Sensoren geven geen data meer door aan Toon | Eneco Community

Sensoren geven geen data meer door aan Toon

• Komt hier vaker (level 8)
  • 16 reacties
Sinds vanochtend gaf de sensor op de electriciteitsmeter geen data meer door, De sensor (zat vast met een plakbandje er over heen??) was wat verzakt dus heb ik hem weer in de juiste positie geplaatst. Maar toen ik vanavond uit mijn werk kwam stond Toon©️ al van af 10 uur vanochtend op de 1 watt. De sensor eraf gehaald en met andere tape opnieuw geplaatst. De sensor gaf toen 648 watt door maar bleef daar op staan, wat ik ook aanzette. De meter zelf uit het stopcontact gehaald om te resetten .......dit had geen effect, met de sensor bezig geweest (had ik hem wel goed gepositioneerd ) mocht ook niet baten.
Op advies van mede forummers Toon©️ zelf gereset, de 648 was weg maar staat nu op - watt. De energiemeter opnieuw aangemeld (binnen 2mtr van Toon©️) dat was gelukt.........terug geplaatst in de meterkast, verbinding controleren, kreeg een groen vinkje dsu dat was goed alleen krijg Toon©️ geen data door, nu ook niet meer van mijn gasmeter wat die eerst wel deed...... en aan deze sensor heb ik niet gezeten..... Kijk ik in menu --> systeem --> energiemeters: staat er sensoren worden ingeregeld maar er gebeurt niets

Ik weet even niet meer wat te doen..... iemand een idee wat ik nog kan proberen of moet ik Eneco maar bellen om er iemnd naar te laten kijken...

Btw Toon©️ is afgelopen donderdag 6 september bij mij geinstaleerd..

mvg Ron

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

75 Reacties

Reputatie 2
Badge +1
@Ootjuh

Vervelend om te lezen dat je Toon nu niet optimaal werkt. Op het moment dat de Toon aangeeft dat de sensoren worden ingeregeld moet er voor zowel elektriciteit als gas een aantal omwentelingen op de meter plaatsvinden. Als de sensoren goed geplaatst zijn worden de omwentelingen automatisch gedetecteerd. Als ik je verhaal zo lees ben ik bang dat de sensoren niet goed op hun plek zitten, waardoor ze het verbruik niet registreren.

Graag neem ik telefonisch contact met je op om te kijken of we het probleem op kunnen lossen.
Wil je mij een PB sturen met je telefoonnummer en een tijdstip dat het uit komt?

Groet,
Joep
Reputatie 3
Badge
@topic starter, laat je even weten als er een oplossing is gekomen?
Graag had ik een reactie en/of een bevestiging op mijn PB gehad helaas is dit niet het geval.

Ik geloof graag dat de sensor niet op de goede plek zit maar aangezien ik bijna alle plekken gehad heb (behalve de kelder) weet ik niet meer waar te plakken ..................Het nog om de sensor om mijn stroommeter want de gasmeter geeft wel gebruik aan.
.
Reputatie 2
Badge +1
@Ootjuh

Ik heb je zojuist telefonisch gesproken.
Na het weekend neemt het installatiebedrijf van Eneco contact met je op om een afspraak in te plannen met een installateur.
De installateur zal de sensoren opnieuw plaatsen, dit moet het probleem oplossen.
Ik wens je een fijn weekend!

Update:

Na vrijdagmiddag een telefoongesprek met Joep te hebben gehad was er besloten om een monteur langs te sturen, er zou na het weekend contact met mij worden opgenomen. Maandag werden wij gebeld voor een afspraak en woensdag zou de monteur langskomen.

Deze heeft de sensor opnieuw geplaatst en alles werkte weer (even)............ zodra de monteur weg was was het weer over. Zoals je op de bijgevoegde foto kunt zien was de monteur er om 11 uur. De volgende registratie was om iets voor vijfen toen ik thuis was gekomen en merkte dat het weer niet werkte ..... iets aan de sensor gerommeld en nogmaals de energiemeter gereset door hem uit het stopcontact te halen.............helaas ook zonder het gewenst resultaat.

Morgenmiddag maar weer even bellen met eneco........ Anders heeft Toon voor mij echt geen zin, als ik mijn verbruik niet kan zien is het alleen maar een hele dure kamerthermostaat................... Echt jammer
Update:

Na contact met Eneco komt donderdag a.s. weer een monteur langs om evt de energiemeter en de sensoren te vervangen...

Ik wacht af...
Reputatie 3
Badge
Super dat Eneco snel langs kan komen. Je kunt (kost wel wat) ook voor een slimme meter gaan. Als je de netbeheerder belt kunnen ze je zeggen of je op korte termijn (3 maanden) al aan de beurd bent voor een nieuwe meter (gratis) of dat je rond de 80 euro moet betalen.
Afgelopen week ook bij mij Toon geinstalleerd en hier exact hetzelfde probleem, zelfde "probleemoplossingen" uitgevoerd, maar helaas geen electriciteitsverbruik. Daarom nu aangemeld op het forum om te kijken of er mensen met hetzelfde probleem zijn, en bingo!

@Joep, ook een nieuwe afspraak maken?
Probleem is er overigens niet met de gasmeter.

Mvg,
Reputatie 2
Badge +1
@caseko

Hartelijk welkom op het forum.
Graag neem ik telefonisch contact met je op om te kijken of we telefonisch het probleem op kunnen lossen.
Stuur je mij een PB met je telefoonnummer?

Groet,
Joep
Reputatie 2
Badge +1
@caseko

Zojuist heb ik je telefonisch gesproken. Helaas hebben we samen het probleem niet op kunnen lossen.
Het installatiebedrijf heeft contact met je opgenomen om een afspraak in te plannen, zodat een monteur het probleem kan verhelpen.
Laat je het ons weten wat de uitkomst is?

Fijn weekend.
Update 2 en oplossing:

Afgelopen donderdag is de monteur weer langs geweest om het werkend te krijgen.....
-sensor opnieuw geplaatst (---> geen resultaat)
-sensor vervangen (---> geen resultaat)
-energiemeter vervangen (---> geen resultaat)
-Kabeltje vervangen misschien draadbreuk (---> geen resultaat)
-Toon©️ vervangen (---> helaas ook geen reslutaat)

Met al het inregelen, updaten en uitproberen waren we nu al zo'n 2 uur zoet en nog steeds werkte het niet.
Telefonisch contact met een collega gehad die all veel Toon©️s had geplaatst......de was in de buurt (25 min) dus zal hij ook even langs komen.

Mijn electriciteitsmeter stond niiet op de zwarte lijst, althans dit model niet, sommige andere modellen van dit merk wel.
Bij mij hangt de Landis & Gyr model: ZMB120dr53.

Op deze meter zitten aan de rechterkant 2 ledjes: 1 die knippert op de pulse (hoe meer stroomverbruik hoe sneller hij knippert) en 1 die niets doet.
Althans dat dachten wij, toen de 2e monteur was gearriveerd dacht deze dat het goed mogelijk was det het 2e ledje een infrarood pulse zou geven......De sensor op het niet brandende ledje geplaatst en ..................ja hoor. De meter gaf netjes het stroomverbruik door naar Toon©️

Dus heb je zo'n meter en is je sensor eraf gevallen .......niet op het pulserende lichtje plaatsten maar op het ledje wat niet brand.
De monteur heeft vandaag bij mij Toon geinstalleerd. Helaas gaf de elektra sensor geen data door, hij zag blijkbaar wel iets, maar het ging niet helemaal lekker, volgens de monteur leek het dat het signaal te zwak was van de led. De sensor zat op de pulse led (links). De rechter led was uit en omdat ik een dag/nacht meter heb (waarvan overigens alleen dag wordt gebruikt), dacht ik nog dat de rechter wel van de andere meter zou zijn. Terwijl de monteur aan het bellen was met collega's en Eneco, kwam ik ondertussen na wat zoeken op Internet uit bij dit forum topic. Nadat ik dit doorgaf aan de monteur, die enigzins ongeloofwaardig de sensor verplaatste, werkte de sensor zonder problemen.

Dus bedankt voor het posten, dit heeft de monteur wat moeite bespaard. Overigens tip voor Eneco, wellicht een idee om een ondersteunigsnummer te maken voor monteurs waar dit soort zaken bekend is, de monteur kwam er niet achter namelijk en toen hij belde met Eneco kwam hij ook niet echt verder :-)

Maar goed, ik heb een werkende Toon, en ben er vooralsnog blij mee.

Gr,
Roland
Reputatie 3
Badge
Als er nog een keer iets is, kijk rond of stel je vraag. We helpen je graag. Veel plezier met toon.
Badge
Ik heb nu een soortgelijk probleem.
Vanochtend mijn Toon teruggezet naar fabriekinstellingen voor een probleem met de Toon App.
Daarna geen verbruiksgegevens van gas meer op mijn Toon.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
- Meteradapter verwijderd uit Toon
- Stroom van meteradapters af
- Meteradapter aangemeld via de Toon

Na ongeveer een minuut komt keurig het stroomverbruik in beeld.
Omdat ik op het forum heb gelezen dat de sensoren ingeregeld moeten worden, heb ik de warme kraan open gezet om de cijfertjes van de gasmeter te laten draaien.
Na 2 minuten vond ik dit wel genoeg en heb ik de kraan uitgedraaid.
Als ik kijk bij Menu - Syteem - Energiemeters staat er de tekst: Sensoren worden ingeregeld.
Ik heb de Toon al een keer opnieuw opgestart om te kijken of eventueel de sensoren dan wel ingeregeld zouden zijn, maar dat is niet het geval. De kwaliteit van de verbinding is 5 sterren.

Voordat ik vanochtend mijn toon heb hersteld naar fabrieksinstellingen, werkte de gasmeter naar behoren.
Ik heb ook niet lopen rommelen aan de plaatsing van de meteradapter.

Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen? Of kan het beter worden na 00:00 uur?
* Ik heb domme meters
Reputatie 6
Badge +1
Ik heb nu een soortgelijk probleem.
Vanochtend mijn Toon teruggezet naar fabriekinstellingen voor een probleem met de Toon App.
Daarna geen verbruiksgegevens van gas meer op mijn Toon.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
- Meteradapter verwijderd uit Toon
- Stroom van meteradapters af
- Meteradapter aangemeld via de Toon

Na ongeveer een minuut komt keurig het stroomverbruik in beeld.
Omdat ik op het forum heb gelezen dat de sensoren ingeregeld moeten worden, heb ik de warme kraan open gezet om de cijfertjes van de gasmeter te laten draaien.
Na 2 minuten vond ik dit wel genoeg en heb ik de kraan uitgedraaid.
Als ik kijk bij Menu - Syteem - Energiemeters staat er de tekst: Sensoren worden ingeregeld.
Ik heb de Toon al een keer opnieuw opgestart om te kijken of eventueel de sensoren dan wel ingeregeld zouden zijn, maar dat is niet het geval. De kwaliteit van de verbinding is 5 sterren.

Voordat ik vanochtend mijn toon heb hersteld naar fabrieksinstellingen, werkte de gasmeter naar behoren.
Ik heb ook niet lopen rommelen aan de plaatsing van de meteradapter.

Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen? Of kan het beter worden na 00:00 uur?
* Ik heb domme meters

Heb je na de fabrieksreset ook weer de juiste waardes ingesteld van je meters zodat Toon weet wat elke puls die hij krijgt van de meteradapter inhoud. Want deze gegevens moeten opnieuw ingesteld worden bij een fabrieksreset icm domme meters.

Is dit goed dan onderstaande proberen.

Probeer de volgende handelingen uit te voeren.
  1. verwijder de meteradapter uit toon via systeem- energiemeters.
  2. haal de apater uit het stopcontact
  3. geef toon een softreset
  4. zodra Toon is opgestart, stop de meteradapter in het stopcontact
  5. meld de meetadapter aan in toon bij systeem-energiemeter
  6. gun Toon de tijd om de meters in te regelen.

De gasbak van tot 0.00 uur duren voordat deze zich weer gaat vullen. Dus na bovenstaande stappen ondernomen is het wijs om te wachten tot morgen, alvoorts je opnieuw iets gaat ondernemen.
Badge
Hoi Jürgen,

ik heb jou manier geprobeerd en het werkt! 
Ik deed de verwarming aan en een tijdje later zag ik dat de gasmeter een vlammetje gaf. 
Nu doet echt alles het. 

Bedankt!
ik hou dit forum in de gaten! 
Reputatie 6
Badge +1
@ibosvelt,

Dank voor je terug koppeling. Zoals eerder in een ander topic gezegd, wens ik je wederom en nogmaals veel plezier met je Toon.
Is er iets in de toekomst dan weet je ons te vinden. Wil je gewoon nog gezellig meepraten over Toon en andere energiegerelateerde produckten ben je natuurlijk ook altijd van harte welkom. op dit forum :)
Goedenavond,

Ik heb hetzelfde probleem met de meteradapter van het gasverbruik nadat hij van de gasmeter was losgekomen.
De procedure zoals hierboven heeft helaas niet geholpen.

De gasadapter blijft blauw knipperen, totdat er gas verbruikt wordt (cijfer 6 komt voorbij), dan blijft hij blauw branden totdat het verbruik stopt, dan weer knipperen.
Toon blijft aangeven dat de sensoren worden ingeregeld maar dat duurt al 2 dagen....

iemand nog tips?

Alvast bedankt!

groeten,
Melchior
Goedenavond,

Ik heb hetzelfde probleem met de meteradapter van het gasverbruik nadat hij van de gasmeter was losgekomen.
De procedure zoals hierboven heeft helaas niet geholpen.

De gasadapter blijft blauw knipperen, totdat er gas verbruikt wordt (cijfer 6 komt voorbij), dan blijft hij blauw branden totdat het verbruik stopt, dan weer knipperen.
Toon blijft aangeven dat de sensoren worden ingeregeld maar dat duurt al 2 dagen....

iemand nog tips?

Alvast bedankt!

groeten,
Melchior

Als het inregelen zo lang duurt is het handig om even een softreset te geven.
Je verliest daarbij geen gegevnes, maar doet vaak wonderen.
Bedankt voor je advies.
De softreset heeft helaas niets verandert.
Ik vraag mij af of de sensor dan wel goed op de juiste plaats op het glas van de gasmeter zit geplakt.................
Het gat in de plastic houder waar de sensor door 'kijkt' zit exact in het midden van de teller van het gas...
Het gat in de plastic houder waar de sensor door 'kijkt' zit exact in het midden van de teller van het gas...

Hoi Melchior,
Ik zal weer even de foto plaatsen hoe de plaksensor op het glas van de gasmeter zou moeten geplaatst worden.
Je ziet bij mij de sensor schuin zitten; dat is bewust gedaan om de cijfers goed te kunnen aflezen.
Uiteraard beinvloed deze schuine stand niet de opname van het verbruik.
Sinds nov 20102 zit dat zo bij mij en sinds die tijd controleer ik of Toon de juiste data doorkrijgt van de sensoren.
Oke hier komt ie.
Voor alle duidelijkheid de sensor dient het laatste cijfer; meest rechts dus; te scannen.................https://[/img]
Alhoewel horizontaal, zit het oog van de sensor bij mij ook exact voor het meest rechtse getal, dus dat lijkt goed te zijn.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen