Slimme meter levert geen gas en electra gegevens aan Toon | Eneco Community
vraag

Slimme meter levert geen gas en electra gegevens aan Toon

• 4 november 2017
  • 12 reacties
  • 458 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 6 reacties
Na het lezen van alle klachten over het ontbreken van gas en/ of electra gegevens ná het plaatsen van de zogenaamde slimme meter, verbaas ik me erover dat dit blijkbaar veel voortkomend probleem tot op heden niet is opgelost. Dat er mogelijk sprake is van een probleem bij een derde partij, leidt mijns inziens niet tot de conclusie dat daarmee Eneco gevrijwaard is om hun verplichting jegens hun klanten niet geheel na te komen. Immers, wij betalen voor een product en mogen dan verwachten dat het geleverde product 100% voldoet aan hetgeen door Eneco is beloofd. Ik verwacht dan ook dat Eneco in dergelijke situaties een restitutie van het verschuldigde bedrag uitvoert.

In mijn geval is vanaf het moment van installatie van de slimme meter, geen weergave geweest van electra en gas. Ik heb alle geadviseerde stappen doorlopen, maar het mocht niet baten. Toon zelf geeft aan dat alles is verbonden en geeft geen storingen, echter op Toon blijft het akelig grijs en blijven de gebruikersgegevens afwezig.

Ik zou derhalve, net als alle andere getroffenen, snel een oplossing willen zien voor dit probleem, zodat ik weer inzage kan hebben in mijn gebruik op Toon. Mocht dit probleem niet onverwijld worden opgelost, verzoek ik tot restitutie van mijn abonnementskosten.

Graag hoor ik van u.

12 Reacties

Kan het bij jou niet liggen aan een verkeerde versie van je meteradapter?
Geef even op welke firmwareversie je hebt.
Dan denk ik even mee aan een oplossing.

Overigens als zoals je schetst door de 3e partij Toon niet goed werkt, gaat Eneco altijd achteraf compenseren op verzoek.
Je kan ook je abo nu meteen even opschorten.
Het 1e deel van mijn vorige reactie is reeds beantwoord.
De ts had een meteradapter met versie 35/37.
In dit topic heeft hij reeds om vervanging gevraagd:

https://forum.toon.nl/aan-de-slag-met-toon-20/slimme-meter-en-toon-297/index1.html#post11184
Klotp Brandje. Het was me uit dat topic duidelijk geworden dat het aan de meteradapter ligt. Ik heb eveneens om een nieuwe meteradapter gevraagd. Hopelijk wordt deze opgestuurd en werkt het daarna na behoren. Dank voor je reactie
Klotp Brandje. Het was me uit dat topic duidelijk geworden dat het aan de meteradapter ligt. Ik heb eveneens om een nieuwe meteradapter gevraagd. Hopelijk wordt deze opgestuurd en werkt het daarna na behoren. Dank voor je reactie

Graag gedaan!
Die nieuwe meter adapter wordt inderdaad binnen 14 dagen per post aan je toegezonden. Heb je het bijbehorende witte kabeltje voor aansluiting op de P1 poort van de slimme meter bij de hand?
Dat zit in je originele verpakking van Toon.
Super, dank je wel Brandje.

Bedoel je het kabeltje dat tussen de slimme meter en de meteradapter zit? Dat kabeltje heb ik uit de doos gehaald en aan de monteur gegeven. Die heeft daarmee de slimme meter en de meteradapter verbonden. Meer kabeltjes heb ik niet meer in de doos gevonden.
Super, dank je wel Brandje.

Bedoel je het kabeltje dat tussen de slimme meter en de meteradapter zit? Dat kabeltje heb ik uit de doos gehaald en aan de monteur gegeven. Die heeft daarmee de slimme meter en de meteradapter verbonden. Meer kabeltjes heb ik niet meer in de doos gevonden.

Exact dat bedoel ik en uiteraard graag gedaan!

Dan is het nu nog even wachten op de nieuwe adapter.
Die aansluiten op het kabeltje en voor de zekerheid Toon nog even een harde reset geven en dan zou het gewoon moeten werken.
Brandje, dank je wel voor je advies
Beste bezoekers,

Heeft iemand dit al aan de hand gehad.? 4 jarige (duur)abo eneco gehad waarvan 2 jaar met toon omdat in mij vorige huis toon niet mogelijk was.
Uiteindelijk overgestapt omdat het echt goedkoper kon wel het toon abo gehouden. Toen ze die ook kosten ook omhoog deden ben ik daar ook mee gestopt.
Dus alleen nog stroom en gas verbruik per dag geen probleem.
Nu heb ik vorige week een slimme meter gekregen en poef toon werkt niet meer met als gevolg een grote balk in beeld dat er iets niet klopt. Contact met eneco er moet een nieuwe meterzender komen omdat hij van de 401 serie is maar je bent geen klant dus pech lekker leven met een grote balk in beeld of weer 5 euro per maand.
Is er iemand met een oplossing voor die grote balk in beeld?
Die oplossing is er gewoon niet, omdat die nieuwere meteradapter essentieel is voor gebruik slimme meter.
En aftersale service is idd gekoppeld aan dat abo.
Waarom niet gewoon een kortlopend abo genomen, want het is per maand opzegbaar?
Dan krijg je wel de juiste meteradapter toegezonden en heb je weer het volle plezier van Toon®️.
En ook niet overdrijven qua prijs, want het is €4,50 per maand.
Reputatie 7
Badge +6
@MATHIJS

Leuk dat je de weg naar het Toon forum hebt gevonden en bedankt voor je bericht. Ik heb je een nieuwe meteradapter toegestuurd, deze krijg je zo snel mogelijk opgestuurd, dit duurt maximaal twee weken. Ook zonder abonnement hoor je inzage te hebben in het momentane verbruik. Ik geef dit ook door aan mijn collega, die je vraag behandeld heeft.
Hoi Folkert,

Een duidelijke ommezwaai van het beleid, die ik één keer eerder hier al bemerkte. Top!?
Dat is een goed bericht, zodat een Toon®️-eigenaar met slimme meters ook, ook zonder abo, altijd z’n verbruik kan monitoren.
Beste Folkert,

Super bedankt voor deze oplossing.
Ik ben blij met mijn toon ook nu dat het alleen maar een hele mooie thermostaat is.
Ik snap dat er een verdien model achter de service opties moet zitten maar 5 euro per maand is echt te veel voor een light gebruiker.
Wellicht een idee een light abo voor als je kiest voor minder functies.

Nogmaals bedankt,

Mathijs

Reageer