Sinds een week geen gas en stroomwaardes meer | Eneco Community
beantwoord

Sinds een week geen gas en stroomwaardes meer

Badge
  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 8 reacties
Hallo allemaal,

sinds een kleine week geeft Toon geen stroom en gasmetingen weer. Dit is gebeurt na een stroomstoring (vanwege een kortsluiting in huis) van ongeveer een uurtje, en/of na de update naar versie 4.15.6 (nadat de stroomstoring was opgeheven, kwam de update in beeld en die heb ik gelijk gedaan). De storingscode die hij geeft is "C15, controleer of de P1-kabel goed is aangesloten". Wat heb ik tot nu toe gedaan:

- Gecontroleerd of de P1-kabel goed is aangesloten :-)
- Toon een aantal malen opnieuw opgestart
- P1 kabel losgehaald en weer erin geklikt
- Meetmodule (dat ding waar de P1-kabel ingaat) langer dan 30 sec stroomloos gemaakt
- Meetmodule op een andere wandcontactdoos gezet (waar zeker weten spanning op staat)

Wanneer ik ga naar Instellingen->Energiemeting zie ik bij Meetmodules "Geen sensoren gevonden". Wanneer ik daar vervolgens op klik en naar het menu van Meter Module 1 ga zie ik wel een 5* verbinding maar ook de melding "Geen sensoren gevonden".

Toon softwareversie: 4.15.6
Firmware ketelmodule 37
Metermodule softwareversie 35/39

Iemand nog ideeën?

Bart
icon

Beste antwoord door Mitchel 24 augustus 2018, 18:02

@Rogier

Ik heb de nieuwste software update aan je toegekend. Wil je controleren of je de Toon kan updaten?

Groet,
Mitchel
Bekijk origineel

64 Reacties

Reputatie 5
Badge +1
@Bart176

Welkom op het Toon Forum! Goed dat je dit kenbaar maakt en alvast stappen hebt uitgevoerd om het probleem op te lossen. Wil je je klantnummer aanvullen in je profiel? Als je dit hebt gedaan, kan je dan ook de externe toegang aan zetten op Toon, dan kijk ik met je mee. Dit kan via het Menu – Toon Support – Externe toegang klantenservice.

Groet,
Mitchel
Reputatie 7
Badge +9
Naar mijn weten heeft TS volgens mij sowieso de verkeerde meteradapter voor Slimme meters.
Nee, hoor met x/39 gaat het ook prima.

Hij loopt wel achter.
Een nieuwe meteradapter zou geen luxe zijn.
Sommige krijgen deze nieuwe ook zelfs ongevraagd toegezonden.
Badge
Bedankt voor de snelle reacties. De meteradapter zit erin sinds de installatie van Toon, ongeveer een half jaar geleden. Ik ben momenteel aan het werk, en ga vanavond de piket in tot zondagochtend. Mocht het allemaal rustig blijven zal ik morgenochtend even het klantnummer invullen en de externe toegang aanzetten. Dan meld ik me weer!

Bart
Rustig blijven?
Ik neem aan dat je nog steeds de melding ziet: sensoren inregelen?
Badge
Rustig blijven tijdens de piketdienst zodat ik tijd heb om het klantnummer in te vullen en externe toegang aan te zetten. Zoals nu :-)

De melding "Sensoren inregelen" heb ik niet, wel "Geen sensoren gevonden".

@Mitchel Klantnummer ingevuld en Externe toegang aangezet.
Hoi Bart,

Oke, dat bedoel je met rustig blijven.
Ik hoop dat een mod een nieuwe meteradapter aan je toezendt.
De nieuwste firmware daarvoor is namelijk 0.25/0.13.
Reputatie 7
Badge +2
@Bart176

Ik neem het voor vandaag even over van Mitchel. Hopelijk heeft hij een mooi weekend 😛.

Ik heb een blik geworpen op je situatie en ik zie voor nu geen vreemde dingen in de verbinding tussen Toon en je meetmodule, behalve dat je verbruik inderdaad niet doorkomt. Nu heb je al een hoop geprobeerd, maar zou je de meetmodule kunnen herinstalleren op Toon, door deze eerst te verwijderen via Menu > Instellingen > energiemeting > Meetmodules (potloodje) > Meter module 1 (prullenbak). Na het verwijderen uiteraard weer koppelen. (dit alles binnen 2 meter van Toon).

Ook wil ik je vragen je slimme meters aan te melden via je je Mijn Eneco omgeving, zodat we een beter beeld kunnen krijgen over de werking van je slimme meters. Na inloggen ontvang je meteen de melding voor het geven van akkoord voor de uitlezing. Ontvang je de melding niet, klik dan op het tabblad verbruik en volg de instructie.

Laat het even weten als hierboven genoemde allemaal gelukt is.

Groet, urgel
Reputatie 6
Hi @Bart176

Ik zie dat je je slimme meters hebt aangemeld op je MijnEneco omgeving. Dit geeft mij de volgende informatie:
Je slimme meters staan in storing.

De laatst binnengekomen stand is 1 mei. op 26mei heb je toestemming gegeven voor dagelijks standen ophalen (zo kunnen wij de storing achterhalen) en we krijgen deze melding niet binnen. De melding geeft overigens aan dat je meters tijdelijk in storing staan, dit kan zichzelf dus nog oplossen.
Ik zet dit voor de zekerheid op de email naar Stedin. Let wel, dat mocht de storing zichzelf niet oplossen of op afstand door Stedin, dat dit 9 weken kan duren. Zelf bellen is soms effectiever, enkele forum leden kunnen dat vast beamen.

Groet Vinny
Badge
Hai Vinny,

bedankt voor je support. Dan laat ik het opnieuw koppelen nog even voor wat het is en ga ik morgenochtend Stedin bellen. Wel bijzonder dat ze al in storing staan sinds 1 mei, we waren toen op vakantie en ik ben er vrij zeker van dat we na de vakantie de waardes nog wel af konden lezen op Toon tot we zelf binnen de woning een stroomstoring hadden (afgelopen zondag 20 mei). Overigens hou ik me natuurlijk wel altijd aanbevolen voor een nieuwe meteradapter 😉

Groeten,

Bart
Reputatie 6
@Bart176 Normaal gesproken krijgt Eneco 1x per maand je meterstanden binnen. Dit was voor het laatst op 1 mei. (dit betekent niet dat de storing er sinds 1 mei is)
Op 26mei heb je toestemming gegeven om 1x per dag je meterstanden inzichtelijk te maken. Doordat wij nu 1x per dag "aankloppen" bij je meters, weten wij in ieder geval dat deze sinds 26 mei in storing staat. Deze staat waarschijnlijk in storing sinds de dag dat jij geen verbruik meer ziet op Toon. Toen "klopte" we echter nog niet aan, dus wisten we niet dat er niemand open deed.
Is het zo duidelijker :p

Je meetmodule functioneert prima overigens. Deze meetmodule (met productnummer 7200) hebben wij tot vrij recentelijk nog naar klanten verzonden.

Groet Vinny!
Badge
Ah, zo! Duidelijk, dankjewel!!

Bart
Badge
En om het nog even helemaal netjes af te sluiten: contact gehad met Stedin en afspraak gemaakt voor een bezoek van de monteur. Iedereen bedankt voor het meedenken en meekijken!
Dat wordt dus ongetwijfeld een nieuwe meter plaatsing.
Let op dat je de juiste meterstanden zelf ook noteert!
Badge
Ik kom er toch nog even op terug, het is namelijk nog niet helemaal opgelost. Als ik hiervoor een nieuw topic moet openen hoor ik het graag.

Vorige week is er een monteur van Stedin geweest en die heeft de electriciteitsmeter vervangen. De Iskra SMR 5.0 is eruit gehaald en daar is een Landis+Gyr SMR 5.0 voor terug gekomen. De gasmeter (Uniflo G4SRT) is niet vervangen. Nadat de elektriciteitsmeter was vervangen gaf Toon geen storingen meer en hadden we het actuele electriciteitsverbruik weer in beeld. Het gasverbruik bleef echter op 0,0 staan en staat nu, een week later, nog steeds op 0 terwijl we echt al gas hebben gebruikt.
Als ik op Toon ga kijken bij Instellingen -> Energiemeting staat bij Meetmodules "Sensoren worden ingeregeld". Verder zie ik geen vreemde dingen.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
* Meetmodule van de stroom afgehaald (1 minuut)
* Ketelmodule van de stroom afgehaald (1 minuut)
* Gasmeter opnieuw gekoppeld (rode knop ingedrukt tot melding kwam dat de koppeling gelukt was)

Softwareversie: 4.16.8
Firmware ketelmodule: 37
Meetmodule softwareversie: 35/39

Nog iets wat ik kan doen voor ik Stedin weer bel?

Bart
Reputatie 7
Badge +2
@Bart176

Goed dat je weer terugkomt op de issue die je had, welke helaas (deels) nog aanwezig is. #Prettigisanders 😞 !

Komt je elektriciteitsverbruik momenteel wel door? Ik zie namelijk de melding staan dat beiden meters sinds 25 juni in storing staan en de storing voor nu in behandeling is bij Stedin. Ik ben bang dat het aan de kant van je meters dus nog niet goed gaat. Heb je hierover ook al contact gehad met Stedin?

Groet, Urgel
Badge
@Urgel
Ik zie op Toon netjes het electriciteitsverbruik, dat werkt weer prima. Bijzonder dat de storing nog in behandeling staat bij Stedin, de monteur is al een week weg!!

Bart
Reputatie 7
Badge +2
@Bart176

Heel bijzonder inderdaad! Wil je voor mij, just in case, de externe toegang tot je Toon aanzetten? Ik kijk ook graag of mij aan de kant van Toon iets opvalt.
Badge
@Bart176

Heel bijzonder inderdaad! Wil je voor mij, just in case, de externe toegang tot je Toon aanzetten? Ik kijk ook graag of mij aan de kant van Toon iets opvalt.

Staat aan! 👍
Reputatie 7
Badge +2
@Bart176

Hartelijk dank voor de toegang! Ook ik zie dat je elektriciteitsverbruik wel wordt uitgelezen, maar gas niet.
Op basis van de gegevens, vanuit Toon en je slimme meters, kan ik niet anders concluderen dan dat het een issue is met de gasmeter.

Het kan zijn dat de koppeling daar in de administratie nog niet is verwerkt. Daarnaast kan het ook liggen aan de combinatie van je elektriciteitsmeter en je gasmeter.
Er is namelijk ook een Landys + Gyr gasmeter (generatie 5.0), maar daar kan Stedin je het beste over informeren.

Mijn advies is hierover te schakelen met Stedin.
Reputatie 1
Sinds de laatste update zijn er hier problemen met Stroom nu. Het actuele verbruik blijft hangen. Zo geeft dieren hele nacht 250 aan en na een reset is die hele nacht weg. Het werkt dan weer een paar uurtjes goed. En dan lijkt het of alles weer stil staat. Toon al meerdere keren gereset en ook de mudule in de meterkast gereset. Bij het gas verbruik heb ik ik gemerkt dat het ook na een reset een andere waarde weergeeft. Watkan het zijn?
Hoe heb je de meetmodule gereset?
En is je laatste update voor Toon®️ nu 4.18.8?
Reputatie 1
Laatste update is idd 4.18.8 meetmodule 30 seconde uit de stroom gehaald
Laatste update is idd 4.18.8 meetmodule 30 seconde uit de stroom gehaald

Oke duidelijk!
Ik zou een iets rigoureuzere reset methode toepassen, zodat de zWave koppeling met Toon weer opnieuw wordt ingesteld. Druk daartoe op het zwarte knopje aan de zijkant van de meetmodule en houdt het ingedrukt totdat je de ledjes even snel ziet flitsen.
Dan opnieuw koppelen.
Reputatie 1
Daar had ik al na gekeken maar ik zie geen ledjes flitsen terwijl ik dat knopje al 1 minuut heb ingedrukt.

Reageer