Programma schakelt niet volgens instellingen | Eneco Community
vraag

Programma schakelt niet volgens instellingen

• 9 december 2017
  • 26 reacties
  • 410 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 90 reacties
Even de instellingen voor een zaterdag als voorbeeld :
vrijgag 23.00 slapen 17°C
zaterdag 08.00 thuis 20°C
zaterdag 08.30 comfort 21°C
Vanochtend 08.00 schakelt Toon niet en blijft op slapen.
Pas na een herstart (knopje onder Toon) schakelt Toon wèl keurig naar de correcte programma instelling.
Het lijkt of Toon blijft 'hangen' op de e.o.a. manier ?
ALGEMEEN : ik vind het eigenlijk behoorlijk dramatisch wat een apparaat van over de €200,- allemaal mankeert.
Gezien mijn eigen ervaringen
(slechts 1 1/2 week in bezit) en zéker gezien alles wat ik op dit forum hier lees ......
Ik zit nog steeds zónder WiFi verbinding na update 4.23.9, want support blijkt even iets niet hebben doorgegeven, zodat ik nog steeds niet ben gebeld voor een oplossing...... Volgende week hopelijk wèl heeft men mij toegezegd.
Heb ik een maandagochtend model getroffen ???
Dient TOON ©️ eigenlijk niet geheel van scratch opnieuw ontworpen te worden ??

26 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

Heb ik een maandagochtend model getroffen ???
Dient TOON ©️ eigenlijk niet geheel van scratch opnieuw ontworpen te worden ??

Nee en nee.

De hardware kan zijn taken makkelijk af.

Alleen wordt de software gemaakt voor Toon alsof het een desktop computer is, met een knoert van een processor, en een sloot RAM, met alle gevolgen van dien.
Wie ooit heeft bedacht dat een 800x480 kleurenschermpje met een wifi interface en een paar seriele poorten eraan aangestuurd moet worden door een stuk bloatware (de gui) dat zowat alle geheugen (128MB RAM) van toon nodig heeft om te kunnen draaien, die heeft het concept "embedded system" nog niet helemaal doorgrond.
Reputatie 4
Badge +1
Duidelijk 🙂
Reputatie 7
Badge +9
Even de instellingen voor een zaterdag als voorbeeld :
vrijgag 23.00 slapen 17°C
zaterdag 08.00 thuis 20°C
zaterdag 08.30 comfort 21°C
Vanochtend 08.00 schakelt Toon niet en blijft op slapen.

Zaterdag half9 naar Comfort 21c, terwijl hij om 8uur eerst naar 20gr moet? Erg kort achter elkaar dat je een programma opdracht laat uitvoeren..

- Staat programma schakelaar wel aan?

- Zoja, dan behoort Toon ook nu weer te geven wat zijn volgende programma is, welk hij gaat uivoeren?
Reputatie 4
Badge +1
Kort op elkaar klopt. Was even een 'schakeltestje'
Maar.... zou wel moeten kunnen toch ?
30 min. is de minimale schakeltijd in Toon heb ik begrepen?
Reputatie 7
Badge +9
Kort op elkaar klopt. Was even een 'schakeltestje'
Maar.... zou wel moeten kunnen toch ?
30 min. is de minimale schakeltijd in Toon heb ik begrepen?

In theorie wel inderdaad, in de praktijk vind Toon het niet zo leuk.. Mij is ook nog steeds onbekend waarom de schakeltijd niet verder is opgeschroefd, omdat het al langer bekend is, dat Toon het beter overneemt als je er minimaal een uur tussen laat zitten.

Overigens kan jou Toon niet verbinden met WiFi?

Heb je al eens geprobeerd om een mobiele hotspot te maken, Toon even daarmee te verbinden? (Ter controle of de Wifi driver van Toon wel correct werk)

Er zijn berichten bekend dat de UTP ingang ook moet werken, alleen kan ik dat niet meer zekerheid zeggen.. Als ik een UTP kabel aan mij Toon hang, connect hij niet met Service Center (Gister uitgeprobeerd.)
Reputatie 4
Badge +1
OK goede tip, dank !
Ik hou daar dan rekening mee.
Andere vraag : gezien mijn problemen met WiFi e.d.
Nog even een andere vraag:
Als ik TOON terug wil zetten naar fabrieksinstellingen (dan ben ik de gegevens kwijt, maar ach....van anderhalve week..)
loop ik dan nog tegen andere zaken aan?
Ik wilde dan CV-module en Meter-module ook even stroomloos maken.
Dank alvast voor de tips.
Reputatie 7
Badge +9
OK goede tip, dank !
Ik hou daar dan rekening mee.
Andere vraag : gezien mijn problemen met WiFi e.d.
Nog even een andere vraag:
Als ik TOON terug wil zetten naar fabrieksinstellingen (dan ben ik de gegevens kwijt, maar ach....van anderhalve week..)
loop ik dan nog tegen andere zaken aan?
Ik wilde dan CV-module en Meter-module ook even stroomloos maken.
Dank alvast voor de tips.

Het is verstandig om sowieso eerst even te kijken of je de activatiecode nog heb? Ik kreeg deze toentertijd per mail toegestuurd. Het kan zijn dat Toon hierom gaat vragen.
Je raak inderdaad alles kwijt dan, Toon begin dan met een schone lei.
Reputatie 4
Badge +1
WiFi via Hotspot heb ik al meerdere keren geprobeerd (via support aangeraden)
Maar helaas ....
Via UTP wèl connectie met modem , maar krijg een D03 : geen connectie met Toon
(ik geloof service center o.i.d. ?)
Dus lijkt er op dat het probleem in de WiFi applicatie zit of mogelijk (in mijn geval) zelfs in de hardware ?
Reputatie 4
Badge +1
Activatiecode ...?
Installateur heeft alles aangesloten en geïnstalleerd dus heb geen code gezien. Is dit mogelijk bij support nog weer op te vragen ?
Reputatie 7
Badge +9
WiFi via Hotspot heb ik al meerdere keren geprobeerd (via support aangeraden)
Maar helaas ....
Via UTP wèl connectie met modem , maar krijg een D03 : geen connectie met Toon
(ik geloof service center o.i.d. ?)
Dus lijkt er op dat het probleem in de WiFi applicatie zit of mogelijk (in mijn geval) zelfs in de hardware ?

D03 met een UTP kabel kreeg ik ook.. Service Center of Toon staat niet toe dat er een verbinding word gelegd met een netwerkkabel en de service center. Zonder UTP werk hier alles wel naar behoren..

Activatiecode zal je als goed is kunnen opvragen bij Toon Support inderdaad.. Bel deze eerst even voor de zekerheid, voordat je je Toon terugzet naar Fabrieksherstel.
Reputatie 6
Badge +3
Fabrieksherstel helpt niet. Dat doet niks met de wifi software, de ketelmodule en bijbehorende code of wat dan ook. Het gooit alleen je instellingen, data en activatie weg, zodat je toon weer is alsof-ie net uit de verpakking komt. Functionaliteit verandert er niet door.
Reputatie 4
Badge +1
Functionaliteit verandert er niet door.
Niet aan beginnen dus...
Mijn idee kwam meer vanwege de melding 'UPDATE FAILED' toen ik op de dag van levering de update 4.9.23 uitvoerde......
Reputatie 7
Badge +5
Dag @RobW,

Goed dat je het aankaart! Ik kon niet helemaal uit je bericht halen of het 'vastlopen' van het programma vaker voorkomt. Is dat het geval? Wat betreft de Wifi problemen: wanneer je Toon met een mobiele hotspot verbindt, maakt hij dus ook geen verbinding met het service center?

Groet, Denise
Reputatie 4
Badge +1
Hallo @Denise
Dank voor je reactie.

Vastlopen ? De start van dit topic ging over een onwillige programma-schakeling. Ik begrijp inmiddels dat schakelen met slechts 30 min. tussen de programma's niet echt lekker werkt. Dus programma aangepast en dat lijkt opgelost.

WIFI : Bij installatie 29/11 direct probleemlize verbinding. Vervolgens (nadat installateur was vertrokken) heb ik ge-update naar versie 4.9.23. Dat updaten resulteerde in een 'UPDATE FAILURE' (oranje bevroren scherm)
Met hulp van support hebben we Toon weer aan de praat gekregen (en zag tóch dat de software versie nu 4.9.23 was ......)
Call is aangemaakt voor Software Support, maar nog GEEN ENKELE REACTIE gehad !!
Vanaf het update-moment 29/11 heb ik met geen enkele mogelijkheid meer kunnen verbinden met WiFi van mijn router(D01)
Àlles geprobeerd wat er in al de topics in dit forum is aangedragen. Verbinden met hotspot lukt niet (D01)
Verbinden met UTP- kabel verbindt wèl met router , maar niet met Service Center (D02 ..of D03, weet ik even niet meer)
Ik betaal maandelijks voor Toon en mis dus functionaliteit. Ik kan nu ook niet de firmware voor de meteradapter updaten (die staat al sinds 29/11 klaar)
Graag een oplossing . Toegang Toon op afstand staat AAN maar heeft weinig zin zónder internet-verbinding.
==Downgraden naar versie 4.7.x ??
==Nieuwe TOON ??
Reputatie 4
Badge +1
Vanochtend weeer probleem met uitvoeren programma. Radiatoren beetje warm, maar lijkt er op dat display TOON 'nevriest' Temp voelt warmer dan aangegeven op display! Geen gasverbruik.
Aanduiding wanneer volgens schakelmoment komt klopt ook niet.
Na herstart Toon (via knopje) worden de correcte temp- gegevens getoond (en het gasverbruik)
Ook is nu de aanduiding van het volgende schakelmoment weer correct weergegeven.
Reputatie 7
Badge +6
@RobW,

Dank voor de toelichting. De stap die we voor de zekerheid nog kunnen proberen is om Toon voor 2 minuten uit de houder te halen. De onderkant van het display kun je naar je toe halen zodat je hem voorzichtig van de muur kan halen. Ik ben benieuwd of er verbetering is met internet als Toon weer opstart. Kun je via Menu > Instellingen > Internet weer proberen te verbinden met Wifi?
Reputatie 4
Badge +1
@Danielle
Dank voor je reactie.
Wat is het verschil tussen:
× herstart via knopje
× herstart door CV module stroomloos te maken
× Toon uit de houder

??
Reputatie 7
Badge +6
@RobW,

Dat is een heel verschil. 😉 Toon via het knopje is dat Toon enkel opnieuw opstart. Toon een harde reset geven is dat Toon stroomloos wordt gemaakt voor 30 seconden en alles echt stopt in Toon zelf en het display 2 minuten stroomloos maken zorgt dat dit probleem mogelijk opgelost wordt met de Wifimodule, wat onze ervaring leert.
Reputatie 6
Badge +3
@RobW,
Dat is een heel verschil. 😉

Ik ben daar niet zo zeker van.

Het zwarte knopje geeft een harde reset van de processor, zodat alles opnieuw gestart wordt (warm reboot in ICT lingo), eerst de bootloader, daarna de kernel met scheduler, memory mapper, en drivers voor zwave, wifi e.d., en pas daarna de gui met alle knopjes en tegeltjes.

De ketelmodule stroomloos maken doet precies hetzelfde (cold reboot), maar reset ook de microcontroller in de ketelmodule.

Toon van de muur trekken en terugplaatsen reset toon, op ongeveer dezelfde manier als het reset knopje doet (ook weer cold reboot). De ketelmodule wordt daarbij niet gereset.

Tenzij ze bij Prodrive (de fabrikant) hebben zitten slapen, is een warm reboot voldoende om toon naar een bijna "maagdelijke" toestand terug te brengen. Het zwarte rest knopje volstaat, dus, als je een "harde reset" wilt.
Bij een fatsoenlijk geconfigureerd en werkend linux systeem zou dat overigens nooit nodig moeten zijn.
Reputatie 4
Badge +1
[quote=FireChief]@RobW,
Bij een fatsoenlijk geconfigureerd en werkend linux systeem zou dat overigens nooit nodig moeten zijn.

Ah LINUX dus!. Hoe stabiel kun je een OS hebben .... :-)
Dus vanwaar die enorme instabiliteit met TOON ...... 😞
Reputatie 7
Badge +9

Ah LINUX dus!. Hoe stabiel kun je een OS hebben .... :-)
Dus vanwaar die enorme instabiliteit met TOON ...... :-(

Nou maak je verschillende fouten. Linux is stabiel, zeer stabiel. Windows is alles behalve stabiel.

Daarbij maak Toon gebruik van een aangepaste Linux kernel 😉
Reputatie 4
Badge +1
Volgens mij bedoelen we beiden hetzelfde ?.
LINUX wordt zelfs in grote servers gebruikt en niet zonder reden natuurlijk.
Mijn punt was meer dat als je nu zo'n stabiel OS als basis hebt , waar gaat het dan zo fout met TOON ....
Reputatie 7
Badge +9
Volgens mij bedoelen we beiden hetzelfde ?.
LINUX wordt zelfs in grote servers gebruikt en niet zonder reden natuurlijk.
Mijn punt was meer dat als je nu zo'n stabiel OS als basis hebt , waar gaat het dan zo fout met TOON ....

Als applicatieontwikkelaar wilde je mij uitleggen wat er met servers word gedaan? Grappig ?.

Ik ben dagelijks bezig met systeembeheerder gerelateerde zaken, waaronder ook servers, zowel Windows als Linux. Maar ook HyperV en VMware.
Werk ik geregeld Citrix storingen weg.

Toon is stabiel hier, zeker nadat de verkeersinfo eruit gehaald is.
Reputatie 4
Badge +1
Niets proberen uit te leggen. Je begreep mijn eerdere reactie verkeerd.
Ik heb met mijn TOON van 2 weken oud hele andere ervaringen helaas.
Waar het aan ligt ..? Niemand kan het uitleggen / oplossen .
Erg jammer. Ik ga er wèl maandelijks voor betalen....
Reputatie 6
Badge +3

Daarbij maak Toon gebruik van een aangepaste Linux kernel ;)

Onzin; de kernel van Toon is standaard, met een paar kernel modules eraan specifiek voor de toon hardware; de zwave module en het touchscreen. De rest is plain vanilla.

Reageer