toon ook om de ketel te resetten? Hoe, wie, waar?
Als de storing jouw ketel vergrendelt, dan zou ik toch iemand na laten kijken of meer aandacht aanbesteden aan wat voor storingscode het is, dan heb je een beginpunt om te onderzoeken.
Dat is een noodstop van de ketel, en zomaar ontgrendelen door hem te resetten lost jouw probleem niet op, het kan juist alleen maar erger maken. En vergeet niet, een cv ketel werkt op gas...
Laat maar de woningbouw het komen oplossen.
Op de ketel staat errorcode 26 en ik kreeg te horen laatst als de ketel meteen weer dezelfde code geeft, dan is er wel wat aan de hand en dan moet ik bellen naar de storingsdienst van de woningbouw en dan dient het meteen gerepareerd te worden...
Maar nog elke keer bleef het bij die ene code 26 op Toon...
Daar hebben we wat aan.
Code 26, te groot temperatuurverschil tussen aanvoer-en retourtemperatuur in cv mode.
Oplossing, zie F5, of Weerstand installatie te groot, bypass onvoldoende.

Lucht in de installatie, misschien, of te weinig water?
Daar hebben we wat aan.
Code 26, te groot temperatuurverschil tussen aanvoer-en retourtemperatuur in cv mode.
Oplossing, zie F5, of Weerstand installatie te groot, bypass onvoldoende.

Lucht in de installatie, misschien, of te weinig water?

Of heb ik in huis te weinig radiatoren openstaan, dat het water bijna net zo heet retour komt als dat het de ketel verlaat?... Want het zou goed kunnen zijn dat die storing in de zomer vaker optreedt dan in de winter...

Reageer