Reactie AWB m.b.t. OpenTherm aansturing | Eneco Community

Reactie AWB m.b.t. OpenTherm aansturing

Reputatie 7
Badge +6
De laatste weken zijn er verschillende topics geweest met vragen/opmerkingen rondom sommige AWB ketels (OpenTherm) i.c.m. Toon. Zoals we al aangaven lag het probleem bij AWB en hebben wij gevraagd om een reactie.
In dit topic lees je de officiële reactie van AWB over OpenTherm en een reactie op de Aan/Uit aansturing in vergelijking met OpenTherm.
Er wordt niet verder gewerkt aan een oplossing. De oplossing die AWB voorstelt is om de ketels Aan/Uit aan te sluiten. Zie onderstaand:

AWB heeft de communicatie tussen Eneco Toon en ThermoMaster 2HR, 3HR en VR24T onderzocht. De conclusie is dat het OpenTherm protocol dat in ThermoMaster 2HR, 3HR en VR24T wordt gebruikt niet volledig voldoet aan de eisen die door Toon van Eneco daaraan gesteld mogen worden. AWB adviseert voor een optimale werking de Toon van Eneco in combinatie met de ThermoMaster 2HR, 3HR en VR24T aan/uit te schakelen.
Het verschil tussen een aan/uit en modulerende thermostaat is vooral de mate van schommeling van de kamertemperatuur. De temperatuur in een woonkamer die geregeld wordt door een aan/uit thermostaat zal relatief grotere schommelingen kennen dan wanneer deze geregeld wordt door een modulerende thermostaat.
Het verschil in energiegebruik tussen een ketel aangestuurd door aan/uit of modulerende thermostaat zal in de regel niet veel verschillen. Een ketel aangestuurd door aan/uit thermostaat zal relatief wel iets meer gas gebruiken dan een ketel aangestuurd door een modulerende thermostaat. Maar door het korter (en harder) branden zal deze weer minder elektriciteit gebruiken voor het laten lopen van de pomp.
Het is overigens een veel gemaakte misvatting dat een ketel aangestuurd door een aan/uit thermostaat niet moduleert. Iedere moderne ketel moduleert met als doel een constante aanvoertemperatuur te leveren. Op het moment dat de radiatoren warm worden en de retourtemperatuur naar de ketel stijgt zal de ketel daarom automatisch terugmoduleren. Een modulerende thermostaat zorgt er enkel voor dat wanneer de actuele kamertemperatuur in de buurt komt van de gewenste temperatuur (bij een verschil van minder dan 2 graden) de ketel aanvullend gaat terugmoduleren (afremmen).

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

18 Reacties

Leuk zo'n reactie maar ik zie nergens de oplossing....
Reputatie 3
Badge
Ik ben wel blij dit verhaal over modulerend en aan.uit te lezen... Maar is dit echt onderzocht of bljven het speculaties?
Reputatie 7
Badge +7
Leuk zo'n reactie maar ik zie nergens de oplossing....

Ja een oplossing zou wel fijn zijn toch.!
of wil awb / eneco daar niet aan werken.?
Reputatie 7
Badge +6
@Jvdl en @Mausberg,

Er wordt niet verder gewerkt aan een oplossing. De oplossing die AWB voorstelt is om de ketels Aan/Uit aan te sluiten.
Ik heb dit ook toegevoegd aan mijn openingsreactie.
@Jvdl en @Mausberg,

Er wordt niet verder gewerkt aan een oplossing. De oplossing die AWB voorstelt is om de ketels Aan/Uit aan te sluiten.

Danielle bedankt voor je reactie.
Ik vindt dit niet acceptabel.
Sinds september weet Eneco dat dit probleem speelt en nu komt AWB met deze ''oplossing''?
Ik heb veel geld betaald voor Toon en ga zeker niet akkoord als Eneco deze problemen niet oplost. Toon is een prachtig apparaat en zou volgens de Toon check 100% moeten werken.
Momenteel heb ik ook problemen dat de gewenste stook temperatuur niet wordt gehaald.
Eneco is hier nu mee bezig.
Ik heb toch echt de neiging Toon retour te sturen en mijn geld terug te vragen...
Badge +2
@Jvdl en @Mausberg,

@Danielle

ik denk dat michien de oplossing hier ligt OT module verwijderen op aan/uit programma zetten, het auto programma laten wijzigen door software ontwikkelaars +/- 1 uur van tevoren de temp instellingen in laten gaan.

Mischien de vraag hoezo bij mij is het geval als ik hem op handmatig zet de cv platen hand warm zijn heel de dag, en de cv ketel gaat pas stoken als 0,5 graden zakt zo gezegt iets meer gas vebruikt op dat moment  en s'nachts heb ik geen last meer van onnodig stoken zie ook bv topic

https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/hoger-verbruik-door-toon-5554/

dit is mischien een overwegeging waard om te probberen

Karst
Reputatie 7
Badge +7
Kijk eens aan,
Een duidelijk antwoord van danielle.

Wel jammer voor de mensen die het van te voren niet wisten dat deze ketel type,s niet goed samenwerken met Toon.

Voordat ik de Toon bestelde had ik het hele forum al doorgespit dus ik wist dat er problemen zouden kunnen zijn met deze ketels.
Betreffende  opentherm/modulation.

Maar ik verwachte wel een oplossing .

Dit aangezien alle berichten lezende van de mod,s afgelopen tijd.
dat er aan een oplossing werd gewerkt.
Badge
Ach, ik kan er mee leven, mijn ketel (AWB) is enige tijd geleden ook terug gezet naar aan/uit, het is weer even wennen. En de ketel is toch over een jaar of twee aan vervanging toe en dan gaat het geen AWB worden. Dat is nu eenmaal het resultaat van het niet oplossen van dit probleem.
Reputatie 7
Badge +7
Ach, ik kan er mee leven, mijn ketel (AWB) is enige tijd geleden ook terug gezet naar aan/uit, het is weer even wennen. En de ketel is toch over een jaar of twee aan vervanging toe en dan gaat het geen AWB worden. Dat is nu eenmaal het resultaat van het niet oplossen van dit probleem.

beste john68,
inmiddels heb ik de update van Toon al van af de eerste uitrol er in staan.
software versie 2.3.17 - 24 - 24/25.
en heb geen storingen meer gehad op / met mijn Toon op de cv ketel ,
de AWB thermomaster 3HR24T.
op opentherm modulation.
mijn cv draaide al prima op de foutmeldingen na.
maar werkt nu helemaal perfect zonder foutmeldingen.
Dus misschien toch nog zinnig om je ketel en Toon weer op opentherm modulation in te stellen.
proberen kan geen kwaad.
mvg,

Dat "geen AWB" is wellicht iets overtrokken! Ik heb in december 2012 een AWB ketel aangeschaft icm Toon. En die werkt dus perfect met Opentherm vanaf dag 1. Uiteraard heb ik ook wel kleine onhebbelijkheden met de software van Toon, maar zeker niet met het Opentherm protocol. M.a.w. De Thermo Elegance Advance van AWB werkt zonder mankeren met Opentherm!
Ik heb een AWB Thermomaster 2HR uit 2003 opentherm aangestuurd. Met opentherm heb ik nooit geen problemen gehad en werkt eigenlijk goed vanaf dag 1. Het is wel belangrijk dat je de CV mode aanpast als je opentherm gaat aansturen. Ik heb deze van 2 naar 3 moeten zetten.

Ik heb echter wel mijn twijfels bij het inleer gedrag van Toon. Elke keer wanneer de buiten temperatuur significant wijzigt, dan heb ik behoorlijk over of undershoot van de kamertemperatuur. Blijft de buitentemp een paar dagen gelijk dan is het weer prima.

Het lijkt er op dat de thermostaat functie erg dom is van dit 'slimme' apparaat.

Groeten,

Arjan
Reputatie 7
Badge +7
Hier geen problemen met het hoog of  laag doorschieten van de temperatuur,
door verandering van de buiten temperatuur , Toon werkt prima.
thermostaat is net zo slim / slimmer dan een ander vergelijkbaar product.
mochten die er al zijn:D
Hier geen problemen met het hoog of  laag doorschieten van de temperatuur,
door verandering van de buiten temperatuur , Toon werkt prima.
thermostaat is net zo slim / slimmer dan een ander vergelijkbaar product.
mochten die er al zijn:D

Kan het misschien zijn dat jij een goed geisoleerd huis hebt? Hoe beter je huis geisoleerd is, hoe constanter de warmte balans in huis. Zeker als je ook nog eens vloerverwarming hebt.

Ik heb een ouder huis dat matig geisoleerd is met raditoren. Bij mij is de warmte balans sterk afhankelijk van de buiten temp. De Toon lijkt hiermee geen rekening te houden.

Het lijkt er op dat het inleergedrag geimplementeerd is als een gemeenschappelijke voezel factor. Dit gaat dus mis als de warmte balans (snel) veranderd.
Reputatie 7
Badge +7
@ Corcky_81

Lees ook even mijn onderschrift (handtekening).
daar staat ook iets over mijn woning.
p.s.
ik heb ook radiatoren geen dak en geen vloer isolatie.
ook geen vloerverwarming en de spouwen zijn na geisoleerd dus ook niet optimaal.
huis koeld s,avonds in 1 uur als ketel uit gaat 1 graad af op dit moment met een buiten temperatuur van rond het vriespunt.
rond het middag uur lekker de zon in huis , en dan word het zo 22 of meer in de woning.
Toon heeft daar geen problemen mee.
is de zon weer weg en daalt de temperatuur in de woonkamer , dan gaat Toon weer langzaam modulerend de zaak op warmen.
@ Corcky_81 Lees ook even mijn onderschrift (handtekening). daar staat ook iets over mijn woning. p.s. ik heb ook radiatoren geen dak en geen vloer isolatie. ook geen vloerverwarming en de spouwen zijn na geisoleerd dus ook niet optimaal. huis koeld s,avonds in 1 uur als ketel uit gaat 1 graad af op dit moment met een buiten temperatuur van rond het vriespunt. rond het middag uur lekker de zon in huis , en dan word het zo 22 of meer in de woning. Toon heeft daar geen problemen mee. is de zon weer weg en daalt de temperatuur in de woonkamer , dan gaat Toon weer langzaam modulerend de zaak op warmen.

@jvdl

Dank je voor je reactie. Als ik vragen mag, hoe ver zet u de termostaat terug 's nachts? Bij mij staat de slaap stand op 13, de thuis stand op 16 en de comfort stand op 19. Bij het aanwarmen van slaap stand gaat ie eerst naar thuis (16 graden) voor een uur en dan naar comfort (19). Juist tijdens deze fase zie ik de over en undershoots. Bij mij koelt het ongeveer 2 graden per uur af wanneer het buiten vriest.

Ik zie ook in uw onderschrift dat er permanent 2 personen tuis zijn. Bij ons staat de thermostaat overdag op 13 en gaat vas tegen de avond opwarmen omdat we dan thuis komen.
Reputatie 7
Badge +7
@ Corcky_81 Lees ook even mijn onderschrift (handtekening). daar staat ook iets over mijn woning. p.s. ik heb ook radiatoren geen dak en geen vloer isolatie. ook geen vloerverwarming en de spouwen zijn na geisoleerd dus ook niet optimaal. huis koeld s,avonds in 1 uur als ketel uit gaat 1 graad af op dit moment met een buiten temperatuur van rond het vriespunt. rond het middag uur lekker de zon in huis , en dan word het zo 22 of meer in de woning. Toon heeft daar geen problemen mee. is de zon weer weg en daalt de temperatuur in de woonkamer , dan gaat Toon weer langzaam modulerend de zaak op warmen.

@jvdl

Dank je voor je reactie. Als ik vragen mag, hoe ver zet u de termostaat terug 's nachts? Bij mij staat de slaap stand op 13, de thuis stand op 16 en de comfort stand op 19. Bij het aanwarmen van slaap stand gaat ie eerst naar thuis (16 graden) voor een uur en dan naar comfort (19). Juist tijdens deze fase zie ik de over en undershoots. Bij mij koelt het ongeveer 2 graden per uur af wanneer het buiten vriest.

Ik zie ook in uw onderschrift dat er permanent 2 personen tuis zijn. Bij ons staat de thermostaat overdag op 13 en gaat vas tegen de avond opwarmen omdat we dan thuis komen.

slapen van 0.30 tot opstaan  op 17 en zo laag komt hij niet hoor.
mijn comfort temperatuur is 21,5 van opstaan tot 0.00 uur 
dan een tussen stand vanaf 0.00 uur tot 0.30 van 21 graad  dit ivm een bug in de 
Toon software.
wat betreft de afkoeling dat kan wel beetje overeen komen met mij.
maar 13 graden is veels te laag dan heeft de ketel ook te veel werk om alles weer op te warmen.
en ben je niet echt energie zuinig bezig 15 a 16 graden zou dan beter zijn als je comfort temperatuur 19 graden is .
mvg,
jan
  en ben je niet echt energie zuinig bezig 15 a 16 graden zou dan beter zijn als je comfort temperatuur 19 graden is . mvg, jan

Hoi Jan,

Dat ben ik niet helemaal met u eens. Zeker niet omdat wij overdag niet thuis zijn. Ik heb een meting gedaan en daaruit blijkt anders.

Bij 5 graden buiten temp  verstook ik op 16 graden gemiddeld 0.23 kuup per uur, bij 13 graden niets. Opwarmen van 13 naar 16 graden kost 1.0 kuup. In de avond verstook ik 2.5 kuup.

Ik ben de hele dag van huis en de verwarming gaat pas om 18:00u aan.

- met nacht temp van 13 graden kost dat 0+1+2.5 = 3.5 kuup
- met nacht temp van 16 graden kost dat 0.23*18 +2.5 = 6.65 kuup

Niet rendabel dus om zo hoog te laten staan. En met een jaar verbruik van ongeveer 800m2 is dat een aardige bevestiging.

De mate van efficientie op[ basis van terug zetten van de thermostaat is dus heel erg afhankelijk van de isolatie van je huis en of er wel of niet de hele dag bent.
Reputatie 7
Badge +7
  en ben je niet echt energie zuinig bezig 15 a 16 graden zou dan beter zijn als je comfort temperatuur 19 graden is . mvg, jan

Hoi Jan,

Dat ben ik niet helemaal met u eens. Zeker niet omdat wij overdag niet thuis zijn. Ik heb een meting gedaan en daaruit blijkt anders.

Bij 5 graden buiten temp  verstook ik op 16 graden gemiddeld 0.23 kuup per uur, bij 13 graden niets. Opwarmen van 13 naar 16 graden kost 1.0 kuup. In de avond verstook ik 2.5 kuup.

Ik ben de hele dag van huis en de verwarming gaat pas om 18:00u aan.

- met nacht temp van 13 graden kost dat 0+1+2.5 = 3.5 kuup
- met nacht temp van 16 graden kost dat 0.23*18 +2.5 = 6.65 kuup

Niet rendabel dus om zo hoog te laten staan. En met een jaar verbruik van ongeveer 800m2 is dat een aardige bevestiging.

De mate van efficientie op[ basis van terug zetten van de thermostaat is dus heel erg afhankelijk van de isolatie van je huis en of er wel of niet de hele dag bent.

Nou als je er op het internet eens goed voor gaat zitten kom je aan een heel ander verhaal .
dan wat jij nu aangeeft.
Maar goed dat kan voor iedereen verschillend zijn .
en zijn de meningen erg over verdeeld.
dit hangt ook veel van weer/wind en de zon af tijdens je controle .
dit is dus heel erg moeilijk te vergelijken.
maar ik mag dromen van een verbruik van 800m3 bij mij het dubbele maar ja 2 permanent thuis.
en een comfort temperatuur van 21,5 :D
dat scheelt nog al wat met 19 graden.
mvg,
jan

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen