Sensor stroommeter telt niet | Eneco Community
vraag

Sensor stroommeter telt niet

• Ontdekker (level 5)
  • 2 reacties
Deze week is de monteur langsgeweest om Toon te installeren. Echter blijkt de stroommetersensor niet gevoelig genoeg om de zwarte markering op de schijf van mijn Ferrarismeter (type Landis & Gyr ML2df3) te detecteren. Met het oog is die markering prima te zien. De monteur heeft nog een andere meteradapter en sensor geprobeerd, maar zonder resultaat.

Ik heb de sensor inmiddels in alle mogelijke posities geprobeerd; horizontaal en verticaal geplaatst, op het midden van de schijf of juist wat aan de linker- of rechterkant, maar de sensor kan simpelweg het contrast tussen het zilver van de schijf en het zwart van de markering niet onderscheiden.

Hoe nu verder? De monteur wist mij te vertellen dat Enexis vanaf volgend jaar in mijn regio oude Ferrarismeters zou gaan vervangen door nieuwe, slimme meters. Maar zo lang wil ik niet wachten tot ik mijn stroomverbruik met Toon kan volgen. En ik ben ook niet voornemens om zelf te betalen voor een nieuwe meter. Graag een reactie van een Eneco-medewerker!

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

26 Reacties

Maar zo lang wil ik niet wachten tot ik mijn stroomverbruik met Toon kan volgen. En ik ben ook niet voornemens om zelf te betalen voor een nieuwe meter.

Dan zal het toch wachten worden op plaatsing van slimme meters als je aan de beurt bent, want dan is het gratis.
Eerder plaatsen (op eigen verzoek dus) betekent ± 70 euries afrekenen, meer keuze mogelijkheden zijn er dus niet!!
Reputatie 3
Badge
Het kan nog wel tot 2020 duren voor iedereen vervangen is dus ik persoonlijk heb hem geruild al voor slim. Koste mij 60 euro
2020 weet je dat zeker?
Ik had gelezen dat 2015 de deadline was.......
Reputatie 3
Badge
“Het streven is dat in 2020 80 procent van alle gas- en elektriciteitsmeters in ons land slimme meters zijn"

http://www.nvm.nl/actual/maart_2011/grootschalige_uitrol_slimme_meter_start_in_2014.aspx
Dan zal het toch wachten worden op plaatsing van slimme meters als je aan de beurt bent, want dan is het gratis.
Eerder plaatsen (op eigen verzoek dus) betekent ± 70 euries afrekenen, meer keuze mogelijkheden zijn er dus niet!!

Als dat op eigen verzoek gebeurt lijkt het me inderdaad logisch dat je zelf betaalt voor een nieuwe meter. Het punt is dat ik eigenlijk geen nieuwe meter hoef/wil.

Ik heb de vragenlijst over de technische vereisten voor Toon 3 keer doorlopen (de ToonTest zelf gedaan op de site, via de telefoon bij het aanvragen van mijn contract+Toon, en nogmaals bij het telefoontje voor de installatie-afspraak). Drie keer heb ik geantwoord dat ik een Ferraris/draaistroommeter heb, en daar zou Toon mee behoren te werken.

Hierbij een foto van de meter:
http://tweakers.net/ext/f/I87DEFxc0qCupDEdAb2O5O1A/full.jpg

Daar lijkt mij toch niets mis mee, de markering op de schijf is prima afleesbaar. Het probleem is dus helemaal niet de meter, het probleem is de sensor van Toon. Vandaar dat ik mij tot Eneco wend voor een oplossing, en niet tot de netbeheerder. Mocht Eneco het probleem willen oplossen door het (laten) plaatsen van een nieuwe meter, dan vind ik dat prima. Een makkelijker oplossing zou het plaatsen van een betere/gevoeligere sensor zijn.
Zo op het eerste gezicht is er met de draaischijf niets mis; zit een duidelijk zwart vlak op.
Voor zover wij weten hier op het forum is er maar één soort sensor en de monteur heeft ook nog andere sesoren geprobeerd.
Dus dat kan je verder vergeten.

Over een andere meter dan wel slimme meter heeft Eneco niets te vertellen; wat dat betreft zie ik het somber in. Een bestaande domme meter vervangen voor een nieuwe domme meter zullen ze (je netbeheerder dus) in het tijdperk van de slimme meters ook niet doen, vermoed ik.
M.i. is er dan nog maar 1 oplosseing: slimme meters laten plaatsen, als je graag Toon zou willen gebruiken. En uiteraard is dat jouw keuze, waarvan je al aangaf dat je dat eigenlijk niet wilt.

Waarom de sensor toch de schijf niet kan aftasten dat blijft uiteraard de vraag.
Moderators zijn maandag pas weer in huis en ik ben met jou dan ook nieuwsgierig hoe ze dit aanpakken.

Overigens is het slim om 1 van de moderators rechtstreeks een pbtje te sturen, dan weet je zeker dat het maandagmorgen meteen wordt opgepakt!!!
Reputatie 7
Badge +6
Beste p_b,

Allereerst welkom op het forum! De meter die ik zie op de foto in je reactie is helaas niet geschikt voor Toon. Op de foto is het lastig te zien maar dit type meter heeft een diepliggende en erg dunne draaischijf waardoor de sensor geen rotaties meet. Dit had de monteur op moeten merken. Ik heb ons installatiebedrijf hiervan op de hoogte gebracht en zij zullen nog contact op nemen met je.
De enige optie om Toon werkend te krijgen is door slimme meters te laten installeren, dit kan via je netbeheerder, een andere optie is dat wij de monteur opdracht geven alles weer in de oude situatie terug te brengen. Laat je ons weten voor welke optie je kiest?

Groet,

Folkert
Precies dit voorspelden wij al. Nu is het dus bevestigd. 
Gewoon slimme meters laten plaatsen en volop daarna genieten van Toon!!
Reputatie 3
Badge
Topicstarter wil / hoeft hem alleen niet. 😉 zou zonde zijn is mijn mening. Ik heb veel schik van toon
Ja dat klopt. Maar een andere keuze is er niet. 
Behalve als Toon hem verder niet interesseert en dat betwijfel ik eigenlijk. 
Dan kan die 70 euro's er toch ook wel van af, maar ik kan uiteraard niet in de portemonnee van de ts kijken. 
Die afweging zal hij zelf moeten nemen. 
Reputatie 3
Badge
Je kan ook altijd nog even bellen met de netbeheerder of er al een planning voor wanneer zijn straat aan de beurd is.
Reputatie 6
Badge +1
Ik heb ook de keuze gehad tussen geen Toon, of Wisseling meter en wel Toon. Ik ben blij dat ik de wisseling heb laten uitvoeren. 
Toon is een geweldig apparaat! Daarbij hoef ik nooit meer mijn standen per jaarafrekening op te sturen, zou ik gemakkelijker kunnen overstappen( al ben ik dat voorlopig niet van plan ) en heb ik altijd inzicht in mijn energie en gas verbruik. Dat was mij de meterwisseling wel waard.

als ik jou was zo ik dat wel echt overwegen, om dat tegen eigen kosten te doen.
Beste p_b,

Allereerst welkom op het forum! De meter die ik zie op de foto in je reactie is helaas niet geschikt voor Toon. Op de foto is het lastig te zien maar dit type meter heeft een diepliggende en erg dunne draaischijf waardoor de sensor geen rotaties meet. Dit had de monteur op moeten merken. Ik heb ons installatiebedrijf hiervan op de hoogte gebracht en zij zullen nog contact op nemen met je.
De enige optie om Toon werkend te krijgen is door slimme meters te laten installeren, dit kan via je netbeheerder, een andere optie is dat wij de monteur opdracht geven alles weer in de oude situatie terug te brengen. Laat je ons weten voor welke optie je kiest?

Groet,

Folkert

Bedankt voor het antwoord Folkert.

Mag ik vragen waarom dit nu pas naar boven komt, en niet duidelijk is gemaakt bij het bestelproces? Zowel in de ToonTest als de telefonische vragenlijst bij het bestellen wordt alleen maar gevraagd of er een oude/domme meter aanwezig is, en verder totaal niet wat voor type, en wordt gemeld dat "uw huis geschikt is voor Toon". Als bekend is dat sommige types kennelijk niet geschikt zijn, waarom wordt er dan niet gevraagd of het om een van die types gaat? Waarom is er geen blacklist te vinden van meters die niet werken met Toon?

Nu word ik achteraf voor het blok gezet of ik wil bijbetalen om het product volledig functioneel te maken of er totaal van af te zien, en daar ben ik niet blij mee. Mijn keuze voor Eneco hing mede af van Toon, dus ik had dit graag vooraf geweten.

Behalve dit probleem ben ik overigens wel tevreden met Toon, al lijkt het weekprogramma nog niet goed te werken; bijna 3 uur voordat de temperatuur omhoog moet begint hij al te stoken, en als je vanuit een programmastand de temperatuur verlaagt slaat de ketel niet altijd af.

Vooralsnog kies ik ervoor om Toon te blijven gebruiken, en dan maar zonder de uitlezing van de stroomwaardes, totdat Enexis meters gaat vervangen. Een extra investering van 70 euro lijkt niet zo groot, maar om dat nu "zomaar" achteraf te doen, dan bespaar ik onder de streep alsnog niets. Wel jammer, ik houd er een beetje wrange smaak aan over.

(Voor de forumzoekfunctie en Google-zoekers: de draaistroommeter Landis & Gyr ML2df3 uit 1966 werkt NIET met Toon.)
Reputatie 7
Badge +6
@p_b

Het kan voorkomen dat je door de test komt en dat bij een bezoek van de monteur blijkt dat Toon toch niet functioneert. Er is voor gekozen niet alle uitzonderingsgevallen in de test te vermelden, de test roept al veel vragen op en er is voor gekozen om de test zo makkelijk mogelijk te houden. Uitzonderingen vermelden die helaas wel voorkomen maar zeldzaam zijn, maakt de test onnodig ingewikkelder en langer voor het grootste deel van onze klanten. Ik heb de laatste zin van je reactie aangepast aangezien het alleen het type meter met bouwjaar 1966 betreft.
We zijn inmiddels een jaar verder, en ook ik word nu geconfronteerd met een meter die al een jaar op de zwarte lijst staat en dus niet werkt met toon. heeft eneco dan niets geleerd van bovenstaand verhaal.
Ook ik heb de bestelprocedure doorlopen en er was volgens eneco geen enkele belemmering om toon te laten installeren, en dat toon gewoon zou moeten werken. ook mij is niet gevraagd naar welk type meter voor de stroom ik heb hangen. was dat wel gedaan dan was snel duidelijk geworden dat er eerst slimme meters geplaatst moesten worden. tijdens de installatie van Toon had de monteur al moeten weten dat deze meter niet ging werken, hij heeft gewoon alles geinstalleerd en gaf de mededeling dat alles na een paar uur wel zou werken. Gas werkt wel alleen de stroom gaat niet werken. heden avond weer een monteur van eneco aan de deur gehad, en hij gaf te kennen dat de meter op de zwarte lijst staat. op mijn vraag hoe lang die lijst al bestaat kreeg ik als antwoord, al ruim een jaar!!!! optie zou zijn dat eneco eerst toon weer weg gaat halen, vervolgens slimmem meters worden geplaatst, om vervolgens toon weer te installeren. denk niet dat dit een optie is. ik hoop dat ik morgen netjes word geholpen door de helpdesk en ga er vanuit dat eneco snel een slimmem meter laat plaatsen, waarbij toon gewoon blijft hangen in mijn woning, zie het nu er niet van in om toon eerst weg te halen, om het vervolgens weer te installeren. de sensors in de meterkast haal ik er zelf wel af, dat lijkt mij toch niet zo moeilijk. kortom ik baal hier van en zeker het feit dat eneco niets heeft geleerd om tijdens de bestelperiode even te checken welke stroommeter in huis zit. ik krijg het idee dat dit bewust niet word gevraagd om maar klanten binnen te halen. hoop op een snelle en goede installatie van slimme meters, en dat er nu tijdens het bestelproces wel word gevraagd naar welke meter mensen hebben.
We zijn inmiddels een jaar verder, en ook ik word nu geconfronteerd met een meter die al een jaar op de zwarte lijst staat en dus niet werkt met toon. heeft eneco dan niets geleerd van bovenstaand verhaal.
Ook ik heb de bestelprocedure doorlopen en er was volgens eneco geen enkele belemmering om toon te laten installeren, en dat toon gewoon zou moeten werken. ook mij is niet gevraagd naar welk type meter voor de stroom ik heb hangen. was dat wel gedaan dan was snel duidelijk geworden dat er eerst slimme meters geplaatst moesten worden. tijdens de installatie van Toon had de monteur al moeten weten dat deze meter niet ging werken, hij heeft gewoon alles geinstalleerd en gaf de mededeling dat alles na een paar uur wel zou werken. Gas werkt wel alleen de stroom gaat niet werken. heden avond weer een monteur van eneco aan de deur gehad, en hij gaf te kennen dat de meter op de zwarte lijst staat. op mijn vraag hoe lang die lijst al bestaat kreeg ik als antwoord, al ruim een jaar!!!! optie zou zijn dat eneco eerst toon weer weg gaat halen, vervolgens slimmem meters worden geplaatst, om vervolgens toon weer te installeren. denk niet dat dit een optie is. ik hoop dat ik morgen netjes word geholpen door de helpdesk en ga er vanuit dat eneco snel een slimmem meter laat plaatsen, waarbij toon gewoon blijft hangen in mijn woning, zie het nu er niet van in om toon eerst weg te halen, om het vervolgens weer te installeren. de sensors in de meterkast haal ik er zelf wel af, dat lijkt mij toch niet zo moeilijk. kortom ik baal hier van en zeker het feit dat eneco niets heeft geleerd om tijdens de bestelperiode even te checken welke stroommeter in huis zit. ik krijg het idee dat dit bewust niet word gevraagd om maar klanten binnen te halen. hoop op een snelle en goede installatie van slimme meters, en dat er nu tijdens het bestelproces wel word gevraagd naar welke meter mensen hebben.

Vreemd dat er geen moderator op dit verhaal heeft gereageerd!
Ik weet niet anders dat als Toon geplaatst is en met domme meters niet werkt dan worden er slimme meters geplaatst op kosten van Eneco!

Dus toen je gister belde met Eneco wat was de uitslag?
inderdaad de monteur gaf al vrij snel aan dat de meter op de zwarte lijst stond.
Dag er na gebeld met Eneco, de oplossing was dat ik zelf een afspraak heb moeten maken bij de netwerkbeheerder om slimme ,meters te plaatsen. en inderdaad Eneco betaalt de kosten van het plaatsen.
Ook de abbonnements kosten worden later verrekend door Eneco, kortom een in mijn ogen juiste oplossing. neemt niet weg dat bij de aanvraag van Toon mensen direct moet worden gevraagd welke type meter ze hebben hangen. zo kan een hoop frustratie en geld bespaard worden. heb dit ook aangegeven bij de helpdesk. of ze er iets mee doen......
Reputatie 7
Badge +6
Beste mth005,

Welkom op het forum. Vervelend dat de monteur bij de installatie niet opgemerkt heeft dat je meter op de zwarte lijst stond. In dit geval hadden we meteen de bestelling voor slimme meters in orde kunnen maken, ik zal doorgeven aan de installatiebedrijven dat hier goed op gelet moet worden. We vragen niet aan klanten wat voor type meter ze hebben, dit maakt de test onnodig ingewikkeld voor het grootste deel van de klanten, Toon is namelijk in de meeste gevallen geschikt. Toon is getest op meer dan 200 type meters, maar helaas komt het soms voor dat een meter niet geschikt is.
Het gaat niet alleen om een type meter, andere factoren zijn ook belangrijk, wij laten daarom de monteur bepalen of de meter geschikt is. De zwarte lijst bestaat al sinds wij met Toon zijn begonnen. Deze lijst wordt regelmatig voorzien van updates, er komen soms meters bij en het gebeurt ook soms dat er meters van de lijst af gaan door de onwikkelingen van Toon. Als je nog vragen en/of opmerkingen hebt horen we deze graag.

Groet,

Folkert
inderdaad de monteur gaf al vrij snel aan dat de meter op de zwarte lijst stond.
Dag er na gebeld met Eneco, de oplossing was dat ik zelf een afspraak heb moeten maken bij de netwerkbeheerder om slimme ,meters te plaatsen. en inderdaad Eneco betaalt de kosten van het plaatsen.
Ook de abbonnements kosten worden later verrekend door Eneco, kortom een in mijn ogen juiste oplossing. neemt niet weg dat bij de aanvraag van Toon mensen direct moet worden gevraagd welke type meter ze hebben hangen. zo kan een hoop frustratie en geld bespaard worden. heb dit ook aangegeven bij de helpdesk. of ze er iets mee doen......

Hoi mth005,

Bedankt voor je aanvullende info, daar leren wij ook weer van op het forum!
Ja, weer een probleem met Toon, vandaag de cv eens aangezet met toon, echter springt de cv ketel niet aan. alles gereset dit mocht niet baten. ook dit was niet gecontroleerd tijdens het installeren van Toon door de monteur.
De module die tussen de cv is gezet communiceert niet met Toon en de CV.
Vanavond komt de monteur, ben benieuwd wat er nu weer aan de hand is.
Ook voor de plaatsing van de slimme meters waar voor ik binnen twee weken zou worden teruggebeld voor een afspraak, heeft nog steeds niemand gebeld. ga zelf maar weer eens contact opnemen met Eneco voor een afspraak.
Kortom ik ben nog niet erg onder de indruk van Toon, tot nu toe alleen maar ellende.
Hoop wel dat alles uiteindelijk gaat werken.
Ja, weer een probleem met Toon, vandaag de cv eens aangezet met toon, echter springt de cv ketel niet aan. alles gereset dit mocht niet baten. ook dit was niet gecontroleerd tijdens het installeren van Toon door de monteur.
Ook voor de plaatsing van de slimme meters waar voor ik binnen twee weken zou worden teruggebeld voor een afspraak, heeft nog steeds niemand gebeld. ga zelf maar weer eens contact opnemen met Eneco voor een afspraak.
Kortom ik ben nog niet erg onder de indruk van Toon, tot nu toe alleen maar ellende.

Hoi mth005,

Alles gereset?
Heb je ook de module voor Toon onder de CV een minuutje stroomloos gemaakt?

Hoi mth005,

Alles gereset?
Heb je ook de module voor Toon onder de CV een minuutje stroomloos gemaakt?
Ja, alles is al diverse malen gereset. wacht het bezoek van de monteur even af, u hoort van mij.
Graag, want ik ben nu toch wel erg nieuwsgierig.
De monteur is geweest, probleem was dat de monteur die Toon heeft geïnstalleerd 3 weken geleden bij het plaatsen van de cv module te hard aan de draad van de thermostaat die de cv in gaat heeft getrokken.
Gevolg was dat de er twee draden in de cv ketel waren los getrokken, met als gevolg dat de thermostaat niet werkte.
Draden zijn opnieuw gemonteerd, alles werkt weer zoals het hoort.