Sensoren geven geen data meer door aan Toon | Eneco Community

Sensoren geven geen data meer door aan Toon

• 11 september 2012
  • 75 reacties
  • 11742 Bekeken

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

75 Reacties

Oké, dan zijn er verder nog maar een paar controle opties.
Sommige heb je geloof ik al gedaan:
  1. Toon resetten
  2. Adapter geheel verwijderen en opnieuw aanmelden
  3. Adapter laten controleren door Eneco
  4. Draden van plaksensor naar adapter
Thuis gekomen van werk blijkt de gasmeter het weer te doen na bijna 24 uur inregelen na de reset van gister.

Bedankt voor de tips!
Hoi Melchior,
Zo zie je maar weer dat een softreset wonderen doet.
En nu maar weer verder genieten van je Toon.
Hallo , hier hetzelfde probleem met toon plakkertje afgevallen en nu met geen mogelijkheid het stroomverbruik te zien na resetten etc. Is nu al de derde keer dat ik moet bellen voor een storing aan toon. Willen een monteur sturen . Heb hier eigenlijk geen zin in , moet ik weer wat regelen om thuis te blijven. Krijg er een naar gevoel bij , heb jarenlang met een draaischiijf gewerkt en wekelijks mn meterstanden schriftelijk bijgehouden, maar heb hier zowat meer werk mee. Ik heb geen zin om me druk te moeten maken om een thermostaat. ...Het lijkt allemaal zo mooi maar het moet allemaal wel werken.. 
Je zegt ik heb er eigenlijk geen zin in, maar wat wil je dan?
Je hebt jaren met een draaischijf gewerkt en nu niet meer dan?
Mijn plaksensor zit op de glasplaat van de gasmeter en is er sinds nov 2012 geen enkele keer afgevallen.
Heb je geen reserve plakkers meer?
Reputatie 6
Badge +1
Hallo kyvide, welkom op dit forum.

je geeft aan dat het plakkertje van je meter is afgevallen en dat je daardoor nu geen stroom dat meer krijgt. Zit je plakketje van je sensor wel goed op de meter. Zodra het zwarte gedeelte van je draaischijf voorbij komt moet het groene lampje op de adapter gaan oplichten. Gebeurd dit niet dan zit de sensor niet goed.

Ook kun je voor de zekerheid de adapter ( kasje bij de meter) een keer uit het stopcontact halen. 10 seconde wachten en dan er weer insteken. Lampjes lichten kort op. Daarna kijken ofdat het ledje van stroom wel op licht.
Om het lange wachten te voorkomen, zou je de waterkoker even kunnen aanzeten. De schijf gaat daardoor sneller draaien, waardoor je dus ook sneller een puls kunt opvangen.

En anders Eneco vragen, ofdat ze een slimme meter willen plaatsen. Je bent dan van die plakkertjes af.
Ik bedoel zo,n ouderwetse analoge kwikdraaithermostaat , het is gewoon een opstappeling van een niet zo,n soepele overgang van leverancier en een aantal storingen aan Toon,
Dus de plaksensor is van die glasplaat afgevallen voor de 3e keer.
Maar ik vroeg heb je nog reserve plakkers, anders kan Eneco die je per post toesturen.
Wat bedoel je met storingen aan Toon?
Zijn die er nog of zijn die wel opgelost; was je daar moedeloos van geworden.
Reputatie 1
Badge +1
Die plakrommel werkt voor geen meter. Toen ik nog geen slimme meter had donderde die plakdingen er ook steeds vanaf. Gewoon even dat houdertje goed reinigen zodat alle lijm eraf is en dan vast zetten met een klein drupje nagellijm...dat blijft gegarandeerd 100% zitten.
Waarom zit het bij mij dan al bijna een jaar?
Het is een kwestie van even het glas en houdertje ontvetten en een nieuwe plakker er op en klaar!
Het wordt ten zeerste afgeraden lijm te gebruiken.
Reputatie 1
Badge +1
Waarom zit het bij mij dan al bijna een jaar?
Het is een kwestie van even het glas en houdertje ontvetten en een nieuwe plakker er op en klaar!
Het wordt ten zeerste afgeraden lijm te gebruiken.

Zoiets hoort permanent goed vast te zitten. Ik heb in korte tijd wel 3 keer die aftandse plakkers moeten verwisselen omdat elke keer de plakkers wat verschuiven en daardoor trubbels veroorzaken. Dat druppeltje nagellijm is echt geen probleem, 1- hij zit gelijk permanent goed vast, 2- het draagt bij aan een juiste doorgifte. maar goed, het beste blijft gewoon slimme meters. Ik weet al wat je mischien wilt gaan zeggen dat dan de gas stand niet per 10 sec word weer gegeven maar per uur, mij boeit dat niets ik zit echt niet de hele dag met mijn gichel voor dat ding. Ik wil gewoon juiste standen en ik geloof niet dat je zoiets met domme meters exact net zo goed als met slimme meters kan behalen.
Ik denk dat alles gewoon met ontvetten heeft te maken. Bij mij hangen de hele dag er jassen ook tegen aan; er gebeurt gewoon niets; nog nooit is het eraf gevallen.

En slimme meters zijn inderdaad beter, behalve de realtime doorgifte.
Kijk jou boeit dat niet, maar er zijner hier legio die dat erg jammer vinden; ik ook namelijk. Dat heeft niets te maken met steeds naar Toon kijken, maar veel meer met: als ik een keertje kijk dan wil ik meteen het juiste verbruik zien; kijk en dat kan met domme meters.
Reputatie 1
Badge +1
Ik denk dat alles gewoon met ontvetten heeft te maken. Bij mij hangen de hele dag er jassen ook tegen aan; er gebeurt gewoon niets; nog nooit is het eraf gevallen.

En slimme meters zijn inderdaad beter, behalve de realtime doorgifte.
Kijk jou boeit dat niet, maar er zijner hier legio die dat erg jammer vinden; ik ook namelijk. Dat heeft niets te maken met steeds naar Toon kijken, maar veel meer met: als ik een keertje kijk dan wil ik meteen het juiste verbruik zien; kijk en dat kan met domme meters.

Ik zie het verschil niet tussen 1 keer per dag naar het totaal kijken of als je de toon aanzet zien wat je op dat moment verbruikt? Dat ontvetten heb ik ook 3 keer gedaan, maar toch naar enkele weken ging het verschuiven en trad er een probleem op met de doorgifte. Toen ik eenmaal de sensors had vast geplakt met nagellijm had ik daar geen last meer van. Ik zie wel meer problemen voorbij komen met die plakkers dus in dat opzicht zou eneco hierop in moeten spelen met een beter alternatief. ik weet zelfs dat er minstens 1 installateur is die ze gelijk al vastzet met nagellijm om te voorkomen dat die 2/3 keer terug moet om ze weer opnieuw vast te zetten, en geef hem eens ongelijk? kost gewoon veel geld om voor zulke geintjes terug te moeten.
Kijk dat is een kwestie van kijk gedrag..............en willen weten wat je ziet!
Als ik kijk dan wil ik meteen het dag totaal zien van dat moment; dus realtime.
Jij kan de pech hebben dat je 59 minuten moet wachten om op dat moment hetzelfde te zien...................
Is niet erg hoor, het is nou eenmaal een afleespech bij slimme meters.
Vandaar het koesteren van m'n domme meters.
Reputatie 1
Badge +1
Kijk dat is een kwestie van kijk gedrag..............en willen weten wat je ziet!
Als ik kijk dan wil ik meteen het dag totaal zien van dat moment; dus realtime.
Jij kan de pech hebben dat je 59 minuten moet wachten om op dat moment hetzelfde te zien...................
Is niet erg hoor, het is nou eenmaal een afleespech bij slimme meters.
Vandaar het koesteren van m'n domme meters.

Ieder uur word het bij gewerkt, dus als ik om 22.59 kijk en zie dat ik bijvoorbeeld 2 m3 heb verbruikt hoef ik niet perse realtime te zien wat ik op dat moment nog aan het verstoken ben. Ik ben er ook van overtuigd dat 90% van de toongebruikers amper kijken op de toon en dus is dat hele realtime gebeuren onzinnig. Ik ben er tevens van overtuigd dat de grootste handigheid zit in dat de gebruiker hier-en-daar kan kijken of die nog binnen de grenzen heeft verbruikt (duimpje) en het men weinig boeit wat er op dat moment door de gasbuis heen vloeit. Daarbij is electra wel net zoals bij domme meters om de 10 sec. Ik kies voor nauwkeurigheid en dat is in mijn gedachten (herhaling) met slimme meters het meest precies.
Je opsomming begrijp ik wel, maar ik had het ook over kijkgedrag.
En dat zal bij een ieder verschillen.
Om 1 minuut voor 24:00 te kijken is zinloos, want de volgende dag zie ik in de grafiek ook het dagtotaal van de vorige dag.
Nee, ik had het over het realtime verbruik; je loopt er 's-morgens even langs weet meteen wat je 5 minuten geleden tijden de douche hebt verbruikt.
Uiteraard vind ik ook het langere termijn verbruik belangrijk en daar is de realtime signalering totaal niet interessant voor.
Nogmaals het zit 'm in het kijkgedrag...............
Dat van electra dat is uiteraard bekend, we hadden het hier toch alleen over gas...................
Reputatie 1
Badge +1
Je opsomming begrijp ik wel, maar ik had het ook over kijkgedrag.
En dat zal bij een ieder verschillen.
Om 1 minuut voor 24:00 te kijken is zinloos, want de volgende dag zie ik in de grafiek ook het dagtotaal van de vorige dag.
Nee, ik had het over het realtime verbruik; je loopt er 's-morgens even langs weet meteen wat je 5 minuten geleden tijden de douche hebt verbruikt.
Uiteraard vind ik ook het langere termijn verbruik belangrijk en daar is de realtime signalering totaal niet interessant voor.
Nogmaals het zit 'm in het kijkgedrag...............
Dat van electra dat is uiteraard bekend, we hadden het hier toch alleen over gas...................

En daar liggen wij dus qua mening niet op 1 lijn, wat is het verschil of je na 5 min kan zien wat je verdouchst heb of 55 min later dat kan zien? zijn we dan zo kijkverslaafd dat we dat persé 5 min later kan zien? of ligt dan op een gegeven moment de lat zo hoog dat we het straks na 1 min al willen zien? het gaat toch meer om de aquraatheid? en dat is per slimme meter gewoon echt beter. Ik heb mijn buurvrouw toon "aangesmeerd" maar wel direct erbij gezegt dat ze het best slimme meters erbij kan nemen. Ik weet van haar al dat ze echt niet dagelijks gaat kijken wat ze om de 5 min heeft verbruikt. de grootste reden voor haar om het te nemen is dat simpele duimpje dat ze om de 2 maanden kan zien of ze verbruikt heeft binnen of buiten het termijn bedrag en is dat teveel kan ze gaan kijken waarop ze kan besparen en daarmee heeft toon zijn grootste doel bewezen...mensen bewust maken van wat zij verbruiken! en dat is echt niet om de 5 min kijken of de aardappels niet teveel gas hebben verbruikt bij het pruttelen 😃
Reputatie 6
Badge +7
Bij mij al een paar dagen dat de gasregistratie niet meer werkt .. Blijft op nul staan .. Alle tips die hier staan heb ik al geprobeerd...
Maar als je alle tips al gebruikt hebt, dan kunnen we je hier ook niet helpen, toch.................
Reputatie 7
Badge +7
wel een goeie Ton,
maar toch ik hoop dat @ picardo.
nog eens goed leest en kijkt op het forum.
de oplossing staat er vast bij.

zoals ..... knippert de sensor
bij slimme meters de zaak eens een goede soft reset geven.
enz.
enz.
enz.
Tja , ik dacht hoe moet je daar nou op antwoorden/meedenken?
Ik zou gewoon de adapter in Toon verwijderen en opnieuw aanmelden.
En we weten niet eens of ie domme of slimme eters heeft
enz
enz
Reputatie 7
Badge +7
we wachten maar ff af Ton ,
op de reactie van @ picardo
mss dat hij dan wat meer verteld over de situatie
slimme of domme meter , of domme slimme meter :D

truste
Reputatie 6
Badge +7
Jaja ,sorry voor de ractie waar jullie niets mee kunnen .. Beetje frustratie .. Maar na 52 uur niets meer gedaan doet hij het ineens weer ... Heel erg vaag ... Maar ben er wel blij mee .. Nog steeds raar dat hij het ineens ook niet meer deed ... En ik heb trouwens oude meters .
Nou zo zie je maar weer.
Ik zou de adapter voor de zeker heid als ie weer kuren gaat vertonen verwijderen in Toon en opnieuw aanmelden.

In ieder geval bedankt voor de terug koppeling.
Ik zie nu heeeel veel berichten. Ik heb ook problemen. Gas heeft het wel gedaan, maar nu alweer een paar dagen niet meer. Electra is met een draadje verbonden met dat rechthoekige ding in het stopcontact. Electra heeft het een poosje gedaan en toen ook niet meer. Ik heb toen ook de sensor erbij geplaatst... heeft het even gedaan maar nu ook weer niet meer. Ik word er een beetje simpel van....

LET OP... Ik kan nergens vinden HOE de sensoren op-, bij- of aan- de meters bevestigd moeten worden....

Kan iemand mij dat vertellen, uitleggen of aanwijzen (ergens op het wwweb)??

Dank alvast !