Sensoren geven geen data meer door aan Toon | Eneco Community

Sensoren geven geen data meer door aan Toon

• 11 september 2012
  • 75 reacties
  • 11742 Bekeken

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

75 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@Peter B.

Welkom op het forum. Vervelend dat je geen verbruiksdata meer ziet. Hieronder de instructies voor het plaatsen van de sensoren. Als je nieuwe sensorhouders en/of fixatiestickers nodig hebt hoor ik het graag!

Groet,

Folkert
Reputatie 7
Badge +6
Hoe sluit ik de sensorhouders aan op mijn energiemeters?

Stap 1: Schoonmaken van de meter

Maak de meter en de sensorhouder eerst goed schoon met een doekje met alcohol of ontvetter
voor een betere hechting van de tape.
Gebruik geen agressieve schoonmaakmiddelen zoals aceton of tinner, omdat deze het venster kunnen
beschadigen

Stap 2: Bepaal de locatie van de sensoren

Stap 2a:

Elektriciteitsmeter

Locatie bepalen bij pulsmeter
De pulsmeter is meestal te herkennen aan een knipperende LED.
Neem de LED met één van de volgende aanduidingen: imp/kWh, tr/Wh, pulsen/kWh, p/kWh,
Wh/imp.

Kijk door het gaatje van de sensorhouder en plaats de sensorhouder midden op de positie van de LED.

Stap 2b: Elektriciteitsmeter

Locatie bepalen bij draaischijf meter

De elektriciteitsmeter met draaischijfmeter heeft een zwart of rood vlakje.
Kijk door het gaatje van de sensorhouder plaats de sensorhouder zo dat schijf
zichtbaar is door het gaatje Positioneer de houder altijd verticaal en in het
midden van de draaischijf.

Stap 2c: Gasmeter

Locatie bepalen bij gasmeter met spiegel

De gasmeter met spiegel is te herkennen aan het spiegeltje in het 3e Rode cijfer achter de komma. Kijk door het gat van de sensorhouder en plaats de sensorhouder op het 3e cijfer achter de komma.

Stap 3: Plakken van de sensorhouder

Plak de dubbelzijdige tape achter op de sensorhouder.
Verwijder het beschermlaagje van de tape en monteer de sensorhouder op de in stap 2 bepaalde locatie. Druk de sensorhouder goed aan en laat de lijm een paar minuten hechten.

Zie ommezijde voor het vervolg van deze instructie!

Stap 4: Plaatsen van de fixatiesticker

Om te voorkomen dat de sensorhouder loslaat of verschuift, plakt u de fixatiesticker over de sensorhouder.
U brengt de grote fixatiestickers aan over de reeds geplakte sensorhouders:

Indien nog niet gedaan, haal de sensoren voorzichtig uit de houders. In de sticker zitten uitsparingen. Hier valt de sensorhouder precies in.
Zorg dat de stickers zoveel mogelijk zonder lucht geplakt zijn.
Indien de sticker groter is dan de meter, mag deze over de randen worden geplakt.

Stap 5: Plaatsen van de sensor

Pak de juiste sensor; de sensor met het gele symbool “stroom” is voor de elektriciteitsmeter en
de sensor met het rode symbool “gas” is voor de gasmeter

Klik de sensorkabel in de sensor en druk de sensor in de sensorhouder.
Monteer de sensorkabels nooit tegen elektriciteitsleidingen of draden in verband met veiligheid.
@Peter B.

Welkom op het forum. Vervelend dat je geen verbruiksdata meer ziet. Hieronder de instructies voor het plaatsen van de sensoren. Als je nieuwe sensorhouders en/of fixatiestickers nodig hebt hoor ik het graag!

Groet,

Folkert

Hartelijk dank !
Helder !!

2 vragen :
In mijn electriciteitsmeter zit nu een soort telefoonkabeltje... (P1 ??).
Moet EN de P1 EN de sensor worden aangesloten of is 1 van beiden voldoende ??

Ik heb helemaal geen plakkertjes of houdertjes (meer) !?
Installatie is in 2 stappen gegaan, omdat ik (na de Eneco-monteur) eerst nog even een nieuwe slimme meter heb gekregen, waarna geen Eneco-monteur meer is teruggeweest, ik zelf de sensortjes moest aansluiten, maar geen idee heb waar plakkertjes of houdertjes zijn. Hoe kan ik daar nog aankomen !?!?

Dank alvast !!

Peter
Badge +5
@Peter B.

Groet,

Folkert

Hartelijk dank !
Helder !!

2 vragen :
In mijn electriciteitsmeter zit nu een soort telefoonkabeltje... (P1 ??).
Moet EN de P1 EN de sensor worden aangesloten of is 1 van beiden voldoende ??

Ik heb helemaal geen plakkertjes of houdertjes (meer) !?
Installatie is in 2 stappen gegaan, omdat ik (na de Eneco-monteur) eerst nog even een nieuwe slimme meter heb gekregen, waarna geen Eneco-monteur meer is teruggeweest, ik zelf de sensortjes moest aansluiten, maar geen idee heb waar plakkertjes of houdertjes zijn. Hoe kan ik daar nog aankomen !?!?

Dank alvast !!

Peter

Hallo Peter, je verhaal is wat verwarrend!
Heb je een slimme kWh meter of heb je zowel een slimme KWh en slimme gasmeter?
Laat dat eerst maar weten voor we verder gaan
Ik heb als elektriciteitsmeter een Landys + Gyr E350. Hierin zit een P1 kabeltje.(DSMR 4 en GPRS) Is de sensor dan overbodig ???
Als gasmeter heb ik een splinternieuwe Landys + Gyr G350, met ook vermelding G4 en E06H40.

Hoe zouden de sensoren geplaatst moeten worden ?
+ ik heb inderdaad geen houdertjes e/o plakkertjes (meer).
Badge +5
Als ik het zo lees dan heb je 2 slimme meters en het witte kabeltje hoort aan de ene kant in de KWh meter en de andere kant in de meteradapter die nu in het stopcontact zit.
De plaksensoren heb je niet nodig, stop die maar in de doos met de 2 snoertjes.
Dan moet de gasmeter wakker gemaakt worden en dat is iets wat je op dit forum terug kunt vinden indien dat niet is gedaan door de monteur.
Vervolgens kan de gasmeter namelijk gekoppeld en verwerkt worden bij Stedin en Eneco.
Hierna kan het nog enkele dagen duren voordat je het gas op Toon ziet inclusief alle meterstanden etc.

Laat maar horen hoe het gaat.
Reputatie 7
Badge +6
@Peter B.

Zoals Yobotje aangeeft heb je de sensoren niet nodig, ik zie dat je slimme meters hebt nu. Als je de sensoren in de meteradapter hebt gedaan terwijl ook de p1 kabel in de meteradapter zit kun je vreemde waardes of helemaal geen waardes zien op je Toon. Ik adviseer je om de meteradapter stroomloos te maken, de sensor er uit te halen, en hierna de meteradapter terug te plaatsen in het stopcontact. Ik hoor graag van je of het gelukt is.

Ook wil ik graag weten of Toon vanaf de plaatsing geen gas gemeten heeft of dat dit later ontstaan is. Ik kan ook het een en ander voor je nakijken. Dan wil ik je vragen om de toegang klantenservice aan te zetten via Menu-Meer-Klantenservice.
Dank, beiden, voor de antwoorden. Oorspronkelijk was de informatievoorziening niet consequent en viel (o.a.) gasmeting uit. DAT was de reden dat ik (toch) de sensoren er in heb geprikt, maar hierdoor werd de infovoorziening inderdaad helemaal onbetrouwbaar (dagen lang NUL en daarna ineens weer wel een dag, enz.enz).

Ik ga eerst de sensoren eruit trekken en de meter-adapter er uit en er in doen... dan ga ik wel weer even kijken wat er gebeurt.
NB : Gister-avond gaf de Toon ook ineens aan dattie geen contact had met de adapter (???).

Meekijken : Graag... kan ik dat ook 's avonds "aanzetten" en dat hier even melden !?
Reputatie 7
Badge +6
@Peter B

Ja hoor dat is zeker mogelijk.
Een eerste belangrijk deel van het probleem nu met zekerheid achterhaald.... Mijn TOON ontvangt mijn meteradapter niet 😞 De keren dat er wel wat doorkwam zijn dus toevalstreffers geweest.

Meters en adapter in de kelder. Vloer van de begane grond = Beton+vloerverwarming+dekvloer+(natuur)steen.
Daarbij ligt de kelder ook niet "onder" de Toon, maar aan de andere kant van het huis. (+/-6 a 7 meter verderop)

Signaal moet dus min of meer "door de kelderdeur".
Badge +5
Wellicht is dit te verhelpen met een repeater maar dat hoor je wel van Folkert.
Komt goed.
Een eerste belangrijk deel van het probleem nu met zekerheid achterhaald.... Mijn TOON ontvangt mijn meteradapter niet 😞 De keren dat er wel wat doorkwam zijn dus toevalstreffers geweest.

Meters en adapter in de kelder. Vloer van de begane grond = Beton+vloerverwarming+dekvloer+(natuur)steen.
Daarbij ligt de kelder ook niet "onder" de Toon, maar aan de andere kant van het huis. (+/-6 a 7 meter verderop)

Signaal moet dus min of meer "door de kelderdeur".

Hoi Peter,

Heb je ook aan de optie gedacht om de netwerkkabel van adapter naar P1 poort te verlengen.
Uit eerdere topic's weet ik dat 5 a 6 meter haalbaar moet zijn.
Kom je wellicht dan net boven de betonnen vloer uit?
Reputatie 7
Badge +6
@Peter B.

Ik kan momenteel niet zien hoe sterk je Z-Wave verbinding is tussen je Toon en je meteradapter, de toegang klantenservice staat nog uit. Gezien de afstand en het feit dat je meters in de kelder staan, kan het helpen als er een repeater geplaatst wordt, heb je op dit moment geen repeater? Soms kan het ook helpen om je meteradapter andersom in het stopcontact te hangen of om deze op een aandere positie in de meterkast te hangen.
Inmiddels weer wat meer helder. Ik heb klantenservice inderdaad nog niet open gezet ; sorry. gebrek aan contact blijft. Ik heb de adapter iets verplaatst en omgedraaid, maar dat helpt (bijna) niet.... Af en toe heb ik ineens een dagje (dagdeel) info over electra ; nooit over gas, maar meer niet dan wel.

Verlengen tot buiten de kelder is geen optie ; ik moet dan naar de andere kant van de gang, met verlengde snoeren, over een stenen vloer 😞

Ik zou eventueel kunnen verlengen binnen de kelder (richting de deur en iets meer naar het "centrum" van het huis). Ik moet dan echter zowel spanning als P1 verlengen.
Met wat voor kabeltje kan ik de P1 verlengen ?? "Ouderwetse" telefoonkabeltjes ??

(en nee... ik heb geen repeater)

En hoe kan het komen dat gas niets doorgeeft ??

Dank weer alvast.
Reputatie 3
Badge +3

Met wat voor kabeltje kan ik de P1 verlengen ?? "Ouderwetse" telefoonkabeltjes ??

Inderdaad .. P1 maakt gebruik van een RJ11 stekker. (telefoonkabel dus)
Inmiddels weer wat meer helder. Ik heb klantenservice inderdaad nog niet open gezet ; sorry. gebrek aan contact blijft. Ik heb de adapter iets verplaatst en omgedraaid, maar dat helpt (bijna) niet.... Af en toe heb ik ineens een dagje (dagdeel) info over electra ; nooit over gas, maar meer niet dan wel.

Verlengen tot buiten de kelder is geen optie ; ik moet dan naar de andere kant van de gang, met verlengde snoeren, over een stenen vloer 😞

Ik zou eventueel kunnen verlengen binnen de kelder (richting de deur en iets meer naar het "centrum" van het huis). Ik moet dan echter zowel spanning als P1 verlengen.

(en nee... ik heb geen repeater)

En hoe kan het komen dat gas niets doorgeeft ??

Dank weer alvast.

Hoi Peter,

Voor wat betreft de kabel in de P1 poort inderdaad zoals bernard zegt is de zg RJ11 standaard.
Omdat je gaat verlengen zou je geneigd zijn platte telefoonkabel te gebruiken en uitproberen zou ik zeker doen, maar ik ben bang dat de koperadertjes iets dikker moeten zijn, omdat je over langere afstand een lage spanning transporteert.
Gewoon even uitproberen.!
Reputatie 7
Badge +6
@Peter B

Ik zorg ervoor dat er een repeater geplaatst wordt. De verbinding tussen de meteradapter en je Toon is slecht, een repeater zal dit signaal versterken. Dat je geen gas ziet kan betekenen dat je gasmeter niet gekoppeld is met je elektrameter. Ik zal dit doorgeven aan je netbeheerder.
Gas heeft "ooit" en bij vlagen weleens iets doorgegeven... maar meer niet dan wel.

Tot hier voorlopig dank. Ik wacht dus even af, nu...
Sorry ;

maar moet ik nu nog wat doen, of "komt die repeater automagisch" naar mij toe !?
(#nognietsgehoord)
Hoi Peter,

Folkert schrijft dat hij zorgt dat de repeater geplaatst wordt.
Maar aangezien het nu 8 dagen geleden is, zou ik morgen Folkert maar een pbtje sturen als hij in de loop van de dag niet reageert!
Vandaar inderdaad nu dit berichtje 🙂 (dank)
Hoi Peter, oké dat begreep ik, maar gezien de 8 dagen zou ik dat pbtje in de loop van de middag morgen gewoon sturen.
Vandaar mijn tip!
Meestal zijn moderatoren hier niet blij mee, maar hier heb ik en jij ook denk ik, het idee dat het vergeten wordt.
Reputatie 7
Badge +6
@Peter B

Een berichtje op het forum is genoeg 😉 Ik heb het installatiebedrijf gebeld en er is helaas iets fout gegaan daar. Ze proberen vandaag nog contact met je op te nemen.
Hoi Folkert,

Goeie actie en nu is het duidelijk wat de vertraging opleverde.
@Folkert... Hartelijk dank ! Ik wacht even af (vandaag overigens nog niets gehoord).