Slimme meter en Toon "sensoren worden ingeregeld" melding | Eneco Community

Slimme meter en Toon "sensoren worden ingeregeld" melding

Badge
Hallo,

Al 2,5 maand maak ik gebruik van Toon i.c.m. domme meters waar ik alleen de energie kon meten met een sensor. Sinds vandaag heb ik slimme meters. Na de montage heb ik de P1 kabel aangesloten. Er staat nu geen uitroepteken meer op de Toon maar bij energiemeters blijft de melding "sensoren worden ingeregeld" staan. Ik heb de 3 stappen gevolgd van deze thread:
https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/problemen-energieadapter-toon-na-plaatsen-de-slimme-meter-8614
Helaas blijft de melding nog steeds hetzelfde. Ik heb gelezen dat het even kan duren voordat je gasverbruik in Toon ziet maar deze melding klopt volgens meerdere threads sowieso niet, de meter adapter lijkt nog steeds sensor meldingen door te geven. Op dit moment krijg ik alleen energie metingen door en geen gas meting.
Nog wat extra info:
- software versie 2.9.26
- firmware ketelmodule 35
- firmware meteradapter 35/39
- Toon op afstand staat aan

Kunnen jullie hiermee helpen. Als er meer info nodig is dan hoor ik dat graag.

Groeten,
Arno

UPDATE:
Het kan toeval zijn maar ik heb de oude sensor weer even in de meter adapter gestopt en weer verwijderd en nu is de melding "sensoren worden ingeregeld" weg. Of ik was missschien te ongeduldig🆒. Er staat nu iig netjes "verbonden met stroom/gas" dus deze melding kan afgesloten worden.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

54 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
Kijk, fijn dat het is opgelost. Misschien dat Toon even moest zie dat je met domme meters gestopt bent en hij data uit de p 1 poort kon halen.

UPDATE:

Of ik was misschien te ongeduldig🆒. Er staat nu iig netjes "verbonden met stroom/gas" dus deze melding kan afgesloten worden.

Ik denk dat je inderdaad iets te ongeduldig was; je had de zaak kunnen bespoedigen door de CV even op te stoken.
Maar in ieder geval werkt het nu.

En nog een tip:

Heb je ook gedacht aan activering van je slimme meters bij Mijn Eneco? Houdt wel rekening met een "wachttijd" van ongeveer 5 dagen na plaatsingsdatum voordat Eneco van je Netbeheerder door krijgt dat je nu slimme meters hebt
Eneco haalt dan automatisch de standen voor je op en je kunt van de Tussenstand Slim gebruik maken.
Reputatie 7
Badge +6
Beste A. van Beverwijk

Welkom op de community. Goed om te horen dat alles weer naar behoren werkt! Mocht je nog vragen en/of opmerkingen hebben dan zien we deze graag verschijnen op het forum.

Groet,

Folkert
Badge
Bedankt voor de reacties. Ik zie dat op dit moment mijn Tussenstand account niet actief is. Ik zal over een week nog eens kijken of ik de meters kan activeren.

Groeten,
Arno
Bedankt voor de reacties. Ik zie dat op dit moment mijn Tussenstand account niet actief is. Ik zal over een week nog eens kijken of ik de meters kan activeren.

Groeten,
Arno

Heel goed Arno!
Pas na het activeren is het hele gebeuren administratief goed afgedekt!
Ik heb op 3 augustus slimme meters gekregen. Na een paar dagen de P1 kabel erin gestopt. Deze was niet 123 voorhanden. Dus besteld en ontvangen. Waarvoor dank. Vervolgens de meetapparatuur opnieuw gekoppeld binnen Toon. Tot vandaag 19 aug. de melding 'sensoren worden gekoppeld' in Toon. Volgens mij is eea niet gelukt. Ik heb de meetapparatuur nu opnieuw gekoppeld. Maar ben geen stap verder. Help
Ik heb op 3 augustus slimme meters gekregen. Na een paar dagen de P1 kabel erin gestopt. Deze was niet 123 voorhanden. Dus besteld en ontvangen. Waarvoor dank. Vervolgens de meetapparatuur opnieuw gekoppeld binnen Toon. Tot vandaag 19 aug. de melding 'sensoren worden gekoppeld' in Toon. Volgens mij is eea niet gelukt. Ik heb de meetapparatuur nu opnieuw gekoppeld. Maar ben geen stap verder. Help

Als de melding sensoren worden ingeregeld op Toon staan, dan snap je wel dat het fout zit.
Want je hebt geen sensoren meer, maar Toon denkt van wel......

Vermoedelijk komt dat doordat je een ouder versie van je adapter hebt.

De software versie is vermoedelijk nu geen 35/39
Dank, het zal dan idd de apdater zijn. Ik heb als een van de eersten Toon besteld.
Dank, het zal dan idd de adapter zijn. Ik heb als een van de eersten Toon besteld.

Graag gedaan!

Dan is je adapter zeker weten de schuldige!
Een moderator zal vandaag dat ongetwijfeld ook vast stellen en je per post een nieuwe adapter toesturen.
Kan maximaal 14 dagen duren; dus nog even geduld.
Reputatie 7
Badge +6
@Vuursteenberg,

Zoals @Brandje al aangaf is inderdaad de meteradapter niet geschikt i.c.m. slimme meters. De nieuwe meteradapter wordt naar je opgestuurd!
Vandaag ook slimme meter en we hebben Toon al een hele tijd. Blijft ook melden dat de sensoren ingeregeld worden. Hoe kom ik aan die nieuwe adapter?
Gewoon door dat zoals je net gedaan hebt, dat hier te melden.

Morgen zal een moderator je vraag oppikken en ongetwijfeld dezelfde conclusie trekken.
De adapter wordt dan per post aan je toe gezonden. Kan maximaal 14 dagen duren.
Hallo moderators, willen jullie nog op mijn bericht reageren? We zijn 19 dagen verder en nog geen reactie of nieuwe adapters. Op dit moment hebben we niets aan Toon.
Jammer dat je de dag volgend op mijn bericht dit topic niet in de gaten hebt gehouden.
Soms, door de vele berichten, sneeuwt een topic wel eens onder.
Hopelijk pikken ze het morgen nu wel op.
Je kan altijd 's-middags als er nog geen reactie is geplaatst, even een pbtje sturen!
Ik keek juist iedere dag. Stond ergens dat het 14 dagen kon duren voor de adapters toegestuurd zouden worden. Ik heb dus even afgewacht.
Ik keek juist iedere dag. Stond ergens dat het 14 dagen kon duren voor de adapters toegestuurd zouden worden. Ik heb dus even afgewacht.

Maar je kreeg geen bevestiging en dan gaat het fout.
In al dit soort gevallen meldt een moderator dat hij/zij de nieuwe adapter naar je toestuurt.
Komt die bevestiging niet, zo ook morgen dus, stuur dan een pbtje; daar hebben de moderators geen enkele moeite mee!
Oke
Reputatie 7
Badge +6
Beste G.J. van Kasteel,

Ik heb meteen opdracht gegeven om de nieuwe meteradapter naar je te sturen, ik hoop dat je deze aan het einde van de week hebt. Excuses voor het over het hoofd zien van je reactie.

Groet,

Folkert
Hoi van Kasteel,

Je ziet nu heb je de bevestiging!
Laat je nog even weten of het gelukt is met de nieuwe adapter?
Badge
Vandaag heb ik ook deze melding. Mijn oude meters zijn vervangen na ruim 4 maanden wachten op STEDIN en hopelijk kan ik wel een keer weer mijn gas uitlezen dit jaar...

Stroom was een Landis+Gyr E350 en is nu een Kaifa MA105(c)
Gas was een Flondidan UNIFLO G6SRV en is nu een Landis+Gyr G350 G4

Maar nu dus de melding "Sensoren worden ingeregeld" en dus geen meting zichtbaar in toon.
Kan ik hier iets aan doen?

- Ik ben ook een van de eerste toon klanten, zou mijn adapter wellicht niet werken met DSMR 4.0 / 4.2 ?
- Moet ik de toon een soft reset geven of iets dergelijks?
Ik neem aan dat de firmware van je adapter 35/37 is.
Dan dient deze oude adapter, die ongeschikt is voor slimme meters, vervangen te worden door Eneco.
Dus even afwachten op aktie van een moderator.
Badge
Ik neem aan dat de firmware van je adapter 35/37 is.
Dan dient deze oude adapter, die ongeschikt is voor slimme meters, vervangen te worden door Eneco.
Dus even afwachten op aktie van een moderator.

Inderdaad even wachten op bijvoorbeeld Folkert

Filmware ketelmodule 35
Filmware meteradapter 35/37
Reputatie 7
Badge +6
@rfcdejong

Ik heb een meteradapter voor je besteld, deze ontvang je binnen 1 a 2 werkdagen.
Badge
Beste Folkert,
vandaag een slimme meter installeerd en de medeling blijft op "sensoren inregelen" staan. Wellicht communiciteerd de nieuwe meter niet met de adapter. Meter is: Liander, dsmr 4.2.
Reputatie 5
Badge +3
Hallo @jelle linnekamp,

Ik heb het voor je nagekeken. Het type meteradapter welke je nu hebt, is niet geschikt. Ik zorg ervoor dat je de juiste met enkele dagen per post ontvangt.

Hierbij ook alvast de link naar een eerder topic waarin wordt beschreven hoe je de nieuwe meteradapter kunt installeren.

https://forum.eneco.nl/algemene-vragen-opmerkingen-over-toon-110/installeer-nieuwe-meteradapter-11013

Succes en een goed weekend alvast!

Rodney