Sensoren worden ingeregeld - ten einde raad | Eneco Community
beantwoord

Sensoren worden ingeregeld - ten einde raad

• 7 oktober 2019
  • 15 reacties
  • 283 Bekeken

Reputatie 1
  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 6 reacties
In eens stopt toon met het rapporten van waardes voor electra en gas.

Eerst zelf op onderzoek uit. Via dit forum de sensor ontkoppeld, gekoppeld, toon reset, etc maar mocht niet baten.

Servicedesk gebeld, zelfde stappen nogmaals doorlopen zoals hierboven beschreven zonder resultaat. De monteur wordt gestuurd...

Meneer meldt zich netjes, werpt een blik in mijn meterkast en ziet direct het probleem. De slimme meter (Zie hieronder) werkt softwarematig niet goed met de sensor. Helaas niets aan te doen en vertrekt weer.

Een beetje flabbergasted staar ik naar mijn toon. Die toch een ruim jaar goed heeft gefunctioneerd... Nogmaals de telefoon in. Spreek diezelfde mevrouw die ik eerder gesproken had. Ook zij stapte het niet en stuurt wederom een monteur mijn kant op.

Ook deze meneer meldt zich begin avond dezelfde dag nog. Super tof uiteraard. Na wat ontkoppel en koppel werk wordt de gehele toon en sensor vervangen. Resultaat: sensoren worden ingeregeld. In eerste instantie zou de gasmeter niet gekoppeld zijn met de electrameter maar dat is onjuist (die controle kun je prima zelf uitvoeren door een knopje 7 sec in te drukken) meneer belt nog met een collega, geef aan dat ik stedin moet bellen want gas is niet gekoppeld aan de electra meter en gaat naar huis.

Inmiddels mijn rookmelders in huis weer gekoppeld aan toon, alle instellingen weer zoals ze stonden maar heb nog steeds geen meterstanden in toon.

Ik weet even niet meer wat te doen. Mijn volgende stap zou weer bellen naar eneco zijn maar die gaan hier volgens mij niet uitkomen. Wie o wie heeft het gouden idee. Ik ben hier inmiddels al een week of 3 zoet mee...

Hieronder zoveel mogelijk gegevens:
Toon
Software versie 5.9.6 (geen update beschikbaar voor mij)
Firmware ketel module 37

Meetmodule
Software versie meetmodule 1.3/0.13
Verbinding 5*
Status Sensoren worden ingeregeld
Koppeling met P1 kabel
Meetmodule pulseert niet, alleen bij het in stopcontact steken

Slimme meter electra
Iskra AM550 (2018)
AM550-ED1. 01
meterversie SMR 5.0
Koppeling met p1 kabel

Slimme meter gas
Landis gyr G350 (2018)

Met Vriendelijke Groet,
Jeroen Storm
icon

Beste antwoord door Stoj0504 11 oktober 2019, 13:23

Vandaag een reactie ontvangen.

Ze hebben een firmware update gedaan op de slimme meters. Sindsdien werkt alles weer zoals het hoort.

Hartelijk dank voor de geboden hulp.
Bekijk origineel

15 Reacties

Hoi Jeroen,

Morgen kan een moderator kijken of de meterstanden bij Eneco wel binnen komen.
Zo niet dan zal je slimme meter vermoedelijk in storing staan.

Zelf kan je ook met je Netbeheerder even bellen, zoals door de monteur ook eerder werd geadviseerd.

Gezien je foto’s is er met Toon®️ verder niet mis.
Reputatie 1
Hoi Brandje,

De mevrouw aan de telefoon zag wel meterstanden binnenkomen. In de eneco app zie ik die overigens zelf ook (weet niet of dat dezelfde bron is)
Reputatie 6
Badge +3
Is je P1 kabel al eens vervangen? Anders kan het ook zijn dat je slimme meter prima werkt maar alleen de P1 poort er van uit staat of stuk is. Ook dat kan de netbeheerder voor je nagaan.
Oké, dan is dat duidelijker Jeroen.
Dan is dus de P1 poort defect. In je slimme meter bevindt zich een communicatiemodule die zorgt dat je standen uitgelezen kunnen worden, maar zorgt ook dat de data aan de P1 poort wordt geleverd, zodat Toon®️ die data kan weergeven.
Reputatie 1
Het is een aanname maar de sensor en toon is vervangen, de kabel heb ik niet gezien.

Ik zal eens in de telefoon klimmen bij de netbeheerder..
Probeer bij het bellen wel vast houdend te zijn Jeroen, want de Netbeheerder kan op afstand een defect in de P1 niet nagaan; daarvoor moet een Netwerkmonteur langskomen om dat vast te stellen.
En dat laatste doen ze vaak pas na aandringen.
Suc6 morgen.
Reputatie 1
Bedankt voor de reacties.

Ik was al even aan het rondkijken bij mijn netbeheerder. Kon al niet heel veel vinden maar bedankt voor de tip.

Zal mijn bevindingen hier verder posten.
Reputatie 1
Netbeheerder gesproken. Ze willen toch eerst op afstand de meter bekijken. Als het goed is binnen 2 werkdagen een reactie...

Wordt vervolgd....
Reputatie 7
Badge +9
Moderator zal sowieso softwareversie: 5.3.12 gereed kunnen zetten voor je display.
Dit is de meest recente versie voor Toon op dit moment.

Maar dit alles heeft er wel van weg dat je P1 poort van je Slimme Meter defect is.
Netbeheerder gesproken. Ze willen toch eerst op afstand de meter bekijken. Als het goed is binnen 2 werkdagen een reactie...

Wordt vervolgd....

Jammer, maar wel begrijpelijk.
Valt me tegen dat ze dat niet meteen even voor je nakeken.
Want met het uitlezen is niets mis.
Ooit in het verleden ook problemen ondervonden met de slimme meter die vermoedelijk in storing stond. Destijds kon eneco bevestigen dat mijn gasmeter niet correct werkte. Er is toen direct Enexis gebeld en een test laten uitvoeren. Beide meters zijn toen vervangen
Reputatie 1
Tot op heden nog geen bericht van Westland Infra maar de metingen komen sinds even voor 16u00 weer door op mijn toon.

Gok dat ze een reset hebben kunnen uitvoeren op afstand.
Tot op heden nog geen bericht van Westland Infra maar de metingen komen sinds even voor 16u00 weer door op mijn toon.

Gok dat ze een reset hebben kunnen uitvoeren op afstand.

Daar kan je best gelijk in hebben.
Ik zou het even tot morgen aanzien.
Reputatie 1
Vandaag een reactie ontvangen.

Ze hebben een firmware update gedaan op de slimme meters. Sindsdien werkt alles weer zoals het hoort.

Hartelijk dank voor de geboden hulp.
Leuk om te horen dat het op afstand kon.

Reageer