Remeha Avanta code 8 | Eneco Community
vraag

Remeha Avanta code 8

• 14 februari 2015
  • 16 reacties
  • 11705 Bekeken

• Doet lekker mee (level 6)
  • 4 reacties
Sinds gister middag hebben wij ook de Toon hangen. Sieraad aan de muur...
Maar ik kom het volgende probleem tegen.
Als ik de Toon instel op, zeg, 20 graden dan brengt hij de temp vlot naar de 20 graden en slaat af. Alleen lijkt het dan of de pomp blijft doordraaien.
Als ik dan op de Avanta kijk zie ik dat hij inbedrijf is met code 8. De brander brand dan niet.
Heeft iemand enig idee wat dit is, ik kan code 8 niet vinden.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

16 Reacties

Bedankt, ik ga verder kijken
Reputatie 7
Badge +9
Wat ik niet snap dan, waarom het nu in ene gebeurt, dan nog wel hele nacht lang? Is gestopt toen ik een zg "harde reset" deed ( spanning van ketel en meting van Toon)

Als die de hele nacht doorging, of pas stopte na een reset. Dan is waarschijnlijk je driewegklep kapot, deze schakelt tussen Warm Water en CV. Bij jou staat hij waarschijnlijk vast op CV..

Wat er dan gebeurd, is het volgende:

Je ketel krijgt van je warmtewisselaar of boiler een seintje dat temperatuur onder het ingestelde komt, gaat water opwarmen.. Maar aangezien jou driewegklep op CV staat waarschijnlijk, loop al het water je radiatoren in, en dia zullen waarschijnlijk ook wat warm aanvoelen?? Hierdoor zal je bioler geen seintje geven dat water al op temperatuur is, zal net zolang doorgaan totdat het water op temperatuur is..

Verstandiger is nu even om je installateur te bellen, die dit even na te laten kijken. Deze kan indien het je driewegklep is, deze ook vervangen! ;)

Mocht je voorverwarmen van Warm Water uit willen hebben, dan zal ik even met je mee kijken of dat kan op jou ketel.

Zie onderstaande afbeelding, je zou jou Warm Water stand alleen in de eco-stand kunnen zetten.. Zo verwarmd hij niet continue voor, duurt alleen wel paar secde langer dat je warm water heb.. Maar tegenover staat wel een kleine besparing! ;)

Wat ik niet snap dan, waarom het nu in ene gebeurt, dan nog wel hele nacht lang? Is gestopt toen ik een zg "harde reset" deed ( spanning van ketel en meting van Toon)
Reputatie 7
Badge +9
De Toon geeft aan dat ik warmwater af neem terwijl alle kranen dicht staan. Remeha ketel geeft code 8 aan? Volgens Toon afgelopen nacht 0,6 m3 gas verbruikt?? Dat is meer dan de hele dag hiervoor

Je ketel is je Warm Water aan voorverwarmen... Je zou in je handleiding van je ketel kunnen kijken, hoe je dat uit zet.
De Toon geeft aan dat ik warmwater af neem terwijl alle kranen dicht staan. Remeha ketel geeft code 8 aan? Volgens Toon afgelopen nacht 0,6 m3 gas verbruikt?? Dat is meer dan de hele dag hiervoor
Ik heb ook sinds 1 week Toon en ook dit nummer ineens in het display. Ik weet zeker dat het met Toon te maken heeft want ik heb hiervoor een honnywell gehad en nergens last van gehad.En er is nog geen 2 weken geleden een inspectie geweest aan de ketel door eneco. Moet ik weer contact met eneco opnemen hierover ?
@mpleizr ik denk niet dat dit het is. De ketel geeft geen foutmelding.
Code 8 is de werkingscode, geen foutmelding.
Dat zou zijn E8 en dan werkt de ketel ook niet meer.

Ik zie net pas dat je code 8 bedoeld ipv E8:?
Toch refereerde ik in mijn eerdere topic dat de regelstop indirect verband houd met de ventilator. Als de iets te hogere waarde niet asngepast wordt kan dit wel degelijk resulteren in een ventilator die aan gaat lopen, en op den duur niet meer werkt. Andersom kan dit ook het geval wezen.

Hier bij de nefit heb ik dit nu twee maal meegemaakt. Aanvoertemperatuur te hoog wat resulteerd in 2 nieuwe fans in de ketel
Ventilatie kan het nooit zijn, omdat die controle bij de opstart plaats vindt.
Als de ventilatie dan niet werkt valt de hele CV in storing.
Dat is nu niet zo, dus ook geen storing in de ventilatie.
@mpleizr ik denk niet dat dit het is. De ketel geeft geen foutmelding.
Code 8 is de werkingscode, geen foutmelding.
Dat zou zijn E8 en dan werkt de ketel ook niet meer.
Heb hem bog even opgezocht. Kijk even in de handleiding van de ketel daar staat de E8 code voor een defecte ventilator. Dat hij zijn warmte niet kwijt kan is een indirect gevolg ervan.

Ea hier ook mee gemaakt bij de nefit.
Het is trouwens een cw5 maar dat zal niet veel uitmaken denk ik.
Wat Rulez zegt kan wel kloppen.
Net even bij de ketel gezeten, hij springt van code 5, branderstop, naar code 8.
Aanvoer temp t1 was toen 31 graden en t2 retourtemp was ook 31 graden.

Blijkbaar kan hij de warmte niet kwijt, nu hebben we ook niet veel radiatoren open staan. Het is een tamelijk goed geisoleerd huis. Beneden hebben we een covector aan de woonzijde en een radiator aan de keuken zijde. De radiator is behoorlijk geknepen om de warmte naar de convector te krijgen.
Nu heb ik de radiator maar helemaal open gezet, eens kojken of dat verbetering geeft.

Kan dit ook nog te maken heben met het inleren van Toon?
Reputatie 1
Badge
@mpleizr het gaat om een avanta cw 4 van 3 jaar oud.
@rulez, die had ik ook gevonden maar zegt met niet zo veel.

Met de vorige thermostaat deed hij dit niet.

Eigenlijk zegt het dat het verschil tussen de gegenereerde warmte en de retour leiding te laag is. Zeg maar je delta T. Stel je ketel verwarmt naar 70 graden en stuurt dat door de leidingen naar de rasiatoren. Als die de warmte niet kwijt kunnen omdat bv de ruimtes op temp zijn, de kranen dicht staan, etc, dan is de retour ( aanvoer genoemd, lekker verwarrend) te hoog en wordt er niet meer gestookt. Is een kwestie van de cv installatie afregelen denk ik. Zoek eens op Tweakers en waterzijdig afregelen op google. Dan vind je topics waarin je prima adviezen krijgt. Ik heb er een aantal uitgevoerd en bij mij is het comfort gestegen en het verbruik met meer dan 25% gedaald. Een aanrader dus.

Dank voor de duidelijkheid betreffende welke ketel. Ook voor de cw4 gaat deze code op dat er een probleem met de ventilator is.

Maakt of loop deze aan, hoor je hem meer ratelen dan voorheen?. Ik raad je aan om een monteur hier naar te laten kijken, en als je een onderhoudscontract heb zal ik hun bellen.

Laat nog even weten wat je er aan gedaan hebt

Ps: deze code staat ook omschreven in de handleiding van de ketel, mocht je deze niet meer hebben is deze via het internet te downloaden altijd handig om bij de hand te houden

Succes

Reputatie 1
Badge
Sinds gister middag hebben wij ook de Toon hangen. Sieraad aan de muur...
Maar ik kom het volgende probleem tegen.
Als ik de Toon instel op, zeg, 20 graden dan brengt hij de temp vlot naar de 20 graden en slaat af. Alleen lijkt het dan of de pomp blijft doordraaien.
Als ik dan op de Avanta kijk zie ik dat hij inbedrijf is met code 8. De brander brand dan niet.
Heeft iemand enig idee wat dit is, ik kan code 8 niet vinden.

Ik heb deze link gevonden, misschien heb je er iets aan?
http://www.klusidee.nl/Forum/about73178.html

Er staat:
code 8 zegt is een regelstop en verschijnt als de gemeten aanvoertemperatuur hoger is dan de ingestelde aanvoertemperatuur
de ketel komt na enige tijd weer in bedrijf als de aanvoertemperatuur weer onder de ingestelde aanvoertemperatuur komt
Welkom op het forum Roy1978

Welk type, hoe oud is je ketel?. Voor de nieuwe serie is de code 8 de oorzaak een defecte ventilator

Deze code gaat op voor alle calenta ketels uit de nieuwe serie, valt je ketel daaronder dan zal er een nieuwe ventilator in moeten